2018-05-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Vad jag förstår, bor Elli09 inte i Bjärred utan hennes informanter gör det.
Nästa problem är att, mig veterligen, har familjen H/B inte haft några förtrogna vänner i Bjärred.
Jag tror inte Elli09 ljuger, iaf inte medvetet.
Hon kör sin fight men ibland tappar hon behärskningen och gott omdöme.

Hur menar du här ? I vart fall inte medvetet.Jag försöker förmedla det vi pratat om utan att lämna ut för mkt detaljer.
Efter att chocken lagt sig så börjar även anhöriga vänner m.m spekulera vad som kan ha hänt.
Första reaktionen var att det skulle vara någon utanför.Detta finns i bakhuvudet hela tiden.
Men ju mer distans man får så öppnar sig sinnet och man blir mer klarsynt.
Det är så så svårt att ta in och som jag skrivit innan så ger brevet ingen som helst förklaring och ingen som tror på det heller
Citera
2018-05-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Testamentet var skrivit -
- Endast till Oskar Syster och Hannas bror-
- 50/50 på villan + tillgångar -
- Allt Väl planerat -
Finns inget testamente och inget verkar vara planerat.
Citera
2018-05-17, 15:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Då gör jag en annan bedömning.

Tråden började med fantastiska teorier, vilka dämpades något när polisens pressmeddelande publicerades.

Sedan dess har olika försök gjorts att förkasta polisens teori med ytterligare scenarior och teorier. Problemet för dessa är dock att inga har hållit över tid, antingen för att de varit oförenliga med de fakta som redan funnits eller för att "vittnen" ändrat sig eller visat sig fara med osanning.

Däremot har de teorier som arbetat vidare med polisens pressmeddelande som utgångspunkt stått sig relativt bra.

Tex som det som Kryptogram just skrev:

Det klickar i det som vi vet och skapar en logisk följdriktig förklaringmodell till det inträffade.

Jag håller även med hen om att det märkliga är att två föräldrar var samstämmiga om dessa mord. Jag tror däremot inte att båda måste haft exakt samma psykiska sjukdom eller att de var exakt lika sjuka, utan att det mer handlar om den olyckliga konstellationen av deras respektive personligheter och psykiska sjukdomar som utgjorde tungan på vågen.

Självständig - Dependent
Aktiv - Passiv
Handlingsorienterad - Håglös
Skulddriven - Skuldbeläggande
Behärskad - Orolig
Problemlösare - Hjälplös
Stark - Svag (i sina egna ögon)

I takt med att föräldrarnas psykiska symtom av utmattning, stress, oro och förtvivlan tilltog, bröts de successivt ner och lyckades inte längre upprätthålla dynamiken som tidigare fungerat för dem. Detta öppnade upp falluckorna till, för Hanna och Oskar, tidigare okända domäner av vanföreställningskaraktär, där det blev möjligt att döda sina barn av barmhärtighetsskäl.

Nu verkar det som att Oskar primärt tillhörde den vänstra delen av ovanstående dikotomi och Hanna den högra, men ur skuldhänseende har det ingen som helst betydelse. Som föräldrar har vi alla ett totalansvar att skydda och ta hand om våra barn "no matter what".

Båda dessa föräldrar gjorde tvärtom och är därför precis lika skyldiga till sitt ofattbara och oåterkalleliga beslut. Att de var psykiskt sjuka är en förklaring till att det skedde men inte en förmildrande omständighet.

Anser jag.

Håller med dej helt. Har precis samma tankegångar. Behöver inte vara inslag av scientologi, incest, försäkringsbedrägeri, utebliven professur, skilsmässobarn, högpresterande osv för att detta skulle kunna hända.
Citera
2018-05-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Fruktansvärt att det finns så sjuka människor att de börjar skriva lögner i sådana här trådar. Verkligen vidrigt. Har du möjlighet att redogöra för brevet i sin helhet? Det skulle minska på felaktiga spekulationer och kanske släppa fram dem som har korrekt information att tillföra.

Du säger att barnen inte var sjuka också, men att de hade "klippkort" på VC?
Citera
2018-05-17, 15:50
Medlem
Citat:

Tack! Är Hs båda föräldrar i livet?
Citera
2018-05-17, 16:09
Medlem
[quote=rappytt|64073915]Fruktansvärt att det finns så sjuka människor att de börjar skriva lögner i sådana här trådar. Verkligen vidrigt. Har du möjlighet att redogöra för brevet i sin helhet? Det skulle minska på felaktiga spekulationer och kanske släppa fram dem som har korrekt information att tillföra.

Du säger att barnen inte var sjuka också, men att de hade "klippkort" på VC?[/QUOTE]
Absurt nu fick jag genom PM veta att både Rockungen och Smultron är avstängda så bemödar mig inte vidare att besvara deras frågor.
Var faktiskt O själv som skojade om det.Ka de sökte väl efter svar....något var det ju med töserna men att de i ett brev bestämmer dig att ingen ska leva på grund av dålig livskvalité går inte ihop.
Något annat ligger bakom.
Citera
2018-05-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack! Är Hs båda föräldrar i livet?
Ja Pappa omgift sedan många år tillbaka och mamma sambo sedan några år tillbaka.
Citera
2018-05-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tror också på att en nyckel till mysteriet kan ligga i hur dynamiken såg ut mellan föräldrarna. Vet nån hur länge de varit ett par?
De träffades på E&Y
Citera
2018-05-17, 16:20
Medlem
Citat:
De träffades på E&Y
Tack för svar! När var det?
Citera
2018-05-17, 16:25
Medlem
[quote=Elli09|64074085]
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fruktansvärt att det finns så sjuka människor att de börjar skriva lögner i sådana här trådar. Verkligen vidrigt. Har du möjlighet att redogöra för brevet i sin helhet? Det skulle minska på felaktiga spekulationer och kanske släppa fram dem som har korrekt information att tillföra.

Du säger att barnen inte var sjuka också, men att de hade "klippkort" på VC?[/QUOTE]
Absurt nu fick jag genom PM veta att både Rockungen och Smultron är avstängda så bemödar mig inte vidare att besvara deras frågor.
Var faktiskt O själv som skojade om det.Ka de sökte väl efter svar....något var det ju med töserna men att de i ett brev bestämmer dig att ingen ska leva på grund av dålig livskvalité går inte ihop.
Något annat ligger bakom.

Något annat ligger bakom, i så fall vad...? Finns det några teorier om det?
Hur såg kontakten ut med barnen, träffade de sin släkt? Något som förändrades under åren? Glesare kontakt?
Citera
Medlem
Citat:
Vill minnas att även O hade nämnt det på något möte med skolan enligt något protokoll hade han väl uttryckt sig som så att det största bekymmret var deras trötthet.
Han behöver ju inte pratar negativt heller utan bara mer eller mindre beskrivit situationen.
Tror säkert kollegorna undrade varför inte H också kunde ta en del besök hos läkare, skola m.m

Citat:
Hur menar du här ? I vart fall inte medvetet.Jag försöker förmedla det vi pratat om utan att lämna ut för mkt detaljer.
Efter att chocken lagt sig så börjar även anhöriga vänner m.m spekulera vad som kan ha hänt.
Första reaktionen var att det skulle vara någon utanför.Detta finns i bakhuvudet hela tiden.
Det är så så svårt att ta in och som jag skrivit innan så ger brevet ingen som helst förklaring och ingen som tror på det heller

Citat:

Tack för dina svar. Det klargör en del.
Citera
Medlem
Citat:

Jag har hela tiden tänkt att polisen delgivit anhöriga betydligt mer information om utredningen än vad som kommit ut offentligt. Men är det så att polisen och anhöriga faktiskt inte vet än vad familjemedlemmarna dog av och hur morden gick till? Har någon av föräldrarna haft problem förut med psykisk ohälsa? Förstår om du inte kan svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in