2018-05-14, 19:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Apropå att mycket bra information kom tidigt, så tycker jag att denna artikel (Sydsvenskan) fortfarande är mycket läsvärd:

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

Lite intressanta utdrag ur artikeln:

"Polisen bekräftar att det fanns ett avskedsbrev i Bjärredsvillan. I det framgår att föräldrarna var överens om att familjen skulle dö. Föräldrarna såg, enligt brevet, ingen livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomstillstånd. ”Vi kanske aldrig får svar på exakt hur föräldrarna tänkte”, säger polisens presschef Lina Isaksson.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.
– De misstänkta är föräldrarna. Detta med reservation för att vi i nuläget inte vet vem som har gjort vad och exakt vad som har hänt, säger Lina Isaksson, presschef för polisens region syd till HD och Sydsvenskan.

I polisens pressmeddelande står det att föräldrarna har skrivit ett avskedsbrev: ”Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”.

Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?
– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.

Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
– Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.

Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.

Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?
– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat."

Läs gärna hela artikeln på Sydsvenskan. Den är som sagt gammal, men fortfarande intressant och läsvärd.
Men sedan kom ett nytt uttalande där man litegrann drog tillbaka den tvärsäkra ståndpunkten om att brevet verkligen var undertecknat av båda.
Mest intressant här, med tanke på de senaste diskussionerna i tråden, är annars utsagan "De misstänkta är föräldrarna". Då fanns det inget som pekade på att någon av flickorna kunde vara skyldig varje fall.
Citera
2018-05-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Apropå att mycket bra information kom tidigt, så tycker jag att denna artikel (Sydsvenskan) fortfarande är mycket läsvärd:

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

Lite intressanta utdrag ur artikeln:

"Polisen bekräftar att det fanns ett avskedsbrev i Bjärredsvillan. I det framgår att föräldrarna var överens om att familjen skulle dö. Föräldrarna såg, enligt brevet, ingen livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomstillstånd. ”Vi kanske aldrig får svar på exakt hur föräldrarna tänkte”, säger polisens presschef Lina Isaksson.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.
– De misstänkta är föräldrarna. Detta med reservation för att vi i nuläget inte vet vem som har gjort vad och exakt vad som har hänt, säger Lina Isaksson, presschef för polisens region syd till HD och Sydsvenskan.

I polisens pressmeddelande står det att föräldrarna har skrivit ett avskedsbrev: ”Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”.

Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?
– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.

Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
– Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.

Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.

Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?
– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat."

Läs gärna hela artikeln på Sydsvenskan. Den är som sagt gammal, men fortfarande intressant och läsvärd.

Svårt att tro att något skulle kunna förändra den bedömningen. Man har garanterat säkerställt brevets äkthet på alla tillgängliga sätt. Just för det har man säkert begärt förtur på NFC.
Citera
2018-05-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej det var absolut inte uppenbart.Kanske rektorn menade något annat för hon pratade om en djup kris "inne i familjen"
De var ju oense om tösernas tillstånd och som jag skrivit innan så hade O svårt att se att de var så sjuka och trötta som H ville klistra på dem
De hade ju långa perioder då de mådde bra.
Vi har satt det i samband med när H var hemma...semestrar och dylikt.A blev frisk efter Tysklandsresan och det var väl i samband med borreliainfektionem allt startade egentligen.
Det var O som var hemma och vabbade när A var sjuk osv.

Tidigare skrev du att O reste mycket, jobbade mycket, var mycket borta, på konferenser etc., nu verkar det som om han var mycket hemma vabbade etc. Är det en annan syn på saken som kommer fram nu eller är det så att det fanns en brytpunkt och så bytte föräldrarna rollarna? Och i bland låter det så som om barnen klarade sig bra själva också när båda föräldrarna jobbade.

Jag förstår inte att A blev bra efter Tysklandresan, men att hon då togs ur skolan på heltid.
Citera
2018-05-14, 19:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Ja, jag kan lova att jag kommer försöka få reda på när detta hände.
Det har som sagt inte varit tillfälle, kan inte förklara mer utan att säga för mycket.
Bevittnade din vän Oskars irrande på uppfarten eller hade h*n fått detta berättat för sig? Jag tyckte ditt inlägg om saken var oklart på den punkten. (Jag tolkade det som att h*n hade hört det av någon.)
Citera
2018-05-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Är hårddisken raderad av en amatör finns det goda chanser att ta fram rätt mycket info. Är det någon med rätt kunskap blir det inte mycket att hitta. Frågan för mig är varför man inte bara plockade ut hårddisken, gav sig på den med en hammare och slängde den någonstans en bit bort.

