2018-05-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är fullt möjligt att jag är dum, pga Dunning-Krugereffekten vet jag i så fall tyvärr minst om det av alla!

Det jag hela tiden efterfrågat är hur den systematiska uppjusteringen skulle gå till utan den uttalad plan, strategi, mål och samordning som jag anser att en så utstuderad metod kräver... men jag får svar om allt utom det. Du snackar om andra random exempel på möjligt SD-motstånd och sen flyttar du runt det mellan tidningarna, instituten, uppringare med brytning och fan vet allt, konspirationen dartar runt som en ekorre som dragit en lina.

Vilka lägger upp planen för uppjusteringen, var och hur görs den, och hur ser de olika stegen och faserna ut? Att alla som jobbar där är PK och därför löser det sig självt är inget svar.

Som mest var det väl ca 10pe skillnad mellan Sentio/Yougov och några av de andra. Så stor diff lär det ju inte vara när valet närmar sig. Vad tror du det beror på? Jag är inte insatt i logistiken hos ett OI eller hur det fungerar, men på samma vis som det låg en våt filt över hela sosse-Sverige på 70 och 80-talet ligger det nu en våt filt över hela PK-Sverige. På 70-talet var man öppet hatad om man sa att man var moderat och på samma vis har man varit öppet hatad om man sedan 2010 sagt man var SD eller till och med bara emot massinvandringen.

Som öppen moderat fick du inga som helst fördelar på 70-talet medan man som sosse inte ens behövde be om det, portar öppnades och tjänster "ordnades".

Så himla konstigt är det inte egentligen. En öppen Sverigevän skulle jag göra det extra för i mitt eget arbete medan en PK:it skulle få bemötande 1A.
2018-05-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Procentuellt sett är Sentioökningen bara runt hälften av Sifo-mätningen (då utgångsläget sker från en högre och sannolikt mer riktig nivå). Och det var heller ingen publicistisk chock efter att Sentio publicerade sina siffror vad jag kan minnas. Men visst, flera osäkerheter här. Och det blir kul att följa upp, ja
Jo, fast Sentioökningen skedde mellan jan och feb 2017 då Löfvenregeringen satt stilla i båten (inga amnestier eller DÖ:ar eller andra freakshowprylar vad jag vet), och följdes så småningom av ett 4%-ras mellan april och maj. Under samma period hade YG 21,5 > 21,5 > 22,2 > 21,2 > 20,8, en helt annan bild än dramatiken hos Sentio.

Vad Löfven har ställt till med nyligen är dock som bekant en skäggbarnsamnesti vars efterskalv fortfarande pågår (Expressens artikel igår t ex), och det är inte bara Löfven utan hans käbbelkompis Lööf som varit med på det vilket har solkat ner BÅDA blocken med det sjukaste invandringsrelaterade beslut jag kan komma ihåg. Ett beslut som trampar på en väldigt öm svensk tå, nämligen jantelagen och millimeterrättvisan. Inget retar gallfeber på svenskar som särbehandling och VIP-köer. Och här snackar vi alltså amnesti för 9000 ”barn” som bevisligen aldrig var barn, ”flyktingar” som bevisligen aldrig var flyktingar, och belönas för att de skrek högst. Frågan är en hel j-a klusterbomb av allt som kan vara fel på samma gång.

Jag vet inte om du historiskt varit en sån där tomte som tror att SD ska gå upp 2% för varje nyhetsnotis om en bilbrand i Borås eller ett våldtäktsförsök i Vansbro, men om du är det - hur kan du inte begripa att amnestin för ensamljugande kan vara värd väljarströmmar till SD från båda berörda blocken i storleksordningen 3,8%? Think again.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-19 kl. 12:12.
2018-05-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
J

