2018-05-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det ante mig att det var mitt inlägg som du valde att förvanska som så många gånger förr. Det var en kommentar till en som tyckte att all hemundervisning skulle förbjudas med anledning av det som hände i Australien.

Tycker du också det eller tycker du som jag att det inte går på grund av avstånden i landet som i sig är en hel världsdel!?

Är inte hela den här händelsen alldeles för komplicerad, svårförståelig och hemsk utan att man ska börja förvanska och ljuga om varandras inlägg. Varför gör du så?

Ja, jag skulle inte har postat utan att kolla upp citatet. Det har du rätt i.
Citera
2018-05-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Upp till 1 år kan man alltså vänta, med att få urnan gravsatt eller vad man väljer att göra med askan?

http://www.fridbegravning.se/?q=/hem/fragor-och-svar

Ska dom kremeras? Nu tror jag att det i detta fall kan ha med själva mordutredningen att göra, om än jag tycker det är underligt då det gått drygt 4 månader nu.
Citera
2018-05-15, 21:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan fattat fel, men varför då en begravningscermoni? Men det kanske man kan ha ändå?

Det är väl proverna som ev tar tid att analysera?

Såklart kan urnorna om de blev kremerade varit med vid ceremonin, men de inte kommit överens om var de ska grävas ner, eller hur de ska göra med askan, Anhöriga verkade ju ha varit oense?
Som jag nyss delat, urnorna kan behållas på stället upp till ett år!
Citera
2018-05-15, 21:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ska dom kremeras? Nu tror jag att det i detta fall kan ha med själva mordutredningen att göra, om än jag tycker det är underligt då det gått drygt 4 månader nu.

Den enda gång man får vänta med jordsättning så lång tid som nu gått, är väl vid kremering?
1 månad ca. i kista, 1 år vid kremering

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6483150
Citera
2018-05-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Du har helt rätt där, och det var för 10 år sedan berättar du. Så då har det inte förändrats på 8 år.

Sen tar det tid med att ansöka om tillstånd hos
länsstyrelsen , och få det godkännt då ett tillstånd krävs här.

Du verkar hysa ett särskilt intresse för begravningen i detta fall. Du är nyreggad och det är det enda du fokuserar på. Helt OK, men jag bara undrade.

Det ligger som lite utanför själva mordutredningen som vi diskuterat i månader. Begravningen är liksom en fråga som främst rör de anhöriga.
Citera
2018-05-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Den enda gång man får vänta med jordsättning så lång tid som nu gått, är väl vid kremering?
1 månad ca. i kista, 1 år vid kremering

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6483150

Bortsett från särskilda omständigheter, i detta fall t.ex. mordutredning, då kan anstånd sökas/ges.
Citera
2018-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Enligt min vän så har allt varit som innan men O lite mer bekymrad över att bägge töserna var sjuka och hur han skulle få ihop och hinna klart projektet "Miljöskatter – rättslig kvalificering i en internationell kontext"
Men jag vill verkligen understryka att töserna var verkligen inte dödssjuka och jag kan inte se att de behövde göra större inskränkningar på sitt liv och arbete.

Det framstår därmed som om föräldrarna kan ha ljugit i avskedsbrevet , att de gav en falsk beskrivning av varför de ansåg att flickorna skulle dö. Vad var då den verkliga anledningen till att barnen måste dö...
Citera
2018-05-15, 21:43
Medlem
Citat:
Två underåriga barn i hemmet. Då skall polisen skickas dit! Orosanmälan.

Klart polisen skickas dit om man misstänker att barn far illa. Det som jag reagerar på är att så många påstår att detta kom som en chock! Klart ingen tänker att en eller två föräldrar ska mörda sina barn för att sen suicidera men hade en kollega till mig inte kommit till jobbet en viktig dag hade jag oroat mig över om barnen plötsligt blivit inlagda på sjukhus, om något hemskt hade hänt ex en olycka, en stroke eller liknande och jag tror jag snarare hade försökt få tag i kollegan, pratat med dem som känner kollegan bättre och antagligen avvaktat lite innan man ringer polisen.
Jag köper inte riktigt att O skulle varit så fantastiskt på alla sätt samtidigt som man ringer polisen för att han inte kommer. Någon måste ju tänkt stt han antingen själv suiciderat eller att han skulle ha skadat familjen.

Antagligen har polisen sökt H efter att chefen larmat utan att få svar och därav besökt huset. Men skulle vara intressant att veta hur chefen resonerade, vad h*n tänkt innan polisanmälan gjordes.

Och nej jag är inte säker på att O är ensam mördare, det meste tyder på att båda va inblandade i detta.
Är en av dem som försöker se det med öppet sinne.
Citera
2018-05-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det framstår därmed som om föräldrarna kan ha ljugit i avskedsbrevet , att de gav en falsk beskrivning av varför de ansåg att flickorna skulle dö. Vad var då den verkliga anledningen till att barnen måste dö...

Jag har fattat att O och H såg annorlunda på hur sjuka barnen var. H tyckte dom var mer sjuka än vad O gjorde.
Citera
2018-05-15, 21:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Bortsett från särskilda omständigheter, i detta fall t.ex. mordutredning, då kan anstånd sökas/ges.

Varför skulle det behövas efter så många månader? De har nog tagit vävnadsprover och andra prover från de döda, att ev. analysera vidare vid osäkerhet? Aldrig varit med om att mord fördröjt en jordbegravning så länge som 5 månader! Vad skulle då vara orsaken? Så högst troligt är de kremerade och urnan väntar på att grävas ner, kanske minneslund, eller strös någonstans? Det kan ju var osämja om var/hur detta ska ske, ihop eller var för sig, eller något annat?
Citera
2018-05-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memis
Klart polisen skickas dit om man misstänker att barn far illa. Det som jag reagerar på är att så många påstår att detta kom som en chock! Klart ingen tänker att en eller två föräldrar ska mörda sina barn för att sen suicidera men hade en kollega till mig inte kommit till jobbet en viktig dag hade jag oroat mig över om barnen plötsligt blivit inlagda på sjukhus, om något hemskt hade hänt ex en olycka, en stroke eller liknande och jag tror jag snarare hade försökt få tag i kollegan, pratat med dem som känner kollegan bättre och antagligen avvaktat lite innan man ringer polisen.
Jag köper inte riktigt att O skulle varit så fantastiskt på alla sätt samtidigt som man ringer polisen för att han inte kommer. Någon måste ju tänkt stt han antingen själv suiciderat eller att han skulle ha skadat familjen.

Antagligen har polisen sökt H efter att chefen larmat utan att få svar och därav besökt huset. Men skulle vara intressant att veta hur chefen resonerade, vad h*n tänkt innan polisanmälan gjordes.

Och nej jag är inte säker på att O är ensam mördare, det meste tyder på att båda va inblandade i detta.
Är en av dem som försöker se det med öppet sinne.

Jag tror man tyckte det var olikt O, dels att han inte som normalt var på jobbet 08.00, dels att dom inte fick tag på honom eller hustrun. När han sedan inte dök upp konferensen där han var Keynote speaker då ringde alla varningsklockor så dom for hem till bostaden där båda bilarna stod men inget öppnade DÅ ringde dom polisen.

Det var ingen föraning då hade dom agerat betydligt tidigare. Det var, som polisen säger, den sammantagna bilden.
Citera
2018-05-15, 21:56
Medlem
Citat:
Jag har fattat att O och H såg annorlunda på hur sjuka barnen var. H tyckte dom var mer sjuka än vad O gjorde.

Exakt, det skriver ju Ellio9. Men då det blir ännu svårare att förstå att föräldrarna gemensamt har utfört dåden: om H var helt övertygad om att barnen var så väldigt sjuka (vanföreställningar?) så borde ju O ha försökt hjälpa H att få bukt med sina svartsyn (se till att hon fick läkarhjälp, till exempel).

Man kan ju lätt tro att H led av svår psykisk ohälsa? (vilket inte stämmer överens med att hon jobbade "som vanligt," dvs heltid, fram till jul). Blev hon akut psykiskt sjuk under julledigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in