Vad hade referenser till Döda Poeters sällskap för relevans till Bjärred fallet? Du antar att A tog livet av sig på grund av något föräldrarna tvingat henne att försaka? Eller har du ett betonghjärta med citat från filmen på skrivbordet och råkade associera fritt?
Jag vet inte hur pass konkret du väntar dig att jag ska vara angående brevet och livskvalitet när jag vare sig känner till det exakta innehållet eller omständigheterna som föranledde författandet av avskedsbrevet. Jag är ju dessutom en måttligt kreativ trist jurist, en tillvaro jag trivs hyfsat med.
Min uppfattning är ju att föräldrarna psykiskt börjat tackla av, möjligt den ene mer än den andre men ingen var stark nog att bryta av från den valda vägen. Konkret så gott det är möjligt, deras val var kanske inte var inte ett resultat av ett sunt, rationellt övervägande. Exempelvis, jag som frisk kan kanske tänka att jag hellre skulle dö än om jag blev så sjuk att jag blev helt beroende av andra för nödvändigaste minsta. Men om så hände så är det ju fullt tänkbart att jag skulle finna något nöje med att betrakta fåglarna eller så. Så jag kan ju tycka att det är knäppt att besluta att: om.. att.. så. Utan man får vänta och se, det kanske inte är så jäkligt som man föreställer sig.
Har du någon säker indikation om varför M egentligen slutade med pianospeleriet?
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, du kan replikera med vad du vill, men mycket vore vunnet om du också kunde konkretisera hur din replik anknyter till avskedsbrevets innehåll betr. livskvalitet och framtidsutsikter - och i förlängningen till hur den kan omsättas på brottsfallet vi diskuterar.
Jag menar alltså att om "livskvalitet och framtidsutsikter" ska tas på allvar man måste kunna föreställa sig att döttrarnas framtida utsikter till högre utbildning kan ha haft en sprängkraft som man normalt inte förväntar sig eller kan förstå, annat än mot bakgrund av föräldrarnas (eller den ene förälderns) egna upplevelser på området; dennes värderingar och förmåga/förutsättningar att tackla saken.
I momsskriften utgör också frågan om utbildning och "att böra lära sig ett och annat" ett bärande element. - Vi vet här att A tvingats skära bort vissa ämnen och fått en "anpassad studieordning". - För en som redan tidigare lider av tvångstankar och fixa idéer kan detta ha lett till ytterligare funderingar om att döttrarna skulle komma att bli sekunda medborgare och därmed hela familjen betraktas som sekunda och aldrig kunna prestera på topp.