Jag vet inte om du historiskt varit en sån där tomte som tror att SD ska gå upp 2% för varje nyhetsnotis om en bilbrand i Borås eller ett våldtäktsförsök i Vansbro, men om du är det - hur kan du inte begripa att amnestin för ensamljugande kan vara värd väljarströmmar till SD från båda berörda blocken i storleksordningen 3,8%? Think again.
Tvärtom, jag tror att de svenska väljarna är extremt trögrörliga (så att det gränsar till idioti), och det är därför jag undrar om Sifo har plockat upp något som inte de andra riktigt gjort? Om de har det, så gratulerar jag dem, då har de gjort sitt jobb (till slut). Jag är lika skeptisk till den 4-procentiga ökningen från Sentio du refererar till. Jag har dock, på goda grunder, historiskt haft större förtroende för Sentio än Sifo, vad gäller SDs medelvärde över tid, Och det var nog klokt, det förefaller som att Sifo närmar sig Sentio.
2018-05-19, 12:13
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
För egen del skulle jag inte bli allt för missnöjd med en (S)+(M) regering heller egentligen. Det bästa är en (M)+(SD) (som M-sympatisör) men går inte det så tror jag (S)+(M) är bättre än de flesta andra alternativ. Det viktigaste är att (C) och (MP) ignoreras fullständigt efter september...

Jag har vänner som har lite insyn i hur S tänker och enligt de ryktena så är deras plan B snarare MP+S+C+L. Detta är deras enda chans om de gör ett katastrofval. S&M är inte på kartan då lägger man hellre ner.

Men inte ens denna plan skulle fungera med dagens SIFO siffror

M (23,6)+SD (18,7)=42,3%
S (25,2) + MP(4)+C(8,1)+L(4,8)=42,1%
KD åker ut.

Man skulle behöva ta hjälp av V men där går nog tom gränsen för C och L får man anta.

Det verkar således vara game over för S. Det räcker att SD ensamma röstar på M's budget (eller vice versa) så går den igenom.

Och då pratar vi om SIFO's siffror med en kraftigt underskattning av SD. I verkligheten så räcker kanske inte ens V som tillskott.
2018-05-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har vänner som har lite insyn i hur S tänker och enligt de ryktena så är deras plan B snarare MP+S+C+L. Detta är deras enda chans om de gör ett katastrofval. S&M är inte på kartan då lägger man hellre ner.

M (23,6)+SD (18,7)=42,3%
KD åker ut.

Man skulle behöva ta hjälp av V men där går nog tom gränsen för C och L får man anta.

Det verkar således vara game over för S. Det räcker att SD ensamma röstar på M's budget (eller vice versa) så går den igenom.

Och då pratar vi om SIFO's siffror med en kraftigt underskattning av SD. I verkligheten så räcker kanske inte ens V som tillskott.
Strålande tider, härliga tider
2018-05-19, 12:26
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka "forskare" rör det sig om?

Kunde läsa artikeln igår men idag var det stopp, dvs kan tyvärr inte svara på din fråga.

En annan grej...
Man märkte att Marcus Oscarsson blev lite spak efter kritiken han fick efter att ha hyllat sds vallåt. Tror vi fortsatt ser efterdyningar från detta. Hoppas han skärper till sig igen, i mina ögon ligger han farligt nära gränsen att bli ointressant.
2018-05-19, 12:40
Medlem
FlashyBears avatar
Det är bara Ipsos och Novus kvar? Och nästa månad kommer SCB. SD ökar med 4% skulle jag gissa

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag förstår att ni är glada över de framgångar SD har just nu i opinionsundersökningarna. Å andra sidan har diskussionen ännu så länge varit på sverigedemokraternas spelplan. Nu väntar dock kärvare tider där fokuset kommer att ligga på andra frågor och spelet kommer att förläggas till bortaplan.

Helt korrekt. Tack vare Annie kommer det att bli ett referendum om SkäggBarn, ett referendum om SD

No?
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du har väl inte glömt inside-informationen från "Undrande87"?

