Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-18, 08:14
  #733
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Standarden har stöd för det, men det innebär inte att laddaren har det. Tanken med den tekniken är dock att kunna stötta elnätet i områden med svagare elnät genom att bilen tar emot el när det finns tillgängligt i överskott och stöttar när det är underskott. I Sverige har vi inte riktigt detta problem men i många länder så kan man bara ladda elbilar under nattetid.

Laddaren i env200 har det iallafall enligt videon.

Enligt videon har Nissan Leaf från 2014 och upp stöd för detta.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-18 kl. 08:23.
Citera
2018-05-23, 07:36
  #734
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det lilla jag läst om saken tyder på att det är färddatorerna själva som rapporterar hur mycket de anser finnas kvar av den ursprungliga batterikapaciteten. Det är alltså inte en objektivt mätbar kvantitet utan mer som att fråga en vacker dam hur gammal hon är.

Har du en länk till teknisk dokumentation som preciserar hur siffran faktiskt räknas ut så är jag intresserad. Youtube-klipp där solen skiner och allt är så himla bra klarar jag mig dock bättre utan.


Det finns flera möjliga förklaringar:
(1) Batterierna är så bra som påstås.
(2) Färddatorn ljuger om batteriernas hälsa.
(3) Batterierna tillverkas med en överkapacitet som man inte kommer åt när batterierna är nya. Jämför en SSD till datorn som från början har en stor mängd dolda block i reserv. När SSD:n slits så byts dåliga block ut mot nya och så länge det finns block i reserv så märks ingen försämring, sedan rasar allt väldigt fort.
(4) Motorns effekt minskar när batterierna blir sämre så att bilen ändå går lika långt. Det är så Apple avslöjats göra med sina telefoner när de i hemlighet skruvat ned processorfrekvensen för att bevara batteritiden.

Angående kylningen av batterierna så kan det bara förklara hur man slipper försämring till följd av överhettning. Även batterier som aldrig blir varma brukar åldras av kemiska processer. Jämför batterier som ligger i kylskåpet och förlorar kapacitet eller batterier som används i lågförbrukande apparater som radiomottagare.

Tesla behöver förklara hur de kommer runt det kemiska åldrandet som är förknippat med litiumjonbatterier i största allmänhet.


Tesla-Björn kollar degraderingen på sin Tesla MX efter 3500 mil (35000 km):
https://www.youtube.com/watch?v=avGUGFrLrVc

Något är skumt men han visar hur man ska mäta/räkna och kommer fram till 3%. Går man efter mätarna så blir det 1%. Tesla gömmer 2%.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-23 kl. 07:44.
Citera
2018-05-24, 21:39
  #735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla-Björn kollar degraderingen på sin Tesla MX efter 3500 mil (35000 km):
https://www.youtube.com/watch?v=avGUGFrLrVc

Något är skumt men han visar hur man ska mäta/räkna och kommer fram till 3%. Går man efter mätarna så blir det 1%. Tesla gömmer 2%.
Tappar batteriet linjärt så är 3% efter 3500 mil ändå inte dåligt.

Problemet här är att testet är helt ovetenskapligt utfört. Det går inte att mäta små skillnader på enstaka procent utan att testet reproduceras i en kontrollerad miljö. Skillnader i utetemperatur, vind, trafikrytm, hastighet etc. gör att man inte kan förvänta sig exakt samma resultat gång från gång.
Citera
2018-05-27, 10:33
  #736
Medlem
Det verkar som det hänt en del från 2010-2018

http://www.vibilagare.se/test/biltes...ssan-leaf-2018

När första Leaf släpptes fick man (enligt testet) vara glad för 10 mils körning med alla förbrukare igång, och max 15 om man snålkörde.

Nu 2018 gör de ett test till och kör upp för berget Teide på Teneriffa. Det är 16 mil med alla förbrukare igång...och ändå har de 10 mil körning när de kommer tillbaka.

Detta är utvecklingen på 8 (Åtta !) år. Ge det 8 år till så är det nog 40-50 mil vi snackar om (vilket är den räckvidden som en normal fossilbil har).
Citera
2018-05-27, 15:18
  #737
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tappar batteriet linjärt så är 3% efter 3500 mil ändå inte dåligt.

Problemet här är att testet är helt ovetenskapligt utfört. Det går inte att mäta små skillnader på enstaka procent utan att testet reproduceras i en kontrollerad miljö. Skillnader i utetemperatur, vind, trafikrytm, hastighet etc. gör att man inte kan förvänta sig exakt samma resultat gång från gång.

Nu har du nog kraftigt missförstått något.

