2018-05-16, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av memis
Å eftersom ingen misstänkt att barnen skulle kunna fara illa i hemmet avvaktar man med orosanmälan(?)
Vet inte alls hur snabbt skola generellt larmar om barn inte dyker upp eller som nu ingen öppnat/svarar, någon annan som vet?

Det mest logiska borde väl vara att skolan i första hand tror att dom fastnat på nån resa över julledigheten.
Sitter fast på någon flygplats någon stans i världen.
Självklart tror dom väl inte att hela familjen ligger död där inne.
Detta har ju typ aldrig hänt förrut.
Citera
2018-05-16, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Läraren gjorde helt rätt som ringde chefen. När dom inte fått tag på någon i familjen på några timmar borde rektorn ringa polisen precis som O´s chef gjorde. En familj med stora problem som är oanträffbar trots att barnen har lärare som ska komma dit är inte normalt. Precis som när skolan ringer hem om man glömmer att sjukanmäla sitt barn. Det kan tyvärr ta någon lektion innan dom ringer, men bör göras snarast. Tyvärr lite luddigt skrivet för lärarna hur det ska genomföras.

Fast det är inte det väsentliga jag ville få fram, utan mer peka på alla osanna uppgifter i denna tråd. Om barnen fick undervisning i sängen och var helt slut efter några lektioner, hur kunde rektorn tro att dom var ute på en resa utan att föräldrama meddelat skolan? Jag tror inte mycket själv om vem eller vad som gjort att detta hänt för att det finns för lite fakta här. Tyvärr fungerar det mest med svart eller vitt nuförtiden, fast det mesta är grått.

För att lösa gåtor bör man hjälpas åt och att lyssna på någon med en annan uppfattning gör att man tillsammans kanske kommer på lösningen som ingen tänkt på från början. Tycker många är alldeles för säker på sin tes och är inte öppna för att ta intryck av andra. Tyvärr är jag gammal och livet har lärt mig hur mycket jag inte kan, men att jag alltid kan lära mig något nytt varje dag.

” Lärarna trodde att de va bortresta ”
Citera
2018-05-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men vilken total omställning om flickorna inte var så sjuka enligt Elli09? Då var det ju inte flickorna som utlöste krisen och då är anledningen som angavs i avskedsbrevet fel. Då var det något annat. Att det finns indikationer att O hade en depression, tycker jag är tydligt. Men varför skulle H också ha en när flickorna inte var så sjuka. Vad skulle anledningen vara för henne? Och om hon var frisk och jobbade som vanligt och styrde O, som vissa påstår, varför skulle hon då gå med på eller ”driver” att utslätta hela familjen?

Exakt - det är kärnfrågorna!

Om det inte var flickornas sjukdomar som var anledningen till att alla skulle dö - vad var det då?
Citera
2018-05-16, 23:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt - det är kärnfrågorna!

Om det inte var flickornas sjukdomar som var anledningen till att alla skulle dö - vad var det då?

I det tillstånd som först den ena, H och sen den andra, O hamnat i så upplevde de nog att det var pga flickornas sjukdomar som de inte såg någon framtid för någon av dem. Vi kan tycka att det inte är en tillräcklig orsak men för föräldrarna som till slut tappade greppet om situationen och hela tillvaron så blev problemen oöverstigliga. Jag är övertygad om att föräldrarna upplevde att det inte fanns någon utväg och att det här var det bästa.
Citera
2018-05-17, 00:45
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I det tillstånd som först den ena, H och sen den andra, O hamnat i så upplevde de nog att det var pga flickornas sjukdomar som de inte såg någon framtid för någon av dem. Vi kan tycka att det inte är en tillräcklig orsak men för föräldrarna som till slut tappade greppet om situationen och hela tillvaron så blev problemen oöverstigliga. Jag är övertygad om att föräldrarna upplevde att det inte fanns någon utväg och att det här var det bästa.

Tack för dagens mentalisering.
Det var stort!
Citera
2018-05-17, 01:19
Medlem
En förklaring till det som skett skulle kunna vara att någon i familjen (ett barn) faktiskt har en riktigt allvarlig psykiatrisk diagnos med vanföreställningar. Tänker på det rektorn sa: "Problem inne i familjen". Det kan ju vara en omskrivning för allvarliga sjukdomar som till exempel schizofreni.

Om en sådan allvarlig sjukdom lett till dråp vet vi inte än... Tar lite höjd för att familjen kämpade mot någon sjukdom som man gärna vill svetsa om till "kronisk trötthet" för att slippa stigma och rädsla från omgivningen? Det är klart att en sådan sjukdom både kan ge lidande och dålig livskvalitet... där kan jag tänka mig att föräldrar skulle kunna lida något vansinnigt med barnet...
Senast redigerad av rappytt 2018-05-17 kl. 01:25.
Citera
2018-05-17, 02:04
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En förklaring till det som skett skulle kunna vara att någon i familjen (ett barn) faktiskt har en riktigt allvarlig psykiatrisk diagnos med vanföreställningar. Tänker på det rektorn sa: "Problem inne i familjen". Det kan ju vara en omskrivning för allvarliga sjukdomar som till exempel schizofreni.

Om en sådan allvarlig sjukdom lett till dråp vet vi inte än... Tar lite höjd för att familjen kämpade mot någon sjukdom som man gärna vill svetsa om till "kronisk trötthet" för att slippa stigma och rädsla från omgivningen? Det är klart att en sådan sjukdom både kan ge lidande och dålig livskvalitet... där kan jag tänka mig att föräldrar skulle kunna lida något vansinnigt med barnet...

Tills vi vet annat så vill hela jag (och mitt hjärta) tro att det rappytt säger kan vara nära sanningen.
Egentligen gör det ju ingen skillnad vad som ligger bakom då resultatet oavsett är otroligt hemskt, och tragiskt
Men det sista jag vill tro är att föräldrarna tagit detta beslut pga att de är ”onda” människor.
Jag önskar att om vi någonsin får veta så vill jag kunna tänka ”vila i frid” till alla 4!!
Tills jag vet annat så gör jag så redan.
Citera
2018-05-17, 02:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Tills vi vet annat så vill hela jag (och mitt hjärta) tro att det rappytt säger kan vara nära sanningen.
Egentligen gör det ju ingen skillnad vad som ligger bakom då resultatet oavsett är otroligt hemskt, och tragiskt
Men det sista jag vill tro är att föräldrarna tagit detta beslut pga att de är ”onda” människor.
Jag önskar att om vi någonsin får veta så vill jag kunna tänka ”vila i frid” till alla 4!!
Tills jag vet annat så gör jag så redan.

De uppfattade sej säkerligen inte som onda. Vila i frid alla fyra!
Citera
2018-05-17, 07:09
Medlem
Citat:
Men vilken total omställning om flickorna inte var så sjuka enligt Elli09? Då var det ju inte flickorna som utlöste krisen och då är anledningen som angavs i avskedsbrevet fel. Då var det något annat. Att det finns indikationer att O hade en depression, tycker jag är tydligt. Men varför skulle H också ha en när flickorna inte var så sjuka. Vad skulle anledningen vara för henne? Och om hon var frisk och jobbade som vanligt och styrde O, som vissa påstår, varför skulle hon då gå med på eller ”driver” att utslätta hela familjen?

Hanna verkar ju ha tyckt att flickorna var väldigt sjuka. Jag tror att Elli är tillförlitlig i det hon säger i den meningen att hon inte ljuger. Men den info hon fått har gått genom ett par personer så den kan vara väldigt vinklad. Ingen av hennes "informanter" bor väl i Bjärred? Os syster - var bor hon?

Oro över barnen och risig psykisk hälsa kan göra att det låser sig i huvudet, tex att man får katastroftankar. Tex att flickorna skulle bli så sjuka att det var bättre de fick dö. Mot detta strider dock tycker jag att H jobbade heltid.

Sen - om flickorna hade ME - tror jag måååånga utanför familjen, och också O och Hs syskon o föräldrar inte kunnat förstå hur hemsk den sjukdomen är. Alltså när de träffat familjen kanske flickorna varit pigga, haft en bra dag. Att reagera med panik eller bli deppad av att ha två barn som inte orkar vara i skolan mm mm är fullt förståeligt. Men nån central länk från det till att mörda barnen saknas!
Citera
2018-05-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Du menar att A hade schizofreni, man skämdes i familjen och hållit henna hemma?
Berättade man det för lärarna som besökte hemma? Skulle ingen lärare märkt någonting att det kunde vara något annat en trötthet på 1.5 år? Berättade man för M? Höll man M hemma därför att M skulle berätta för någon? Nu dyker jo rykten/påståenden upp (igen) att en i familjen ska vara riktig sjuk och det är alltså A som gäller? Om A vore riktig sjuk, så är allt annat föräldrarna gjorde totalt irrationellt för mig. Varför ljugar om sjukdomen? Vilken normal föräldrar ta ut barna nummer 2 ur skolan när ett barn är sjuk? Varför syntes det inte på alla släktträff att A var riktig sjuk. Försöker familjen fortsatt inuläge döljer detta inkl Elli09? Varför skulle det blir sämre under hösten när hon får medicinering. Fick hon inte medicin? Varför kunde SUS i Lund inte hjälpa?

