2018-05-14, 19:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men fortsätt du vara aktivist, om det känns bra för dig. Du verkar ju i alla fall ha gott om tid, och då är det ju inte fel att lägga den på att försvara undermåliga OIs, eller hur? För om inte du gjorde det, vem skulle då göra det?

Jag förstår inte ens hur du orkar läsa Crispys långa, trista, texter.
2018-05-14, 19:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Verkligheten borde kunna presentera sig bättre och tidigare för SD, om våra väl kända skojarinstitut inte ingår i månadens genomsnitt!

Kanske därför lämpligast att redovisa två genomsnitt: Med och utan skojarinstitut?

Presentera två olika genomsnitt... Tja, varför inte?

Eftersom mainstream medierna och vissa opinionsinstitut med "fint rykte" är mer eller mindre konstant nedlåtande och förkastar Sentios och Yougovs metoder, hade det varit rätt intressant att göra månadssnitt före valet som består av Sifo, Novus, Demoskop, Inizio, Ipsos, Skop (och möjligen SCB) å ena sidan samt ett med bara Sentio och Yougov å andra sidan. Vilka av dessa två grupper hade mätt SD mest korrekt?
2018-05-14, 19:33
Medlem
Citat:
Känns bättre nu? Om det nu kan vara till någon tröst, jag känner igen inkompetens när jag ser den. Vems heder är det du försöker försvara? Jag förväntar mig inte att OIs ska vända sig till den överlägsna Flashback-panelen. Men som vetenskapligt skolad nöjer jag mig inte med en modell som inte fungerar - men det gör tydligen svenska OIs. Sen kan vi spekulera om varför. Där jag förstås har rätt, eftersom jag inte har någon förorättad "heder" att försvara. Och att PK-Sverige på varenda annan punkt i efterhand har visat sig vara värre än vi ens kunde föreställa oss vet vi ju vid det här laget.
Vetenskapligt skolad! Det är kul ändå att din subkultur/sekt har funnits så länge att den hunnit skapa egna talpunkter, egen vokabulär och eget snömos.

Citat:
Men fortsätt du vara aktivist, om det känns bra för dig. Du verkar ju i alla fall ha gott om tid, och då är det ju inte fel att lägga den på att försvara undermåliga OIs, eller hur? För om inte du gjorde det, vem skulle då göra det?
Äsch, ingen är oersättlig. Jag tycker nog att ockhamsrazor är en vassare nagel i ögat på sekten. Mer dräpande, mycket mer koncis och hittar just de där roligaste hålen och motsägelserna i teorierna som får dem att framstå i sin allra dummaste dager med brallorna vid fotknölarna. Sen finns det väl en handfull fler skeptiker, typ Bergakungen. Speaking of which, är han på världens längsta kafferast eller gick en propp?
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag förstår inte ens hur du orkar läsa Crispys långa, trista, texter.
Se alltid upp för långa texter! De är farliga, man kan lära sig saker. Allt som är längre än ett sms bör ignoreras.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-14 kl. 19:39.
2018-05-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att vara ursinniga på institut för att de inte visste på förhand vad ingen kunde veta är bara konstigt.
Jag tycker faktiskt att institut som VALU och liknande, som missade så grovt, borde avstå från att bedöma opinionen i fortsättningen.
2018-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tycker faktiskt att institut som VALU och liknande, som missade så grovt, borde avstå från att bedöma opinionen i fortsättningen.
Fast klockan 20 på valvakan kommer du ändå att sitta där på helspänn i väntan på VALU. Du kommer definitivt inte att säga ”VALU stämde inte 2014 så jag vägrar ta del av det här förrän rösterna är räknade”.

Min favoritgrej förra vakan var att se hoppet tändas hos F! när de fick 4,0 i prognosen och sen se dem sakta deppa ihop när resultatet dalade mot 3,3. Tack VALU!
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-14 kl. 19:59.
2018-05-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ja det borde vara en rimlig åtgärd, och så överlåter man det åt något utländskt bolag med bättre track-record, Yougov eller Sentio kanske. Men i Sverige finns inget ansvarsutkrävande för vissa saker.
2018-05-14, 20:10
Medlem
Citat:
Fast klockan 20 på valvakan kommer du ändå att sitta där på helspänn i väntan på VALU. Du kommer definitivt inte att säga ”VALU stämde inte 2014 så jag vägrar ta del av det här förrän rösterna är räknade”.

