Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
En förklaring till det som skett skulle kunna vara att någon i familjen (ett barn) faktiskt har en riktigt allvarlig psykiatrisk diagnos med vanföreställningar. Tänker på det rektorn sa: "Problem inne i familjen". Det kan ju vara en omskrivning för allvarliga sjukdomar som till exempel schizofreni.
Om en sådan allvarlig sjukdom lett till dråp vet vi inte än... Tar lite höjd för att familjen kämpade mot någon sjukdom som man gärna vill svetsa om till "kronisk trötthet" för att slippa stigma och rädsla från omgivningen? Det är klart att en sådan sjukdom både kan ge lidande och dålig livskvalitet... där kan jag tänka mig att föräldrar skulle kunna lida något vansinnigt med barnet...
Du menar att A hade schizofreni, man skämdes i familjen och hållit henna hemma?
Berättade man det för lärarna som besökte hemma? Skulle ingen lärare märkt någonting att det kunde vara något annat en trötthet på 1.5 år? Berättade man för M? Höll man M hemma därför att M skulle berätta för någon? Nu dyker jo rykten/påståenden upp (igen) att en i familjen ska vara riktig sjuk och det är alltså A som gäller? Om A vore riktig sjuk, så är allt annat föräldrarna gjorde totalt irrationellt för mig. Varför ljugar om sjukdomen? Vilken normal föräldrar ta ut barna nummer 2 ur skolan när ett barn är sjuk? Varför syntes det inte på alla släktträff att A var riktig sjuk. Försöker familjen fortsatt inuläge döljer detta inkl Elli09? Varför skulle det blir sämre under hösten när hon får medicinering. Fick hon inte medicin? Varför kunde SUS i Lund inte hjälpa?
Nej, om A var riktig sjuk, så bör två akademiker föräldrar med den inkomsten de hade att ha lyckats att skaffa den bästa hjälpen för sin dotter som finns i Sverige. Och båda barnen skulle ha gått i skolan i den mån det gick med integrerad undervisning (om det inte var någon sjukdom där skolmiljön försämra hälsan irreversibel).
Efter 4 månader i tråden finns det indikationer att O var sjuk. Riktig sjuk så att personer i hans omgivning reagerade på det. Men vi vet inte om någon annan var ”riktig” sjuk. När jag läser Elli09s inlägg så får jag inte grepp om barnens sjukdom, de kan ha haft symptom, men jag hade inte kallat det riktig sjuk i mening av svårt sjuk. Och H? Vi vet inte. Hon jobbade som vanligt fram till jul ingen uppgift att hon var sjuk under hösten.