Har du glömt att jag har gett dig inside-info att det är bara IQ-befriade tomterna som tror på losern Undrande87?
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Inser du hur löjligt detta låter?

Nej. Tvärtom tror han att det bevisar ännu mer hans "tes"

Som sagt kommer SCB:s stora mätningar om 2 veckor och även de kommer nog visa extremt stor ökning (3-5% pe). Även det kommer att vara bevis på "justeringen"
2018-05-19, 12:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka "forskare" rör det sig om?

8 forskare... i etik

https://www.dn.se/debatt/svensk-politik-har-forlorat-sin-moraliska-kompass/
DN Debatt. ”Svensk politik har förlorat sin moraliska kompass”
Citat:
Främlingsfientligheten i Sverige antar nu sådana proportioner att vi anser det vara vår plikt att varna för utvecklingen. Partiledardebatten den 6 maj, liksom dess efterspel, visar tydligt att Social*demokraterna och Moderaterna väljer populistisk främlingsfientlighet framför sina ideologier. Medan SD har främlingsfientlighet som en ideologi, har de stora traditionella partierna främlingsfientlighet som ett slags pragmatisk strategi. Detta är genuint omoraliskt och farligt.
Citat:
Därför vänder vi oss nu direkt till Stefan Löfven och Ulf Kristersson:

Ge oss politiska besked om vilket samhälle ni vill utveckla! Vill ni ha ett samhälle som präglas av öppenhet och solidaritet – eller ska vi låta främlingsfientligheten ta över?

Helen Andersson, docent i etik, Uppsala universitet

Göran Collste, professor emeritus i tillämpad etik, Linköpings universitet

Jenny Ehnberg, doktor i teologisk etik, Uppsala universitet

Elisabeth Gerle, adjungerad professor i etik, Lund universitet

Carl-Henric Grenholm, professor emeritus i etik, Uppsala universitet

Elena Namli, professor i etik, Uppsala universitet

Johanna Romare, universitetslektor i etik, Uppsala universitet

Torbjörn Tännsjö, professor emeritus i praktisk filosofi, Stockholms universitet
Putin får sparka Egor Putilov när det finns sådana dårar...
2018-05-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Som mest var det väl ca 10pe skillnad mellan Sentio/Yougov och några av de andra. Så stor diff lär det ju inte vara när valet närmar sig. Vad tror du det beror på?
Nu är ju 10-diffen inte ett stabilt mönster utan nåt som förekom under turbulenta delar av 2015-2016 då kompasserna snurrade på alla fronter. Det stabiliserades så småningom efter att ”gränsen hade stängts” (not), och under 2017 krympte gapet.

Handlar också delvis om att 2017 var året då flera traditionella OI började samla sig inför valet och ändra sina metoder genom att börja blanda upp med webbpanel. Sifo gick ut extremt snålt med 90/10, men Demoskop och Ipsos var något mer generösa. Klart att fältet blir mer samlat då än way back when när instituten var grupperade i två extrema poler vad gäller inhämtningsmetod. 0/100 vs 100/0.

Dessutom finns det en stark bias här som gör att månadens högsta mätningar aldrig ifrågasätts, bara de lägsta. När YG hade 28,8 samma månad som Sifo hade 18,2 var det en anomali jämfört med både Sentio och YG själva, men ändå utgår man automatiskt från att 28,8 är facit (för högst var ju bäst 2014 så punkt slut) och alla avvikelser från det är lögner och ska rendera piskrapp för landsförräderi.

Citat:
Jag är inte insatt i logistiken hos ett OI eller hur det fungerar, men på samma vis som det låg en våt filt över hela sosse-Sverige på 70 och 80-talet ligger det nu en våt filt över hela PK-Sverige. På 70-talet var man öppet hatad om man sa att man var moderat och på samma vis har man varit öppet hatad om man sedan 2010 sagt man var SD eller till och med bara emot massinvandringen.