Min favoritgrej förra vakan var att se hoppet tändas hos F! när de fick 4,0 i prognosen och sen se dem sakta deppa ihop när resultatet dalade mot 3,3. Tack VALU!
Det är inte för vår egen skull som vi vill ha hederliga och skickliga opinionsinstitut, det är för alla de andra icke-insatta (som dessutom faktiskt har rätt att kräva att skattemedel används bättre). Som redan sover, eller har bytt kanal, när de riktiga resultaten börjar flyta in.
2018-05-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ja det borde vara en rimlig åtgärd, och så överlåter man det åt något utländskt bolag med bättre track-record, Yougov eller Sentio kanske. Men i Sverige finns inget ansvarsutkrävande för vissa saker.
YouGov gjorde inte mindre än två exit polls 2014.
Resultat: 10,2 och 10,4. Lägre än VALUs 10,5.
Via webbenkät, inte i lokalerna som VALU.

Ajdå, nu kom det där besvärliga att ingen vill tala om YouGovs verkliga track record, utan bara om att ”de var överlägset bäst på att mäta SD tillsammans med Sentio” för att historien innan 2015 måste revideras så att 28,8-rekordet ser bättre ut.

Hade du glömt? Eller är det som när du påstod att Sentio var överlägset bäst i EU-valet (som de inte ens mätte), att dina krav på faktakoll inte gäller dig själv, för du har licens att vara sådär postmodernt narrativspinnande...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-14 kl. 20:18.
2018-05-14, 20:21
Medlem
Citat:
YouGov gjorde inte mindre än två exit polls 2014.
Resultat: 10,2 och 10,4. Lägre än VALUs 10,5.
Via webbenkät, inte i lokalerna som VALU.

Ajdå, nu kom det där besvärliga att ingen vill tala om YouGovs verkliga track record, utan bara om att ”de var överlägset bäst på att mäta SD tillsammans med Sentio” för att historien innan 2015 måste revideras så att 28,8-rekordet ser bättre ut.
Exit poll via nätet hehe, låter besvärligt. Kanske för att det inte var en exit poll. Min huvudsakliga önskan är dock att byta ut SOM-institutet som leverantör. Precis som jag hade hoppats att det skulle finnas ett tryck på OI från beställarna att de skulle vara korrekta (eller så byter man leverantör). Fast det förefaller alltså vara tvärtom: bli belönad när ni inte är korrekta. Men någon gång kanske min önskan slår in, det är mycket som med viss sannolikhet kommer att förändras efter valet.
2018-05-14, 20:34
Medlem
Citat:

Hade du glömt? Eller är det som när du påstod att Sentio var överlägset bäst i EU-valet (som de inte ens mätte), att dina krav på faktakoll inte gäller dig själv, för du har licens att vara sådär postmodernt narrativspinnande...
Har jag inget minne av alls, men det kanske du har? Vad jag minns dock är att du spridit ett antal förvillelser här, som handlar om alltifrån Reinfeldt riktiga vilja och förmåga till hur frånvaron av ministerstyre i Sverige omöjliggör förändringar. Crispy "Relativitetsmannen" Kreem är ju inte helt okänd. Och har vi inte ens nämnt ditt ständiga bärplockande. Snart lika känd som Rejdar
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-14 kl. 20:36.
2018-05-14, 20:42
Medlem
Citat:
Exit poll via nätet hehe, låter besvärligt. Kanske för att det inte var en exit poll.
När en undersökning presenteras med ”Här är den andra mätningen i Metro och Yougovs vallokalsundersökning” följt av rubriken ”Yougov exit poll 2 2014” tror jag att jag vill kalla den för en... exit poll. Stod de vid utgången? Nä, de skickade mail till panelen på morgonen och bad dem svara efter att de röstat. Ovanligt stor panel också, dagen till ära, 4500 st.

De gjorde en likadan 2010 och då var snittavvikelsen bara 0,43 per parti, så det går alldeles utmärkt att göra exit polls på det sättet. De hade bara inte samma flyt 2014. Fast du anser ju att tankeförbud ska råda gällande andra möjligheter än att missade prognoser bevisar statsaktivistisk agenda, så då måste jag tyvärr meddela att det ena av dina två favoritinstitut är agendastyrt. Abort! Abort!

Citat:
Min huvudsakliga önskan är dock att byta ut SOM-institutet som leverantör. Precis som jag hade hoppats att det skulle finnas ett tryck på OI från beställarna att de skulle vara korrekta (eller så byter man leverantör). Fast det förefaller alltså vara tvärtom: bli belönad när ni inte är korrekta. Men någon gång kanske min önskan slår in, det är mycket som med viss sannolikhet kommer att förändras efter valet.
Tja, SVT är ju Novus-kunder nu så du kan ju alltid få din önskan uppfylld genom att Holmberg byts ut till Sjöström. De gjorde också en exit poll 2014, där fick SD 8,2.
2018-05-14, 20:44
Medlem
Citat:
Tja, SVT är ju Novus-kunder nu så du kan ju alltid få din önskan uppfylld genom att Holmberg byts ut till Sjöström. De gjorde också en exit poll 2014, där fick SD 8,2.
Du borde väl veta vid det här laget vad jag anser om Svenska OIs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in