Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-18, 00:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte om vi pratar om samma sak här, men hovrättspresidenten ansåg att livstid endast skulle ges i undantagsfall och att det var oklart hur länge hon upplevde dödsångest:

"Hovrättspresident Erik Brattgård ansåg att straffet borde tidsbestämmas till arton år. Han menar att Högsta domstolen slagit fast att även efter den straffskärpning som skedde 2014 när det gäller mord så ska livstidsfängelse endast tillämpas i undantagsfall.

Att Tova Moberg har utsatts för ett besinningslöst våld står klart, men det framstår inte lika säkert i vilken utsträckning som våldsanvändningen inneburit att hon kände en dödsångest eftersom det inte står klart om och när hon förlorade förmågan att uppleva vad som hände henne", resonerar Erik Brattgård, vidare.
"

Vad gällde Hovrättens frikännande av misshandel i ett fall och olaga hot vid fem tillfällen beror det på
hur rubriceringen kvinnofridskräkning definieras. Tyvärr räcker inte det förhållande som Tova och Billy hade utan det krävs ett "samlevnadsmönster. Förmodar att man menar mer under förhållanden som liknar äktenskap eller samboförhållande:

"Men det anser inte hovrätten – och hänvisar till att Tova Moberg och 23-åringen var "närstående" på det sätt som krävs för att rubriceringen grov kvinnofridskränkning är aktuell. För detta krävs, enligt hovrätten ett "samlevnadsmönster" som det unga paret inte hade.

Därför ska 23-årings misshandel och hot mot Tova, medan hon var i livet, ses som enskilda gärningar. Då räcker inte bevisen, det vill säga anteckningar i Tova Mobergs egen dagbok, i ett fall av misshandel och fem fall av olaga hot, menar hovrätten som alltså friar i de fallen.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hovrattsdom-efter-mordet-pa-tova-moberg/

Känns väldig bra med livstid för mordet.
Skulle sitta bra med en lagändring med ett vidgat begrepp av definitionen kvinnofridskränkning så att inte fler kvinnomisshandlare slipper förbi lagen p.g.a av för snäv definition.

Tack! Har antingen läst slarvigt eller missat det helt. Bra att de andra gick emot hovrättspresidenten. Hon hade ju upplevt dödsångest inte bara vid det ögonblicket utan i månader.
Citera
2018-05-18, 01:32
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då menar du också att (t ex) 18 år i fängelse är en fullt rimlig tid för en människa/brottsling att "rehabilitera sig" efter att ha utfört inbrott? Då menar du också att 18 år i fängelse är det enda rätta för att göra 1 familj som bor i huset (x18) nöjda och att dom får upprättelse (tror du ens att 1 familj som utsatts för inbrott skulle kräva 18 år i fängelse för gärningsmannen??) Då menar du också att det är rimligt att svenska skattemedel går till att hålla en inbrottstjuv eller knarkare inlåst i 18 år? Då menar du också att om inbrottstjuven skulle råka göra några inbrott mer än 18 st - och man därför hamnar över gränsen för det längsta tidsbestämda straffet som finns, så är livstids fängelse rimligt att utdöma?
( Nääääääeeee det tror jag inte du tycker! :-) )

Nej, det faktum att rehabiliteringen av brottslingar fungerar extremt dåligt har i princip väldigt lite med just detta specifika fall att göra, samtidigt som det faktiskt har det med tanke på hur dåligt kriminalvården sköter sina uppdrag rent generellt och att då tro att galningar likt Billy blir bra människor efter 12 års vård är således allt annat än rimligt. Att trots det fortfarande döma brottslingar enligt premissen att de i stora drag kommer att begå mindre brott i framtiden om de vårdas samt får kortare straff, blir istället farligt för både oskyldiga som råkar komma i vägen för grova våldsbrottslingar som inte vårdas och samhället som förlorar ytterligare lite respekt för rättsväsendet rätt att ha monopol på utdöma straff. Till slut går det så långt att samhället helt har förbrukat rätten till både våldsmonopol och rätten att vara den enda som dömer ut straff, det är det jag är lite smått rädd för faktiskt.

Nu vet jag inte exakt vad straffvärdet på inbrott är, men jag är tämligen säker på att ett par inbrott innebär ett straffvärde på långt under 12 månader och då spärrar man inte in förstagångsförbrytare har jag för mig. Så om man nu inte kan räkna ihop 18 olika inbrott, så kan en idiot som som råkar vara så närsynt att hen inte kan se skillnad på ditt och mitt arton gånger i rad, aldrig slängas i fängelse om de inte räknas ihop om de inte är tidigare straffade? Låter i princip lika skevt som att döma en sådan person till 18 års fängelse, inte sant?

Nu kommer det säkerligen aldrig upp i 18 års straffvärde enligt lagen, om det inte är synnerligen grova inbrott som menas, vilket jag inte tror ett vanligt bilinbrott/villainbrott räknas som så det känns mest som en principfråga. Nej, inbrott blir aldrig likvärdigt med ett mord, men vad jag menar är att mängdbrotten och övriga brott vid fall som detta aldrig skall sopas under bordet som de gör idag. Även om Billy ändå inte skulle fått mer än 18 år om han så dömdes på 10.000 olika punkter för misshandel då straffskalan inte medger ett livstidsstraff för brottet i sig, så är det fortfarande inte okej att som nu nästan ignorera dem för att han har begått andra brott som är långt mycket värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men detta är som sagt ett ämne för en annan tråd. Men oavsett om du tycker som du säger så kan man ALDRIG få mer än livstids fängelse - Och det var ju just det Billy fick!

P.S Apropå det du skrev i spoilern om Lotta Rudholm, så tror jag inte du skall kasta skit på Tingsrätten, för dom dömde ju Martin Jonsson till livstids fängelse...

Absolut, mina rallarsvingar var snarare riktade mot just den här Hovrättspresidenten och tidigare hovrätters bedömning av liknande fall, än mot just tingsrätterna även om jag nämnde dem.
Citera
2018-05-18, 04:01
Medlem
Då var rond två klar för Billy. Att även denna skulle sluta i en livstidsdom var ju helt väntat. Detta tillvägagångssätt vid mord ska rendera i en livstidsdom.

Gissar att det kommer att göras ett försök till överklagan. Tror dock inte att HD beviljar prövning då tiden inte är mogen för deras del än.

Det blir för Billy att inrikta sig på anstaltsliv de närmaste 20 - 24 åren.
Citera
2018-05-18, 06:08
Medlem
tsgmtts avatar
Då slipper vi honom några år iallafall! Det vore väl ganska skönt om han under fängelsetiden försöker ta sitt liv men misslyckas, då vet vi att han vill fly från helvetet men inte kommer undan!
Citera
2018-05-18, 07:52
Medlem
Overminds avatar
Hur var den här Billy som barn och sin uppväxt? Hur var han som person i vuxen ålder? Någon som vet?

Känns som de som begår såna här brott är inte 100% människa. De är födda med en gen som är förstörd eller sjuk. Eller är det bara föräldrarna som bär allt ansvar? I uppfostrandet?

Jag såg häromdan nya Ted Gärdestad filmen som min flickvän köpte omedelbums (hon gillar honom). Fick intrycket han hade den här genen eller hela hjärnan inte fullt utvecklad. Den stannade på 98-99%. Han blev ju helt sinnessjuk och schizofren. Han klarade sig inte länge. Knapp till 40 års åldern? Medans Johnny Cash klarade sig livet ut. Ett redigt och fullbordat psyke.

Samma med Ted Bundy.
Citera
2018-05-18, 11:54
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hur var den här Billy som barn och sin uppväxt? Hur var han som person i vuxen ålder? Någon som vet?

Känns som de som begår såna här brott är inte 100% människa. De är födda med en gen som är förstörd eller sjuk. Eller är det bara föräldrarna som bär allt ansvar? I uppfostrandet?

Jag såg häromdan nya Ted Gärdestad filmen som min flickvän köpte omedelbums (hon gillar honom). Fick intrycket han hade den här genen eller hela hjärnan inte fullt utvecklad. Den stannade på 98-99%. Han blev ju helt sinnessjuk och schizofren. Han klarade sig inte länge. Knapp till 40 års åldern? Medans Johnny Cash klarade sig livet ut. Ett redigt och fullbordat psyke.

Samma med Ted Bundy.

Öh, vad i h-vete har Ted Gerdestads schizofreni med ett mord flera årtionden senare att göra? Du vet att vi har en gren inom den medicinska vetenskapen som heter Psykologi? Dina ideer kanske skulle imponera på en medeltidsmänniska, men idag kan vi ju snabbt konstatera att det inte fungerar så. "Födda med en gen förstörd eller sjuk", "Den stannade på 98-99%"
Citera
2018-05-18, 12:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Den dök upp bara. Kanske kunde få klarhet i tankegången. Googlade "mord 16 år" och fick en hel del träffar. Så det var väl inte helt åt Hälsingland. Nåja, det är ju två vitt skilda saker. Hur som helst får vi hoppas att han sitter inne länge!

Alltid kul med dina personangrepp varje gång du försöker diskutera här på forumet

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Mord är inte det samma som livstid.
Det är inte ett personangrepp utan ett snarare ett faktaangrepp.
Du ändrar själv dina fakta som jag citerat ovan.
Jag bryr mig inte om vem som skriver vad, så länge det är korrekt.
Men du säger olika sker och refererar till det som sanningar i samma tråd.

Så ditt " " får nog stå för dig själv.

Jag tror en ursäkt från herr Flashshit är aktuell här.

"I snitt sitter en livstidsdömd frihetsberövad i 16 år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/livstidsstraffet-i-sverige-sa-tycker-partierna

https://sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige
Senast redigerad av Conception 2018-05-18 kl. 12:39.
Citera
2018-05-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Nej, det faktum att rehabiliteringen av brottslingar fungerar extremt dåligt har i princip väldigt lite med just detta specifika fall att göra, samtidigt som det faktiskt har det med tanke på hur dåligt kriminalvården sköter sina uppdrag rent generellt och att då tro att galningar likt Billy blir bra människor efter 12 års vård är således allt annat än rimligt. Att trots det fortfarande döma brottslingar enligt premissen att de i stora drag kommer att begå mindre brott i framtiden om de vårdas samt får kortare straff, blir istället farligt för både oskyldiga som råkar komma i vägen för grova våldsbrottslingar som inte vårdas och samhället som förlorar ytterligare lite respekt för rättsväsendet rätt att ha monopol på utdöma straff. Till slut går det så långt att samhället helt har förbrukat rätten till både våldsmonopol och rätten att vara den enda som dömer ut straff, det är det jag är lite smått rädd för faktiskt.

Nu vet jag inte exakt vad straffvärdet på inbrott är, men jag är tämligen säker på att ett par inbrott innebär ett straffvärde på långt under 12 månader och då spärrar man inte in förstagångsförbrytare har jag för mig. Så om man nu inte kan räkna ihop 18 olika inbrott, så kan en idiot som som råkar vara så närsynt att hen inte kan se skillnad på ditt och mitt arton gånger i rad, aldrig slängas i fängelse om de inte räknas ihop om de inte är tidigare straffade? Låter i princip lika skevt som att döma en sådan person till 18 års fängelse, inte sant?

Nu kommer det säkerligen aldrig upp i 18 års straffvärde enligt lagen, om det inte är synnerligen grova inbrott som menas, vilket jag inte tror ett vanligt bilinbrott/villainbrott räknas som så det känns mest som en principfråga. Nej, inbrott blir aldrig likvärdigt med ett mord, men vad jag menar är att mängdbrotten och övriga brott vid fall som detta aldrig skall sopas under bordet som de gör idag. Även om Billy ändå inte skulle fått mer än 18 år om han så dömdes på 10.000 olika punkter för misshandel då straffskalan inte medger ett livstidsstraff för brottet i sig, så är det fortfarande inte okej att som nu nästan ignorera dem för att han har begått andra brott som är långt mycket värre.

Absolut, mina rallarsvingar var snarare riktade mot just den här Hovrättspresidenten och tidigare hovrätters bedömning av liknande fall, än mot just tingsrätterna även om jag nämnde dem.

Nu tog jag bara inbrott/grov stöld som ett exempel, eftersom det är ett brott som har fängelse i straffskalan (minst 6 månaders fängelse - max 6 års fängelse), kunde varit vilket annat brott som helst. Men det känns ju lite konstigt med ditt resonemang, för om Hovrättspresidenten hade fått med sig de övriga i rätten och faktiskt dömt Billy till 18 års fängelse. Så hade du tyckt att det var fullt rimligt att en person på rejäl stöldturne´ fick ett lika långt straff som Billy??

