2018-05-15, 14:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Helt effektivt är det ju dock inte, en elmotor har förluster den med och regenerering kan inte ta till vara på allt.

Haha, nej men en fossil kan inte ta till vara på något (0) och dessuton slits bromsarna ut fortare.
Citera
2018-05-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Haha, nej men en fossil kan inte ta till vara på något (0) och dessuton slits bromsarna ut fortare.

Det klart vanligaste argumentet mot elbilar tycks vara "haha, de är inte heller perfekta". Som om det skulle ursäkta ännu sämre alternativ i form av bensin och dieselbilar?
Citera
2018-05-15, 16:11
Medlem
Citat:

Ja självklart, men man får se till så att ingen missförstår att det faktiskt finns förluster.
Citera
2018-05-16, 15:01
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Svenska kärnkraftverk kan i princip inte köras på annat än 100% (eller 0)

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det var precis min poäng men jag ser att jag skrivit den lite knepigt.
Det jag vill få fram är att förbrukningen sjunker på natten och det skickas ut mindre el i nätet av den anledningen, men produktionen fortgår, framförallt i kärnkraftverk.
Jag ser inga problem med att det kommer förbrukas mer el till privatbilar.
Vad har de då styrstavarna till? Klart man kan köra även kärnkraftverken på lägre "fart". Däremot så kan jag tänka mig att de blir mindre effektiva då och att man därför helst vill köra så nära full effekt som möjligt. Jag vet att man använder vattenkraften som styrning men jag har uppenbarligen missat att man inte skulle kunna dra ner effekten i kärnkraftverken. Förklara det jag inte vet. Jag är inte spydig eller sarkastisk. Det är en uppriktig undran. Men jag antar att det som sagt har med effektfaktorn att göra?

Citat:
Nåja, även min automatväxlade kan motorbromsa och är det en lång utförslöpa så kan jag hitta rätt växel för att förbrukningen ska gå ner till noll utan att det bromsar vare sig för mycket eller för lite. Men du har såklart rätt, elbilen ger tillbaka....
Citera
2018-05-16, 18:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Vad har de då styrstavarna till? Klart man kan köra även kärnkraftverken på lägre "fart". Däremot så kan jag tänka mig att de blir mindre effektiva då och att man därför helst vill köra så nära full effekt som möjligt. Jag vet att man använder vattenkraften som styrning men jag har uppenbarligen missat att man inte skulle kunna dra ner effekten i kärnkraftverken. Förklara det jag inte vet. Jag är inte spydig eller sarkastisk. Det är en uppriktig undran. Men jag antar att det som sagt har med effektfaktorn att göra?

Nåja, även min automatväxlade kan motorbromsa och är det en lång utförslöpa så kan jag hitta rätt växel för att förbrukningen ska gå ner till noll utan att det bromsar vare sig för mycket eller för lite. Men du har såklart rätt, elbilen ger tillbaka....
Kärnkraftens kostnader är liksom hos vindkraften kapitalkostnader.
De rörliga kostnaderna är minimala.
Därför levererar de alltid.
Eftersom de inte tjänar på att spara kraften till senare, som vattenkraften kan.
Citera
2018-05-16, 23:33
Medlem
Används verkligen vattenkraft som reglerkraft? Vet att de kraftverk som ligger här i Dalälven inte får ändra tappning hur som helst, för fiskets skull är de skyldiga att hålla samma flöde i minst 72 timmar innan de får ändra.

Kan det vara så att de kan variera uteffekten trots att flödet är samma?
Citera
2018-05-17, 05:40
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
1) Bränslebyte kommer att ske en gång per år i princip oavsett driftsförhållanden, så har man inte kört fullt så måste man ändå byta 1/5 av bränslet.
2) Det finns begränsningar på hur man kan ändra effekten pga så kallat gift (reaktiviteten ändras relativt fort med tiden pga av sönderfallande Xenon-131 som absorberar mycket neutroner.) Bland annat måste man vänta länge efter ett snabbstopp.
3) (tex) Frankrike har ålagt KKV att kunna köra på lägre effekt när det behövs, men då rör det sig om kanske 10% minskning. Dock har Frankrike en mycket stor andel kk-el. I Sverige används kärnkraft enbart som baskraft, dvs den minskar endast då tekniska fel föranleder detta.
Citera
2018-05-17, 10:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Används verkligen vattenkraft som reglerkraft? Vet att de kraftverk som ligger här i Dalälven inte får ändra tappning hur som helst, för fiskets skull är de skyldiga att hålla samma flöde i minst 72 timmar innan de får ändra.

De brukar väl ha en annan väg för vattnet som går förbi turbinerna så de är ju inte tvungna att producera el för att tappa vatten. I Trollhättan så har de fallens dag, då de skickar vattnet genom gamla strömfåran tex https://www.trollhattan.se/startsida/uppleva-och-gora/turism-och-sevardheter/vatten-i-fallen/
Citera
2018-05-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
De brukar väl ha en annan väg för vattnet som går förbi turbinerna så de är ju inte tvungna att producera el för att tappa vatten. I Trollhättan så har de fallens dag, då de skickar vattnet genom gamla strömfåran tex https://www.trollhattan.se/startsida/uppleva-och-gora/turism-och-sevardheter/vatten-i-fallen/
Sant, känns dock som slöseri att släppa vattnet bredvid turbinerna. Jaja, offtopic...
Citera
2018-05-17, 15:24
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kärnkraftens kostnader är liksom hos vindkraften kapitalkostnader.
De rörliga kostnaderna är minimala.
Därför levererar de alltid.
Eftersom de inte tjänar på att spara kraften till senare, som vattenkraften kan.
Ahh och som att lönekostnader t.ex. är desamma oavsett om de säljer eller inte? Just det, grejorna måste vara igång hela tiden. Ett vattenkraftverk är ju inte lika tekniskt avancerat om än dyrt vid uppförandet. Kärnkraften har massor av system som måste vara igång ständigt. Jag borde ha tänkt på det som har varit med på en revision på Forsmark under fem veckor en sommar. Massor av kylpumpar och säkerhetssystem som ska övervakas även om det inte genererar nån kraft. Fast då var det såklart ett planerat nödvändigt stopp och heller inte bara en sänkning av effekten.

