2018-05-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Eller hur, människor är kapabla till a l l t oavsett vad de varit med om eller vilka orsaker de haft för sitt handlande. Det har historien visat oss. Bara människors personligheter tillsammans med deras psykiska besvär, kan leda till alldeles förfärliga handlingar. Det krävs inte alltid extrema omständigheter för att katastrofer ska ske.

Det är istället ofta vi runtomkring som kräver att ondskan (såsom i onda handlingar) ska vara komplex och märkvärdig. Men ondskan är ibland outhärdligt banal. Vi försöker fylla det outhärdliga med monsterbeskrivningar, för att stå ut med tanken på att somliga kan ta sig för vissa handlingar, eller för att få en försäkring på att vi skulle känna igen det om vi såg det.
I grunden handlar det om ett trygghetssökande.

Men vi lever inte med denna trygghet om vi väljer att vara tillsammans med andra människor. Människor är många gånger oförklarliga, deras handlingar obegripliga och vi kommer alltid att överraskas och förfäras av dem. Allt låter sig inte blottläggas. Det är en sci-fi-utopi (eller kanske dystopi) att allt människor gör ska kunna dechiffreras innan det händer eller efter det har hänt

Det fina i kråksången är att även det motsatta gäller, dvs de som bekämpar allt hemskt de varit med om och utvecklas till fantastiska människor trots lidande de fötts med eller blivit utsatta för. Allt bestäms inte av vad man varit med om.

Vem vet, kanske hade Moa och Agnes visat sig vara sådana maskrosbarn om de hade fått en chans att visa det?

Var rädda om varandra!

Håller med om att människan, den sk vanliga människan, sannerligen är kapabel till så mycket makabert och kan skapa lidande både i det stora och lilla. Det finns det otaliga exempel på. Ju grymmare något uppfattas desto större är viljan att hitta förklaringar.

Den banala ondskan...... Det begreppet är ju just ett av de mest kända försöken att förklara ett av 1900-talets största folkmord.... Även om denna tråd sannerligen har en lägre verkshöjd än H. Arendts texter så tror jag det är något djupt mänskligt att söka förklaringar till allt som sker som berör oss. Mord på barn till exempel. Tror det är farligt att bli blasé och tänka att människan har ondska i sig, alla kan bli mördare, varför försöka förklara grymhet. Så länge ingen vet vad som hände i villan kan ingen av oss påstå att hen sitter inne med den mest trovärdiga förklaringen.

Själv tror jag att föräldrarna mådde psykiskt dåligt. Men vägen från det till att i samdförstånd döda sina barn och begå självmord är lång och handlingen otroligt ovanlig. Det finns ju väldigt många psykiskt sjuka föräldrar som har barn med fysiska sjukdomar. Jag tror fler pusselbitar kommer komma fram så småningom.

Och jag tror vi kan lära oss saker från den här händelsen, för familjen var en integrerad del av vårt samhälle inte en isolerad ö.
Citera
2018-05-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hanna verkar ju ha tyckt att flickorna var väldigt sjuka. Jag tror att Elli är tillförlitlig i det hon säger i den meningen att hon inte ljuger. Men den info hon fått har gått genom ett par personer så den kan vara väldigt vinklad. Ingen av hennes "informanter" bor väl i Bjärred? Os syster - var bor hon?

Oro över barnen och risig psykisk hälsa kan göra att det låser sig i huvudet, tex att man får katastroftankar. Tex att flickorna skulle bli så sjuka att det var bättre de fick dö. Mot detta strider dock tycker jag att H jobbade heltid.

Sen - om flickorna hade ME - tror jag måååånga utanför familjen, och också O och Hs syskon o föräldrar inte kunnat förstå hur hemsk den sjukdomen är. Alltså när de träffat familjen kanske flickorna varit pigga, haft en bra dag. Att reagera med panik eller bli deppad av att ha två barn som inte orkar vara i skolan mm mm är fullt förståeligt. Men nån central länk från det till att mörda barnen saknas!

