Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 11:54
  #25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Nej det gör jag knappast, finns ingen trafikpolis som skulle ta till de metoderna. Jag beskriver mig själv som en person som är trött på andra som lägger sig i andras liv. Att jag kör 90 i vänsterfilen påverkar ingen på Essingeleden, att det ligger puckon och kör 65-70 där när de kan ligga i högerfilen påverkar däremot mig mfl, för dessa är det vilket som var de ligger för deras egna möjlighet att ta sig fram i laglig takt. Ser du skillnaden? Ska du ändå köra 65-70 kan du lika bra ligga i högerfilen som vänster, du tar dig fram i den takten oavsett, men ligger du till höger så kan även jag få chansen att köra i den takten jag vill köra i - om det sedan är för fort eller inte ska du skita i och det är enbart polisen som ska straffa mig och den risken har jag valt själv att ta och det har inte du med att göra... så flytta på dig!

Vad du tycker om hastighetsbegränsningar får stå för dig, du ska ligga i höger fil och låta oss andra vara. Svinet är du.

Vill du åka runt och titta på naturen och bromsa upp andra, acceptera att du gör folk förbannad också och ta konsekvenserna av det. Visa respekt mot att andra inte vill ligga och såsa fram, sväng av och släpp förbi folk isf.
De få gånger jag hamnar på Essingeleden brukar det vara fullt i alla filer, menar du att de i vänsterfilen ska in i de andra redan fulla filerna för att du ska köra i 90.?
Citera
2018-05-16, 11:54
  #26
Medlem
jipeesss avatar
om du har bakrutespolning,
vänd munstycket bakåt o ge strykaren en dusch som markering,

ännu bättre effekt fås med separat spolarvätskebehållare fylld med svartvatten el likn

har även funderat på en "rökkanon" genom att pytsa ut aska eller något vidrigt luktande vid avgasrörs-mynningen

farligt för bakomvarande,
ja, än sen då..?
Citera
2018-05-16, 12:02
  #27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Inte heller är det en åsikt att man ligger och kör i högerfilen och kör om i vänsterfilen. Ligg i högerfilen och slipp situationen. Det är inte din uppgift att bedöma hur min inställning och åsikt stämmer överens med reglerna och sedan straffa mig. Ligg till höger och låt mig åka i vänsterfilen. Har du problem med det bör du nog skaffa dig en riktig hobby.
Jag vill också köra om men jag håller mig oftast till lagliga hastigheter och hindrar jag ju dig.
Du vet inte hur bråttom jag har.
Men det är inte mitt problem.
Citera
2018-05-16, 12:28
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din första mening är lite luddig och svårtolkad.

Sen drar du konstiga slutsatser om mig i trafiken. Var någonstans har jag någonsin ens antytt att det är ok att ligga för nära eller att jag godtar det utan någon tanke eller åtgärd om någon lägger sig tätt bakom mig?

Det är obehagligt, ökar riskerna, och jag vill ha acceptabla avstånd de framför och bakom mig.

Men, när så händer, vad säger körskolan om hur man då ska agera? Lär de ut att man ska tvärnita för att lära dem bakom en läxa...? Nä just det, det har de aldrig lärt ut, och kan du eller någon annan ”expert” i tråden förklara varför och vad de faktiskt lär ut att man ska göra?

Frågan bli ju då, varför i helvete väljer så många att göra tvärt emot vad de ska ha lärt sig i körskolan? Man kan ju tro att folk tror att trafiken är nåt jäkla tornerspel där man ska besegra så många som möjligt för få extra poäng och liv. Är det månne reptilhjärnan som det går rundgång i? Varför inte göra tvärt emot vad körskolorna lär ut även på andra saker, vräk er ut i fel körriktning på motorvägen t ex...

Folk är tyvärr allt för ofta dåliga på att identifiera risker och hur de ska kunna kontrollera dessa risker. I synnerhet yngre personer.

Svårtolkad? så fan heller att de är.
Jasså men du drar ju såklart inga slutsatser nädå, har aldrig sagt att ja ska eller gör tvärnitar ja sa bara att ja hade lust att göra de, kanske de också var svårtolkat?

Sen var väl kanske tvärnit fel ordval, menade såklart inte att stanna mitt i vägen och orsaka olycka/skada men mer att visa dom bakom att skulle de bli något så kommer inte dom hinna stanna.
Måste ju vara bättre de än att ja ska få nån jävla whiplash skada bara för dom är bakom flötet?

Man lär sig inte hur man ska handskas med bilar som kör på tok för nära på körskolan, de gjorde då inte jag iaf.
Citera
2018-05-16, 12:59
  #29
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Jag brukar köra fort på motorvägen men ligger aldrig upp i arslet på folk och avskyr folk som gör så. Däremot har jag sett en dramatisk ökning av idioter som ligger i vänsterfilen på två och trefiliga vägar och kör saktare än de som ligger i högerfilerna, det är ta mig fan ännu värre.

Brukar behövas ett par hundra blink med helljuset innan idioterna fattar att dom ska flytta på sig.

Min teori är att många som jag, blir förbannade när folk ligger och såsar i vänsterfilen(som är omkörningsfil) och lägger sig väldigt nära för att framförvarande fordon ska flytta på sig. Oförsvarbart och idiotiskt beteende oavsett.

Hoppas du inte är en av dessa idioter som ligger och blinkar med helljuset när man kör om utan att vilja krossa fartbegränsningen, dvs kör om i 130 på 110-väg; inte blåsa om i 160. DET är idiotiskt och oförsvarbart om något.
Citera
2018-05-16, 14:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så jag har fel menar du?

Om vi jämför det jag skrivit och det du skrivit, vem tror du Trafikverket och körskolorna skulle anse hade rätt?

Du har fel om mig. Ger dig ju i samma mening vad jag anser att du har fel om. Du har klistrat på mig ett felaktigt perspektiv. Läs igen.

Jag har aldrig hävdat att mitt beteende är korrekt, så vet inte vad du har för problem egentligen. Jag har dock förklarat det och även förklarat vem jag anser vara idioten. I min värld finns utrymme till samexistens om man respekterar så banala saker som att köra i högerfilen om man ämnar att inte köra om. Polisen har till och med stoppat folk och bötfällt folk som legat i vänsterfilen trots att de hållit laglig hastighet men inte varit i omkörning.
Citera
2018-05-16, 14:12
  #31
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Hoppas du inte är en av dessa idioter som ligger och blinkar med helljuset när man kör om utan att vilja krossa fartbegränsningen, dvs kör om i 130 på 110-väg; inte blåsa om i 160. DET är idiotiskt och oförsvarbart om något.

Fan då, jag brukar ha som mål på flashback att formulera mig så pass tydligt att även en 10-åring skulle förstå vad jag menar men ibland skiter det sig..
Citera
2018-05-16, 14:14
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De få gånger jag hamnar på Essingeleden brukar det vara fullt i alla filer, menar du att de i vänsterfilen ska in i de andra redan fulla filerna för att du ska köra i 90.?

Åkte förut dagligen på Essingeleden söderut på morgonen och följdaktligen norrut på kvällstid. I 80% av fallen funkar normen, folk som vill hålla sig någorlunda lagliga höll sig i den filen längst till höger eller näst längst till vänster beroende på var de skulle om de ville köra i laglig fart, i de andra filerna gick det fortare. Nu menar jag självfallet när trafiken rullar och inte under de tider när hela leden kryper.

Men så har du förvirrade kärringar och andra såll som ska ut där och vingla och till och med åka långsammare än i filen till höger om dem. Då kan man välja att köra upp nära och få personen att flytta på sig, inte för att undervisa utanför att jag vill fram... alternativt det mindre säkra att köra om på höger sida.
__________________
Senast redigerad av qazwsxedc 2018-05-16 kl. 14:19.
Citera
2018-05-16, 14:15
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
om du har bakrutespolning,
vänd munstycket bakåt o ge strykaren en dusch som markering,

ännu bättre effekt fås med separat spolarvätskebehållare fylld med svartvatten el likn

har även funderat på en "rökkanon" genom att pytsa ut aska eller något vidrigt luktande vid avgasrörs-mynningen

farligt för bakomvarande,
ja, än sen då..?

Har körskolan lärt dig att man ska skita om det man själv gör i trafiken kan vara farligt för andra, för bakomvarande? Tror inte det va, så varför tycker du att du kan göra saker som kan vara farligt för bakomvarande? Tänk om det du gör verkligen råkar orsaka en olycka och någon i nån annan bil skadas, kanske barn....?
Citera
2018-05-16, 14:16
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag vill också köra om men jag håller mig oftast till lagliga hastigheter och hindrar jag ju dig.
Du vet inte hur bråttom jag har.
Men det är inte mitt problem.

Ämnar du att inte åka fortare än bilen till höger om dig kör du inte om och ska följdaktligen lägga dig bakom denne eller gasa på och köra om. Du ska inte ligga kvar där.
Citera
2018-05-16, 14:19
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelkniven
Svårtolkad? så fan heller att de är.
Jasså men du drar ju såklart inga slutsatser nädå, har aldrig sagt att ja ska eller gör tvärnitar ja sa bara att ja hade lust att göra de, kanske de också var svårtolkat?

Sen var väl kanske tvärnit fel ordval, menade såklart inte att stanna mitt i vägen och orsaka olycka/skada men mer att visa dom bakom att skulle de bli något så kommer inte dom hinna stanna.
Måste ju vara bättre de än att ja ska få nån jävla whiplash skada bara för dom är bakom flötet?

Man lär sig inte hur man ska handskas med bilar som kör på tok för nära på körskolan, de gjorde då inte jag iaf.

Nej, jag drog inga slutsatser om dig i det jag skrev, läs igen så lär du se det. Men du drog slutsatser om mig utan orsak.

Så du har alltså hittat på egna lösningar på det om någon ligger för nära bakom dig? Varför gör du i dessa fall inte som körskolorna lär ut, har du redan glömt det kanske? Menar du att du är bättre på detta med säkerhet i trafiken än Trafikverket och körskolorna?
Citera
2018-05-16, 14:25
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Du har fel om mig. Ger dig ju i samma mening vad jag anser att du har fel om. Du har klistrat på mig ett felaktigt perspektiv. Läs igen.

Jag har aldrig hävdat att mitt beteende är korrekt, så vet inte vad du har för problem egentligen. Jag har dock förklarat det och även förklarat vem jag anser vara idioten. I min värld finns utrymme till samexistens om man respekterar så banala saker som att köra i högerfilen om man ämnar att inte köra om. Polisen har till och med stoppat folk och bötfällt folk som legat i vänsterfilen trots att de hållit laglig hastighet men inte varit i omkörning.

Problemet är att du skäller på andra för de gör fel tycker du, och samtidigt väljer du att själv göra fel, vilket dessutom blir extra dumt om du t o m vet att du gör fel. Du kallar andra idioter men gör sen så du själv blir lika mycket idiot...

Varför inte föregå med gott exempel och visa att du är en hänsynsfull ansvarsfull och omdömesgill förare. Göra så som körskolorna lär ut t ex. Det lär vi nog alla tjäna mest på i längden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback