Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Exit poll via nätet hehe, låter besvärligt. Kanske för att det inte var en exit poll.
När en undersökning presenteras med
”Här är den andra mätningen i Metro och Yougovs vallokalsundersökning” följt av rubriken ”Yougov exit poll 2 2014” tror jag att jag vill kalla den för en... exit poll. Stod de vid utgången? Nä, de skickade mail till panelen på morgonen och bad dem svara efter att de röstat. Ovanligt stor panel också, dagen till ära, 4500 st.
De gjorde en likadan 2010 och då var snittavvikelsen bara 0,43 per parti, så det går alldeles utmärkt att göra exit polls på det sättet. De hade bara inte samma flyt 2014. Fast du anser ju att tankeförbud ska råda gällande andra möjligheter än att missade prognoser bevisar statsaktivistisk agenda, så då måste jag tyvärr meddela att det ena av dina två favoritinstitut är agendastyrt. Abort! Abort!
Citat:
Min huvudsakliga önskan är dock att byta ut SOM-institutet som leverantör. Precis som jag hade hoppats att det skulle finnas ett tryck på OI från beställarna att de skulle vara korrekta (eller så byter man leverantör). Fast det förefaller alltså vara tvärtom: bli belönad när ni inte är korrekta. Men någon gång kanske min önskan slår in, det är mycket som med viss sannolikhet kommer att förändras efter valet.
Tja, SVT är ju Novus-kunder nu så du kan ju alltid få din önskan uppfylld genom att Holmberg byts ut till Sjöström.

De gjorde också en exit poll 2014, där fick SD 8,2.