Os Pappa kommer i begynnelsen där nerifrån.De har så att säga många bekanta därifrån, men inte just Bjärred men närliggande orter.Jag får info direkt från en nära vän och försöker återge så korrekt sim möjligt utan att lämna ut för mkt detaljer.

Hur skulle släkten förstå sig på ME diagnosen när de inte visste den fanns.
Då jag har sett töserna var de fullt friska och hade kul med andra barn.
Som jag har förstått det så var även töserna på väg tillbaka till skolan nu på vårterminen.
Citera
2018-05-17, 19:52
Medlem
Memmajemmas avatar
Hej Elli

Kan du beskriva vännernas/familjens tillstånd nu. Självklart är det stor sorg, men finns det vrede, misstänksamhet, uppgivenhet etc med i bilden också?

Vet du något om Hs och Os tidigare relationer, gamla ex tex? Har ju spekulerats i tråden att O haft en tidigare sambo som avlivit.

När och var gifte sig O och H?
Citera
2018-05-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Os Pappa kommer i begynnelsen där nerifrån.De har så att säga många bekanta därifrån, men inte just Bjärred men närliggande orter.Jag får info direkt från en nära vän och försöker återge så korrekt sim möjligt utan att lämna ut för mkt detaljer.

Som jag har förstått det så var även töserna på väg tillbaka till skolan nu på vårterminen.

Förstår. Hemskt att familjen svävar i ovisshet. 😑😢 Många i familjen måste ha varit fundersamma över hemundervisningen då?
Citera
2018-05-17, 20:05
Medlem
Citat:

Det blir kortslutning i min hjärna ibland. Det fetade. Vet du om släkten pratar om att tragiken hände pga en eller båda föräldrarna och inte barnen? Hur kan de ha fått hemundervisning om de var friska? Får inte ihop det.
Vet du släkten misstänker något religiöst eller annan hjärntvätt? Tack för att du stannar kvar.
Citera
2018-05-17, 20:07
Medlem
Citat:

Ellli09, så släkten visste inte vad barnen var sjuka i? D.v.s. vilken sjukdom de hade?

Tror du att släkten ibland funderade över om barnen verkligen var sjuka (med tanke på det du skriver att de verkade fullt friska när du såg dem).

Tror du att föräldrarna eller barnen var stressade på något sätt över att de var på väg tillbaka till skolan på vårterminen eller såg de fram emot detta?

Vi har fått lite olika syn på flickornas personligheter, energinivå os.v. - hur skulle du beskriva Agnes resp. Moa?
Citera
2018-05-17, 20:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag skall inte bombadera dig med frågor just nu. Vill egentligen bara tacka för att du fortfarande skriver i tråden och delar med dig av det du vet och kan lämna ut.
Strunta i anklagelser, vi är många som uppskattar dig
Citera
2018-05-17, 20:35
Bannlyst
Citat:
Vill minnas att även O hade nämnt det på något möte med skolan enligt något protokoll hade han väl uttryckt sig som så att det största bekymmret var deras trötthet.
Han behöver ju inte pratar negativt heller utan bara mer eller mindre beskrivit situationen.
Tror säkert kollegorna undrade varför inte H också kunde ta en del besök hos läkare, skola m.m

Hej.
Kul att du är tebax.
Citera
2018-05-17, 20:53
Bannlyst
Citat:
Håller med om att människan, den sk vanliga människan, sannerligen är kapabel till så mycket makabert och kan skapa lidande både i det stora och lilla. Det finns det otaliga exempel på. Ju grymmare något uppfattas desto större är viljan att hitta förklaringar.

Den banala ondskan...... Det begreppet är ju just ett av de mest kända försöken att förklara ett av 1900-talets största folkmord.... Även om denna tråd sannerligen har en lägre verkshöjd än H. Arendts texter så tror jag det är något djupt mänskligt att söka förklaringar till allt som sker som berör oss. Mord på barn till exempel. Tror det är farligt att bli blasé och tänka att människan har ondska i sig, alla kan bli mördare, varför försöka förklara grymhet. Så länge ingen vet vad som hände i villan kan ingen av oss påstå att hen sitter inne med den mest trovärdiga förklaringen.

Själv tror jag att föräldrarna mådde psykiskt dåligt. Men vägen från det till att i samdförstånd döda sina barn och begå självmord är lång och handlingen otroligt ovanlig. Det finns ju väldigt många psykiskt sjuka föräldrar som har barn med fysiska sjukdomar. Jag tror fler pusselbitar kommer komma fram så småningom.

Och jag tror vi kan lära oss saker från den här händelsen, för familjen var en integrerad del av vårt samhälle inte en isolerad ö.

Ja, det finns viktiga lärdomar att dra av det inträffade. Att vara rädda om varandra, att fråga en extra gång om hur det är, att ge varandra stöd, kärlek och omtanke, att sjukvårds- och socialtjänstpersonal är medvetna om att sånt här kan inträffa och får tid (pengar) att ta hand om sina patienter i förebyggande syfte. Det skulle dessutom ge den positiva sidoeffekten av att betydligt fler människor räddas, helt utanför familicide- eller filicidområdet.

Är vi beredda att göra det?

Däremot kommer inte detta fall att ge oss några särpräglade riskfaktorer eller trollstavar kring hur vi ska kunna identifiera och förebygga att det aldrig händer igen. Lika lite som den handfull dokumenterade fall som skett i västvärlden tidigare och lika lite som de nästan 200 föräldrar som de senaste 50 åren i Sverige dödat 250 barn ur sin egen avkomma.
Citera
2018-05-17, 21:44
Medlem
Citat:

Då verkar det som om barnen inte hade ME och att de kanske inte var så svårt sjuka. De var eventuellt på väg tillbaka till skolan. H hade inte cancer.

Därmed blir föräldrarnas motiv till tragedin ännu mer gåtfull: ingen livskvalitet på grund av barnens sjukdomar? Det framstår som mer och mer troligt att det var en förvirrad person som skrev avskedsbrevet...
Citera
2018-05-17, 21:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag håller även med hen om att det märkliga är att två föräldrar var samstämmiga om dessa mord. Jag tror däremot inte att båda måste haft exakt samma psykiska sjukdom eller att de var exakt lika sjuka, utan att det mer handlar om den olyckliga konstellationen av deras respektive personligheter och psykiska sjukdomar som utgjorde tungan på vågen.
Man ska ju ha klart för sig att det finns psykiska tillstånd då två personer tillsammans synkar sina vanföreställningar. Begreppet folie ā deux, som åsyftar detta, har ju nämnts tidigare i tråden, och för mig är den rimligaste förklaringen till vad som skedde att O och H utvecklade en klassisk folie ā deux.
Citera
2018-05-17, 22:14
Medlem
Citat:
Varför citerar du mig? Har du placerat in mig i en falang? Är det en motsats i att fundera över i vilka sammanhang familjen fanns i och att försöka förstå?

Var placerar du pappan i ditt scenario? Vad menas med barn med livlig fantasi?

Nedan finns skribenter som nog är bättre på att förklara vad jag menar. Pappan placerar jag i "den skållade råttans" kostym. Det verkar som han varit överallt, och nästan samtidigt.

Barnen har varit mycket hemma och bara haft varandra som sällskap hyfsat långa perioder. Jag tror att de har varit väldigt olyckliga över att föräldrarna är ledsna för att de är sjuka. Jag har svårt att tänka mig att de inte hört föräldrarnas diskussioner/anklagelser. Eftersom de inte kunnat ha så mycket fysiska aktiviteter tror jag de har läst mycket eller sett på film, den tiden de orkade vara vakna - och fantiserat mycket.

Citat:
Då gör jag en annan bedömning.

Tråden började med fantastiska teorier, vilka dämpades något när polisens pressmeddelande publicerades.

Sedan dess har olika försök gjorts att förkasta polisens teori med ytterligare scenarior och teorier. Problemet för dessa är dock att inga har hållit över tid, antingen för att de varit oförenliga med de fakta som redan funnits eller för att "vittnen" ändrat sig eller visat sig fara med osanning.

Däremot har de teorier som arbetat vidare med polisens pressmeddelande som utgångspunkt stått sig relativt bra.

Tex som det som Kryptogram just skrev:

Det klickar i det som vi vet och skapar en logisk följdriktig förklaringmodell till det inträffade.

Jag håller även med hen om att det märkliga är att två föräldrar var samstämmiga om dessa mord. Jag tror däremot inte att båda måste haft exakt samma psykiska sjukdom eller att de var exakt lika sjuka, utan att det mer handlar om den olyckliga konstellationen av deras respektive personligheter och psykiska sjukdomar som utgjorde tungan på vågen.

Självständig - Dependent
Aktiv - Passiv
Handlingsorienterad - Håglös
Skulddriven - Skuldbeläggande
Behärskad - Orolig
Problemlösare - Hjälplös
Stark - Svag (i sina egna ögon)

I takt med att föräldrarnas psykiska symtom av utmattning, stress, oro och förtvivlan tilltog, bröts de successivt ner och lyckades inte längre upprätthålla dynamiken som tidigare fungerat för dem. Detta öppnade upp falluckorna till, för Hanna och Oskar, tidigare okända domäner av vanföreställningskaraktär, där det blev möjligt att döda sina barn av barmhärtighetsskäl.

Nu verkar det som att Oskar primärt tillhörde den vänstra delen av ovanstående dikotomi och Hanna den högra, men ur skuldhänseende har det ingen som helst betydelse. Som föräldrar har vi alla ett totalansvar att skydda och ta hand om våra barn "no matter what".

Båda dessa föräldrar gjorde tvärtom och är därför precis lika skyldiga till sitt ofattbara och oåterkalleliga beslut. Att de var psykiskt sjuka är en förklaring till att det skedde men inte en förmildrande omständighet.

Anser jag.

Och jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej helt. Har precis samma tankegångar. Behöver inte vara inslag av scientologi, incest, försäkringsbedrägeri, utebliven professur, skilsmässobarn, högpresterande osv för att detta skulle kunna hända.

Och det var det jag menade med att det inte alltid GÅR att hitta statistiska förklaringsmodeller eller konstiga diagnoser.

Citat:
Mycket bra text

Men vi lever inte med denna trygghet om vi väljer att vara tillsammans med andra människor. Människor är många gånger oförklarliga, deras handlingar obegripliga och vi kommer alltid att överraskas och förfäras av dem. Allt låter sig inte blottläggas. Det är en sci-fi-utopi (eller kanske dystopi) att allt människor gör ska kunna dechiffreras innan det händer eller efter det har hänt

Det fina i kråksången är att även det motsatta gäller, dvs de som bekämpar allt hemskt de varit med om och utvecklas till fantastiska människor trots lidande de fötts med eller blivit utsatta för. Allt bestäms inte av vad man varit med om.

Vem vet, kanske hade Moa och Agnes visat sig vara sådana maskrosbarn om de hade fått en chans att visa det?

Var rädda om varandra!

Sorry jag kortade - det fetade

Citat:
Ja, det finns viktiga lärdomar att dra av det inträffade. Att vara rädda om varandra, att fråga en extra gång om hur det är, att ge varandra stöd, kärlek och omtanke, att sjukvårds- och socialtjänstpersonal är medvetna om att sånt här kan inträffa och får tid (pengar) att ta hand om sina patienter i förebyggande syfte. Det skulle dessutom ge den positiva sidoeffekten av att betydligt fler människor räddas, helt utanför familicide- eller filicidområdet.

Är vi beredda att göra det?

Däremot kommer inte detta fall att ge oss några särpräglade riskfaktorer eller trollstavar kring hur vi ska kunna identifiera och förebygga att det aldrig händer igen. Lika lite som den handfull dokumenterade fall som skett i västvärlden tidigare och lika lite som de nästan 200 föräldrar som de senaste 50 åren i Sverige dödat 250 barn ur sin egen avkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in