2018-05-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
AF har ju lärt alla att skriva, jag jobbar hårt, jag är först på arbetsplatsen och sist därifrån. Arbetsgivarna ser dessa PB, som har det skrivet dagligen, när du skriver så, är du inte unik, det visar mer på att du har lyssnat på handläggarna på AF. Det är när du gör din PB, annorlunda som arbetsgivaren kommer vakna upp, yiipiie en kille som kan skriva för egen maskin, den här killen ska vi ha.
Arbetsgivare gillar arbetssökande som inte har skulder och inte är med i något brottsregister. Det gör att du kommer få pluspoäng, men om du däremot undanhåller såna uppgifter, då kommer arbetsgivaren bli misstänksam.

Skulle snarare säga att man ganska fort sållar ut "brödtexten" och tar till sig det intressanta. Att skriva att du jobbar hårt och är lojal är ganska intetsägande om du tänker efter.

Det allra viktigaste är CV:t, har personen rätt kompetens för tjänsten, och vad har personen uträttat tidigare. Vilka personer är det som går i god för personen, en före detta arbetsledare på donken blir ganske inte lika intressant som en banktjänsteman, och så vidare. Har personen spenderat långa tider utan arbete, vad kan man dra för slutsats av det? Sedan finns det delar som man inte bör ta upp på sitt CV och som istället borde tas upp i det personliga brevet. CV:t ska (tycker jag) kort beskriva dig och din levnadsform och sedan komplettera CV:t i hur du anser att du är en passande applikant till tjänsten. CV:t blir ett vad och det personliga brevet blir ett hur och varför.

Det personliga brevet ska ge en bild av dig som person och vara ett underlag till en intervju. Att säga "jag är en lagspelare" kanske låter som att det tickar en ruta, men helt ärligt säger det inte särskilt mycket. Att däremot säga något i stil med "under mina år som fotbollsspelare i knäckebröhults A-lag har jag lärt mig vikten av samarbete" eller är tusen gånger bättre. Du identifierar en egenskap du vill lyfta fram och kopplar detta till någonting du har gjort, vilket blir både en sorts personbeskrivning och samtidigt en merit som kommer att verka mer intressant och öppna upp för dialog under en eventuell intervju.

Sen beror det såklart på vad du söker för tjänst, och jag kanske är mer kritisk än en rekryterare som är relevant för en annan person. Jag hade nog inte skrivit att jag inte har skulder eller är med i brottsregistret; inte för att jag har eller är det utan mer för att det känns stappligt och det hade fått mig som arbetsgivare att fundera varför man vill lägga fram det. Kräver tjänsten utdrag ur brottsregistret kommer arbetsgivaren att begära utdrag; kräver man en städad ekonomi kommer man utreda det också.
Senast redigerad av armatura 2018-05-13 kl. 14:19.
Citera
2018-05-13, 14:23
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Skulle snarare säga att man ganska fort sållar ut "brödtexten" och tar till sig det intressanta. Att skriva att du jobbar hårt och är lojal är ganska intetsägande om du tänker efter.

Det allra viktigaste är CV:t, har personen rätt kompetens för tjänsten, och vad har personen uträttat tidigare. Vilka personer är det som går i god för personen, en före detta arbetsledare på donken blir ganske inte lika intressant som en banktjänsteman, och så vidare. Har personen spenderat långa tider utan arbete, vad kan man dra för slutsats av det? Sedan finns det delar som man inte bör ta upp på sitt CV och som istället borde tas upp i det personliga brevet. CV:t ska (tycker jag) kort beskriva dig och din levnadsform och sedan komplettera CV:t i hur du anser att du är en passande applikant till tjänsten. CV:t blir ett vad och det personliga brevet blir ett hur och varför.

Det personliga brevet ska ge en bild av dig som person och vara ett underlag till en intervju. Att säga "jag är en lagspelare" kanske låter som att det tickar en ruta, men helt ärligt säger det inte särskilt mycket. Att däremot säga något i stil med "under mina år som fotbollsspelare i knäckebröhults A-lag har jag lärt mig vikten av samarbete" eller är tusen gånger bättre. Du identifierar en egenskap du vill lyfta fram och kopplar detta till någonting du har gjort, vilket blir både en sorts personbeskrivning och samtidigt en merit som kommer att verka mer intressant och öppna upp för dialog under en eventuell intervju.

Sen beror det såklart på vad du söker för tjänst, och jag kanske är mer kritisk än en rekryterare som är relevant för en annan person. Jag hade nog inte skrivit att jag inte har skulder eller är med i brottsregistret; inte för att jag har eller är det utan mer för att det känns stappligt och det hade fått mig som arbetsgivare att fundera varför man vill lägga fram det. Kräver tjänsten utdrag ur brottsregistret kommer arbetsgivaren att begära utdrag; kräver man en städad ekonomi kommer man utreda det också.

Men jag kan förstå en arbetsgivare, som har flera hundra sökanden till ett arbete. Det blir mer eller mindre ett lotteri, vem som får arbetet, jag tror dom flesta arbetsgivare, snabbkollar med vad dom sökande har arbetat med tidigare, sen väljer man ut några, sen lägger man dom i skål och sen drar man en.
Citera
2018-05-13, 14:34
Medlem
Håller med om dig angående det mesta, men ville bara kommentera detta.

Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Det allra viktigaste är CV:t, har personen rätt kompetens för tjänsten, och vad har personen uträttat tidigare. Vilka personer är det som går i god för personen, en före detta arbetsledare på donken blir ganske inte lika intressant som en banktjänsteman, och så vidare.

Det sägs det att McDonalds är en bra merit. Har nu bara hittat gamla artiklar om det, men det kanske är aktuellt fortfarande. Borde det vara. Annars är det ju svårt att jämföra anställda på banker (som ofta har högre utbildning och en helt annan arbetserfarenhet, samtidigt som de kanske aldrig har haft "skitjobb") med någon som har jobbat på McDonalds och antingen fortsätter med okvalificerade jobb eller utbildar sig till något och arbetar med detta i framtiden.

Som tex: https://www.svd.se/facket-berommer-mcdonalds

Citat:
Bolaget har låtit Sifo undersöka hur det gått för de som jobbade på McDonalds för tio år sedan och hur andra arbetsgivare värderar erfarenheten från McDonalds. 400 före detta anställda och 200 personalchefer på företag med över 100 anställda har intervjuats.

Att ta ansvar, få ordningssinne och lära sig ledarskap är några av de positiva lärdomar de före detta anställda tagit med sig ut i arbetslivet enligt rapporten.

Samt -> http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/svenska-personalchefer-arbetslivserfarenhet-viktigare-aen-extra-hoegskolepoaeng-143677

Citat:

SIFO-resultaten i korthet

* 85 procent av personalcheferna upplever att yngre människor som söker jobb ofta har hög utbildning men saknar nödvändig praktisk arbetslivserfarenhet.
* 91 procent av ungdomarna uppger bristen på erfarenhet som den troligaste förklaringen till att det är svårt att få arbete.
* 91 procent av personalcheferna tycker att McDonald's är en bra arbetsplats för ungdomar att få arbetslivserfarenhet.
* 88 procent av personalcheferna ser positivt på en McDonald's-erfarenhet när de ska rekrytera.
* Cirka 60 procent av personalcheferna värderar erfarenheten från ett halvårs extraarbete på McDonald's högre än en extra termin i statsvetenskap på universitetet.]
Citera
2018-05-13, 17:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ni hänger upp er för mycket på PB. Det är erat CV, som avgör om ni får arbetet. AF vill att man ska hitta på och ljuga om saker, men sånt förstår arbetsgivarna, dom är inte dumma.

Du fattar det här helt fel när du säger att "vi" hänger upp oss för mycket på PB och att det är CV:t som avgör om "vi" får jobbet.

Kallla gärna andra "ni", men jag är arbetsgivare här och har läst PB och CV i decennier. Är därför helt på det klara med vilka som är intressanta och vilka som hamnar i papperskorgen.

Och CV:t avgör definitivt inte om en sökande får något jobb.
Citera
2018-05-13, 19:48
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Skriver du att du är en social person som gärna umgås med vänner, vilket alla utvecklings störda skriver, eller så skriver du att du är intresserad av detta ämnet och gärna sitter hemma och läser böcker om hur universum bildades, t.ex, vilket påvisar att du är en smart person som gärna lär sig saker på din fritid.
dvs en person som kan komma med smarta ideer om hur företaget kan utvecklas.

Ingen vill ha en tjöt röv på kontoret, dom vill ha smarta människor.
vi lever i en tid där folk inte kan prata sig till saker längre, utan hur du kan hjälpa företaget utvecklas bäst är det som spelar någon som helst roll, då majoriteten av världen är extroverta, vill företagen ha introverta personer.

Men få människor skriver om sina intressen för att lära sig nya ämnen sällan, vilket är en miss, människor som vill lära sig är dom mest attraktiva personerna på arbetsmarknaden.

FAN vad svårt det ska vara för vissa personer att tänka ett steg längre puss

Kan bara säga att detta är ljug rakt igenom.

Företagen anställer extroverta människor med bra utstrålning. Såna som passar bra in i gruppen. Det psykosociala är idag oerhört mycket viktigare än tekniska förmågor. Bara kolla runt på arbetsplatserna vilka spån som slunkit igenom den värdelösa rekryteringsprocessen. Inkompetenta sociopater är tyvär de som springer före i kön . Se ÖB-reklamen som typexempel.
Citera
2018-05-14, 01:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Med PB ska du ge info, arbetsgivaren vet att du söker arbetet, du behöver inte förklara varför du söker arbetet, men vi hör att du kör med AFs standardmall, kanske på tiden att du prövar på något eget.
Jag är inte arbetssökande. Däremot har jag tidigare jobbat som arbetsförmedlare, och då bland annat hunnit med att hjälpa något hundratal personer med just det här att skriva ett fungerande personligt. För det är tyvärr så, att den okunskap som bland annat du och TS uppvisar i den här tråden inte alls är ovanlig. En ljuspunkt är dock att okunskapen främst finns hos dom som är relativt nya på arbetsmarknaden och saknar såväl eftergymnasial utbildning som väsentlig erfarenhet av arbetslivet. När man skaffat utbildning och/eller ordentlig arbetslivserfarenhet från den bransch man söker arbete inom vet man så mycket mer om vad som är relevanta frågor att besvara och relevanta aspekter att lyfta fram.
Citera
2018-05-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!

