Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 11:03
  #4957
Medlem
FETochFULs avatar
Vad har ni gödslat med ? mina ar inte ens 2cm trots att jag bor zon 1 och spritt krossade aggskal i :/
Citera
2018-06-08, 13:41
  #4958
Medlem
roppermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FETochFUL
Vad har ni gödslat med ? mina ar inte ens 2cm trots att jag bor zon 1 och spritt krossade aggskal i :/

Jag har använt mig av 50/50 förra årets planteringsjord och ny planteringsjord. Sen började jag sprida ut lite jord över plantorna när de var stora nog att inte bli begravda av det. Vattnar varje dag, 2-3 ggr i veckan tillsätter jag vanlig vattenlöslig växtnäring. Mina är 2-30 cm långa i stammen, första blomman idag.

När sådde du fröna? Vad har du för grundjord? Hur mycket sol får de? Hur ofta vattnar du?
Citera
2018-06-11, 14:59
  #4959
Medlem
FETochFULs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Jag har använt mig av 50/50 förra årets planteringsjord och ny planteringsjord. Sen började jag sprida ut lite jord över plantorna när de var stora nog att inte bli begravda av det. Vattnar varje dag, 2-3 ggr i veckan tillsätter jag vanlig vattenlöslig växtnäring. Mina är 2-30 cm långa i stammen, första blomman idag.

När sådde du fröna? Vad har du för grundjord? Hur mycket sol får de? Hur ofta vattnar du?

Sakert en månad sen men nu ar dom borta.. börjar om sådde idag.
de får sol från morgon till 14 tiden någonstans
och har vattnat varje dag
tanker att de ar ju vallmo de borde ta sig som tusan men nej
Citera
2018-06-11, 18:10
  #4960
Medlem
Flusons avatar
Tömmer ju alltid mina kapslar när jag ska koka te på vallmo huvudena så jag har massor med påsar fulla med frön. Så pass många att jag funderar på att kasta några nävar med vallmo frön lite här o där nu i Sommar Om dom gror kan diskuteras men skulle ju vara lite kul ändå Det ska gå att gro dom, polaren fick ju upp några plantor nu från podsen han fick av mig.
__________________
Senast redigerad av Fluson 2018-06-11 kl. 18:13.
Citera
2018-06-13, 07:10
  #4961
Medlem
roppermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Tömmer ju alltid mina kapslar när jag ska koka te på vallmo huvudena så jag har massor med påsar fulla med frön. Så pass många att jag funderar på att kasta några nävar med vallmo frön lite här o där nu i Sommar Om dom gror kan diskuteras men skulle ju vara lite kul ändå Det ska gå att gro dom, polaren fick ju upp några plantor nu från podsen han fick av mig.

Gör det snarast så de hinner blomma! Om du kastar ut tillräckligt många så kommer borde några av dem gro. Kasta ut dem efter att det har regnat så blåser de inte bort lika lätt. Ett tips är att blanda fröna med sand eller fin jord för annars blir det lätt 100 stycken på samma ställe.
Jag odlar på förra årets fröskörd och de gror riktigt bra.
Citera
2018-06-23, 05:40
  #4962
Medlem
Yohomies avatar
Som någon skrev tidigare så kan jag intyga att Santa Maria blåa vallmofrön kommer från Australien(oftast Tasmanien tror jag) och är samma typ av sort som de odlar för läkemedelsindustrin.
Så för 25kr på affären så får du massor med potent vallmo av äkta tasmansk sort. Sen har de även vita vallmofrön som oftast brukar komma ifrån Turkiet, dessa vet jag inte om de är riktig turkisk opiumvallmo från t.ex Afyon med hög alkaloidnivå, eller vanlig vallmo med lägre alkaloidnivå. Skulle inte förvåna mig om de vita också är riktigt potent och bra vallmo! Så köp Santa Maria vallmofrön, istället för att köpa svensk vallmo ifrån trädgårdsbutiker som inte alls håller lika hög kvalite.
Citera
2018-07-15, 22:20
  #4963
Medlem
Ajss avatar
Hittade ~140 kapslar av sorten "Danish Flag" i en rabatt. De är mellan 1-3cm diam, de flesta små.
Då jag inte hittat någon doseringskala för färska pods, så tänkte jag koka opium av dem.

Testade tidigare i veckan på ca 4-5kg färska nonameplantor (Gula blommor), torkade hela växterna i ugnen (150C+) Pulveriserade och kokade /silade växtmaterialet 2ggr. Totalt var det 3 plåtar som torkades i ugnen.
Kokade sedan ner teet till en kletig kåda. Som tyvärr funkade dåligt både som Te och när det röktes.

Nya tag!

Hackade dessa 140 kapslar så fint jag orkade, det står nu på spisen och drar ut. Tänkte låte det stå i 1½-1h. Enligt en annan guide skulle man helt inte koka dem i över 80. Vattnet blir dock inte färgat som när jag använde hela växterna, så är lite orolig att detta inte heller fungerar.

Tips uppskattas ^^
Citera
2018-07-29, 16:02
  #4964
Medlem
ChemicalGirls avatar
Ville bara informera alla som kanske är nyfikna på detta: Opium IV
En kompis bad mig fixa ättiksyra anhydrid och sa att jag skulle få uppleva något bättre än heroin. Det lät spännande så jag fixade det åt honom.
Sen gick han och köpte/samlade saften av opium och kokade det sen i ättiksyra anhydriden i ca 20 min i en slev i en park eftersom det luktade så jävla illa. Sen tillsätte han vatten och kokade det igen nästan torrt och sen med vatten. Filtrerade den mörkbruna sörjan och slog i sig. Sen fick jag göra det. Det var inte bättre än heroin. Stickningarna var hemska över hela kroppen. Men det funkade nog lite.... Han gillade det iaf. Jag gjorde det ett par gånger till och sen sket jag i det, inget jag gillade.
Men det funkar. Det min kompis gk´jorde var egentligen heroin fast på ett mycket fult sätt. Finns att han gick och byte dessa mörkbruna sörjiga lösningar mot annat med heroinisterna....
Citera
2018-07-30, 18:09
  #4965
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hn19
Tycker Hen & Chicken ligger ganska lågt där, ska inte dessa vara väldigt potenta?

Dom riktiga hen & chicks sorten är riktigt potent. Mycket populär i Indien och andra länder där dom gör te på sorten bland annat. Dom gillar den där för att den är lite mer uppåt i effekt än andra tyngre sorter som afghanska. Så får du tag i riktiga hen & chicks så är det en bra sort.
Citera
2018-08-16, 11:48
  #4966
Medlem
FETochFULs avatar
Lär inte få något svar på några minuter nu när jag väl sitter med koppen i handen o smuttar.

Det blev EN x247a .. Och En kopp med resterna. DEN HÄR HYBRIDEN SKA VARA SÅ STARK SÅ JAG UNDRAR .. Klarar jag på ca 43kg koppen ?

Ochv Den bruna klumpen efter mjölkningen vad göras med den ?
Citera
2018-09-23, 14:59
  #4967
Medlem
KuKoHumoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Har läst hela tråden och många gånger har frågan om Santa Marias blå frön kommit upp till diskussion.

Tasmanien verkar vara Santa Marias ursprung. Och just Tasmanisk vallmo verkar vara det bästa enligt denna tråd.

Kan det verkligen vara på detta viset att man odlar olika vallmo för medicinskt bruk och frallor...? Tror inte det!

Gjorde en test förra året med några SantaMariafrön och de blev 80-90 cm höga och såg precis ut som vallmofälten på Tasmanien. Och när jag gjorde te så sket jag korvar smalare en mitt lillfinger.

Så varför köper ni dyra frön på nätet när man kan få ca 10,000 frön från närmaste ICA för en tjuga...?

är det dessa frön: https://www.mathem.se/varor/vallmofr...5g-santa-maria hade i så fall tänkt köpa 10 burkar och sprida överallt här i samhället när jag är ute med hunden.

har även fått tag på x247a Ikkanshu Mania. dom åker ner i rabatterna och kanske någon bädd jag fixar i vår.
Citera
2018-10-07, 20:06
  #4968
Medlem
ElectroSwings avatar
X247 hur många kapslar är en vettig dos? Vart är bäst att köpa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback