2018-05-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att ta vad OI hade och sen gissa ”lite till typ” är ingen avancerad uppgift, men många misslyckades ändå – gissningarna låg mellan 8 och 20. (Jag trodde på 15...)
Om jag inte missminner mig helt låg medel på runt 13 (eller om det var median) (själv skrev jag på 13.3). Flashbackdasarna är antingen extremt skickliga, eller så är det OIs som hade en dålig dag på jobbet, igen?
2018-05-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Kära skribenter här på forumet. Tillåt mig fråga: Vad tror ni att MSM kommer att dra fram för ess ur rockärmen inför detta val, i akt och mening att sänka SD?

Det jag jämför är att inför förra valet "Avslöja" JÅ som spelmissbrukare.

Några tips. Vad tycks om JÅ som återförsäljare av sexleksaker med svastikor?

Upprepade brott mot vägtrafikförordningen, "Gå mot röd gubbe", då menar jag inte Jonas Sjöstedt.

Vad kan MSM lura med i vassen?

Skulle tippa att det blir fler "sensationella avslöjanden" likt denna
(FB) Här tar SD-toppen (Göran Eklund) en prostituerad till hotellrummet

Dvs i detta fall en 6 år gammal händelse, med en person (som f.ö. frikändes) som på den tiden inte ens var aktiv i SD. Men det kan ju tänkas vara någon presumptiv väljare som inte läser det finstilta, så på med braskande rubriker som om det vore någon ur ledningen som hade besök på kammaren igår.

Allt för att smutskasta och påverka opinionen.

Sedan kommer JÅ i någon bizarr intervju-situation a'la Skavlan helt ur sitt sammanhang få en fråga om detta (eller liknande) och avkrävas svar på hur något sådant kunde hända, har inte JÅ koll på vad hans väljare har för smutsiga bykar, vad har SD för kvinnosyn, osv osv.
2018-05-14, 16:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Håller med om storlek men inte lineäriteten. I Valu var det 5 PE fel från rådata. Tror den bästa metoden är att lägga på 5 PE.
8 blir 13, 15 blir 20, 20 blir 25 och 25 blir 30.

Det har du gripit ur luften. Det visar sig att linjäritet bäst motsvarar Sd;s utveckling 2002 fram till 2014. Men också skillnaden i mätningarna, de blir större. Hur länge det håller i sig är inte gott att veta. Vi har snart nästa avstämning mot verkligheten. Naturligtvis kan inte ett 51% parti fördubbla sig det förstår alla men just nu finns det inga belägg för att Sd inte gör det ytterligare en gång.
2018-05-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om jag inte missminner mig helt låg medel på runt 13 (eller om det var median) (själv skrev jag på 13.3). Flashbackdasarna är antingen extremt skickliga, eller så är det OIs som hade en dålig dag på jobbet, igen?
Imponerande att du genomförde en helt egen opinionsmätning, det måste ha varit dyrt! Vi andra använde befintliga OU för våra gissningar.

Så många år av intensiv tankeverksamhet (well...) och du förstår ändå inte skillnaden mellan lekmannagissningar och OU?

Skillnaden är att OU är rensad på feeling, aningar, magkänsla, intuition, spekulation, kalla det vad du vill. En OU visar bara det man har täckning för, det vill säga vad rådatan körd genom en viktningsmatris baserad på egenskaper som region, kön, ålder, tidigare partival etc visar. En produkt av två belagda uppsättningar data. Hur de siffror som genereras ur detta ”känns” för statistikern ifråga är inte en parameter. De får sannolikt samma känsla som vi har om vilka som ligger för högt eller lågt, so what? Den beställda produkten är en OU. Inte en OU kryddad med Karin Nelssons ”feeling”. Om man vill ha hennes ”feeling” är det sjukt onödigt att betala henne för att fråga 2500 pers vad DE tycker, det räcker att fråga henne hur hon personligen tror valet ska gå, helt gratis. Analytikerna kan vika ut sina personliga funderingar och spekulationer i en bifogad textkommentar om de vill, men de ska fan inte baka in dem i stapeldiagrammet. Om man vill ha produkten "OU plus hur det känns" kan man ju skapa den i så fall. Samla några statsvetare under rubriken "Snillen spekulerar" och sen får de i tur och ordning berätta hur de tror det egentligen ligger till.

Ditt fega utnyttjande av det faktum att det finns en diskrepans mellan A) deras OU och B) samma OU när du slevat på din egen ”feeling”, som nåt slags bevis för att de undanhåller information, påminner starkt om när journalistkräk som mycket väl vet att ministrar inte får uttala sig i enskilda fall ändå ställer såna frågor. Som väntat får de upprepningar till svar, och sen springer de nöjda tillbaka till studion med inspelningen och spelar upp den i nyheterna, väl medvetna om att kreti och pleti som ser den hemma i sofforna säger ”jaha där har vi en ljugande politikerjävel igen som vägrar svara på frågor”.

Här lär svaret bli ”bullshit de kan om de vill”, dvs du fattar fortfarande inte skillnaden.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-14 kl. 17:04.
2018-05-14, 16:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Månadssnittet lär öka med MINST 1 procentenhet eller lite mer. Framåt juni och juli lär det snarare vara 20% och nå en topp i juli på 21% då färre mätningar kommer. Därefter lär det komma mätningar precis varje dag från flera institut som såklart lär pendla en del med ett snitt runt 20% kan man tänka sig.

Tror också att ca 21% kommer att bli "taket" för SD i detta val när det gäller månadssnittet i opinionsundersökningarna. Men eftersom vi med oerhört hög sannolikhet kan säga att detta månadssnitt lider av en minst sagt kraftig underskattning så är opinionsundersökningar en sak och den reella opinionen något helt annat. Vad 20% eller 21% i genomsnitt motsvarar i verkligheten, det får vi facit på den 9 september.
2018-05-14, 17:58
Medlem
De sista två veckorna kom en jämn SD-vind men de sista två dagarna råder stiltje. Tidigare i år har jag haft dagsnoteringar på 20,4% och senast 20,8% men senaste dagsnotering ligger på 21,0%. Jag måste förklara mig.

Sossarnas taktiska misstag, först inte kunna hantera Afghan-krisen och sedan ändå lansera hårda tag-politiken. Nu har man splittrat vänster-rörelsen och det innebär att dom som skall jobba i sossarnas valstugor, gå in i utsatta områden, egentligen har tappat sugen. Dessutom är den typiske gamle gråsossen idag förgrymmad över att behöva dalta med Afghaner och annat främmande folk.
Löfvén-regimen har tydligen urusla valstrateger.

Moderaterna å sin sida är förrädare men på konferansen nyligen dundrades det friskt med främlingsfientliga slagord. Eftersom UK är en vinnare i debatter tror jag inte SD plockar mer från M. UK framstår som den slugaste politiker vi har och därför tror jag M kommer att nå 22,0%. Sossarna har kanske 26,0% men tappar.
SD går troligen upp från 21,0% , möjligen med 0,4% per månad och i mitt huvud blir siffrorna i mitten av augusti då 22,2% och det är en rysare.
Frågan är vad som händer med dom som tvekar. Att sossarna kanske klarar 24% beror på äldre vaneröstare, i dessa skallar finns inget nytänkande.
Yougov tillhör inte dom instituten som kan höja SD så mycket mer, vi hade 22,1% och logiskt är cirka 22,6% nu vilken dag som helst. Det är dom sämre korrupta instituten som skall upp mer, inte Yougov eller Sentio.
Jag själv röstar SD endast för att straffa etablissemanget. Inte för att rädda Sverige.
2018-05-14, 18:43
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom UK är en vinnare i debatter tror jag inte SD plockar mer från M.

Jag tror du har fel när kända moderater gör sådan här utspel:
https://www.svd.se/anders-borg-uppmanar-m-bilda-regering-med-s

Vilken borgerlig väljare vill riskera det? Att sedan Alliansen inte existerar gör ju att det enda alternativet för att hindra en ny S regering är SD
Även C och L är nämligen också potentiella S-allierade efter nästa val. När det går upp för folk så bör SD få en Boost.
Jag tycker inte UK är så bra som du säger. Han säger meningslösa saker som "Så skall det inte vara" "Så vill vi inte ha det" eller "Vi tittar på det just nu"
Nu går M till val på devisen "Lika åt alla" "Alla är lika" eller något liknande. Det kunde lika gärna varit KPML-r.

DÖ lever!
2018-05-14, 19:07
Medlem
Citat:
Imponerande att du genomförde en helt egen opinionsmätning, det måste ha varit dyrt! Vi andra använde befintliga OU för våra gissningar.

Så många år av intensiv tankeverksamhet (well...) och du förstår ändå inte skillnaden mellan lekmannagissningar och OU?

Skillnaden är att OU är rensad på feeling, aningar, magkänsla, intuition, spekulation, kalla det vad du vill. En OU visar bara det man har täckning för, det vill säga vad rådatan körd genom en viktningsmatris baserad på egenskaper som region, kön, ålder, tidigare partival etc visar. En produkt av två belagda uppsättningar data. Hur de siffror som genereras ur detta ”känns” för statistikern ifråga är inte en parameter. De får sannolikt samma känsla som vi har om vilka som ligger för högt eller lågt, so what? Den beställda produkten är en OU. Inte en OU kryddad med Karin Nelssons ”feeling”. Om man vill ha hennes ”feeling” är det sjukt onödigt att betala henne för att fråga 2500 pers vad DE tycker, det räcker att fråga henne hur hon personligen tror valet ska gå, helt gratis. Analytikerna kan vika ut sina personliga funderingar och spekulationer i en bifogad textkommentar om de vill, men de ska fan inte baka in dem i stapeldiagrammet. Om man vill ha produkten "OU plus hur det känns" kan man ju skapa den i så fall. Samla några statsvetare under rubriken "Snillen spekulerar" och sen får de i tur och ordning berätta hur de tror det egentligen ligger till.

Ditt fega utnyttjande av det faktum att det finns en diskrepans mellan A) deras OU och B) samma OU när du slevat på din egen ”feeling”, som nåt slags bevis för att de undanhåller information, påminner starkt om när journalistkräk som mycket väl vet att ministrar inte får uttala sig i enskilda fall ändå ställer såna frågor. Som väntat får de upprepningar till svar, och sen springer de nöjda tillbaka till studion med inspelningen och spelar upp den i nyheterna, väl medvetna om att kreti och pleti som ser den hemma i sofforna säger ”jaha där har vi en ljugande politikerjävel igen som vägrar svara på frågor”.

Här lär svaret bli ”bullshit de kan om de vill”, dvs du fattar fortfarande inte skillnaden.
Känns bättre nu? Om det nu kan vara till någon tröst, jag känner igen inkompetens när jag ser den. Vems heder är det du försöker försvara? Jag förväntar mig inte att OIs ska vända sig till den överlägsna Flashback-panelen. Men som vetenskapligt skolad nöjer jag mig inte med en modell som inte fungerar - men det gör tydligen svenska OIs. Sen kan vi spekulera om varför. Där jag förstås har rätt, eftersom jag inte har någon förorättad "heder" att försvara. Och att PK-Sverige på varenda annan punkt i efterhand har visat sig vara värre än vi ens kunde föreställa oss vet vi ju vid det här laget.

Men fortsätt du vara aktivist, om det känns bra för dig. Du verkar ju i alla fall ha gott om tid, och då är det ju inte fel att lägga den på att försvara undermåliga OIs, eller hur? För om inte du gjorde det, vem skulle då göra det?
2018-05-14, 19:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror också att ca 21% kommer att bli "taket" för SD i detta val när det gäller månadssnittet i opinionsundersökningarna. Men eftersom vi med oerhört hög sannolikhet kan säga att detta månadssnitt lider av en minst sagt kraftig underskattning så är opinionsundersökningar en sak och den reella opinionen något helt annat. Vad 20% eller 21% i genomsnitt motsvarar i verkligheten, det får vi facit på den 9 september. :yes:

Verkligheten borde kunna presentera sig bättre och tidigare för SD, om våra väl kända skojarinstitut inte ingår i månadens genomsnitt!

Kanske därför lämpligast att redovisa två genomsnitt: Med och utan skojarinstitut?
2018-05-14, 19:16
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Verkligheten borde kunna presentera sig bättre och tidigare för SD

Tror alla undersökningar visar förlågt.
Vet 10 ST som röstat M eller S som ska gå full SD nu i valet och dom har inte blivit tillfrågade av någon undersökning.
Tror det finns så många flera i samma sits,så valet blir spännande att se sen.
2018-05-14, 19:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du har fattat galoppen!
Att ta vad OI hade och sen gissa ”lite till typ” är ingen avancerad uppgift, men många misslyckades ändå – gissningarna låg mellan 8 och 20. (Jag trodde på 15...)

Jag gissade på 12 och vann ett vad.
2018-05-14, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
[quote=Rostere|64048164][url="ht
Återigen en anekdot. Men jag håller med om att Metros val av YouGov är extremt intressant. Jag skulle ge mycket för att få veta fler detaljer om varför Metro valt just det OIt. Tidigare har min tes varit att Metro är kopplat till YouGov i ett internationellt samarbete, men det har jag inte hittat något belägg för.
r.[/QUOTE]

Metro hade också en stående text som förtydligade att andra OI hade andra värden och använde andra metoder, de i princip talade ned sina egna undersökningar. Är det texten kvar nuförtiden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in