Nej, om A var riktig sjuk, så bör två akademiker föräldrar med den inkomsten de hade att ha lyckats att skaffa den bästa hjälpen för sin dotter som finns i Sverige. Och båda barnen skulle ha gått i skolan i den mån det gick med integrerad undervisning (om det inte var någon sjukdom där skolmiljön försämra hälsan irreversibel).

Efter 4 månader i tråden finns det indikationer att O var sjuk. Riktig sjuk så att personer i hans omgivning reagerade på det. Men vi vet inte om någon annan var ”riktig” sjuk. När jag läser Elli09s inlägg så får jag inte grepp om barnens sjukdom, de kan ha haft symptom, men jag hade inte kallat det riktig sjuk i mening av svårt sjuk. Och H? Vi vet inte. Hon jobbade som vanligt fram till jul ingen uppgift att hon var sjuk under hösten.
Citera
2018-05-17, 08:37
Medlem
Citat:
Du menar att A hade schizofreni, man skämdes i familjen och hållit henna hemma?
Berättade man det för lärarna som besökte hemma? Skulle ingen lärare märkt någonting att det kunde vara något annat en trötthet på 1.5 år? Berättade man för M? Höll man M hemma därför att M skulle berätta för någon? Nu dyker jo rykten/påståenden upp (igen) att en i familjen ska vara riktig sjuk och det är alltså A som gäller? Om A vore riktig sjuk, så är allt annat föräldrarna gjorde totalt irrationellt för mig. Varför ljugar om sjukdomen? Vilken normal föräldrar ta ut barna nummer 2 ur skolan när ett barn är sjuk? Varför syntes det inte på alla släktträff att A var riktig sjuk. Försöker familjen fortsatt inuläge döljer detta inkl Elli09? Varför skulle det blir sämre under hösten när hon får medicinering. Fick hon inte medicin? Varför kunde SUS i Lund inte hjälpa?

Nej, om A var riktig sjuk, så bör två akademiker föräldrar med den inkomsten de hade att ha lyckats att skaffa den bästa hjälpen för sin dotter som finns i Sverige. Och båda barnen skulle ha gått i skolan i den mån det gick med integrerad undervisning (om det inte var någon sjukdom där skolmiljön försämra hälsan irreversibel).

Efter 4 månader i tråden finns det indikationer att O var sjuk. Riktig sjuk så att personer i hans omgivning reagerade på det. Men vi vet inte om någon annan var ”riktig” sjuk. När jag läser Elli09s inlägg så får jag inte grepp om barnens sjukdom, de kan ha haft symptom, men jag hade inte kallat det riktig sjuk i mening av svårt sjuk. Och H? Vi vet inte. Hon jobbade som vanligt fram till jul ingen uppgift att hon var sjuk under hösten.
Menar du att det saknas indikationer på att flickorna var sjuka? Var går i så fall gränsen mellan att ha symptom och att vara sjuk på "riktigt"? Du tror inte på läkarintygen som låg till grund för särskild undervisning i hemmet? Elli09;s inlägg väger högre än rektorns offentliga uttalande och protokoll från skolans möten?
Citera
2018-05-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Barnens sjukdomar var nog ett av problemen, men det fanns nog fler. Sammantaget av en rad olika händelser i deras liv som gått riktigt snett och kanske ledde till stor besvikelse hos en eller bägge föräldrarna kunde dom kanske inte hantera, H kanske valde att jobba istället för att det var för svårt för henne att vara hemma och på något sätt behöva ta tag i situationen , medans O hela tiden försökte "släcka bränder". Till slut rann bägaren över och det enda konkreta föräldrarna kunde/orkade förklara av sin katastrofala tillvaro var just barnens sjukdomar. Det enda dom kunde sätta ord på. Hade barnens sjukdom varit enda problemet nej då hade detta aldrig hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in