Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 20:28
Medlem
exerds avatar
Det här med sotad mat, varför är det ok att äta medan bränd mat är hälsofarligt?

Tex detta recept på sotad purjolök:

Värm ugnen till 250°C. Lägg purjolöksbladen i en ugnsfast form. Ugnsbaka dem i 15–20 minuter tills de är helt torra och genomsvarta.
Citera
2018-05-14, 20:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Det här med sotad mat, varför är det ok att äta medan bränd mat är hälsofarligt?

Värm ugnen till 250°C. Lägg purjolöksbladen i en ugnsfast form. Ugnsbaka dem i 15–20 minuter tills de är helt torra och genomsvarta.

Det gäller väl först och främst kött? Kol (sot) används ju t.o.m. inom medicinen.

http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-naring/r-det-farligt-att-ata-brant-kott/
Citera
2018-05-14, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagharfritid
Den ska ha varit fryst.

Inte nödvändigtvis.
Citera
2018-05-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd

det du beskriver är framställningen av en krydda, inte en maträtt

men ofta är sotad bara ett finare namn för lätt bränd i panna utan olja/fett
Citera
2018-05-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Hur förbereder man fisk för sushi?
Vet att man kan servera färsk men topp-sushirestauranger brukar "agea" sin fisk i allt mellan 1-7 dagar. Hittar ingen guide på nätet...

det är nog för att det är rätt krångligt utan specialprylar i köket

fisken ska ligga på is kring +1 eller så... i dagar... har för mig att frantzen i sin kokbok frantzen/lundberg hade testat sig fram till att låta den ligga i flera veckor

problemet för en amatör är mer att få tag på sjukt färsk fisk... i alla fall i sthlm
Citera
2018-05-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du behöver snabbtina den så har det betydelse.
Det snällaste mot fisken är att tina i ljummet vatten, det tar inte så lång tid.

yep, i vatten går det snabbt

några droppar ättika i vattnet så blir du dessutom av med fiskslem om du har en styckdetalj med skinn
Citera
2018-05-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte nödvändigtvis.

Ok! Jag trodde det kunde finns maskar/annat läskigt kvar då. Vilken är skillnaden när man inte behöver att den ska ha varit fryst?
Citera
2018-05-15, 01:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok! Jag trodde det kunde finns maskar/annat läskigt kvar då. Vilken är skillnaden när man inte behöver att den ska ha varit fryst?
Livsmedelsverket skriver:
Citat:
Rå vildfångad fisk kan innehålla skadliga parasiter. Dessa dör vid djupfrysning eller om fisken upphettas till 60 grader i minst en minut.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/fisk
Citera
2018-05-15, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Livsmedelsverket skriver: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/fisk

Så vilken typ av fisk kan säkert ätas rå?
Citera
2018-05-15, 01:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Så vilken typ av fisk kan säkert ätas rå?
Odlad lax, exempelvis. Det framgår en del om du kollar på länken.
Citera
2018-05-15, 06:20
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
det är nog för att det är rätt krångligt utan specialprylar i köket

fisken ska ligga på is kring +1 eller så... i dagar... har för mig att frantzen i sin kokbok frantzen/lundberg hade testat sig fram till att låta den ligga i flera veckor

problemet för en amatör är mer att få tag på sjukt färsk fisk... i alla fall i sthlm

Tack för svaret. Intressant, råkar du ha en länk så att jag kan läsa mer om saken tar jag gärna den.

Vill testa detta men den tempen blir svår att hålla konstant som du sa.

Så är det nog!
Senast redigerad av Buffedbygod 2018-05-15 kl. 06:22.
Citera
2018-05-19, 14:00
Medlem
Har en hel kyckling jag köpte billigt idag.
Vad brukar ni göra med en sådan?
Stycka delarna och ugnssteka funderade jag på men tar gärna roliga tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in