2018-05-14, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
"Lika lön för lika arbete" tolkar i alla fall jag som att det är prestationen man ska jämföra och inte titel. Men då jobbar jag inom en bransch med individuell lönesättning utifrån personlig prestation och utveckling så jag kanske är hemmablind. Om Siv-Britt i cellkontoret bredvid mig debiterar lika mycket som jag, har likvärdig utbildning, bidrar till företaget lika mycket och har samma yrkeserfarenhet är det klart att vi ska ha lika lön. Om hon däremot sitter på toa och spelar candy crush dagarna i ända och är allmänt negativ är det klart att hon ska tjäna mindre än mig även om titel, utbildning och erfarenheten är densamma.

Om Siv-Britt jobbat 20 år längre än du ska ni inte ha samma lön enligt det lönesystem som tillämpas. Det är bland annat därför mäns totala lönesumma är större. De är fler som dessutom jobbat längre.
Citera
2018-05-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmantistoboggan
Så om jag maxar 50 kg i bänk men lyckas göra 5 reps på 48 kg så borde jag vara starkare än nån som maxar 200 men inte klarar göra 5 reps på 192 kg?

Helt kass logik och du bidrar bara till att sprida uppenbara lögner som SVT kommer med.

Det är "en form av styrka kopplad till den fysiska prestationen" att kunna maxa nära sin gräns, samtidigt ha lätt att hålla på längre och återhämta sig snabbare, ja.
Det är också en form av styrka att kunna uthärda smärta (men det tror jag verkligen inte kvinnor är bättre på).
Ordet "styrka" har många betydelser i kroppen.

Däremot är begreppet "fysisk styrka" ett begrepp som används just när man talar om förmågan att lyfta tungt. Och där är män överlägsna.
Citera
2018-05-14, 21:19
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om Siv-Britt jobbat 20 år längre än du ska ni inte ha samma lön enligt det lönesystem som tillämpas. Det är bland annat därför mäns totala lönesumma är större. De är fler som dessutom jobbat längre.
Jag valde medvetet att inte citera den delen av inlägget där Ghana skrev om just den korrigeringen för den har jag inga som helst problem med. Däremot tycker jag att den ryms under parollen "lika lön för lika arbete". Det finns väl inte folk som seriöst tycker att en person som kommer direkt från gymnasiet/universitetet ska gå in på samma lön som någon med liknande uppgifter som jobbat på arbetsplatsen i 20 år?
Citera
2018-05-14, 21:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Jag valde medvetet att inte citera den delen av inlägget där Ghana skrev om just den korrigeringen för den har jag inga som helst problem med. Däremot tycker jag att den ryms under parollen "lika lön för lika arbete". Det finns väl inte folk som seriöst tycker att en person som kommer direkt från gymnasiet/universitetet ska gå in på samma lön som någon med liknande uppgifter som jobbat på arbetsplatsen i 20 år?

Jo alldeles uppenbart tycker feministerna det eftersom de jämför totallön för män med totallön för kvinnor utan att justera för tjänsteår. De tar summorna rätt av och det är bedrövligt att det tillåts göra sådana ohemula jämförelser.
Citera
2018-05-14, 22:01
Medlem
Florian-Geyers avatar
Divide et impera
Det handlar inte om män vs kvinnor, gay vs straight, svarta vs vita. Det handlar om alla emot "zionism" när folk inser det kan vi råda bot på världen.
Citera
2018-05-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Nej du, som kvinna ska man klippa håret kort, färga det lila, äta skräpmat, ignorera allt vad motion innebär och prutta öppet. Kvinnan ska också diskutera smakliga ämnen som mens och analklåda vid matbordet. Sist men inte minst ska hon använda sig av sin frustration som allt detta medför till att hata vita västerländska män, men samtidigt vara fullständigt öppen för islamistiska extremister.

DET om något är kvinnligt det.

Du glömde det ALLRA viktigaste; "Det är häftigt att betala skatt!"
Citera
2018-05-15, 04:12
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det framkommer andra konstigheter i hennes text som varken får följdfrågor eller förklaringar. Hon säger att kvinnor uppfann matkärl och selar, då kan man dra slutsen att hon menar att kvinnorna både lagade maten och tog hand om barnen. Vidare påstår hon att kvinnorna stod för två tredjedelar av matinsamlingen. Då vill man ju veta: vad ägnade sig männen åt?

Att förtrycka kvinnor i sin omgivning är en heltidssysselsättning och lite till, ska du veta. Otacksamt är det också, men jobbet måste göras.

Eller nåt sånt. Allt gott och konstruktivt: kvinnor. Allt ont och destruktivt: män. Mer behöver man inte veta i modern svensk akademisk miljö, då det bara är att sortera upp innehållet i vilket ämnesområde som helst per ovanstående kritera. Kemi är nog den enda vetenskap de inte lyckats knäcka än, men jag har inga tvivel om att de snart kommer lista ut vilka grundämnen som bildar patriarkala mönster för att underkuva den feminina sidan.
Citera
2018-05-15, 08:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-har-vetenskapen-haft-fel-om-kvinnor

"Angela Saini berättar att kvinnan har framstått som det svagare könet rent fysiskt. Detta grundar sig i att män i snitt är 15 centimeter längre än kvinnor och har en överkroppsstyrka som är den dubbla."

"Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre."

Är det här en vansinnestolkning av begreppet "fysisk styrka"?
Är det OK att SVT publicerar Angelas tankar utan att ifrågasätta hennes tolkning det minsta?

Själv tycker jag detta är ett bra exempel på vad som händer när man bara anställer feminister på redaktionen. Man kan definiera vad som helst som vad som helst bara man vill. Det har dock ingenting med vetenskap att göra, men om tolkningen gör feministerna nöjda verkar SVT tycka det är OK forskning.

Kan faktumet att kvinnor lever längre ha någonting att göra med att de utför sådant arbete som är dålig för kroppen/hälsan i lägre utsträckning än män?
Citera
2018-05-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kan faktumet att kvinnor lever längre ha någonting att göra med att de utför sådant arbete som är dålig för kroppen/hälsan i lägre utsträckning än män?

Möjligt. Troligaste förklaringen är dock mindre kroppar som kostar mindre för organen, dvs organen orkar längre.
Citera
2018-05-15, 12:59
Medlem
nackas avatar
Vetenskapsredaktionen på SVT verkar rent generellt vara genomsyrad att genusnonsens. Här är en till nyligen publicerad artikel som försöker blanda bort korten och förneka biologins inverkan på könsskillnader.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/testosteronet-styr-inte-manligt-beteende-utan-tvartom
Citera
2018-05-15, 13:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl inte helt fel. Om du nu vore en kvinna vore det väl evinnerligen tröttsamt att hela tiden höra hur svag du är sett till männen. Jag skulle tycka det skulle vara extremt jobbigt att höra hela tiden hur svag jag är. Då skulle man liksom hitta saker som man var bättre i och lyfta fram just dessa saker. Det är ju bara mänskligt,

Fysisk styrka är så mycket mer än muskler. Det finns väl inget negativt att ifrågasätta mäns fysiska styrka över kvinnor.
Citera
2018-05-15, 13:20
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Fysisk styrka är så mycket mer än muskler. Det finns väl inget negativt att ifrågasätta mäns fysiska styrka över kvinnor.
Är det några som dragit fördel av männens fysiska styrka så är det just kvinnorna, samhällsdebatten är på all time low, som vanligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in