Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorPest
Det var mer ett klargörande, jag har ingen uppfattning i sakfrågan. I rättsmedicinska sammanhang betyder endast "levande" att vederbörande har puls. Inte att vederbörande kan röra sig.
Javisst. Och inte är jag ledsen för det.

Däremot, om jag inte resonerar utifrån känslor utan utifrån rättspraxis, så är det lätt att konstatera att straffet var i överkant.
Oavsett ostraffad eller ej. Det kommer alltid att finnas en första gång. Inte bara för Toni. Utan även för ”monster” som tex Nerijus Bilevicius och Peter Madsen var det ”första gången”. De var också ostraffade.
Hade han inte försvårat utredningen (och det rejält...tomhylsor, hanskar med arbetskollegor dna, gevärspipan mm) och nekat ändå in i kaklet så kanske de dömande instanserna kunnat skönja en gnutta ånger. Han har vägrat ta ansvar fullt ut för sina handlingar. Kanske den dagen kommer. Hans missbrukarpersonlighet till trots. Fast det tvivlar jag på. Eftersom det är för mycket skam inblandat.
Det finns en anledning till att tre (3) instanser tyckt att livstids fängelse är en passande dom.