Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 09:51
  #1
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...fel-om-kvinnor

"Angela Saini berättar att kvinnan har framstått som det svagare könet rent fysiskt. Detta grundar sig i att män i snitt är 15 centimeter längre än kvinnor och har en överkroppsstyrka som är den dubbla."

"Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre."

Är det här en vansinnestolkning av begreppet "fysisk styrka"?
Är det OK att SVT publicerar Angelas tankar utan att ifrågasätta hennes tolkning det minsta?

Själv tycker jag detta är ett bra exempel på vad som händer när man bara anställer feminister på redaktionen. Man kan definiera vad som helst som vad som helst bara man vill. Det har dock ingenting med vetenskap att göra, men om tolkningen gör feministerna nöjda verkar SVT tycka det är OK forskning.
Citera
2018-05-13, 10:04
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Är väl inte helt fel. Om du nu vore en kvinna vore det väl evinnerligen tröttsamt att hela tiden höra hur svag du är sett till männen. Jag skulle tycka det skulle vara extremt jobbigt att höra hela tiden hur svag jag är. Då skulle man liksom hitta saker som man var bättre i och lyfta fram just dessa saker. Det är ju bara mänskligt,
Citera
2018-05-13, 10:07
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl inte helt fel. Om du nu vore en kvinna vore det väl evinnerligen tröttsamt att hela tiden höra hur svag du är sett till männen. Jag skulle tycka det skulle vara extremt jobbigt att höra hela tiden hur svag jag är. Då skulle man liksom hitta saker som man var bättre i och lyfta fram just dessa saker. Det är ju bara mänskligt,
Hahahaha! Sant. Det är mänskligt, men inte vetenskapligt.

Kanske SVT skulle använda sin egen faktakoll för att granska artikeln? Eller nej, vem försöker jag lura.
Citera
2018-05-13, 10:10
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl inte helt fel. Om du nu vore en kvinna vore det väl evinnerligen tröttsamt att hela tiden höra hur svag du är sett till männen. Jag skulle tycka det skulle vara extremt jobbigt att höra hela tiden hur svag jag är. Då skulle man liksom hitta saker som man var bättre i och lyfta fram just dessa saker. Det är ju bara mänskligt,

Om jag är 160 cm lång skulle jag vara trött på att vara uppenbart kortare än någon som är 185 cm. Det förändrar inte faktumet att jag är kortare. Jag kan försöka skönmåla mig själv och påstå att jag faktiskt når mer än min längre vän eftersom jag lättare når korta ställen utan att böja mig, men jag lurar ingen förutom mig själv.

Ja, kvinnor är svagare. Och ja, det är HELT OKEJ. Det gör dem inte sämre. Bara svagare. Om vi slutar inkorporera oföränderlig fakta i vår självbild så kommer vi må mycket bättre.
Citera
2018-05-13, 10:11
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Snacka om agenda artikel. Vad har SVT anställda för utbildning egentligen?
Citera
2018-05-13, 10:15
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om jag är 160 cm lång skulle jag vara trött på att vara uppenbart kortare än någon som är 185 cm. Det förändrar inte faktumet att jag är kortare. Jag kan försöka skönmåla mig själv och påstå att jag faktiskt når mer än min längre vän eftersom jag lättare når korta ställen utan att böja mig, men jag lurar ingen förutom mig själv.

Ja, kvinnor är svagare. Och ja, det är HELT OKEJ. Det gör dem inte sämre. Bara svagare. Om vi slutar inkorporera oföränderlig fakta i vår självbild så kommer vi må mycket bättre.

