2018-05-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att det skedde vid två tillfällen. H dödar M och sej själv och O dödar A och sej själv vid senare tidpunkt. Barnen dog alltså före sina mördare (föräldrarna). Jonatanmw skrev att det var fler dödsdatum än 1, verkar nu sannolikt tycker jag.

En teori jag haft är att Hanna varit den drivande i detta och att hon uttryckt sin brist på framtidstro för Oskar, kanske till och med att det smittat av sig på barnen. Han kanske gått med på att "om ytterligare någon stor motgång dyker upp" lämnar vi allt tillsammans. Men kanske Hanna förberedde genom att samla mediciner, skriva avskedsbrev mm utan att O förstod det. Kanske hon gav Moa medicin en kväll och tog en överdos och skrev under brevet och sen berättade för O vad hon hade gjort. På så sätt blev han pushad att döda Agnes och sen ta livet av sig, en dag senare? Om Hanna dessutom inte dog fick han "hjälpa" henne. I så fall har Hanna mördat 1 och Oskar 2. Men det blir om möjligt än mer makabert om det uppenbart är så att de dött på olika dagar.
Citera
2018-05-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Beklagar verkligen förlusten.Ja det är som är så vanskligt och tyvärr så är det ju tabubelagt och prata om sitt psykiska mående.
Men det går inte jämföra ett självmord med ett utökat självmord/mord.Svårt att ställa den liknelsen mot varandra.
Här skulle båda två ha planerat det tillsammans.Normalt sett så borde någon utav dem varit den lyftande.Hur är det möjligt att bägge två lyckats hålla masken om sitt mående och dragit ner varandra i denna avgrund så till den milda grad att de till och med har bragt sin barn om livet ? Så oförståeligt och obegripligt.Töserna hade hela livet framför sig.

Ja, det är svårt att förstå hur båda planerat. Att ingen av dom larmade vården. Det som gäckar mig är kombinationen av desperation och planering. Att båda föräldrarna hamnade i en djup desperation över situationen och att båda ändå kunde planera och genomföra dådet. Det krävde ju ändå förberedelser i flera steg tänker jag. Helt annorlunda process än de mord där en fader fått en knäpp och skjutit ihjäl sin familj. Ofattbart att föräldrarna i flera månader tänkt på att mörda sina barn. Hur behandlade de flickorna under hösten undrar jag. 😑
Citera
2018-05-14, 15:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det går betydligt fler misslyckade fotbollsspelare på varje fotbollsproffs än det går misslyckade pianister på varje konsertpianist, men varken det ena eller det andra misslyckandet anses väl utgöra någon större riskfaktor för mord eller självmord?

Antagligt så. Människan är väldigt anpassningsbar men samtidigt något nyckfull, till hur psyket fungerar. Det man tycker är en petitess idag är kanske en outhärdlig katastrof nästa vecka.
Citera
2018-05-14, 15:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det verkar vara läkaren som konstaterar dödsfallet som ska fylla i dödsbeviset.

Den enkla förklaringen är att det har varit två olika läkare inblandade som har fyllt i blanketterna på olika sätt.

Det kan kanske också finnas omständigheter som har gjort att det varit självklart för en läkare att två var nyligen avlidna och två längre tillbaka.

Undrar vilken sorts läkare som konstaterade dödsfallen och var det skedde? Kan polisen ha larmat ambulans som hämtade två offer och att man senare vid undersökning av huset upptäckte fler?

Hur brukar man göra vid liknande tillfällen? Vem ringer poliserna till när dom hittar döda personer? Om man börjar där så kanske det går att räkna ut varför det saknas datum på två bevis.

Det verkar i alla fall inte finnas någon koppling till obduktion eller andra undersökningar som skett efter att personerna konstaterades avlidna. Man kompletterar kanske inte informationen i efterhand?

https://www.begravningssidan.se/vad-ar-ett-dodsbevis-och-dodsorsaksintyg/

Två olika läkare låter rimligt. Bra fråga - vart ringer polisen när en död person hittas.
Tycker dock man borde komplettera tid för dödsfall om man kommer fram till det. Vad jag fattat det som så är inte dödsorsaksintyg offentligt. Kanske förståerligt iofs.

Om det är två olika dödsdatum blir det än mer frågetecken. Har väldigt svårt att tänka mig att en eller fler personer rört sig i huset när de andra varit döda.
Citera
2018-05-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis det skrev Sheele i januari, så det verkar stå sig. När jag gått tillbaka till början av tråden och läst inläggen har jag noterat att identisk den information Rh*n skriver finns att finna i dessa inlägg.

En annan sak jag fann var att en skribent tidigt gått in och sett hela Os vänlista mm helt ograverad. Foton mm.

Skribenten menade att någon annan än O haft uppdraget att rensa rubbet. Dvs att det INTE är O själv som gjort det.

Långt tillbaka skrev jag i tråden att det är ifrågasatt om O verkligen själv har raderat sin hårddisk.Många har ifrågasatt varför han lämnade sin hemsida och uppgifterna på LU kvar.De ligger på servrar så därför raderades inte de.Finns inget rationellt med att radera hela sin hårddisk utan för mig verkar det som känslig information skulle bort.
Inget rört på Hs computer.
Citera
2018-05-14, 15:09
Medlem
Citat:
Beklagar verkligen förlusten.Ja det är som är så vanskligt och tyvärr så är det ju tabubelagt och prata om sitt psykiska mående.
Men det går inte jämföra ett självmord med ett utökat självmord/mord.Svårt att ställa den liknelsen mot varandra.
Här skulle båda två ha planerat det tillsammans.Normalt sett så borde någon utav dem varit den lyftande.Hur är det möjligt att bägge två lyckats hålla masken om sitt mående och dragit ner varandra i denna avgrund så till den milda grad att de till och med har bragt sin barn om livet ? Så oförståeligt och obegripligt.Töserna hade hela livet framför sig.

Ja, det tycks obegripligt. På jobbet är det nog lätt att man går in i sin professionella roll och fungerar på rutin och stänger av de problem som ev finns inom familjen.

APT har jag förstått är liktydigt med ArbetsPlatsTräff. O arbetade normalt kanske 40-50 timmar/v+resor/konferenser. Hur mycket jobbade H?

Får en känsla av att familjen levt under långvarig stress pga barnens sjukdomssituation. Men det räcker liksom inte hela vägen till att förklara detta.
Citera
2018-05-14, 15:13
Medlem
Vad hade referenser till Döda Poeters sällskap för relevans till Bjärred fallet? Du antar att A tog livet av sig på grund av något föräldrarna tvingat henne att försaka? Eller har du ett betonghjärta med citat från filmen på skrivbordet och råkade associera fritt?

Jag vet inte hur pass konkret du väntar dig att jag ska vara angående brevet och livskvalitet när jag vare sig känner till det exakta innehållet eller omständigheterna som föranledde författandet av avskedsbrevet. Jag är ju dessutom en måttligt kreativ trist jurist, en tillvaro jag trivs hyfsat med.

Min uppfattning är ju att föräldrarna psykiskt börjat tackla av, möjligt den ene mer än den andre men ingen var stark nog att bryta av från den valda vägen. Konkret så gott det är möjligt, deras val var kanske inte var inte ett resultat av ett sunt, rationellt övervägande. Exempelvis, jag som frisk kan kanske tänka att jag hellre skulle dö än om jag blev så sjuk att jag blev helt beroende av andra för nödvändigaste minsta. Men om så hände så är det ju fullt tänkbart att jag skulle finna något nöje med att betrakta fåglarna eller så. Så jag kan ju tycka att det är knäppt att besluta att: om.. att.. så. Utan man får vänta och se, det kanske inte är så jäkligt som man föreställer sig.

Har du någon säker indikation om varför M egentligen slutade med pianospeleriet?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, du kan replikera med vad du vill, men mycket vore vunnet om du också kunde konkretisera hur din replik anknyter till avskedsbrevets innehåll betr. livskvalitet och framtidsutsikter - och i förlängningen till hur den kan omsättas på brottsfallet vi diskuterar.

Jag menar alltså att om "livskvalitet och framtidsutsikter" ska tas på allvar man måste kunna föreställa sig att döttrarnas framtida utsikter till högre utbildning kan ha haft en sprängkraft som man normalt inte förväntar sig eller kan förstå, annat än mot bakgrund av föräldrarnas (eller den ene förälderns) egna upplevelser på området; dennes värderingar och förmåga/förutsättningar att tackla saken.

I momsskriften utgör också frågan om utbildning och "att böra lära sig ett och annat" ett bärande element. - Vi vet här att A tvingats skära bort vissa ämnen och fått en "anpassad studieordning". - För en som redan tidigare lider av tvångstankar och fixa idéer kan detta ha lett till ytterligare funderingar om att döttrarna skulle komma att bli sekunda medborgare och därmed hela familjen betraktas som sekunda och aldrig kunna prestera på topp.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-14 kl. 15:41.
Citera
2018-05-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, det är svårt att förstå hur båda planerat. Att ingen av dom larmade vården. Det som gäckar mig är kombinationen av desperation och planering. Att båda föräldrarna hamnade i en djup desperation över situationen och att båda ändå kunde planera och genomföra dådet. Det krävde ju ändå förberedelser i flera steg tänker jag. Helt annorlunda process än de mord där en fader fått en knäpp och skjutit ihjäl sin familj. Ofattbart att föräldrarna i flera månader tänkt på att mörda sina barn. Hur behandlade de flickorna under hösten undrar jag. 😑

Enligt min vän så har allt varit som innan men O lite mer bekymrad över att bägge töserna var sjuka och hur han skulle få ihop och hinna klart projektet "Miljöskatter – rättslig kvalificering i en internationell kontext"
Men jag vill verkligen understryka att töserna var verkligen inte dödssjuka och jag kan inte se att de behövde göra större inskränkningar på sitt liv och arbete.
Citera
2018-05-14, 15:17
Medlem
Citat:
Det verkar vara läkaren som konstaterar dödsfallet som ska fylla i dödsbeviset.

Den enkla förklaringen är att det har varit två olika läkare inblandade som har fyllt i blanketterna på olika sätt.

Det kan kanske också finnas omständigheter som har gjort att det varit självklart för en läkare att två var nyligen avlidna och två längre tillbaka.

Undrar vilken sorts läkare som konstaterade dödsfallen och var det skedde? Kan polisen ha larmat ambulans som hämtade två offer och att man senare vid undersökning av huset upptäckte fler?

Hur brukar man göra vid liknande tillfällen? Vem ringer poliserna till när dom hittar döda personer? Om man börjar där så kanske det går att räkna ut varför det saknas datum på två bevis.

Det verkar i alla fall inte finnas någon koppling till obduktion eller andra undersökningar som skett efter att personerna konstaterades avlidna. Man kompletterar kanske inte informationen i efterhand?

https://www.begravningssidan.se/vad-ar-ett-dodsbevis-och-dodsorsaksintyg/

Polisen må väl kommit med först in. När man sökte honom från Os arbete. Det är möjligt så att ambulanssköterska kan konstatera någon avliden. Men det ska i alla fall göras ett slags besiktning för att attesten ska skrivas på (av en läkare). Om personen genomgår rättsmedicinsk obduktion så är det den läkaren.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-14 kl. 15:20.
Citera
2018-05-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det tycks obegripligt. På jobbet är det nog lätt att man går in i sin professionella roll och fungerar på rutin och stänger av de problem som ev finns inom familjen.

APT har jag förstått är liktydigt med ArbetsPlatsTräff. O arbetade normalt kanske 40-50 timmar/v+resor/konferenser. Hur mycket jobbade H?

Får en känsla av att familjen levt under långvarig stress pga barnens sjukdomssituation. Men det räcker liksom inte hela vägen till att förklara detta.

H arbetade 100 % men kunde arbeta en del hemifrån.Men vet inte om hon utnyttjade det.
Töserna klarade sig fint hemma själva så hon behövde inte vara hemma för att vårda någon.
Citera
2018-05-14, 15:23
Medlem
Citat:
H arbetade 100 % men kunde arbeta en del hemifrån.Men vet inte om hon utnyttjade det.
Töserna klarade sig fint hemma själva så hon behövde inte vara hemma för att vårda någon.

100% av hel- eller halvtid?
Citera
2018-05-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Även om flickorna var piggare ibland så beskrev en av rektorerna familjen som "en familj i djup kris". Var det uppenbart att föräldrarna var under isen av oro för tjejerna?
Nej det var absolut inte uppenbart.Kanske rektorn menade något annat för hon pratade om en djup kris "inne i familjen"
De var ju oense om tösernas tillstånd och som jag skrivit innan så hade O svårt att se att de var så sjuka och trötta som H ville klistra på dem
De hade ju långa perioder då de mådde bra.
Vi har satt det i samband med när H var hemma...semestrar och dylikt.A blev frisk efter Tysklandsresan och det var väl i samband med borreliainfektionem allt startade egentligen.
Det var O som var hemma och vabbade när A var sjuk osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in