Som öppen moderat fick du inga som helst fördelar på 70-talet medan man som sosse inte ens behövde be om det, portar öppnades och tjänster "ordnades".

Så himla konstigt är det inte egentligen. En öppen Sverigevän skulle jag göra det extra för i mitt eget arbete medan en PK:it skulle få bemötande 1A.
Jag vet inte heller, kan tänka mig att SCB är väldigt mossigt med beige cardigan och birkenstock som ett lärarrum från 78 men annars tror jag inte bilden av OI som 100% PK-sekt är rättvisande. Varför skulle de vara värre än media? Om du tar bara det som hänt inom journalistkåren (där ”alla” sas vara tokvänster) så har vi ju såna som Ganman, Granestrand, Huitfeldt, Marteus, Birgersson, Dahlberg, Neuding, Arpi, Widar A och många fler som man inte kan klumpa ihop med Anders Lindberg som ett homogent PK-pack. En del av dem skulle få epilepsi av att dela taxi med Lindberg.

”Varför skulle OI vara opåverkade av de politiska strömningarna i övriga samhället?” brukar vissa använda som argument för att de bör antas vara hopplösa PK-nästen. Jag skulle nog bolla den frågan tillbaka och säga ja precis, varför skulle OI vara opåverkade av strömningarna i övriga samhället? Varför skulle just de vara kliniskt befriade från motsvarigheter till Huitfeldt, Dahlberg, Gür och Sanandaji? Trots att t o m journalistkåren har fått nyanser så står tiden stilla hos OI, som frusit fast i en skräckinjagande korsning mellan 1974 och Södertörn? Lite svårt att tro...
2018-05-19, 13:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas

M (23,6)+SD (18,7)=42,3%
KD åker ut.

Det räcker med att V inte röstar emot så går den igenom. Alternativet för v skulle vara en regering med betydligt tyngre högerfokus, så de skulle ha all anledning att släppa igenom en sådan regering.
2018-05-19, 13:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Om vi låtsas att SD står blickstilla nu som Crispy raljerar om,var ligger dom då? helt klart plus 25%. Var ligger S i verkligheten?,det har dött bort så många gråssosar sedan förra valet ,och Löfvens oduglighet retar alla som inte har försörjning av Socialdemokratin,så att dom faller mot en placering under 20% finner jag inte omöjligt. Men liksom Toivo tycker jag det är märkligt att Vänstern inte ökar?,var det vurmandet för de 9000 lycksökarna som blev sista spiken i kistan för V?
Jag skulle snarare gissa att SD ligger på 22-23 och s på 24-25.
2018-05-19, 13:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det är bara Ipsos och Novus kvar? Och nästa månad kommer SCB. SD ökar med 4% skulle jag gissa

Som sagt kommer SCB:s stora mätningar om 2 veckor och även de kommer nog visa extremt stor ökning (3-5% pe)...

Jag litar på dina gissningar nu, speciellt efter din Sifo-"träff" igår...

Vågar knappt tänka tanken vad en ökning på 4-5% hos SCB om två veckor skulle betyda vid valet den 9 september...

Nu är jag på inget sätt insatt i SCB:s tidigare historiska underskattningar av de mätningar de gjort på SD, eller hur och om man överhuvudtaget kan göra en framtida tolkning utifrån dessa, men några har i denna tråd uppgett att man på SCB:s siffror kan lägga på ca 40-60% på deras SD-mätningar i maj/juni (under valår) för att hamna hyfsat korrekt när det gäller valresultatet.

Det är just därför man börjar känna en viss svindel om SD skulle öka, låt oss säga, med 4,5 PE från 14,8% till 19,3%... Även om SCB:s underskattning skulle ligga på 35-40% så blir siffran...

Vet att detta är fria spekulationer och en lek med siffror, men 19% för SD hos SCB om två veckor skulle kunna betyda nivåer i valet som blir ordentligt chockerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in