2007-08-21, 21:00
Medlem
trippens avatar
jag har länge undrat varför man startar tråd på tråd om samma saker angånde svampar så jag tänkte att en liten allmän informations tråd skulle vara på sin plats. jag är ingen expert på svamp så om det är någe som saknas hojta till.

istället för att starta 100 nya trådar om samma sak så tänkte jag att man kunde samla alla frågor här så blir det lite lättare att hitta på FB

det finns olika svampar att trippa på både med och utan psilocybin. men eftersom psilocybinsvampar av olika slag är vanligast så tänkte jag börja med att skriva lite allmänt om dom.

1. psilocybin svampar / sorter.
kan vara bra att veta vilka svampar man blir trippad på. så här är en lista.:
01. Panaeolus cyanescens (Copelandia Cyanescens)
02. Panaeolus subbalteatus (Kantbroking)
03. Psilocybe azurescens
04. Psilocybe aztecorum
05. Psilocybe baeocystis
06. Psilocybe cubensis
07. Psilocybe cyanescens
08. Psilocybe mexicana (tryfflar)
09. Psilocybe semilanceata (Toppslätskivling)
10. Psilocybe tampanensis (tryfflar)

vanligast att trippa på här i sverige av dessa är Psilocybe cubensis. anledningen till varför cubensis är så vanlig är att det är lätt att beställa en grow box från diverse utländska hemsidor, och att det i örvrigt är en väldigt lättodlad strain som ger bra avkastning.
(cubensis växer inte naturligt i sverige så ge er därför inte ut på jakt efter cubensis)

andra svampar som också är vanliga i sverige är topslätskivling och copelandia(endast topslätskivling växer naturligt i sverige av dessa två.) copelandia får man vanligen tag på genom att beställa eller odla själv eller om du känner någon som odlar.

topslätskivling hittar man på hösten när tempraturen är mellan 5 - 15 grader. så dom brukar komma mellan slutet av augusti och början av september lite beronde på vart i landet man letar. topslätskivling hittar man i näringsrik jord som kohagar häst hagar och andra göslade marker.
starkast av dom 3 svamparna är copelandia sedan kommer topslätskivling och sist i ordningen cubensis.

Dosering torkad svamp:
cubensis:
Oral admin. Låg dos 0.5 - 1.0 g Mellan dos 1 - 3 g Stark dos 3 - 10 g
källa: MagiskaMolekyler.
.......................................
Topslätskivling :
oral admin Låg dos 10 - 15 st Mellan dos 15 - 40 st Stark dos 40 - 100 st
källa: magiska molekyler
......................................
copelandia:
låg dos 0.5g mellan dos 0,6-1,g stark dos 1g+
Källa: har ingen direkt tafast källa så jag fick gå efter mina och andras erfaremheter här på FB och andra forum.

Hur konsumerar man svampen då ??
jo man kan välja mellan ett flertal olika metoder att förtära svampen på det ena är bättre än det andra.
det vanligaste och enklaste sättet är att bara ära svampen som den är . men vill man få ut allt psilocybin / psilosin ut svampen så är té metoden den bästa metoden bara låta svamen sjuda i vattnet några minuter så blir det finnemang. även om det ulitimata sättet enligt Knark korvens svamp info är att extrahera ut att psilocybin med cirton och på så sätt omvandla psilocybinet till psilosin. den sist nämda har jag tyvär inte provat själv så den har jag ingen aning om fall den funkar..

Det finns även flugsvamp man kan trippa på !!!
finns olika sorters flugsvamp .
vanligast i asverige är den röda flugsvampen men det frörekommer även panterfläckig flugsvamp i vissa delar av landet.
dosering 1-6 torkade hattar. har man inte käkat flugsvamp förut så tar man inte mer än 1 torkad hatt om man har lite vett.

Parasit svamp!
mjödryga man kan bli trippad på men rekomenderas inte då man kan få kallband i vissa kroppsdelar om man förtär svampen.
mjöldryga används för att framställa LSD men mn kan även använda svampen till andra typer av extrakt enligt en anonym källa.
jag avråder dock alla ifrån att beblanda er med denna svamp så länge du inte gör LSD.

Första svamptrippen bra att tänka på.
en bra setting är alltid en god förutsättning för en trevlig tripp.
en bra setting är för mig brukar vara en städad miljö utan störande objekt och ett psitivt humör med lite skön musik. se till att ha mycket musik redo i alla ketegorier, man vet aldrig vad man blir sugen på . personligen så föredrar jag någe lungnare . se till att ha benzo, ifall du inte gillar trippen så är det bara att käka några xanax eller liknade.
och känner du dig nojjig så vänta med att käka svampen till du känner dig mindre nojjig. var inte orolig trippen tar slut efter ca 5-6 timmar. och om någon tror att man hoppar ifrån balkongen itron om att man kan flyga så är jag ledsen med så är inte fallet.
är det någe ni vill tillgga eller några övriga frågor så fråga på.

rätta mig gärna men rätta mig rätt.

länkar:
http://wiki.magiskamolekyler.org/Svamp </leave.php?http://wiki.magiskamolekyler.org/Svamp>
där finns det mesta om svamp.
www.magic-mushrooms.net/ </leave.php?www.magic-mushrooms.net/> information om svampar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_mushrooms </leave.php?http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_mushrooms> lite nyttig läsning.
www.shroomery.org/ </leave.php?www.shroomery.org/> där finns en del bra info
Citera
2007-08-21, 23:44
Medlem
semafors avatar
Tycker att det är ett bra initiativ med bra information. Tycker du skulle ha kört texten genom stavningskontrollen en gång till innan du postade, men det går ju att ändra på nu i efterhand också..

Sen tycker jag inte du ska nämna lömsk och vit flugsvamp ens, de har inget trippvärde och kan vara mycket farligt om någon som har läst den här tråden och blandar ihop vilka det är som går att äta.

Kanske bör tillägga att doseringen gäller torkad svamp osså..

Annars är det tummen upp!
Citera
2007-08-22, 00:03
Medlem
Ett Hunds avatar
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/index.php

Helt klart den bästa svenska sidan. Där står det mesta man behöver veta.
Citera
2007-08-22, 00:10
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Tycker att det är ett bra initiativ med bra information. Tycker du skulle ha kört texten genom stavningskontrollen en gång till innan du postade, men det går ju att ändra på nu i efterhand också..

Sen tycker jag inte du ska nämna lömsk och vit flugsvamp ens, de har inget trippvärde och kan vara mycket farligt om någon som har läst den här tråden och blandar ihop vilka det är som går att äta.

Kanske bör tillägga att doseringen gäller torkad svamp osså..

Annars är det tummen upp!

förvisso så skrev jag att både vit och lömsk flugsvamp är dödligt giftiga, men jag förstår din poäng.

jo jag kanske skulle kört skiten i stavnings kontrollen men jag satt och skrev det i antekningar.

jo borde kanske påpekat att det var torkad svamp doseringen gällde. och att 10g färsk svamp blir mellan 1-1,5gtorkad svamp i vikt. och att färsk svamp är nästan dubbelt så potent som torkad svamp när det gäller cubbarna.
Citera
2007-08-22, 00:18
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/index.php

Helt klart den bästa svenska sidan. Där står det mesta man behöver veta.

sant så sant en mycket bra sida.

arnars så kom jag på denna http://wiki.magiskamolekyler.org/Svamp
där finns det mesta om svamp.

edit några länkar:
www.magic-mushrooms.net/ information om svampar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin_mushrooms hittade länken nyss har inte läst hela.
www.shroomery.org/ där finns en del bra info där åxå.
Citera
2007-08-22, 01:06
Medlem
Bra initiativ! Men med lite rättstavning, versaler och lite annat layoutpill så hade det varit ännu bättre
Citera
2007-08-22, 01:15
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Bra initiativ! Men med lite rättstavning, versaler och lite annat layoutpill så hade det varit ännu bättre

jo det där med stavningen är lite sent att fixa nu för min del, det är om någon mod möjligen åtarsig den uppgiften och kanske addar nämnda länkar.
Citera
2007-08-22, 13:51
Medlem
Roygbivs avatar
Ja, bra initiativ! Jag håller med semafor om att inte ens bör ta upp de giftiga svamparna, utan fokusera på det man faktiskt kan trippa på. Om du ska skriva om giftiga svampar så gör en helt egen del längst ner i faqen där du tar upp svampar som man absolut inte ska äta, men det gäller att vara så tydlig som möjligt.

En annan sak jag tror kan vara förvirrande är att du använder ganska mycket talspråk, eller som att du helt plötsligt skiftar till att kalla cubensis för cubbar (vilket kan vara förvirrande för dem som är nya), samt att jag tycker du skulle kunna förtydliga det mesta genom att klippa upp informationen mer och ställa in det efter frågor, som t.ex. "Vad är toppisar" och sen svara "Toppisar heter egentligen Psilocybe semilanceata och växer i Sverige.... osv.

För att ändra såhär i efterhand tror jag du kan skicka ett pm till en mod och be dem låsa upp inlägget så att du kan ändra i den utan tidsgräns.
Citera
2007-10-03, 22:59
Medlem
piratkaptens avatar
Någon som vet hur det fungerar att dämpa en svamptripp med kodein om det börjar gå snett?
Citera
2007-10-03, 23:22
Medlem
KorvKnarkens avatar
Hur är det är toppisäsongen över ifall det varit frostnätter eller kan svampen ploppa upp på nytt om det blir varmare ett tag.
Citera
2007-10-08, 14:26
Medlem
HurricaneZs avatar
Dosering enligt vikt?

En snabb fråga från en noob. Jag har kollat upp dosering från ett antal olika källor men de är väldigt generella.
Spelar det ingen roll hur stor man är?
Kan min två meter/sextiofem kilos vän och jag (175cm 90kg) verkligen ta samma dos?
Alkohol te x är ju väldigt olika beroende på kroppsbyggnad
Citera
2007-10-08, 17:56
Medlem
Roygbivs avatar
Din vän är förmodligen mer lättpåverkad än vad du är, men med hur mycket har jag ingen aning om. Kör på en mild dos för er båda första gången och se vart ni hamnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in