Citat:
Ursprungligen postat av
CarlXII
Vad räknas som starkt psyke då? Om har depression och ångest pga mobbning/hårt arbete, ska man låta bli då? Förstår att man ska vara på bra humör i en säker miljö. Vissa källor säger ju att det hjälper mot depression, men det är ju värdelöst om depression räknas som svagt psyke.
"Starkt psyke" verkar nästan ha blivit ett slags mantra som upprepas i sådana här sammanhang. Jag har hållit på med psykedelia i ett antal år nu och är själv inte på det klara med vad som menas med den här ganska luddiga, subjektiva termen. Starkt på vilket sätt då? Saker och ting är inte svart-vitt och det inkluderar i högsta grad sinnet.
Anledningen till att jag ens började var just en depression som vården inte klarade av att hjälpa mig med. När depressionen började få självdestruktiva inslag (igen), så började jag att läsa på bland annat om psykedelia. Med andra ord, nej depression är i sig inte en anledning att avstå från psykedelia - ibland kan det snarare hjälpa personer som inte har kunnat få någon hjälp av vad som i vår kultur är konventionella lösningar.
"Starkt psyke" kan möjligen syfta på att man bör ha ett starkt grepp om "verkligheten", att man inte bör vara helt ute i det blå, så att säga. Inte heller detta är en absolut sanning - under 60-talet genomfördes en studie där man gav schizofrena och gravt autistiska barn (försök att komma undan med det idag!) LSD-terapi. Resultatet var mycket lovande, men det hela stoppades av Nixons "War on Drugs". Dr James Fadiman betraktas som en av de ledande forskarna inom fältet och har
inte avrått schizofrena från att använda psykedelia, men däremot betonat vikten av att sådana personer har någon närvarande som har god erfarenhet av den typen av psykisk problematik.
Det jag ser som viktigast är att man är påläst och vet vad man ger sig in på, så att det inte finns någon onödig ängslan över att ta psykedelia, samt att man intar substansen i en trygg miljö. Jag tycker att man kan låta bli om man t ex är riktigt uppe i varv, men jag har intagit svamp när jag mått verkligt dåligt och det har aldrig resulterat i en försämring av mitt hälsotillstånd - tvärtom. Individer är dock olika och jag kan inte sia om exakt hur alla reagerar, men att säga blankt "nej" när någon med depression etc överväger att använda psykedelia är inte något jag tycker är berättigat.