2018-05-14, 16:40
Medlem
Om O kommer hem med A och upptäcker mor och ena barnet döda, så skulle en ansvarsfull far ha gjort allt för att hålla det levande barnet vid liv, och sig själv också. Någon av föräldrarna var en usel stackare, kanske båda två. Det är det enda som är klart.
Citera
2018-05-14, 16:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade. I och för sig. Men kommer du ihåg de där rubrikerna i tidningarna om det var sent 80- eller tidigt 90-tal där något antal små barn av någon anledning antogs ha blivit sexuellt utnyttjade på satanistfester och en del skulle till och med ha ätits upp? Detta efter något fall med pedofiliförbrytare. Folk tenderar ibland att se det de förväntar sig.

Jag håller med dig, jag har svårt att se något vettigt ekonomiskt incitament till att låtsas ha barn sjuka så länge.

Tillägg, om jag inte ska bli alltför långrandig så undrar jag lite över nyttan att allmänheten ska veta detaljer som kan vara till gagn för diverse professioner för att upptäcka bättre och hitta metoder att behandla/åtgärda. Det finns åtskilliga matriser och frågerutiner som används inom vård för att indikera något problem eller någon specifik diagnos. Men är det för dens skull lämpligt att någon pular ner ett frågeformulär gällande diagnosticering i brevlådan hos grannen med en lapp om att hen ska "ögna igenom dem för att gå igenom och svara på dem i morgon för att se om du mår dåligt". Jag får lite DDR tanke om det, men jag är ju en sådan som kan ljuga hos psykolog om jag uppfattar att hen ställer en ovidkommade fråga om någon detalj som inte alls är relevant för diagnosticering eller behandling.
Citera
2018-05-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tillägg, om jag inte ska bli alltför långrandig så undrar jag lite över nyttan att allmänheten ska veta detaljer som kan vara till gagn för diverse professioner för att upptäcka bättre och hitta metoder att behandla/åtgärda. Det finns åtskilliga matriser och frågerutiner som används inom vård för att indikera något problem eller någon specifik diagnos. Men är det för dens skull lämpligt att någon pular ner ett frågeformulär gällande diagnosticering i brevlådan hos grannen med en lapp om att hen ska "ögna igenom dem för att gå igenom och svara på dem i morgon för att se om du mår dåligt". Jag får lite DDR tanke om det, men jag är ju en sådan som kan ljuga hos psykolog om jag uppfattar att hen ställer en ovidkommade fråga om någon detalj som inte alls är relevant för diagnosticering eller behandling.

Ni är så bokstavstrogna, en del av er. Vad som menas med omtanke om grannar är att man hälsar artigt på varandra och förhåller sig som en omtänksam granne året runt. Inte just under några kritiska veckor bara. Det går att se om någon förfaller, även om några påstår att det inte gör det. Däremot kan man inte veta om någon ska ta livet av sig.

Vi kan väl kalla det för vanligt hederligt folkvett, det där småpratet som är så viktigt. Om några är enstöringar kan man fundera över det och om det finns barn, kolla in om de verkar må bra. Det kan man göra på många sätt.
Citera
2018-05-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Ja detta är också väldigt märkligt.De presterade verkligen bra och var jätteduktiga och hade absolut inga inlärningssvårigheter.

Hur vet du det?
Citera
2018-05-14, 16:47
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
[/b]
Långt tillbaka skrev jag i tråden att det är ifrågasatt om O verkligen själv har raderat sin hårddisk.Många har ifrågasatt varför han lämnade sin hemsida och uppgifterna på LU kvar.De ligger på servrar så därför raderades inte de.Finns inget rationellt med att radera hela sin hårddisk utan för mig verkar det som känslig information skullce bort.
Inget rört på Hs computer.
Folk som vet om att dom är på väg bort tenderar att lämna ett lite tillsnyggat liv bakom sig.

Massageapparater och latexdräkter hamnar lätt i soptunnan då. Och en hårddisk rensas.

Enligt tråden var MGM en erkänt skicklig skatterådgivare. Medveten om att en del råd kanske varit alltför på gränsen till ett moraliskt/lagligt bra eftermäle rensas hårddisken på dessa.
Citera
2018-05-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker det blir rörigare och rörigare ju mer vi diskuterar. H kan ha gjort suicid. O hittar henne och blir givetvis chockad men bestämmer sig ganska snart att gå samma väg. Men varför döda barnen också. Även om han gjort det inom ett dygn eller så, hur har han kunnat dölja en död mamma i huset?
Tror inte själv på ovanstående resonemang.

Det att O och M setts en senast dag betyder inget egentligen. Scenario som jag har tänkt är att A har varit den som först uttalat sina svarta tankar om att hon vill dö. Sedan fick hon med H på det tåget. A startade lavinen och har den väl startat så finns inte en chans att stoppa den.

Jag kan mer föreställa mig att O och M (även om de inte sågs av vittnen) varit ute tillsammans och att de kommit hem till 2 döda familjemedlemmar.

Sedan ställer informationen om att det kan vara någon utomstående som raderat Os hårddisk gör det ännu rörigare

Ellie vet du om hela hårddisken var totalt raderad?

Edit Infon om att O vabbade med A går ju i linje med all annan information men jag ställer mig frågan vad tusan gjorde H, kan hon möjligen varit för sjuk?
Ja hela hårddisken var raderad.Det är en av de sakerna som är hos expertis och ska försöka hitta något på den ? Kan inget alls om detta bara fick förklarat för mig om man raderar helt och hållet finns bara info kvar som finns på någon server.Så det är därför Os sida på Lunds universitet kvar och hans hemsida ägs av något webhotell och om detta är jag också helt novis.
O vabbade ju mest i början när A var riktigt sjuk men det var ju säkert från borrelia.
Vad jag vet nu om den sista tiden så var töserna mest hemma själva när lärarna kom.
Tror att även rektorn gick ut med den infon.Inte 100 % säker dock.
Citera
2018-05-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur vet du det?

De var duktiga och hängde med enligt läroplanen.Åtminstone till Juni 2017 och enl.min vän så har det fortsatt så.
Citera
2018-05-14, 17:05
Medlem
Citat:
Vad kastar jag för tråkiga inlägg ? Försöker bara vara realistisk och som jag sa medans man väntar på provsvar så vänder vänner bekanta mfl.på varenda litet gruskorn för att att öht.få något grepp om vad som kan ha hänt.
Behöver INTE vara något negativt att O brydde sig mer om töserna och H tyckte karriären var viktigare.Vi lever i 2018 och fler och fler pappor tar allt större ansvar för barnen i hemmet om du jämför med för ett antal år sedan.
Försöker bara bringa lite klarhet om hur familjen levde utan att gå in allt för mkt på detaljer.
Har också understrukit flera ggr att det som hänt är helt horribelt och svårt att tänka sig att de gjort detta tillsammans.Hur tänkte de ?
Var det inte tvärtom? Oskar brydde sig mycket mer om karriären än Hanna.
Senast redigerad av Missan27 2018-05-14 kl. 17:11.
Citera
2018-05-14, 17:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ni är så bokstavstrogna, en del av er. Vad som menas med omtanke om grannar är att man hälsar artigt på varandra och förhåller sig som en omtänksam granne året runt. Inte just under några kritiska veckor bara. Det går att se om någon förfaller, även om några påstår att det inte gör det. Däremot kan man inte veta om någon ska ta livet av sig.

Vi kan väl kalla det för vanligt hederligt folkvett, det där småpratet som är så viktigt. Om några är enstöringar kan man fundera över det och om det finns barn, kolla in om de verkar må bra. Det kan man göra på många sätt.

Javisst. Men för det är det väl inte väsentligt att vänta sig att som allmänhet (i. e. granne, arberskamrat eller lagkamrat etc) få någon särskild insyn i detaljer som detta fall för att lära sig se tecken på om något är fel i tid?
Citera
2018-05-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Är det inte tvärtom? Oskar brydde sig mycket mer om karriären än Hanna.
Jo visst gjorde han det också, men när det gällde töserna anser nog jag han fick bära största bördan trots att H var väldigt bekymrad över dem.
Syntes ju på honom hur trött han var ibland.
Hörde att han ibland satt uppe och jobbade till långt in på småtimmarna.
Citera
2018-05-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker det blir rörigare och rörigare ju mer vi diskuterar. H kan ha gjort suicid. O hittar henne och blir givetvis chockad men bestämmer sig ganska snart att gå samma väg. Men varför döda barnen också. Även om han gjort det inom ett dygn eller så, hur har han kunnat dölja en död mamma i huset?
Tror inte själv på ovanstående resonemang.

Det att O och M setts en senast dag betyder inget egentligen. Scenario som jag har tänkt är att A har varit den som först uttalat sina svarta tankar om att hon vill dö. Sedan fick hon med H på det tåget. A startade lavinen och har den väl startat så finns inte en chans att stoppa den.

Jag kan mer föreställa mig att O och M (även om de inte sågs av vittnen) varit ute tillsammans och att de kommit hem till 2 döda familjemedlemmar.

Sedan ställer informationen om att det kan vara någon utomstående som raderat Os hårddisk gör det ännu rörigare

Ellie vet du om hela hårddisken var totalt raderad?

Edit Infon om att O vabbade med A går ju i linje med all annan information men jag ställer mig frågan vad tusan gjorde H, kan hon möjligen varit för sjuk?

Varför citerar du mitt inlägg och skriver att H inte kan ha suidicerat samtidigt som du skriver att hon ändå kan ha gjort det? Det enda som skiljer mitt och ditt scenario är vilket barn som kommer hem med Oskar och hittar två döda familjemedlemmar. Det är inte konstigt om det blir rörigt när man inte läser vad andra skriver. Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat och alla andra sociala medier finns på servrar långt, långt från Bjärred. Dom försvinner ingenstans hur många hårddiskar Oskar eller någon annan än raderar.
Citera
2018-05-14, 17:22
Medlem
Citat:
Jo visst gjorde han det också, men när det gällde töserna anser nog jag han fick bära största bördan trots att H var väldigt bekymrad över dem.
Syntes ju på honom hur trött han var ibland.
Hörde att han ibland satt uppe och jobbade till långt in på småtimmarna.

Normala människor skiljer sig. Vet du om han hade någon affär med någon, en liten romans eller liknande, för att komma från familjeproblemen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in