Jo men detta är liksom vad hon säger också. "Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre." Det är liksom sant. Det är också sant att Messi som är en kort en kan dribbla extremt bra mycket för just han är en kort en och kan därmed skicka upp försvarare på 1,90+ till läktaren.
Citera
2018-05-13, 10:19
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men detta är liksom vad hon säger också. "Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre." Det är liksom sant. Det är också sant att Messi som är en kort en kan dribbla extremt bra mycket för just han är en kort en och kan därmed skicka upp försvarare på 1,90+ till läktaren.
Det har dock ingenting med fysisk styrka att göra. Det är ungefär som att säga att jag kan krypa in i ett mindre hål än dig, för jag är mindre. Det är inte styrka, det är vansinnestolkningar av styrka.
Citera
2018-05-13, 10:23
  #8
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl inte helt fel. Om du nu vore en kvinna vore det väl evinnerligen tröttsamt att hela tiden höra hur svag du är sett till männen. Jag skulle tycka det skulle vara extremt jobbigt att höra hela tiden hur svag jag är. Då skulle man liksom hitta saker som man var bättre i och lyfta fram just dessa saker. Det är ju bara mänskligt,

Klart det är fel, hon ifrågasätter att kvinnor är svagare rent fysiskt och jämför det med att kvinnor generellt insjuknar senare i kärlsjukdomar. Vad är det för efterbliven jämförelse?


Vem står och nöter hela tiden om att män är starkare än kvinnor? Det är kvinnor, feminister. Gnäll gnäll.

Det är ingen nyhet för män, män jämför sig med ANDRA män och kallar de svaga, inte kvinnor.
Ingen man bryr sig om en kvinna bänkar 5kg hantlar.

Då kan jag säga att män insjuknar tidigare i kärlsjukdomar men vet du vad, män är fysiskt starkare än kvinnor! Korkat.
Citera
2018-05-13, 10:26
  #9
Medlem
DaChiefs avatar
Alla människor har styrkor och svagheter som individer.

Men..

Kvinnor är fysiskt svagare än män när det kommer till styrka och benstomme, det är helt uppenbart.

Det verkar också som att äldre kvinnor drabbas av olika krämpor i större utsträckning än män.

Män är bättre uppfinnare än kvinnor eftersom man har mindre impulskontroll, unga pojkar testar t ex och ser vad som händer.

Kvinnor är mer socialt intelligenta än män.

Kvinnor är bättre på att förstå människor och deras motiv.

Kvinnor är bättre på sociala koder, att föra sig i sociala sammanhang och spela sociala spel.
Citera
2018-05-13, 10:28
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Det har dock ingenting med fysisk styrka att göra. Det är ungefär som att säga att jag kan krypa in i ett mindre hål än dig, för jag är mindre. Det är inte styrka, det är vansinnestolkningar av styrka.

Men hennes mening är att fysisk styrka är inte hela världen. Om vi säger för att rädda världen behöver någon i din grupp krypa in i hålet och utföra jobbet. Det behöver vara en liten en för att ens kunna krypa in. Där blir då fysisk styrka inte det som räknas utan att du är liten nog för att just kunna krypa in. Det är liksom hennes mening.
Citera
2018-05-13, 10:30
  #11
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...fel-om-kvinnor

"Angela Saini berättar att kvinnan har framstått som det svagare könet rent fysiskt. Detta grundar sig i att män i snitt är 15 centimeter längre än kvinnor och har en överkroppsstyrka som är den dubbla."

"Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre."

Är det här en vansinnestolkning av begreppet "fysisk styrka"?
Är det OK att SVT publicerar Angelas tankar utan att ifrågasätta hennes tolkning det minsta?

Själv tycker jag detta är ett bra exempel på vad som händer när man bara anställer feminister på redaktionen. Man kan definiera vad som helst som vad som helst bara man vill. Det har dock ingenting med vetenskap att göra, men om tolkningen gör feministerna nöjda verkar SVT tycka det är OK forskning.

kvinnor lever längre pga av yrkesval... I det feministiska sverige så kommer männen snart leva längre..

tänk alla gamlingar idag... männen jobbade på BT-Kemi o kärringafan va hemmafru.. inte så konstigt att männen I snitt lever kortare liv..
Citera
2018-05-13, 10:30
  #12
Medlem
Sigstens avatar
Med samma logik så är jag smartast i världen. För enligt min definition så är det så.

Är även störst och starkast i världen. Jag är helt enkelt bäst på allt!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback