Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 03:21
  #229
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Riktig mos så klart! Och den ska göras i röd mjölk och riktig smör. mmmm...

Sant, sant. Mycket smör. Socker, lite salt, vispgrädde, rikligt med vitpeppar - sedan är det färdigt.

Jag förstår förresten inte hur man inte kan använda elvisp, det blir ju klumpigt då. En del pulvermossorter är goda, men jag föredrar det hemlagade potatismoset.
Citera
2018-03-29, 15:54
  #230
Medlem
Slottsherres avatar
Har aldrig fattat vem som köper pulvermos.
Trodde kanske det var stressade ensamstående föräldrar, men ser här att en del tycker det är godare.
Helt ofattbart för mig.
Riktigt mos på King Edward med mycket smör, tack
Citera
2018-03-29, 16:01
  #231
Medlem
Readyfreddies avatar
Förr i tiden vill jag minnas att visst "pulvermos" var i flingform, vill också minnas att det var väldigt gott.
Dagens pulvermos ger jag inte mycket för utan gör eget mos innehållandes enbart potatis och grädde. Det smakrika får man äta till, moset ska vara milt.
Citera
2018-03-30, 21:37
  #232
Medlem
StigAllans avatar
Lite mera jobb att skala potatisen och hela 20 minuter att koka densamma!
Degkrokar på elvispen eller visparna om du är en hårding sätt igång och tillsätt grädde och smör samt salt och peppar.
Klart! Och fan så mycket godare än pulvermoset.
Citera
2018-03-31, 14:26
  #233
Medlem
TraXzmans avatar
Potatispress, smör, mjölk, kryddor. En skvätt vispgrädde för dom som vill ha rundare smak.
Rostad vitlök gärna för mig i eller nypressad, älskar vitlöksmos.
Citera
2018-03-31, 14:40
  #234
Avstängd
Snaellkillens avatar
Jag är en stark förespråkare av egentillverkad mat och i det här fallet potatismos.

Man måste dock komma ihåg att om man är riktigt hungrig och inte har tillgång till det egna köket så är mos-tallrik med korv på närmaste Sybilla något underbart gott!

Analogt, om man är mätt och fått biljetter till en 3-stjärnig restaurang.. Hur enormt imponerad av de minimala rätterna tror ni man blir...?

Med det sagt stöder jag inte pulvermos, men det finns värre saker att klaga på.
Citera
2018-03-31, 14:41
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag tycker av någon anledning inte om "riktigt" mos utan äter bara felix pulvermos (brun förpackning/Klassiskt Potatismos).
Och då skall det bara riktigt tjockt dvs. mkt pulver.

Hur ställer ni er till denna fråga?

Riktigt mos är 10 gånger godare, utan tvekan!
Citera
2018-04-01, 10:43
  #236
Medlem
tempeZZts avatar
Det är på något sätt två olika maträtter/tillbehör och används därför på två olika sätt.

Alltid pulvermos i en korvmoj till en dubbel kokt special med räksallad. Där fungerar inte hemmastompat mos.

Aldrig pulvermos i övrigt, då är det hemmastomp som gäller.
Citera
2018-04-01, 14:37
  #237
Medlem
SatansLackeys avatar
Riktigt mos ska det vara.
50/50 Grädde-Mjölk(uppvärmd), Mandelpotatis, Smör, Salt, Vitpeppar samt lite Muskotnöt.
Ett mos för kungar.
Citera
2018-04-01, 15:52
  #238
Medlem
Andersdamaans avatar
Har inget emot pulvermos om det serveras ihop med fulkorv, räksallad samt ketchup och senap, men till den stekta strömmingen eller till de hemmarullade köttbullarna så känns det som helgerån att servera något annat än hemlagat! Pulvermoset har faktiskt en bra egenskap (Förutom grillkiosksmaken) och det är att pulvret i ett nödläge funkar att reda av såser och grytor med iom att pulvret knappt smakar någonting.

Ett amerikanskt tips när det gäller hemlagat är att mosa ihop mjölig potatis med gräddfil och gräslök. Passar riktigt bra till stekta fiskrätter!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-04-01 kl. 16:44.
Citera
2018-04-03, 14:57
  #239
Medlem
Riktig potatismos. Gillat att lägga lite grädde i potatismoset, peppar, muskotnöt och salt

Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Riktigt mos ska det vara.
50/50 Grädde-Mjölk(uppvärmd), Mandelpotatis, Smör, Salt, Vitpeppar samt lite Muskotnöt.
Ett mos för kungar.

Måste testa att göra potatismos av mandelpotatis!
Citera
2018-04-04, 07:54
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Riktigt mos ska det vara.
50/50 Grädde-Mjölk(uppvärmd), Mandelpotatis, Smör, Salt, Vitpeppar samt lite Muskotnöt.
Ett mos för kungar.
Låter gott! Ska prova detta nån dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback