2018-05-09, 20:14
Medlem
Heh du ser, har mycket att lära. Får förlita mig på de frön jag själv satt då.
Citera
2018-05-10, 05:46
Medlem
Yohomies avatar
Av de vanliga trädgårdsvallmo sorterna så skulle jag säga att de man bör satsa på dessa: Queens Poppy, Lauren's Grape, Flemish Antique.

Här kan ni läsa en liten studie på trädgårdsvallmo sorter - hur mycket morfin per 100g
http://www.kirj.ee/public/proceedings_pdf/2017/issue_1/proc-2017-1-34-39.pdf
Citera
2018-05-15, 16:39
Medlem
Allwayz0ntops avatar
Har sått ett gäng med frön på min uteplats. Samtliga har växt upp till småsmåplantor.. nu undrar jag bara, hur ofta ska dom små liven vattnas?. Googlat som en jävla tok men hittar ingenting om detta.
Mvh
Citera
2018-05-18, 04:45
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allwayz0ntop
Har sått ett gäng med frön på min uteplats. Samtliga har växt upp till småsmåplantor.. nu undrar jag bara, hur ofta ska dom små liven vattnas?. Googlat som en jävla tok men hittar ingenting om detta.
Mvh

Ibörjan när de är riktigt småa precis kommit upp då kan du vattna nästan dagligen men sen när de börjar se ut mer som en riktig vallmo så ska du inte vattna ofta alls. Ju mindre du vattnar ju större och starkare kommer dom bli. Om det är brist på regn så kan du vattna en gång i veckan ungefär. Man får hålla lite koll på plantorna hur de mår men generellt ska man inte vattna vallmo mycket alls. Du ska låta roten växa så plantan själv letar efter vatten längre ner i jorden så att säga, så roten växer till sig. Vattnar du för ofta kommer den inte växa som den ska roten etc.

Alltså bara ibörjan när de är pyttesmå som du ska vattna regelbundet
Citera
2018-05-28, 14:13
Medlem
hn19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Av de vanliga trädgårdsvallmo sorterna så skulle jag säga att de man bör satsa på dessa: Queens Poppy, Lauren's Grape, Flemish Antique.

Här kan ni läsa en liten studie på trädgårdsvallmo sorter - hur mycket morfin per 100g
http://www.kirj.ee/public/proceedings_pdf/2017/issue_1/proc-2017-1-34-39.pdf
Tycker Hen & Chicken ligger ganska lågt där, ska inte dessa vara väldigt potenta?
Citera
2018-05-30, 11:09
Medlem
roppermans avatar
Vallmon är en jäkel på att sprida frön om man låter kapseln sitta tills den öppnar sig. Växer massor av vallmo mellan våra stenplattor och små plantor har växt upp lite här och var på uteplatsen.
Kastade ut frön på odlingsplatsen både i höstas och i våras plus att det troligtvis ramlade ut en hel del från förra årets kapslar. Har gallrat som en idiot men det tycks aldrig ta slut.
Har en ganska liten rabatt och vill få så mycket vackra blommor som möjligt. Tror ni det räcker med 5 cm avstånd mellan plantorna? Vallmon har ju pålrötter så problemet som kommer bli är väl att de skymmer varandra antar jag.

Ett tips när ni gallrar lite senare på våren(typ nu) är att peta ner ett finger och dra upp hela plantan med roten. Om du har en 20-40 stycken(beroende på storlek och sort) så fungerar det fint att mixa dem med hett vatten och sen i med en klick honung så är man lite småmysig några timmar

Är plantorna för små så finns det inga opiater i dem. Det bör ha gått åtminstone en månad sedan de tittade upp innan det är värt att peta i sig dem.
Citera
2018-06-03, 23:08
Medlem
Är det försent att så nu eller ska man satsa på att köpa en färdig planta.
Citera
2018-06-05, 11:23
Medlem
Har läst hela tråden och många gånger har frågan om Santa Marias blå frön kommit upp till diskussion.

Tasmanien verkar vara Santa Marias ursprung. Och just Tasmanisk vallmo verkar vara det bästa enligt denna tråd.

Kan det verkligen vara på detta viset att man odlar olika vallmo för medicinskt bruk och frallor...? Tror inte det!

Gjorde en test förra året med några SantaMariafrön och de blev 80-90 cm höga och såg precis ut som vallmofälten på Tasmanien. Och när jag gjorde te så sket jag korvar smalare en mitt lillfinger.

Så varför köper ni dyra frön på nätet när man kan få ca 10,000 frön från närmaste ICA för en tjuga...?
Citera
2018-06-05, 20:50
Medlem
roppermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Är det försent att så nu eller ska man satsa på att köpa en färdig planta.

Om du bor i södra Sverige bör det gå att så nu. Min sista blommade klart i mitten av september förra året.
Citera
2018-06-06, 16:02
Medlem
hn19s avatar
Är det för sent att så i zon 6 nu?
Citera
2018-06-08, 01:28
Medlem
De som redan börjat få lite vita grejer på utsidan av kåpan, är de för sent att bli hög av?

Hur ska man gå bäst tillväga för att göra te? Vill inte bränna upp opiumet!
Citera
2018-06-08, 07:09
Medlem
roppermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coola-Killen
De som redan börjat få lite vita grejer på utsidan av kåpan, är de för sent att bli hög av?

Hur ska man gå bäst tillväga för att göra te? Vill inte bränna upp opiumet!

Har du snittat kapseln eller har det skett spontant? Om det är opiumlatex du menar med vita grejer så är det fortfarande färskt om det är vitt. Opiumlatexen är vanligen vit när man snittar och kort därefter börjar den bli mer gul i färgen för att sedan bli brun och till sist nästan svart om man låter den torka helt i solen.

Om det verkligen är opiumlatex som du har så är det inte för sent att bli hög av. Men jag tycker att du borde googla på "opium latex" och jämföra så att du inte blandar ihop det med något annat eller har fel växt där hemma.

Vill du göra té så läser du förslagsvis första inlägget i tråden som innehåller massvis med bra och grundläggande information för en nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in