2018-05-19, 07:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bert Karlsson presenterar sin lösning på Palmemordet däremot tror jag att han fel i sin analys.

https://www.youtube.com/watch?v=CLxVoiIktwA
Han tar upp det på nytt. Ca: 7:20

https://www.youtube.com/watch?v=lpBHcc_7WLk
Citera
2018-05-19, 08:21
Medlem
Lite intressant från Anérs Palme-Nytt:

http://runeberg.org/palmenytt/2000/0149.html.

Var befann sig Margareta Eklund ("ME"); ledde hon den markbundna spaningen (5 pers) eller satt hon i TK-rummet någonstans?
Citera
2018-05-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Var befann sig Margareta Eklund ("ME"); ledde hon den markbundna spaningen (5 pers) eller satt hon i TK-rummet någonstans?

Ja det finns mycket intressant som Aner har skrivit som tyvärr har drunknat pga hans mindre goda förmåga att dra slutsatser av saker. Men hans grävande är ett helt enormt arbete.

Citat:
Enligt en av
Palme-gruppen den 18 januari 1989 upprättad promemoria om
försöken att hösten 1987 få ut band gällande avlyssning
av Sigvard Cedergrens bostadstelefon framgår, att
mordutredarna efter visst krångel och motstånd från
narkotikarotelns sida fick ut en kopia på
bandinspelningar, men först sedan Solveig Riberdahl
beslutai- därom. Kopian innehöll endast de samtal’ som
förekommit från kl. 23.00 till cirka 00.30. Sedan bandet
använts vid förhör av Cedergren återlämnades det
omedelbart till narkotikaroteln.
Citera
2018-05-19, 18:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Hon bör ha varit entré nere i "Träsket" tillsammans med övriga spanare .
Citera
2018-05-19, 19:04
Medlem
En tanke jag har är att L.P måsste ha vetat vem som eller åtmistone ungerfär vilka som låg bakom mordet på sin make.

Hennes vägran att medverka och tillslut enligt mig bara peka ut nån för att få till ett avslut gjorde hon medvetet.

Efter att ha pekat ut C.P med 100% säkerhet e hon förbrukad som vittne, och hon bidrog typ inte alls i utredningen.

Jag tror att hon var/är säker på att dom som i själva fallet skulle lösa fallet, var dom bakom mordet.

Jag pekar givetvis inte ut alla som grupp. Men någon/några är både skyldiga och tillräckligt mäktiga för att hon ska välja att inte ta den striden. Hon ville/vill bara leva och att hennes nära och kära ska det med.

Varför annars bete sej så och peka ut nån så osannolik som C.P? Och dessutom gör ens nära och kära allt på jorden för att hjälpa till. Man vägrar inte bli inspelad i förhör och nekar sej till en rekonstruktion av händelseförloppet och förbrukar sej som vittne. Hon är nog rätt så smart och har gjort allt medvetet för att slippa ta strid mot någon hon inte kan vinna emot?
Citera
2018-05-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marba21
En tanke jag har är att L.P måsste ha vetat vem som eller åtmistone ungerfär vilka som låg bakom mordet på sin make.

Hennes vägran att medverka och tillslut enligt mig bara peka ut nån för att få till ett avslut gjorde hon medvetet.

Efter att ha pekat ut C.P med 100% säkerhet e hon förbrukad som vittne, och hon bidrog typ inte alls i utredningen.

Jag tror att hon var/är säker på att dom som i själva fallet skulle lösa fallet, var dom bakom mordet.

Jag pekar givetvis inte ut alla som grupp. Men någon/några är både skyldiga och tillräckligt mäktiga för att hon ska välja att inte ta den striden. Hon ville/vill bara leva och att hennes nära och kära ska det med.

Varför annars bete sej så och peka ut nån så osannolik som C.P? Och dessutom gör ens nära och kära allt på jorden för att hjälpa till. Man vägrar inte bli inspelad i förhör och nekar sej till en rekonstruktion av händelseförloppet och förbrukar sej som vittne. Hon är nog rätt så smart och har gjort allt medvetet för att slippa ta strid mot någon hon inte kan vinna emot?

Lisbeth har inte pekat ut CP utan hon har sagt att han liknar det signalement hon givit. Det är såklart en som är lik CP som är skytten.
Lisbeth är inte förbrukad för hon är inte korkad när PU visar annan mördare.
Citera
2018-05-19, 21:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marba21

Jag är tveksam till att hon vet med någon säkerhet, men hon kan fullt möjligt ha någon uppfattning om något högst plausibla konflikter som kan ligga i bakgrunden.

LP har ju varit med om något fruktansvärt, och kanske inte alltid verkat resonera helt rationellt, men hon är knappst en dumskalle. Om hon tror sig veta att polis är inblandad ska jag inte spekulera i, det kan ju vara så att hon, med visst fog, inte riktigt litar på hur utredningen sköts. Hon reagerar väl också rätt tidigt att väldigt mycket detaljer läcks till media i sådan omfattning att uppgifter kan bli obrukbara vid en huvudförhandling.
Och den invändningen var väl relevant, numera är man ju väldigt snål med information och håller väldigt strikt på förundersökningsekretessen.
Citera
2018-05-20, 00:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja att piketen och kommisariebilen skulle deltagit i en komplott är ju en märklig bild, eller, Poutiainens sekundräknande.

Ta bort Poutiainen, Borgnäs, Lingärde, Krantz och Aner. Vad har du då som rent faktiskt pekar mot polis?

Han som sköt var militär .

Tänker du att han också agerar i denna egenskap (alltså i tjänsten så att säga)?
Citera
2018-05-20, 02:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Are you trying to say he did "lumpen" ???
I would say he used USA military grade ammunition along with a S & W
You could then ask yourself where that all came from…
I would think as I have said more than once - look at the ammunition.
How did he get it, what Year was it mfg. If it was not easily available in Sweden in 1985/86 - then where did it come from. If it was old (as I believe) then where did it come from.
It's almost like the handgun doesn't really matter that much - where did the ammo come from?
If CGÖ - had 1 single cartridge of the ammo - where did that come from? Who did he know who might have given him that cartridge?

Från beslaget hos Sigvard C.
Citera
2018-05-20, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Från beslaget hos Sigvard C.

I was thinking something more along the line:
Vietnam - USA - coming home
USA - Sweden - in a coffee can
Then passed on…
Like I said - I bet the ammo is old!
Citera
2018-05-20, 06:33
Medlem
ben-varfors avatar
Sven Anér har gått ur tiden (DN).
Citera
2018-05-20, 10:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Sven Anér har gått ur tiden (DN).

Såg det för några dagar sedan på facebook från någon som påstod sig vara bonusbarnbarn.
Och att det skulle ha varit förra fredagen. (11/5)

Du skriver DN, som källa. Har du någon länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in