Citat:
Med straffrabatt i detta (och tyvärr så otroligt många andra) fall, är det snarare så att det handlar om juristers vanliga daltande med kriminella rövhål, som Hovrättspresidenten ju försökte med. Tack och lov blev den dåren nedröstad. 18 år ville Erik Brattgård, som är nuvarande Hovrättspresident för nedre Norrland enligt google, ge detta rövhål, vilket hade inneburit kanske 12 år i finkan istället för åtminstone 20-25 år i förvar. Det är en enorm skillnad och ska givetvis ses som en slags straffrabatt varje gång mördande kretiner likt Billy och andra sinnessjuka fanskap kommer undan med tidsbestämda straff istället för livstid för de brutala & bestialiska mord de har begått!
Först och främst får du tänka på att Hovrätten friade många av de övriga brotten (närmare bestämt 5 olaga hot och 1 misshandel), så i de fallen kan det ju inte bli tal om någon straffrabatt.
Straffrabatten finns ju till för att stabilisera och göra straffskalan/påföljderna rimliga. T ex så ska ju inte 18 inbrott (inbrotts-turne´) kunna ge lika långt fängelsestraff som ett mord. Att göra inbrott ska/kan ju aldrig stå i paritet med att avsluta någon annan människas liv. TYVÄRR så gäller ju detta även i fall som Tova Mobergs. Här är ju straffrabattens syfte att en/flera misshandel aldrig skall kunna avgöra/"putta över" en påföljd till livstids fängelse, lagens strängaste straff. Detta eftersom "Brottet misshandel och dess straff" kontra "Brottet mord och dess straff" ligger ljusår från varandra. Givetvis känns detta otroligt osmakligt och orättvist i ett fall som Tovas, där en ung och försvarslös flicka blir systematiskt misshandlad/hotad i nära relation och lever i total skräck innan hon slutligen dödas av Billy.
(Jag försvarar absolut ingenting. Utan jag bara förklarar!!)
Hovrättsrådet motiverar sin åsikt (18 års fängelse) med att det inte är styrkt i vilken utsträckning våldsanvändningen skett och att man därför inte kan säga om Tova haft/fått den dödsångest som enligt Högsta Domstolen skall ha funnits för att kunna rendera i ett livstidsstraff. -Med denna bedömningen/åsikten kan alltså inte Hovrättsrådet döma till livstids fängelse. Han kan heller inte (TYVÄRR!) trissa upp misshandelsbrotten till ett livstidsstraff. Ändå landar Hovrättsrådet i att han vill döma Billy till 18 års fängelse, lagens strängaste tidsbestämda straff. Så Hovrättsrådet som du kallar för "daltande dåre" har i själva verket dömt det HÖGSTA STRAFFET han kan göra utefter sin bedömning.
Sedan blir ju egentligen "straffrabatten i övriga brotten" en icke-fråga eftersom Billy dömdes till livstids fängelse - Mer än så kan han ju inte dömas till!? Han kan ju t ex inte få livstids fängelse + 4 års fängelse!?
Som sagt jag försvarar ingenting. Jag tycker detta är lika sjukt som du tycker - och Jag tycker livstids fängelse var det enda rätta. Men jag känner att jag behöver skriva detta eftersom du uttrycker dig ganska plumpt och okunnigt!