2018-05-13, 19:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men saken är ju att efterkonstruktionen gör gällande att prognoserna runt 10-11 var specialdesignade för att vara som en dumpning av ett lass gödsel över SD-väljarnas fighting spirit. Om detta nu hade varit sant, varför utbröt jubel? SD-vakan var för övrigt den enda med jubel. Programledaren kommenterar ”och vi ser här jubel hos Sverigedemokraterna... hos F! är man lite avvaktande”.

Nu anser jag personligen att resonemanget ”vi vet att de har 13 men vi tar bort 3-4 procent så tappar alla sugen” är en helt retarderad fantasi, men om det trots allt hade funnits ett sådant syfte kan man ju då konstatera att det var ett väldigt misslyckat val av fejksiffra då eftersom den togs emot med jubel.
.

Är inte tanken att ännu fler skulle ha hakat på "bandwagon" 2014 och nu 2018 om OI gav korrekta siffror? D.v.s. det är inte låga siffror för att demoralisera SDs valarbetare eller för att de skall vara ledsna på valvakan utan för att färre skall rösta än om de framstår som framgångsrika och det moderna framtidspartiet?
2018-05-13, 19:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att opinionsförändringar (med undantag för asylblocket) inte alls är så snabba som vissa OI försöker göra gällande. Det spelar med andra ord inte speciellt stor roll om OI säger 17 eller 22 procent för SD. Vi vet redan att den lägre siffran är en underskattning, och jag tror inte att det är speciellt många som tänker att de måste gå från SD till S eller M bara för att Inizio säger 17.

men om OI sa 25 % kan det ge en bandwagon effekt på de rörliga väljarna som tvekar mellan S, M och SD. Och kvinnor som vi nämnt tidigare.
2018-05-13, 20:30
Medlem
Citat:
Vi hade gissat allt mellan 8 och 20 och naturligtvis fanns en liten möjlighet att vi skulle få en kalldusch, så 10,5 var en stor lättnad. Sen kröp det ju snabbt uppåt när rösterna började räknas.

Men saken är ju att efterkonstruktionen gör gällande att prognoserna runt 10-11 var specialdesignade för att vara som en dumpning av ett lass gödsel över SD-väljarnas fighting spirit. Om detta nu hade varit sant, varför utbröt jubel? SD-vakan var för övrigt den enda med jubel. Programledaren kommenterar ”och vi ser här jubel hos Sverigedemokraterna... hos F! är man lite avvaktande”.

Nu anser jag personligen att resonemanget ”vi vet att de har 13 men vi tar bort 3-4 procent så tappar alla sugen” är en helt retarderad fantasi, men om det trots allt hade funnits ett sådant syfte kan man ju då konstatera att det var ett väldigt misslyckat val av fejksiffra då eftersom den togs emot med jubel.

Det var säkert Foujan Rouzbeh du såg. Hennes besvikelse var det mest njutningsfulla jag sett sen den gråtande sossen med lockiga håret 2010...

Det där är minst lika mkt psykologi och om man ökat mkt sedan förra valet. Att signalera för landet att "vi är vinnarna i detta valet". Man hade jublat även vid 8-9%.

Att du blandar in det med OI's siffror är om något efterblivet.
2018-05-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är inte tanken att ännu fler skulle ha hakat på "bandwagon" 2014 och nu 2018 om OI gav korrekta siffror? D.v.s. det är inte låga siffror för att demoralisera SDs valarbetare eller för att de skall vara ledsna på valvakan utan för att färre skall rösta än om de framstår som framgångsrika och det moderna framtidspartiet?
Jag är fel person att fråga eftersom förväntningarna och prognoserna 2006 inte var mer eller mindre demoraliserande för mig än vad de var 2014. Iom att jag sket i om det förutspåddes 0,8% eller 13% går det utanför min sinnevärld att förstå hur 10% eller 12% skulle göra skillnad. Om 12,86% är det framgångsrika moderna framtidspartiet, medan låt säga 10,3 (Sifos slutprognos dagen innan valet) inte är det, vart går då brytgränsen och hur visste Sifo att den gick just där? Hur ser han ut som bryr sig så mycket i det, brukar jag undra. Typ:
Leif tog på sig kavajen som han hämtat ut från kemtvätten på hörnet i fredags. Det var en alldeles särskild högtidsdag – den 14 september 2014, ett datum han sett fram emot i 1460 dagar. Han och Agneta hade slagit på lite extra dagen till ära och ätit trerätters på thaikrogen, och nu var stunden kommen för paret att göra sin medborgerliga plikt. Han kände efter i innerfickan – yes, SD-valsedlarna låg där de skulle.

– Agneta, kommer du? Bäst vi passar på innan det blir kö.
– Ja, alldeles strax, läser sista opinionsmätningarna här bara.
– Hur ligger SD till hos Sifo?
– De får... 12,3!

Leif sken upp i hallen och log sitt allra bredaste och nöjdaste leende. Det här är stort. Det här är rätt. Det är i denna skälvande minut som den nya framtiden tar form.

– Nej förlåt, jag läste fel... det står 10,3!

Leif stelnade till, förstummad. Det kändes som att allt blod rann ner i benen och rakt genom golvet. Den friska solbrännan från husvagnssemestern förbyttes på ett ögonblick i en grådaskig hudton och hans tomma, modfällda blick graviterade hjälplöst mot dörrmattan. 10,3. Är det så här det känns när livets ridå går ner och allting tar slut? När den rostiga bajonetten går rakt in i hjärtat och vrids om?

Utan ett ord och med finkavajen ännu på gick Leif till badrummet, la sig i badkaret med ansiktet nedåt och vred kranen på fullt.

– Men vad gör du?! Har du tappat vettet alldeles? Du är ju helt genomsur nu när vi ska gå och rösta!
– Rösta! På ett parti som får tio procent? Är du dum i hela huvudet, kvinna?
– Men tio är väl jättebra...
– Tio är åt helvete, det är SKIT! Det där jävla skånska fettot med skottglugg i tänderna kan ta och sälja sitt satans pissparti på Tradera! Tolv, jaja, det hade väl varit en helt annan sak, men tio? Tio? Nä, morsning och goodbye. Jag bryr mig inte längre. Ta bilen, huset, barnen, hundarna, jag vill inte andas samma syre som det här förbannade syltrygglandet längre, det är slut. Slut!
Jag tänker mer kanske att Leif säger ”10,3? Jaha, där ser man” och sen går och röstar som planerat, men jag kanske är okonventionell.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
men om OI sa 25 % kan det ge en bandwagon effekt på de rörliga väljarna som tvekar mellan S, M och SD. Och kvinnor som vi nämnt tidigare.
Tror inte någon särskild siffra i sig är det väsentliga i den divisionen (alltså, jag tror inte att 22 eller 24 i nån mätning leder till olika valresultat), däremot är det så att vid 25 är man uppe och tävlar om att vara största parti. Och den tävlingen tror jag nog kan påverka utfallet om den är tajt. SD = största parti är motiverande på ett helt annat sätt än SD = 20nånting. Så, ja och nej på den.
2018-05-13, 21:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Angående kvinnors politiska åsikter: De förefaller inte skilja sig nämnvärt från männens beträffande invandringspolitiken. Men trots det röstar kvinnor inte på SD i samma omfattning som män. De tycks i högre omfattning rösta efter vad (de tror) omgivningen anser om partierna. Detta tycks inte heller vara ett typiskt svenskt fenomen, utan gäller i lika hög grad även andra delar av Europa.

I senaste valet var andelen kvinnor större än män. Speciellt i gruppen förstagångsväljare:
84% av kvinnorna mot 81% av männen röstade i riksdagsvalet.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Jamstalldhet/Indikatorer/Jamn-fordelning-av-makt-och-inflytande/Representation-i-politiken/Valdeltagande-i-allmanna-val-efter-alder-2014/

Som tongångarna är nu kan jag mycket väl tänka mig att SD snart blir överrepresenterade i gruppen unga kvinnor. Till skillnad från 2014 då FI och MP härjade som mest.

Times are changing.
2018-05-13, 22:20
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:

De var oviktade mätningar i förra valet. Man tog inte hänsyn till de som inte vågade säga att de skulle rösta på sd till sifo när de ringde.

Nu viktar man om så att om 1 säger Sd räknar man 0.3 extra personer.
2018-05-13, 22:48
Medlem
Smoothmans avatar
Någon nämnde att Sifo alltid presenterar sina opinionsundersökningar på fredagar eller under helgen. Är det någon som har koll på om detta stämmer eller är det fake news?
2018-05-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
De var oviktade mätningar i förra valet. Man tog inte hänsyn till de som inte vågade säga att de skulle rösta på sd till sifo när de ringde.

Nu viktar man om så att om 1 säger Sd räknar man 0.3 extra personer.
Njae, det viktades även då. Exakt hur mycket går inte att veta i de flesta fall men SVT:s vallokalsundersökning är öppen med sånt och har redovisat rådatan innan viktning. Där kunde man se att det var 8,0% som uppgett SD, och VALU skattade det till 10,5%. Det är en rejäl uppviktning, men nu är detta SD vi pratar om så den räckte inte till. Eftersom flera av de vanliga instituten hade siffror i närheten av VALU så kan man sluta sig till att samtliga viktade upp SD i någon grad. Dock räckte det inte hela vägen.

Kritiker menar att de borde ha vetat ganska exakt hur mycket man behövde vikta upp SD baserat på antagandet att mörkertalet från 2010 skulle bestå. Nu visade det sig att det var så, eller snarare att det var ännu större än 2010, men att vi vet på den här sidan förra valet är inget stordåd eftersom vi har facit. Att vara ursinniga på institut för att de inte visste på förhand vad ingen kunde veta är bara konstigt. Många kände det på sig, men OI kan ju för farao inte lägga in parametern ”jag har en feeling” i mätningar. Då är de inte mätningar och kan inte kallas mätningar eller barometrar. Möjligen horoskop, spådomar, tebladsläsningar eller kristallkule-sessioner.
2018-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja hur i helsike fick han ihop det där?

Att Sd är störst bland män, medelålders, arbetare och egen/småföretagare är ju tämligen klarlagt sedan länge.

Får de med för många unga killar blir ju främst V, MP och M överskattade. (Se t.ex. SCBs statistik där de delar upp väljarna i många olika grupper.)

Dessutom viktar väl YouGov rimligen materialet efter kön och ålder, eller menar han att de är fullständiga idioter?

HAHA så nu är problemet att det är för många högutbildade som säger sig sympatisera med SD, jag trodde det var tvärt om , det är vad media har sagt i 10 års tid...
2018-05-13, 23:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I senaste valet var andelen kvinnor större än män. Speciellt i gruppen förstagångsväljare:
84% av kvinnorna mot 81% av männen röstade i riksdagsvalet.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Jamstalldhet/Indikatorer/Jamn-fordelning-av-makt-och-inflytande/Representation-i-politiken/Valdeltagande-i-allmanna-val-efter-alder-2014/

Som tongångarna är nu kan jag mycket väl tänka mig att SD snart blir överrepresenterade i gruppen unga kvinnor. Till skillnad från 2014 då FI och MP härjade som mest.

Times are changing.

Ja verkligen!

Jag tror att om t.ex. några av de populäraste youtube-profilerna som unga tjejer följer (jag har inte en blekaste aning om vilka de är) skulle gå ut med att de stödjer SD och ogillar MP och F! så är det stor sannolikhet att mängder av unga tjejer byter parti över en natt. Dessa utgör några %-enheter av väljarkåren.

Tappar MP dessa har de sannolikt gjort sitt i Riksdagen. Likaså lär F! försatt sin chans att komma in.

I mitt arbete rör jag mig i Sthlms olika delar och talar med många människor. Jag har tydligt uppmärksammat att på MPs och F!s högborg, Södermalm, är det numer allt ovanligare att se det typiska "MP- och F!-modet" många unga tjejer hade för några år sedan. De yngre tjejer och killar jag frågat om saken har bekräftat mina observationer och förklarat att modet försvunnit eftersom allt fler numer ser ned på det. Jag har på senare tid t.o.m. sett enstska yngre kvinnor med mjölner runt halsen! Ser jag detta t.o.m. på Södermalm, är det sannolikt ett tydligt tecken på vilket håll det rör sig åt.
2018-05-13, 23:20
Medlem
Citat:
Njae, det viktades även då. Exakt hur mycket går inte att veta i de flesta fall men SVT:s vallokalsundersökning är öppen med sånt och har redovisat rådatan innan viktning. Där kunde man se att det var 8,0% som uppgett SD, och VALU skattade det till 10,5%. Det är en rejäl uppviktning, men nu är detta SD vi pratar om så den räckte inte till. Eftersom flera av de vanliga instituten hade siffror i närheten av VALU så kan man sluta sig till att samtliga viktade upp SD i någon grad. Dock räckte det inte hela vägen.

Kritiker menar att de borde ha vetat ganska exakt hur mycket man behövde vikta upp SD baserat på antagandet att mörkertalet från 2010 skulle bestå. Nu visade det sig att det var så, eller snarare att det var ännu större än 2010, men att vi vet på den här sidan förra valet är inget stordåd eftersom vi har facit. Att vara ursinniga på institut för att de inte visste på förhand vad ingen kunde veta är bara konstigt. Många kände det på sig, men OI kan ju för farao inte lägga in parametern ”jag har en feeling” i mätningar. Då är de inte mätningar och kan inte kallas mätningar eller barometrar. Möjligen horoskop, spådomar, tebladsläsningar eller kristallkule-sessioner.
Antingen ska man inte vikta alls eller så ska man göra sitt att yttersta för att göra en korrekt sådan. Att dessa klappmongon (eller?) misslyckats konsekvent säger endast en sak. Det betyder att de lyssnat på Fuchenbach, och alla de andra stats aktivisterna (plus det vanliga kommunistliberala kotteriet). För att klämma på så att man visade för höga SD siffror vore en karriärdödare/OIs av rang uppenbarligen, eftersom det inte skett. Det är helt enkelt Lysenko på svenska.

(och så kommer Krispan säga jomen de har de visst, 2009, UM visade 0.5% över, vilket bevisar att de inte alls är några Lysenko-figurer. Tjena. )
2018-05-13, 23:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Konstigt att egna mätningar ger ett annorlunda resultat om man anlitar de opinionsinstitut som finns på marknaden. Det borde inte avvika, varken insamlingsmetoder eller attityden från väljarna kan vara en annan. Beror det då på beställaren?? Där kom konspirationstanken fram igen, kan man lita på instituten mer än på beställaren av mätningar avsedda att publiceras? Låter sig instituten köpas?

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Skillnaden är att när Moderaterna beställer en mätning som inte är tänkt att offentliggöras så vill de bara veta hur opinionsläget faktiskt är. Då försöker opinionsinstitutet leverera den tjänsten till kunden.

Om däremot Moderaterna hade beställt en mätning som var tänkt att offentliggöras och användas i partiets valkampanj så är det andra kriterier som gäller. Det här är elementär marknadsekonomi.

Naturligtvis bör inte resultaten skilja sig åt. Gör de det är rimligen minst en av dem fel. Visst kanske företaget som genomför o.u. väljer att presentera för höga siffror för partiet tidningen stödjer. Men då bör nog samma logik även gälla när beställaren är ett parti tycker jag.

Jag skulle tro att huvudorsaken till att partier beställer egna o.u. främst beror på att de vill undersöka andra saker än de vanliga o.u. gör.

Det kan kanske vara hur väl väljarna känner till partiets politik i olika frågor. Om de sett senaste reklamen för partiet och vad de tyckte. Eller vilken bild de har av partiet. Och hur detta skiljer sig åt mellan olika väljaregrupper. Som exempel bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in