2018-05-19, 13:16
Medlem
Hogdals avatar
Sker SCB:s insamling under hela maj månad? Jämnt fördelat? Någon som vet?
2018-05-19, 13:19
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag litar på dina gissningar nu, speciellt efter din Sifo-"träff" igår...

Vågar knappt tänka tanken vad en ökning på 4-5% hos SCB om två veckor skulle betyda vid valet den 9 september...

Nu är jag på inget sätt insatt i SCB:s tidigare historiska underskattningar av de mätningar de gjort på SD, eller hur och om man överhuvudtaget kan göra en framtida tolkning utifrån dessa, men några har i denna tråd uppgett att man på SCB:s siffror kan lägga på ca 40-60% på deras SD-mätningar i maj/juni (under valår) för att hamna hyfsat korrekt när det gäller valresultatet.

Det är just därför man börjar känna en viss svindel om SD skulle öka, låt oss säga, med 4,5 PE från 14,8% till 19,3%... Även om SCB:s underskattning skulle ligga på 35-40% så blir siffran...

Vet att detta är fria spekulationer och en lek med siffror, men 19% för SD hos SCB om två veckor skulle kunna betyda nivåer i valet som blir ordentligt chockerande.
Jag tror de hamnar någonstans kring 18%, vilket skulle kunna betyda 22-23%.

Man ska inte glömma att den ökning som Sifo visat för sd rymmer åtminstone en procentenhet korrigering från deras felaktiga mätning i april.
2018-05-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tror inte riktigt att du inser vad jag försöker komma till: Vi hade PK-eran, då Sverige kunde betraktas som en semi-diktatur (och där propagandan och åsiktskontrollen liknade en heldiktaturs). Nu faller (eller ska vi kanske säga, har redan fallit) PK. Det är finito (PK håller enbart riksdagskansliet i Berlin 1945). Jag förväntar mig att OIs följer efter. Och de gör ju det.. eller så tokröstar svenska folket på SD för tillfället, och OI gör sitt bästa för att dokumentera det - utmärkt (i båda fallen) i så fall, och helt förväntat. Vi andas fri luft, och OIs är tvingade att göra detsamma, de tvingas andas samma kollektiva luft. Jag tror inte på några dramatiska förändringar framgent, men tioprocentiga skillnader på SD mellan olika OI:s tror jag kommer tillhöra historien.

Har Aftonbladet mörkat gruppvåldtäkterna som fenomen?

Historierevisionisten kommer försöka extrapolera bakåt och påstå att artiklar som skrivs 2018 bevisar att allt stod rätt till 2013. På samma sätt kommer det resoneras att icke-fipplade OU 2018 är bevis för att OI inte levererade vad betalande beställare ville 2013.

SD normaliseras av sitt växande. Ett parti på 20-25% kommer behandlas hederligare än ett på 6% och mindre. Där all bias och mänsklig felkälla på utförarsidan tidigare pekade ensidigt nedåt, kommer det att kunna vara blandat/neutralt och i framtiden kanske t o m övervägande fördelaktigt.

Debatten om detta är avslöjande för vilka som besitter kritiskt tänkande som tål att synas i sömmarna och vilka som bara driver en agenda.

Med detta sagt är ju en jättekorrektur på 3,9 procentenheter rätt jävla dålig psykologi för den som vill se ett lågt valresultat för SD.
2018-05-19, 13:25
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Har du glömt att jag har gett dig inside-info att det är bara IQ-befriade tomterna som tror på losern Undrande87?

Jag tycker jag läser den här tråden frekvent men har missat allt om ”Insideinfo från Undrande87”. Någon som kan ge en sammanfattning?
2018-05-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Om vi låtsas att SD står blickstilla nu som Crispy raljerar om,var ligger dom då?
Vänta... VA?

Alltså jag kan ta mothugg och pikar men kom inte med fullständiga fabrikationer, rövhatt. Om du radar upp 100 pappskallar här inne är jag den sista, sista som har påstått att SD ”står blickstilla nu”. Jag har jublat över att de ökat 4%, medan församlingsmedlemmarna i den Heliga Uppjusteringens Kyrka har hävdat att ökningen är en artificiell uppjustering, vilket innebär att de säger att SD egentligen står stilla.
2018-05-19, 13:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är fullt möjligt att jag är dum, pga Dunning-Krugereffekten vet jag i så fall tyvärr minst om det av alla!

Det jag hela tiden efterfrågat är hur den systematiska uppjusteringen skulle gå till utan den uttalad plan, strategi, mål och samordning som jag anser att en så utstuderad metod kräver... men jag får svar om allt utom det. Du snackar om andra random exempel på möjligt SD-motstånd och sen flyttar du runt det mellan tidningarna, instituten, uppringare med brytning och fan vet allt, konspirationen dartar runt som en ekorre som dragit en lina.

Vilka lägger upp planen för uppjusteringen, var och hur görs den, och hur ser de olika stegen och faserna ut? Att alla som jobbar där är PK och därför löser det sig självt är inget svar.

Fortsätt du att tro SD besitter en världsunik, nästan magisk förmåga att öka 50% de sista månaderna före varje val. Inte en gång. Inte två gånger. Utan varenda val sen de dök upp. Hur lyder egentligen teorin bakom denna otroliga förmåga att dra till sig väljare i massupplaga just när ett val närmar sig?

Opinionsinstituten vill inte framstå som odugliga, det är hela saken. När hela landet noterat att SD växt så det knakat (genom sociala medier, politiska debattörers ändrade inställningar, partilederförtroende, massivt folkligt stöd för just SDs hjärtefrågor, avsky från samma folk gällande konkurrenternas politik etc etc) kan du ge dig tusen på att även OI:s företrädare noterat vartåt vinden blåser.

De 15% man matat ut i tre år är totalfel, det begriper man och snart är det val och man löper uppenbar risk stå med brallorna nere. Vi har såklart noll insyn i exakt i hur instituten viktar, vilka respondenter som letas upp, vilka som förkastas. Måste vara den enklaste sak i världen att skruva lite på parametrarna för att höja upp ett parti till en nivå som korrelerar med den motbjudande verkligheten. Utan att utomstående vet ett skvatt om hur det gick till.
2018-05-19, 13:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag tycker jag läser den här tråden frekvent men har missat allt om ”Insideinfo från Undrande87”. Någon som kan ge en sammanfattning?

Är inte hundra insatt, men han påstod sig ha inside info om att Inizio nu tröttnat på att tvingas "hålla nere SD" i sina mätningar och att de nu skulle höja SD oavsett vad Aftonbladet, sossarna och LO tyckte. (Något i den stilen var det om jag inte är helt ute och cyklar).
2018-05-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag vet inte heller, kan tänka mig att SCB är väldigt mossigt med beige cardigan och birkenstock som ett lärarrum från 78 men annars tror jag inte bilden av OI som 100% PK-sekt är rättvisande. Varför skulle de vara värre än media? Om du tar bara det som hänt inom journalistkåren (där ”alla” sas vara tokvänster) så har vi ju såna som Ganman, Granestrand, Huitfeldt, Marteus, Birgersson, Dahlberg, Neuding, Arpi, Widar A och många fler som man inte kan klumpa ihop med Anders Lindberg som ett homogent PK-pack. En del av dem skulle få epilepsi av att dela taxi med Lindberg.

”Varför skulle OI vara opåverkade av de politiska strömningarna i övriga samhället?” brukar vissa använda som argument för att de bör antas vara hopplösa PK-nästen. Jag skulle nog bolla den frågan tillbaka och säga ja precis, varför skulle OI vara opåverkade av strömningarna i övriga samhället? Varför skulle just de vara kliniskt befriade från motsvarigheter till Huitfeldt, Dahlberg, Gür och Sanandaji? Trots att t o m journalistkåren har fått nyanser så står tiden stilla hos OI, som frusit fast i en skräckinjagande korsning mellan 1974 och Södertörn? Lite svårt att tro...

Vad fan - du vet alltså inte något alls om den inre dynamiken i OI? Du "kan tänka dig" att det är som ett lärarrum från -78?

Det har ju inget bevisvärde alls, för att uttrycka sig snällt.

Om vi nu ska dela med av oss av våra hemmasnickrade fördomar, så tror jag att det inom branschen finns en cynisk insikt att de stora intäkterna kommer från offentliga och privata beställare som vill ha OU i syfte att sälja in produkter och projekt. Att Colgate eller vindkraftslobbyister inte är så skitnödigt oroliga över att få KORREKTA mätningar av allmänhetens uppfattning, så mycket som RÄTT siffror för det egna syftet med att alls göra undersökningen.

Översatt till politiska mätningar har det alltså ingalunda funnits incitament att visa höga SD-siffror, för att dessa var sanna - utan låga siffror, eftersom det gjorde att varumärket troligare skulle nämnas i media. Sentio och Yougov har bara fått dålig publicitet, Sifo och Novus har inte straffats ut av några "marknadskrafter".

Vidare kan jag tänka mig att räknenissarna påverkas av sina SD-hatande chefer, av sina miljöpartistiska bekanta i den urbana miljön de rör, sina kompisar inom den sociologiska akademin osv.
Senast redigerad av oyto 2018-05-19 kl. 13:53.
2018-05-19, 14:05
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fortsätt du att tro SD besitter en världsunik, nästan magisk förmåga att öka 50% de sista månaderna före varje val. Inte en gång. Inte två gånger. Utan varenda val sen de dök upp. Hur lyder egentligen teorin bakom denna otroliga förmåga att dra till sig väljare i massupplaga just när ett val närmar sig?

Opinionsinstituten vill inte framstå som odugliga, det är hela saken. När hela landet noterat att SD växt så det knakat (genom sociala medier, politiska debattörers ändrade inställningar, partilederförtroende, massivt folkligt stöd för just SDs hjärtefrågor, avsky från samma folk gällande konkurrenternas politik etc etc) kan du ge dig tusen på att även OI:s företrädare noterat vartåt vinden blåser.

De 15% man matat ut i tre år är totalfel, det begriper man och snart är det val och man löper uppenbar risk stå med brallorna nere. Vi har såklart noll insyn i exakt i hur instituten viktar, vilka respondenter som letas upp, vilka som förkastas. Måste vara den enklaste sak i världen att skruva lite på parametrarna för att höja upp ett parti till en nivå som korrelerar med den motbjudande verkligheten. Utan att utomstående vet ett skvatt om hur det gick till.
50%? Vill du ge stöd åt det påståendet?

Är förresten alltså yougov med i denna illuminati-gren? De drog ju upp SD sist. 8,2 i juni blev 11,1 i september.

Sedan måste man ju fråga sig vad SCB höll på med innan valet 2010. Sänkte SD i sista mätningen, efter att ha höjt med i näst sista. Hade de inte fått pm:et? Eller var det en tillfällig sverigedemokratisk chef som prånglade ut korrekta siffror i näst sista mätningen?
2018-05-19, 14:14
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

http://privat.bahnhof.se/wb492673//31%20Alla%20linjar.gif

Jag är övertygad om att samma sak kommer att hända även i år.

Fröjdas åt den vackert lila erigerade linjen istället för att bekymra dig för dippen som kan komma.
2018-05-19, 14:34
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag litar på dina gissningar nu, speciellt efter din Sifo-"träff" igår...

Vågar knappt tänka tanken vad en ökning på 4-5% hos SCB om två veckor skulle betyda vid valet den 9 september...

Nu är jag på inget sätt insatt i SCB:s tidigare historiska underskattningar av de mätningar de gjort på SD, eller hur och om man överhuvudtaget kan göra en framtida tolkning utifrån dessa, men några har i denna tråd uppgett att man på SCB:s siffror kan lägga på ca 40-60% på deras SD-mätningar i maj/juni (under valår) för att hamna hyfsat korrekt när det gäller valresultatet.

Det är just därför man börjar känna en viss svindel om SD skulle öka, låt oss säga, med 4,5 PE från 14,8% till 19,3%... Även om SCB:s underskattning skulle ligga på 35-40% så blir siffran...

Vet att detta är fria spekulationer och en lek med siffror, men 19% för SD hos SCB om två veckor skulle kunna betyda nivåer i valet som blir ordentligt chockerande.
Det blir ju också snackis under Almedalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Sker SCB:s insamling under hela maj månad? Jämnt fördelat? Någon som vet?
Från Maj 2017.
Data samlades in under perioden 28 april till 28 maj.
Det borde rimligen vara mer eller mindre jämnt fördelat.
Citat:
Jag tror de hamnar någonstans kring 18%, vilket skulle kunna betyda 22-23%.

Man ska inte glömma att den ökning som Sifo visat för sd rymmer åtminstone en procentenhet korrigering från deras felaktiga mätning i april.

Fast även SCB:s förra mätning verkade vara outlier. Rent generellt ligger SCB mellan snittet och Sifo.
Kod:
	Snitt	Sifo	SCB		Diff, snitt	Diff, Sifo
maj-15	16,4%	14,7%	14,4%		-2,0%		-0,3%
nov-15	21,0%	17,6%	19,9%		-1,1%		2,3%
maj-16	19,1%	16,1%	17,3%		-1,8%		1,2%
nov-16	19,9%	15,8%	17,5%		-2,4%		1,7%
maj-17	19,8%	16,6%	18,4%		-1,4%		1,8%
nov-17	17,1%	14,7%	14,8%		-2,3%		0,1%
maj-18	19.3???	18.7%	???		???		???
Medel					-1,8%		1,1%

Så SCB brukar ge 1.8% under snittet och 1.1% över Sifo.

Så allt mellan 17% och 19% är ganska möjligt
2018-05-19, 14:37
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Det räcker med att V inte röstar emot så går den igenom. Alternativet för v skulle vara en regering med betydligt tyngre högerfokus, så de skulle ha all anledning att släppa igenom en sådan regering.
Ja, är det något parti som vinner på att sitta i ständig opposition så är det V. De vinner oavsett vad de gör, i princip. Folk gillar V för att Sjöstedt m fl har integritet. De kommer vägra sitta i samma konstellation som C, och C kommer inte vilja sitta med V. Så om SD+M blir större än S+Mp+C+L så skulle V sannolikt lägga ner sina röster. Å andra sidan är "hatet" mot SD så pass stort i vänsterkretsarna att Sjöstedt skulle komma undan med att släppa igenom en regering med Lööf och Björklund i. Det minst onda alternativet, osv.

Det är helt öppet just nu. Den regeringskris som var efter valet 2014 kommer blekna i jämförelse med vad som komma skall - om inget oväntat inträffar, så som att SD får kanske 25 % och tillsammans med M kan bilda en ganska stor minoritetsregering. Majoritetsregering ser jag som helt uteslutet. S+M lär inte hända, med tanke på all smutskastning som varit de senaste åren, och inte minst nu under valkampanjen.

Men som sagt, det är helt öppet läge. Det kan få hur fasen som helst, känns det som. Åker KD ut ser det ljust ut för Löfven, så länge Mp stannar kvar. Men om båda åker ut, jisses... Då kan vi snacka om att spelplanen kommer ändras!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in