Det är batteriets kvarvarande kapacitet man mäter. Det har ju inget med hur man kör att göra. Du kan lika gärna ladda ur batteriet över ett motstånd istället.

På motsvarande sätt kan du ju testa degraderingen på ditt mobiltelefonbatteri. Ladda fullt, ladda ur och mät tiden det tog att ladda ur. Testa ett år senare på samma sätt och notera skillnaden.

Hur du sköter batteriet mellan mätningarna har ju inte heller så mycket med själva körningen att göra utan hur snabbt och mycket man laddar varje gång.

Som synes här så är degraderingen mellan 10000 mil till 25000 mil = 3% så den är störst i början men avtar sedan.
https://steinbuch.wordpress.com/2015...radation-data/

Resultaten är med Teslas gamla batterier i Model /s/x. I model 3 har man andra batterier.

Jag förstår inte hur ditt vetenskapliga test skulle gå till och vad man ska med resulatet till.
Det rätta sättet är ju att samla in resultat från bilar som är i trafik och behandla resultatet statistiskt.
Citera
2018-05-27, 18:55
  #738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu har du nog kraftigt missförstått något.

Det är batteriets kvarvarande kapacitet man mäter. Det har ju inget med hur man kör att göra. Du kan lika gärna ladda ur batteriet över ett motstånd istället.

På motsvarande sätt kan du ju testa degraderingen på ditt mobiltelefonbatteri. Ladda fullt, ladda ur och mät tiden det tog att ladda ur. Testa ett år senare på samma sätt och notera skillnaden.

Hur du sköter batteriet mellan mätningarna har ju inte heller så mycket med själva körningen att göra utan hur snabbt och mycket man laddar varje gång.

Som synes här så är degraderingen mellan 10000 mil till 25000 mil = 3% så den är störst i början men avtar sedan.
https://steinbuch.wordpress.com/2015...radation-data/

Resultaten är med Teslas gamla batterier i Model /s/x. I model 3 har man andra batterier.

Jag förstår inte hur ditt vetenskapliga test skulle gå till och vad man ska med resulatet till.
Det rätta sättet är ju att samla in resultat från bilar som är i trafik och behandla resultatet statistiskt.
Skärp till dig nu!

Du bränner andras tid med alla dina länkar som du uppenbarligen inte ens själv har läst eller sett på. Jag kommenterade det 17 minuter långa klipp som du länkade till som ett exempel på hur man mäter nedgraderingen.

Det är rent pinsamt att du håller på att jiddra utan att ta reda på fakta.
Citera
2018-05-28, 07:29
  #739
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Skärp till dig nu!

Du bränner andras tid med alla dina länkar som du uppenbarligen inte ens själv har läst eller sett på. Jag kommenterade det 17 minuter långa klipp som du länkade till som ett exempel på hur man mäter nedgraderingen.

Det är rent pinsamt att du håller på att jiddra utan att ta reda på fakta.

...och det exemplet tycker du är fel sätt att mäta och mitt sätt att presentera fakta är också fel för jag har inte sett videon själv. Hur vet jag då resultatet?

Det bästa för dig är nog att du tar reda på fakta själv på något annat sätt än via mig.
Citera
2018-10-17, 08:20
  #740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Du vet att klimat "hotet" är en ny religion skapad av globalister för att kunna pusha deras agenda va?
sätter du skriver på bevisar att jag har rätt, du är smått manipulerad, likt kristna var förr när vi brände "häxor" på bål, så ta och chilla ner lite grabben, du skämmer ut dig själv.

sen kan du inte med gott samvete säga att elen vi förbrukar idag är speciellt vänlig emot miljön...
en mindre är batterier speciellt bra för miljön att tillverka, än mindre är miljoner eller miljarder el bilar att tillverka.

Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är.

men i framtiden går det nog att få el bilarna och deras el mycket mera miljö vänlig, men att påstå att en gammal bensinare som är väl skött är speciellt mycket sämre för miljön än el bilar är humbug, det som är värst för miljön är dessa små bilar som knappt håller 20 tusen mil utan att hela bilen är kapput, bättre är dom gammla 240-740 som ganska lätt håller i 40-50 tusen mil om man sköter om dom, att tillverka nya saker är sämre för miljön än att ta hand om dom gamla sakerna, därav är det inte speciellt miljö vänligt att tillverka nya el bilar och skrota den gamla flottan med bilar vi har.

Sen släpper bilar ifrån sig c02 vilket är bra för växtligheten på jorden.

till tråden: Ja ts bil tilverkare ljuger, det har dom alltid gjort, och majoriteten av jordens befolkning gör det då sanningen inte är speciellt underhållande eller säljande.

Tror dock el bilar är relativt bra för stads bor, då dom kör oftast korta sträckor och pga av den stora mängden bilar som kör i innerstaden, blir bättre luft.



Citat: Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är

Du har ret.
En Tesla har udledt over dobbelt så meget CO2 efter 50.000km kørsel som en diesel Citroen C3 har efter 50.000km kørsel:

Så meget udleder de
'Effektiv dieselbil': Den mest sparsommelige dieselbil i Klimarådets rapport er en Citroen C3 med et opgivet forbrug på 32,3 km/l. Den udleder cirka seks ton CO2, inden den har kørt den første kilometer, og ved 50.000 km. har den udledt cirka 14 ton CO2.

'Stor og kraftfuld dieselbil': Den store dieselbil er opgivet til at køre 17,9 km/l og produktionen af den udleder ca. 11 tons CO2. Ved 50.000 kilometer har den udledt i alt cirka 25 tons CO2.

Lille elbil: Den llille elbil har et batteri på 40 kWh, og til sammenligning har en Renault Zoe 41 kWh-batteri og kan køre omkring 300 km. på en opladning, oplyser Renault. Produktionen udleder cirka 12 tons CO2, og ved 50.000 har bilen i alt udledt cirka 14 tons CO2.

Stor elbil: Den store elbil har et batteri på hele 100 kWh, der svarer til en Tesla 100D, der har en rækkevidde på op mod 500 km. I konstruktionen udleder den cirka 22 tons CO2. Efter 50.000 km. er udledningen steget til cirka 25 tons.

Kilde: Klimarådets rapport: Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?

https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aa...7?plista=biler
Citera
2018-10-17, 08:53
  #741
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat: Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är

Du har ret.
En Tesla har udledt over dobbelt så meget CO2 efter 50.000km kørsel som en diesel Citroen C3 har efter 50.000km kørsel:

Så meget udleder de
'Effektiv dieselbil': Den mest sparsommelige dieselbil i Klimarådets rapport er en Citroen C3 med et opgivet forbrug på 32,3 km/l. Den udleder cirka seks ton CO2, inden den har kørt den første kilometer, og ved 50.000 km. har den udledt cirka 14 ton CO2.

'Stor og kraftfuld dieselbil': Den store dieselbil er opgivet til at køre 17,9 km/l og produktionen af den udleder ca. 11 tons CO2. Ved 50.000 kilometer har den udledt i alt cirka 25 tons CO2.

Lille elbil: Den llille elbil har et batteri på 40 kWh, og til sammenligning har en Renault Zoe 41 kWh-batteri og kan køre omkring 300 km. på en opladning, oplyser Renault. Produktionen udleder cirka 12 tons CO2, og ved 50.000 har bilen i alt udledt cirka 14 tons CO2.

Stor elbil: Den store elbil har et batteri på hele 100 kWh, der svarer til en Tesla 100D, der har en rækkevidde på op mod 500 km. I konstruktionen udleder den cirka 22 tons CO2. Efter 50.000 km. er udledningen steget til cirka 25 tons.

Kilde: Klimarådets rapport: Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?

https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aa...7?plista=biler
Så om jag läser det där rätt innebär det att en elbil efter 5000 mil har nått break-even i Danmark.
Det är ju ungefär 10-15000 mil tidigare än kritikerna hävdar. Efter 5000 mil är de flesta bilar knappt inkörda, 15-20000 mil brukar ju bilar lägga bakom sig innan det är dags för skroten, stora bilar ofta mer ändå.
Citera
2018-10-17, 09:15
  #742
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Detta är utvecklingen på 8 (Åtta !) år. Ge det 8 år till så är det nog 40-50 mil vi snackar om (vilket är den räckvidden som en normal fossilbil har).


40-50 mils räckvidd på en fossilbil kan väl knappast inte betraktas som normalt. Det måste väl ändå betraktas som väldigt onormalt.

Dom flesta fossilbilar har väl ändå en normal räckvidd på 75-100 mil på en tank.
Citera
2018-10-17, 14:05
  #743
Medlem
HipToBeSquares avatar
Problemet är egentligen NEDC som ger helt overkliga siffror och bilföretagen använder den med glädje. Det räcket med runt 40 hästar för komma igenom NEDC cykeln, dvs trabantprestanda.
Citera
2018-10-17, 15:16
  #744
Medlem
En sak är säker. Det kommer att krävas mängder av laddstolpar. Men Stefan Löfven har ju sagt att laddstolpar håller på att sticka upp som svampar ur jorden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback