2018-05-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den väsentliga frågan är om TKn för samtalet 2315-21 mellan Roger Östlund och Sigge Cedergren är manipulerat. Det finner jag bevisat bortom rimligt tvivel. I domstolar brukar det talas om 95% säkerhet för det påståendet.

Pia Engström berättar i förhör att hon talar med den svårt berusade RÖ en sex-sju minuter fram till hon tar bussen 2328. Det betyder att RÖ kommer till busskuren ca 2321-22, dvs när han påstås prata med Sigge. Hon är ett av mordkvällens tillförlitligaste vittnen, nykter och skärpt.

Sigge själv säger spontant till Kjell Ferngren på mordnatten uppgifter på att han inte var hemma 2315 när han påstås prata med RÖ. Uppgiften att han stoppas av den vita Volvon på Luntis vid 2335-40 efter varit på Oxen gör det i praktiken omöjligt för honom att hinna med avsluta ett samtal 2321 , ta sig till Oxen , utföra sina uppgifter där och på cirka en kvart hinna bli stoppad av den vita Volvon .

Ingen har sett den minst sagt iögonfallande RÖ ringa 2315-21, däremot har ett halvdussin vittnen sett honom ringa efter 2330. Taxichaffisens vittnesmål från bara någon timme efter MOP berättar om hur RÖ omtöcknad åker till Röda Rummet på Norra Bantorget.

Dessutom vet vi , som du själv skriver, bevisningen motvChrister Pettersson förvanskats hårt. TKn manipulerades för att placera RÖ vid Grand utpekandes CP . Detta faktum hårdlanserades av åklagarna i rättegångarna mot CP. Manipulationen av TKn följer bra mönstret av uppgifter som syftade till att alla skulle se vem som var alkoholist, för dra ett känt citat från MOP.
Visst är det troligt att det är precis som du säger, men ”utom allt rimligt tvivel” tycker jag inte det finns täckning för.

Visst säger hon 6-7 minuter, men samtidigt säger hon ju att det är osäkert.
Han dök upp någon gång mellan tjugo över fem i halv säger hon också.

Tänk om det låg en telefonautomat bara 25 meter från busshållplatsen?

Det innebär i så fall att han kunnat ringa därifrån.
Han säger ju själv att han vanligtvis använde sig av dessa automater.

Poonera att han dök upp i busskuren 23.22-23.25
Då har han ju haft 1-4 minuter på sig att ta sig till busskuren efter avslutat samtal 23.21.

Jag säger inte att det är så, jag säger bara att det finns en stor möjlighet.
Punkarna jagas ju när bussen anländer runt 23.28.
Senast redigerad av gida 2018-05-18 kl. 01:44.
Citera
2018-05-18, 01:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om du vill veta hur Gunno G såg ut 1987, och vad han trodde om polisers inblandning i mordet kan du bläddra fram till 50.30 i den här videon.

https://m.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8

Tack, intressant. Jag har ett vagt minne av att jag såg det programmet när det begav sig. Men det har ju varit så många program så man blandar ihop dem.

Intressant att Gunnmo plötsligt, utan att någon nämnt den, börjar prata om Nämnden för psykologiskt försvar. Undrar varför.

Även Gunnmo är ju öppen för att en enskild polisman kan ha varit inblandad även om hans huvudsakliga invändning mot bilden som presenteras i programmet är att bilden är "infam". Det är väl hans plikt som ordförande i polisförbundet.

Hans utseende är inte särskilt avvikande. Det måste finnas hundratusentals svenska män som ser ut ungefär så. Men visst, en 41-årig mörkhårig kraftigt byggd man.

Vore intressant - om inte annat för att helt kunna avföra honom från våra resonemang - att veta om han var knarkspanare på mordkvällen och då den spanare som avvek. Föllinge är den bräckliga länk vi har.
Citera
2018-05-18, 10:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är inte ovanligt att brottsoffers anhöriga beter sig irrationellt. Slår inte hjärtat försvinner livet. Det måste igång. Anna Hage och Stefan Glantz försökte hjälpa till, men hade ett omöjligt jobb. Olof Palme var död redan när han slog i gatan.

Ja, och även om de inte kunde bedöma exakt hur hans skada var beskaffad, om det fanns chans att få igång hjärtat eller inte.

Ifall nu OPs skottskada skulle varit lindrigare och man tänker att hjärtat skulle kunna startats igång när ambulansen kom så vill det ju till att ambulans är på plats jäkligt kvick, inom tre minuter. Man kan nog få igång ett hjärta som varit still några minuter men problemet blir då att vävnader som inte fått tillförsel av cirkulerande syresatt blod kan ta skada, däri bland hjärnan.
Citera
2018-05-18, 12:57
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, och även om de inte kunde bedöma exakt hur hans skada var beskaffad, om det fanns chans att få igång hjärtat eller inte.

Ifall nu OPs skottskada skulle varit lindrigare och man tänker att hjärtat skulle kunna startats igång när ambulansen kom så vill det ju till att ambulans är på plats jäkligt kvick, inom tre minuter. Man kan nog få igång ett hjärta som varit still några minuter men problemet blir då att vävnader som inte fått tillförsel av cirkulerande syresatt blod kan ta skada, däri bland hjärnan.

Hjärnan är väl stendöd efter par minuter utan syre, inte bara skadad, såvida inte kroppen är nedfryst?
Citera
2018-05-18, 14:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hjärnan är väl stendöd efter par minuter utan syre, inte bara skadad, såvida inte kroppen är nedfryst?

Efter tre minuter så är det risk för markanta skador på vävnader i vart fall. Jag vet inte exakta tidpunkten för när hjärnan är "död".
Vid operationer på exempelvis senor och leder där man stasar av blodtillförseln så måste ingreppet ske inom 3 minuter. Och den gränsen är nog satt med viss marginal.
Så som sjukvårdsutbildad ses det nog inte som lämpligt att lyssna på en chockad anhörig. Även om man tror det är hopplöst så vill man nog ändå försöka få igång några hjärtslag skulle jag tro.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-18 kl. 14:53.
Citera
2018-05-18, 15:58
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Efter tre minuter så är det risk för markanta skador på vävnader i vart fall. Jag vet inte exakta tidpunkten för när hjärnan är "död".
Vid operationer på exempelvis senor och leder där man stasar av blodtillförseln så måste ingreppet ske inom 3 minuter. Och den gränsen är nog satt med viss marginal.
Så som sjukvårdsutbildad ses det nog inte som lämpligt att lyssna på en chockad anhörig. Även om man tror det är hopplöst så vill man nog ändå försöka få igång några hjärtslag skulle jag tro.
Ja det är nog så. T.om en läkare , med större medicinsk kunskap än AH hade nog försökt.

Förresten hur länge höll AH på med "behandling" i form av hjärtmassage eller annat?. Har nån koll på det?
Citera
2018-05-18, 17:38
Medlem
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/antinge-ljuger-sigge-cedergren-eller-sa.html
Överst till höger.
Sid 5:
Sig BT 239
Cod 093027
Sig ME
ME, är det Margareta Eklund?
"IN kl: 21.41 Ej svar"
"IN kl: 22.12 Ej svar"
1. Tiderna skrivs olika: höjden på timmar och minuter är olika mellan dessa tider.
2. Två olika namnstilar mellan dessa tider, är det här knarkspan lägger ner och att någon annan fortsätter att skriva, ME?

Sid 6-9:
Sig ME
Cod 093027
Sig ME
Margareta Eklund har signerat sig själv.
Sig ME har signerat alla 3-9(troligtvis chefen som har gjort).
Rätt eller fel?
Senast redigerad av sovvandring 2018-05-18 kl. 17:49.
Citera
2018-05-18, 19:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, intressant. Jag har ett vagt minne av att jag såg det programmet när det begav sig. Men det har ju varit så många program så man blandar ihop dem.

Intressant att Gunnmo plötsligt, utan att någon nämnt den, börjar prata om Nämnden för psykologiskt försvar. Undrar varför.