Därför att man inte tänka i dessa banor.
Citera
2018-05-14, 19:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Ditt inlägg har inget med min fråga att göra. Rockungen och Remark tror jag det var som nämnde att ett specialteam kommer att flygas hit den 27 maj. Är det något du vet mer om?

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Polisen verkar säker på att brevet är undertecknat i samförstånd. Om det har vi diskuterat i 4 månader.

Precis börjar tycka att det är färdigdiskuterat, vad polisen sagt och skrivit kommer inte att ändras även om vi ältar det 4 månader till.
Citera
2018-05-14, 19:55
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Svårt att tro att något skulle kunna förändra den bedömningen. Man har garanterat säkerställt brevets äkthet på alla tillgängliga sätt. Just för det har man säkert begärt förtur på NFC.

Det är just det man inte har gjort. Man har inte begärt förtur. Det kan ta flera månader.
Citera
2018-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tidigare skrev du att O reste mycket, jobbade mycket, var mycket borta, på konferenser etc., nu verkar det som om han var mycket hemma vabbade etc. Är det en annan syn på saken som kommer fram nu eller är det så att det fanns en brytpunkt och så bytte föräldrarna rollarna? Och i bland låter det så som om barnen klarade sig bra själva också när båda föräldrarna jobbade.

Jag förstår inte att A blev bra efter Tysklandresan, men att hon då togs ur skolan på heltid.

Miljöombyte och att få se andra saker kan ha haft en betydelse. Initialt blev hon piggare i vart fall.
Citera
2018-05-14, 20:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Är det trådsanning bara att brevet var odaterat och skrivet för hand?
Avd. trådsanningar är vid det här laget oräkneliga - och sinsemellan oförenliga. - Utgår tills vidare från att brevet endast var undertecknat för hand - men utesluter inte ett par handskrivna meningar i ett korthugget brev. - Dock: Någon i tråden har sagt att OH:s anhöriga inte känt igen OH:s sätt att formulera sig, varför - om nu detta stämmer - det ej bör röra sig om en handskriven text. - Någon har också hävdat att de anhöriga inte fått läsa brevet (bara fått det uppläst).

På det hela taget: allt från polisens utsaga betr. brevet (som endast säger att brevet var undertecknat och således inte informerar om huruvida själva brevet varit maskin- eller handskrivet) till diverse användares utsagor, är frågan fortfarande öppen för olika tolkningar.

Minst en ytterligare aspekt finns: Om brevet var odaterat och skrivet av X, kan då inte X i ett tidigare skede ha lurat Y att skriva något Y trott gällt något helt annat än vad X avsett - ja, X kan t.o.m. ha dikterat brevet och sagt sig vilja använda det vid t.ex. en läkarkontakt el. likn. - Därför är ju även brevets exakta ordalydelse av största vikt.
Citera
2018-05-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det är just det man inte har gjort. Man har inte begärt förtur. Det kan ta flera månader.

Man kan begära förtur på vissa väsentliga saker, men inte merparten. Detta brev tror jag var ett sådant som bedömdes som viktigt både för anhöriga och allmänhet att få veta. Så gör man t.ex. för att kunna begära fortsatt häktning.
Citera
2018-05-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Normala människor skiljer sig. Vet du om han hade någon affär med någon, en liten romans eller liknande, för att komma från familjeproblemen?

Kan jag inte tänka mig.Hur skulle han haft tid till det ?
I sådant fall kanske det kunnat varit tvärtom....att H hade någon romans.Vet att O reste bort med töserna innan skolan började i Augusti för att H skulle få ladda batterierna.
Citera
2018-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Miljöombyte och att få se andra saker kan ha haft en betydelse. Initialt blev hon piggare i vart fall.

Ja, men om detta var nu våren 2016. Och så lämnade A skolan maj 2016. Och så fanns det enligt Elli09 långa perioder där hon var bra. Varför kunde hon då inte gå i skolan?

Det är så mycket som är motsägelsefullt, inget går ihop. Om O tyckte att barnen inte var så sjuka och ansåg att H var onödigt oroad, då är det väl bara att skicka barnen i skolan. Särskild om H själv jobbade mycket. Ska O ha suttit hemma och meddelat på jobben hur illa det stod till hemma, reducerad arbetstiden om han själv inte tyckte det behövdes???? Jag fattar ingenting.

En raderad hårddisk, raderade hemsidor, låter inte riktig att anledningen till det hela är två svårt sjuka barn, som dessutom klarade sig fint hemma själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in