Citat:

Finns väl reglerat i vattendomar hur verken får tappa. Jag råkar känna en som köper och säljer energi. De har fått arga samtal några ggr

Citat:
Sant, känns dock som slöseri att släppa vattnet bredvid turbinerna. Jaja, offtopic...
Nuförtiden med alla datorer och reglersystem så behöver de sällan "spilla" som de säger. De hade svårare med beräkningarna och bedömningarna förr och då syntes det oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
1) Bränslebyte kommer att ske en gång per år i princip oavsett driftsförhållanden, så har man inte kört fullt så måste man ändå byta 1/5 av bränslet.
2) Det finns begränsningar på hur man kan ändra effekten pga så kallat gift (reaktiviteten ändras relativt fort med tiden pga av sönderfallande Xenon-131 som absorberar mycket neutroner.) Bland annat måste man vänta länge efter ett snabbstopp.
3) (tex) Frankrike har ålagt KKV att kunna köra på lägre effekt när det behövs, men då rör det sig om kanske 10% minskning. Dock har Frankrike en mycket stor andel kk-el. I Sverige används kärnkraft enbart som baskraft, dvs den minskar endast då tekniska fel föranleder detta.
Tack för ett utförligt svar och framförallt nr 2 som jag drar mig sakta till minnes att jag kan ha läst nån gång när du säger det. Lite som att man måste vädra ur gruvan när laddningen har gått. Eller mjölksyran efter ett fullfartslopp som måste sköljas ur systemet (vila). Detta drabbar naturligtvis inte förbränningsmotorer eller vattenkraft. I deras fall måste bara strömmen fasas in igen efter att ha fått fart på svängmassan igen.

Ber om ursäkt för mycket OT men det handlar åtminstone om elen och dess nödvändighet för elbilarna. T.ex. så talar man inom elbranschen om just ordet "svängmassa" och dess nödvändighet för ett stabilt elsystem. En del menar att man i framtiden kommer kunna använda alla elbilars (de som står still på laddning då) batterier som lager vid effekttoppar eller bortfall.

Det är viktigare än vad vi "vanligt folk" förstår med en stabil frekvenskurva i nätet. Där finns en risk med Sveriges nedmontering av kärnkraften då den har mycket svängmassa som det heter. Svängmassan är det som ger stabilitet i nätet men andra kan säkert förklara mycket bättre än jag.

Hursomhelst så kan elbilar och batterilager i villor och dyl. i viss mån parera för bortfall av svängmassa.
Citera
2018-05-18, 07:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Det är ju intressant detta med regleringen av elkraften. Finns en liten anknytning till elbil ochså.

Det är ju så att det gäller att hålla frekvensen till 50 Hz både för vatten och vind. Kommer inte ihåg toleransen.
När en elförbrukare slår på så går ju generatorn tyngre. Man måste då kompensera genom att öka kraften så att frekvensen bibehålls. Detta tar en viss tid att synka upp igen så frekvensen går ner en viss tid. Jag antar att man ändra vinklarna på turbinbladen eller ändrar man fältströmmen i generatorn??? Öppnar dammluckor? Vrider vindkraftverket? Det är iallafal en viss tröghet.

Nu har man kommit på att kunna använda batterier för att supersnabbt kompensera nätet med batterier under tiden det normalt tar att resynka. Synktiden minskas till millisekunder.

I Australien har man ett jättestort li-Ionbatteri och i Danmark har man ett batteri som består av en massa elbilar typ Nissan e-NV200?

Nissan och andra använder ju laddstandarden Chademo som är dubbelriktad. Bilen kan alltså leverera ström till t.ex huset. I princip skulle man kunna åka och ladda gratis el någonstans och sen koppla in sig på husets elnät. Gratis hushållsel.

Tesla batterier:
https://electrek.co/2018/05/14/tesla-powerpack-project-grid-balancing-europe/

Nissan bilar:
https://www.youtube.com/watch?v=NDYhihUbovM

Lite luddigt hur det går till med nätsynk:
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sa-anpassas-elproduktionen-efter-behovet-6369892

Elproduktion, uppdateras varje minut:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Citat:
Elenergi är både en import- och exportvara. Sveriges elförbrukning är ungefär 140 TWh på ett år. De senaste åren har exporten varit 10 - 22 TWh per år. Vi har många viktiga elförbindelser till grannländerna.

Just när jag tittade exporterar vi 4,5 TW frekvensen går ibland upp i det gula fältet 50,01 Hertz.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-18 kl. 08:12.
Citera
2018-05-18, 08:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nissan och andra använder ju laddstandarden Chademo som är dubbelriktad. Bilen kan alltså leverera ström till t.ex huset. I princip skulle man kunna åka och ladda gratis el någonstans och sen koppla in sig på husets elnät. Gratis hushållsel.

Standarden har stöd för det, men det innebär inte att laddaren har det. Tanken med den tekniken är dock att kunna stötta elnätet i områden med svagare elnät genom att bilen tar emot el när det finns tillgängligt i överskott och stöttar när det är underskott. I Sverige har vi inte riktigt detta problem men i många länder så kan man bara ladda elbilar under nattetid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in