Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Fast vi har ju mängder med data på hur yrkesmördare beter sig. Inget av skälen du anger pekar ju i riktning mot seriös konspiration eller proffsig operation. "Du ska skjuta Sveriges statsminister men vi skickar bara med dig två skott i revolvern." Vad är det för trams?

Vet du hur många skott som fanns i den aktuella revolvern?

Är det inte ett smart drag att agera så att du övertygas om att det var en arg CP som råkade stöta på OP?
Citera
2018-04-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är inte alldeles klart att den silvervita Volvon och LJ inte hade något med spaning eller mord att göra. LJ skulle kunna tillhört Barbrogruppen eller FMN, Vi vet inte hur det ligger till.

LJ har inget med mordet att göra. Har träffat honom varje dag i tre år. Han är en Lille Skutt-typ. Kan omöjligen haft nåt skumt för sig. Det han hade i väskan och inte ville/vågade berätta om kan ha varit en flaska Fanta eller liknande. Läsk är lite vågat för en sån typ som han är.
Citera
2018-04-30, 22:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du hur många skott som fanns i den aktuella revolvern?

Är det inte ett smart drag att agera så att du övertygas om att det var en arg CP som råkade stöta på OP?
Inte mödan värt. För det första påverkar det inte utredningen nämnvärt om GM skjuter ett eller tre skott, och för det andra (uppenbarligen) tolkas agerandet helt olika - vissa ser det som tecken på en amatör och andra som tecken på proffs.
Citera
2018-04-30, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Inte mödan värt. För det första påverkar det inte utredningen nämnvärt om GM skjuter ett eller tre skott, och för det andra (uppenbarligen) tolkas agerandet helt olika - vissa ser det som tecken på en amatör och andra som tecken på proffs.

Och blotta faktum att man åstadkom oenighet på den här fronten, kan det bero på ett medvetet smart drag?

Ingen mördare är lagförd, finns ingen som har delgivits misstanke, tyder det på att proffs(inkluderat understödjande mörkläggare och folk som motarbetar utredningen) har varit i farten eller på att polisen är precis så dålig på att utreda ett statsministermord som det verkar?
Citera
2018-04-30, 23:59
Medlem
Har läst den här tråden i flera år med både nöje och missnöje.
Vissa har en otrolig kunskap och analysförmåga vilket med lätthet har skilt agnarna från vetet.

Min fråga/påstående gäller GWP.

Olika frågeställningar har tagits upp i tråden men oftast blivit väl fragmentariska.

Missförstå mig ej, jag tycker GWP har gjort många goda gärningar genom åren, men har i det här fallet visat ett oerhört dåligt civilkurage.

1. Väldigt senfärdig ang. CP:s skuld/oskuld.
Första ”förhöret” med LP av ÅR på SABB där hon säger att hon såg 2 gärningsmän samt ej något ansikte, vilket GWP inte nämner
förens minst 20 år senare när alla andra redan vet det.

2. Kollegial hänsyn till t.ex SB, TN och HÖ m.fl
” SB en duktig vapenexpert”
Min analys är att han är en riktig klåpare eller mer än det.

TN (visserligen var GWP något kritisk i veckans brott) men i den här krönikan (se nedan)
där TN har haft en så bra kännedom och kontakt med buset, vilket iof kan vara bra om man inte lierar sig med dem.
Jag tror inte till motsatts till GWP att TN verkligen har trott att CP varit gärningsman då både skohorn och vaselin har använts så flitigt i fallet, vilket även det gör mig tveksam till GWP:s analysförmåga.

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/hasse-aro-har-klarat-upp-flest-brott-i-sveriges-historia/

3. Dåligt påläst eller bara lat då han påstår att gärningsmannen lunkade iväg från brottsplatsen.
Borgnäs har ju tydligt visat att Ingmar K. själv har infogat den informationen samt att de första förhören motsäger det.

4. När det börjar bränna till i PU efter 30-år, då tycker han att man ska lägga ned utredningen.

Jag har fler frågeställningar ang GWP t.ex hans tystnad ang WT, men nöjer mig med de få punkter som finns ovan.

Då det finns en del personer som i detta mordfall både har riskerat sina liv och karriär med information och visat ett stort civilkurage, så är det förunderligt att en person
som GWP som har en så oerhört stor förmögenhet där begreppet ”Fuck of money” är ett understatement, har visat en så fragil ryggrad genom åren.
Kanske bränd av Geijeraffären, men tycker nog att det har gått för många år sedan dess för att kunna hänvisa till den.

De iinitierade vet vilka källor jag hänvisar till.
Övriga kan fråga.

Vill inte vara allt för negativ då jag tycker GWP har gjort en hel del gott under åren som varit.
Snarare är det så att den man gillar, blir man mer besviken på när ryggraden inte är tillräckligt robust, i andra fall är man knappast överraskad.

Skulle vara intressant att få några kommentarer på mina frågor/påståenden samt även rättelser om så vore fallet.
Citera
2018-05-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
LJ har inget med mordet att göra. Har träffat honom varje dag i tre år. Han är en Lille Skutt-typ. Kan omöjligen haft nåt skumt för sig. Det han hade i väskan och inte ville/vågade berätta om kan ha varit en flaska Fanta eller liknande. Läsk är lite vågat för en sån typ som han är.
Tack för att du delar med dig. Under vilken period var dessa tre år? Nyligen eller på 80-talet?
Citera
2018-05-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Tack för att du delar med dig. Under vilken period var dessa tre år? Nyligen eller på 80-talet?

90-talet, LJ jobbade där jag gick i gymnasiet
Citera
2018-05-01, 01:06
Medlem
Denne märklige Guillou.
Så här lät det 1989:

”Ingen människa kan dömas för ett allvarligt brott p.g.a några vittnesmål som går ut på att vederbörande kanske har varit på platsen. Utan den betydelse som de här vittnesmålen kan ha är bara att de kan fogas in i andra sammanhang. Om de kombineras med teknisk bevisning av något slag, eller att de leder till att den misstänkte faller till föga och erkänner och talar om var han gömt mordvapnet.
Men det finns inte någon som helst risk att man kan dömas för ett sånt här brott bara på några vittnesmål”.

Nu efter att han framstått som en idiot i UG och rusar till TN:s försvar låter det så här:

”Mot Christer Pettersson fanns rätt mycket konkret bevisning. Tillräckligt för att få honom fälld i första instans, tillräckligt för att åklagarna några år senare ansåg sig ha fått så mycket nytt material att de begärde resning och en ny rättegång.
Som den minst sagt erfarne brottmålsadvokaten Leif Silbersky påpekat var bevisningen tillräcklig för fällande dom i varje annat mordfall”.

Då undrar man vad Guillou anser att den starka bevisningen består i?
Hörde jag fel när jag tyckte mig höra Sillen snacka om tidernas rättsskandal?

Var är den tekniska bevisningen, var är erkännandet och var är mordvapnet?
Och dessutom:
Vilket annat vittne förutom LP (vars vittnesmål i sig är förkastligt) har ens sett CP på mordplatsen?
Citera
2018-05-01, 06:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om LJ inte har med mordet att göra låg inte flyktvägen fri. Därmed måste man tro att LJ är inblandad om man tror att GM:s flyktväg var sopren.
Ja LJ hade en strategisk position i flera avseenden, men han behöver inte varit medveten om att han deltog i ett mord. Han kan ha deltagit i frivillig verksamhet som tycktes honom legitim. Hans uppdrag kan ha varit att förflytta sig söderut längs Luntmakargatan för att rapportera allt av intresse ut på ett tillfälligt arrangerat radionät. Barbrogruppen, FMN och Stay-behind lär regelbundet ha tränat med radiosamband i City.
Citera
2018-05-01, 09:06
Medlem
SGDFs avatar
Om man inte vill bugga folk, eller sitta i bil och spana när dom går och lägger sig, vilka frankomliga vägar har man då?

Vilka register kan man slå i?

#1 Finns folkbokföring med historik?
#2 Finns vapenregister från 1986 kvar? Har hört att dom inte gör det.
#3 Om det inte var en S&W, utan en av dom möjliga varianterna, går dom via samme importör, och är dom registren nu förverkade?
Citera
2018-05-01, 09:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har med tiden blivit alltmer övertygad om att Moelvs och Harrisons artiklar beskriver vad som hände, så gott det låter göra sig.