När du kritiserar Hovrättspresidenten, så det ryker ur öronen på dig missar du ju poängen och ser inte skogen för alla träd är i vägen: Eftersom det högsta straffet för misshandel INTE är livstids fängelse (och heller inte är i närheten av livstids fängelse) så kan inte misshandeln leda till livstids fängelse. I detta fallet måste "mordet tala för sig själv" för att kunna rendera i ett livstidsstraff. Så när Hovrättspresidenten funderar på sin kammare så tänker han ju inte: "Här har vi ett mord där det yrkas på livstids fängelse, då börjar vi med lite rabatt...." Utan han börjar ju fundera över om det är styrkt att dödandet varit såpass utdraget att Tova ev. skulle känna dödsångest. När han kommer fram till att detta INTE är styrkt kan han/man därmed inte döma till livstids fängelse, då "stoppar det redan där", eftersom de övriga brotten (misshandel mm.) inte kan leda till livstids fängelse.
(Det finns t ex undantag när det rör sig om mord och mordförsök vid samma tillfälle. Då säger praxis att livstids fängelse skall utdömas då man kommer så otroligt högt i straffvärde plus att "Försök till mord" har livstids fängelse i straffskalan.)

/Vill också passa på att tacka dig för bra och sympatiskt samtalsnivå :-)
Citera
2018-05-18, 13:28
Medlem
Hoppas han får sitta länge. Hoppas att det här också kanske till viss del avskräcker andra. Visst en psykopat är en psykopat men ändå. Undrar vad straffet hade blivit på en nyanländ? Just saying.....
Citera
2018-05-18, 13:31
Medlem
Jag är inte så jätteinsatt i mordet, vad jag uppfattat som så har en kvinna blivit mördad av sitt ex och han hade misshandlat henne under förhållandet.
Jag tycker livstid verkar vara väldigt hårt straff, det är väldigt sällan det döms ut.

Varför är detta värre än vanliga mord.

Är detta mord verkligen i samma klass som terrordådet med 4 offer?

Är det här i samma nivå som Helenmördaren, 10 åring som blev våldtagen och hållen fången tills sin död, riktig tortyr, tror han svalt henne och höll henne fånge i en liten hålla i källaren där hon inte ens kunde stå upp.+ yterligare 1 mord, hans straff blev sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Inte ens livstid här.

Elin Krantz mördare fick
"Han dömdes i mars 2011 till 18 års fängelse och till utvisning efter avtjänat straff. I praktiken uppges domen innebära 16 år, då två års reduktion av strafftiden tillämpas vid utvisningsfall."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Elin_Krantz

Dessutom släpps man efter 2/3 om man är "skötsam" vilket all verkar räknas som.
Citera
2018-05-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag är inte så jätteinsatt i mordet, vad jag uppfattat som så har en kvinna blivit mördad av sitt ex och han hade misshandlat henne under förhållandet.
Jag tycker livstid verkar vara väldigt hårt straff, det är väldigt sällan det döms ut.

Varför är detta värre än vanliga mord.

Är detta mord verkligen i samma klass som terrordådet med 4 offer?

Är det här i samma nivå som Helenmördaren, 10 åring som blev våldtagen och hållen fången tills sin död, riktig tortyr, tror han svalt henne och höll henne fånge i en liten hålla i källaren där hon inte ens kunde stå upp.+ yterligare 1 mord, hans straff blev sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Inte ens livstid här.

Elin Krantz mördare fick
"Han dömdes i mars 2011 till 18 års fängelse och till utvisning efter avtjänat straff. I praktiken uppges domen innebära 16 år, då två års reduktion av strafftiden tillämpas vid utvisningsfall."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Elin_Krantz

Dessutom släpps man efter 2/3 om man är "skötsam" vilket all verkar räknas som.
Systematisk misshandel både fysiskt och psykiskt i år för att sedan på ett mycket plågsamt sätt ta hennes liv och göra ett patetiskt försök till att undanröja alla bevis där även brottsoffers kropp ingick, vill inte leva i din värld där ett sådant brutalt brott är något annat än livstid.
Citera
2018-05-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Systematisk misshandel både fysiskt och psykiskt i år för att sedan på ett mycket plågsamt sätt ta hennes liv och göra ett patetiskt försök till att undanröja alla bevis där även brottsoffers kropp ingick, vill inte leva i din värld där ett sådant brutalt brott är något annat än livstid.
Men jag tycker det är värre att mörda 2 personer varav ena är en 10-åring som blir våldtagen flera gånger innan döden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hel%C3%A9nmordet

"När kvinnorna nu hittar henne drygt tre mil från Hörby är hon naken, våldtagen, strypt och slagen 19 gånger i huvudet med något som antas vara ett järnrör. Kroppen bär spår av svält och uttorkning."https://www.cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/

Om alla mord med misshandel innan blir livstid så borde alla som mördat sin partner eller x-partner och innan misshandlat få livstid.
Varför var mordet på Elin Krantz mindre allvarligt?
Senast redigerad av mahuang 2018-05-18 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in