Även Gunnmo är ju öppen för att en enskild polisman kan ha varit inblandad även om hans huvudsakliga invändning mot bilden som presenteras i programmet är att bilden är "infam". Det är väl hans plikt som ordförande i polisförbundet.

Hans utseende är inte särskilt avvikande. Det måste finnas hundratusentals svenska män som ser ut ungefär så. Men visst, en 41-årig mörkhårig kraftigt byggd man.

Vore intressant - om inte annat för att helt kunna avföra honom från våra resonemang - att veta om han var knarkspanare på mordkvällen och då den spanare som avvek. Föllinge är den bräckliga länk vi har.

Men snälla Basfakta, du brukar vara vettig. Ordförande för polisförbundet kan väl knappas agerat som knarkspanare. Tror du annars på allvar att det ens finns en tusendels promilles chans att ordförande för polisförbundet, numera kandidat för FI för övrigt, skulle få för sig att skjuta OP på eget initiativ eller på uppdrag. Mer sannolikt att en marsian sköt i så fall...SJ är dock intressant med tanke på kopplingen till Jämtland. Vore intressant att få reda på om han hade någon koppling till Föllinge som sagt...
Citera
2018-05-18, 19:52
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Ja att piketen och kommisariebilen skulle deltagit i en komplott är ju en märklig bild, eller, Poutiainens sekundräknande.

Ta bort Poutiainen, Borgnäs, Lingärde, Krantz och Aner. Vad har du då som rent faktiskt pekar mot polis?

Han som sköt var militär.
Citera
2018-05-19, 00:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Men snälla Basfakta, du brukar vara vettig. Ordförande för polisförbundet kan väl knappas agerat som knarkspanare. Tror du annars på allvar att det ens finns en tusendels promilles chans att ordförande för polisförbundet, numera kandidat för FI för övrigt, skulle få för sig att skjuta OP på eget initiativ eller på uppdrag. Mer sannolikt att en marsian sköt i så fall...SJ är dock intressant med tanke på kopplingen till Jämtland. Vore intressant att få reda på om han hade någon koppling till Föllinge som sagt...

Ha ha, nej jag har ju skrivit flera gånger att det är högst osannolikt. Har bara noterat att GG är född i Föllinge, det är allt. Sen har jag inte en aning om han agerat som knarkspanare eller inte. Större under har skett, eller hur?

Nåväl, SJ är som sagt mer intressant. Men där är problemet att jag inte vet om han kommer från Föllinge. Om inte står vi tomma i frågan.

Försökte bara bidra med det jag hittat. Alla stenar ska vändas.
Citera
2018-05-19, 00:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja att piketen och kommisariebilen skulle deltagit i en komplott är ju en märklig bild, eller, Poutiainens sekundräknande.

Ta bort Poutiainen, Borgnäs, Lingärde, Krantz och Aner. Vad har du då som rent faktiskt pekar mot polis?

Utveckla gärna "Han som sköt var militär". I övrigt tror jag mer på Säpos inblandning. Den här övervakningen av Palme (Sten A:s tre män), planteringen av PKK-spåret och tipset till bokhandlaren Ståhl är konkreta saker.

Poliser? Ja, där vet vi ju egentligen ingenting. Varken Borgnäs eller någon annan lägger fram bevis. De ställer frågor. Det bör man göra. Det ligger en rutten fisk och stinker i mitten av detta elände. Tror jag.
Citera
2018-05-19, 05:57
Medlem
Citat:

Are you trying to say he did "lumpen" ???
I would say he used USA military grade ammunition along with a S & W
You could then ask yourself where that all came from…
I would think as I have said more than once - look at the ammunition.
How did he get it, what Year was it mfg. If it was not easily available in Sweden in 1985/86 - then where did it come from. If it was old (as I believe) then where did it come from.
It's almost like the handgun doesn't really matter that much - where did the ammo come from?
If CGÖ - had 1 single cartridge of the ammo - where did that come from? Who did he know who might have given him that cartridge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in