Däremot om uppdraget var mord eller övervakning, där någon/några tog tillfället, undandrar sig min vetskap.

OP var illa sedd, t o m hatad, under hela sin aktiva tid. Det fanns åtskilliga tillfällen att plocka honom och för det behövdes inte särskilt mycket övervakning. Så varför där och då?

Min enda förklaring är att där och då var enda gången just dessa två, mördaren och OP, korsade varandras spår. Kanske skett tidigare men då hade inte mördaren vapen på sig eller så var han ändå osäker. Inget jag vet något om.

En mordkomplott med även en minimal övervakning och kartläggning över OPs vanor och ovanor hade gett åtskilliga mer sannolika tillfällen. Dessa var aldrig aktuella. Varför.

Ponera att knarkspaningen observerar LOP på väg mot Grand. Detta nämns vid någon avrapportering (-Vet ni förresten vem jag såg? Han och frun ska visst på bio). Just den här kvällen finns en eller flera spanare som hatar OP och nu inser att detta är Chansen...

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Flera olika grupper var på plats samtidigt. En grupp, eller en grupp ingående i en större grupp, passade på. Man hade två timmar på sig. Alternativt att en individ passade på när kunskapen nådde honom. En spanare som helt plötsligt försvann från sin uppgift för att skaffa ett vapen. Där det senare naturligtvis enbart är spekulation. Men inte otroligt efter TNs icke dementerade uppgifter.

Det var enda gången som mördaren och OP korsade varandras spår skriver du. Något som är tankeväckande. Och i sin tur kan förklara att mordplatsen var en omöjlig plats. Som PG Näss uttryckte det. Politiska mord i modern tid, som JFK och många andra, har helt enkelt inte denna modus. Det strider helt mot kartläggningens och planeringens syfte. Att konfrontera och avliva objektet på en förutbestämd plats. Annars måste man förlita sig på slumpen eller turen.

Basala faktorer som när var hur och av vem. Och hur man/mördaren efteråt kommer undan. Där jag hävdar att 3 minuter före mordet visste ingen att OP skulle passera Dekorimahörnan. Med en perfekt flyktväg som kunde förutses 4 minuter före mordet. Eller att LP efter 3 år skulle peka ut CP med hundraprocentig säkerhet.

För mig är det uppenbart att det var Palmes rörelser som styrde förloppet mordkvällen. Inte en långvarig konspiration med kartläggning av OPs regelbundna rörelser utan vare sig livvakter och Lisbet. Där just rutinerna är det viktiga att kartlägga vid alla former av planerade mord. Eller i förväg annonserade aktiviteter.

Det finns de i tråden som anser att långvarig planering med resurser går ihop med amatörmässigt utförande. Enligt mig är det uteslutet. Det låter snarare som ett konspiratoriskt tänkande utan grund i fakta om hur mordet gick till. I vissa fall rent önsketänkande. Utifrån grumliga personliga grunder.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-01 kl. 09:20.
Citera
2018-05-01, 09:21
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Absolut, kanske kan dock en del sakligt gå att utvinna ändå. Tack för ditt PM, svarar här så alla kan se

Det stämmer som du säger rörande eftersökandet av vapen. Att döma av kulorna kan mordvapnet, teoretiskt vara något att följande:

Taurus 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Ruger 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Smith & Wesson 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"
Andra möjliga obskyra märken 357/.38, 2"/3"/4"/5"/6"

Trots det är det enda man har provskjutit, och ens eftersökt, Smith & Wesson 357 6", alltså endast en av otaliga möjliga kombinationer och inte ens där har man gått till botten med eftersökandet, exempelvis har man utelämnat vapen knutna till Försvaret. Slutsatsen är att utredningen, först under Holmér, präglades av inkompetens (Holmér försvarade exempelvis den helt ologiska låsningen vid Smith & Wesson med att PU "trodde" att det var en sån), därefter jagade ett Christer Pettersson-vapen och inte ett mordvapen.

Det intressanta är varför dessa misstag inte rättas till när utredningen trots allt fortgår för en kostnad av fem skattemiljoner om året.

Stämmer det att man endast kallat in och provskjutit sextums S&W?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in