Håller med dig. Totalt jäkla trams.
Citera
2018-05-14, 04:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Håller med dig. Totalt jäkla trams.
Läs de inlägg i tråden från personer som har en lite mer balanserad uppfattning, så inser sannolikt även du syftet.
Citera
2018-05-14, 06:49
Medlem
Mycket okunnigt folk i tråden. Jag rekryterar inte själv men min chef gör och jag har tittat på hur han gör. Efter han läst det personliga brevet är det fullt av undestrykningar och kommentarer ibmargonalen kring detaljer han vill veta mer om och som han kommer ta upp på intervjun. Min chef får inte alla ansökningar som kommer in utan HR gör första sållningen och tar bort dem som inte är i närheten att uppfylla de formella kraven.

Lite tillspetsat så CV avgör om ditt personliga brev blir läst och brevet avgör om du får komma på intervju.
Citera
2018-05-14, 07:31
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag är inte arbetssökande. Däremot har jag tidigare jobbat som arbetsförmedlare, och då bland annat hunnit med att hjälpa något hundratal personer med just det här att skriva ett fungerande personligt. För det är tyvärr så, att den okunskap som bland annat du och TS uppvisar i den här tråden inte alls är ovanlig. En ljuspunkt är dock att okunskapen främst finns hos dom som är relativt nya på arbetsmarknaden och saknar såväl eftergymnasial utbildning som väsentlig erfarenhet av arbetslivet. När man skaffat utbildning och/eller ordentlig arbetslivserfarenhet från den bransch man söker arbete inom vet man så mycket mer om vad som är relevanta frågor att besvara och relevanta aspekter att lyfta fram.

Vi vet alla hur mycket kritik Arbetsförmedlingen får, vinner alliansen valet ska dom lägga ner AF. AF har blivit ett gigantisk myndighet som gör av med en massa skattepengar. Istället för att ta sitt ansvar, har AF börjat med allt mer låtsasarbeten, så det ska se ut som människor arbetar, fast dom inte gör det. PB är inte problemet, det är AF som är problemet.
Citera
2018-05-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja vad fan ska det vara bra för? Det är la inte någon jävla kontaktannons?

Skriver man sitt CV där man har med personinformation, utbildning, erfarenhet och lite personliga egenskaper osv.

Man har helt enkelt med allt som är relevant och som tydligt visar att man passar för det jobbet.

Så varför personligt brev? Vad vill dem egentliga veta? Vad man gör efter klockan 21:00 på kvällarna? Vad ens hund heter? Vilken favoriträtt man har? TRAMS!

Lite integritet tack!

Har du jobb idag? Grattis i så fall! Nä, men allvarligt...

Klart ett personligt brev spelar roll. Arbetsgivare vill sålla ut dem som inte är tillräckligt bra och vill självfallet bara anställa den som är mest lämpad för jobbet. Det är ju trots allt en investeringsrisk de tar när de anställer. Förhoppningen är ju att personen de anställer ska ge företaget mer pengar än vad han/hon kostar.

Hur urskiljer man vilka som är mer prestationsbenägna än andra? Jo, de som säljer in sig själv bäst. Om du är den enda som bara skickar ett ganska statiskt CV medan alla andra skriver utförliga personliga brev så kan du antagligen räkna med att ryka.

Dessutom väljer du ju själv vad du skriver i brevet, så varför skulle det vara integritetskränkande?

Det jag själv brukar skriva är hur jag är som person, hur jag hanterar stress, att jag är ordningsam, strukturerad, att jag alltid passar tider och andra saker som utmärker mig. Jag brukar även snabbt nämna lite vad jag åstadkommit på tidigare arbeten, men även vad som intresserar mig på fritiden... jag brukar även hinta lite om att jag är fokuserad på karriär och att jag inte har eller har för avsikt att bilda familj (vilket brukar få arbetsgivarnas pussys att vattnas... vem vill inte anställa någon som aldrig behöver VAB:a eller vara föräldraledig liksom?) o.s.v. Det är upp till dig... men ett personligt brev gör allt annat än skada!

Lycka till!
Citera
2018-05-14, 10:23
Medlem
Citat:
Vi vet alla hur mycket kritik Arbetsförmedlingen får, vinner alliansen valet ska dom lägga ner AF. AF har blivit ett gigantisk myndighet som gör av med en massa skattepengar. Istället för att ta sitt ansvar, har AF börjat med allt mer låtsasarbeten, så det ska se ut som människor arbetar, fast dom inte gör det. PB är inte problemet, det är AF som är problemet.

Fast det där är väl inte sant? Inget riksdagsparti har väl sagt att de vill lägga ner Arbetsförmedlingen?

Dock tycker jag att Arbetsförmedlingen borde läggas ner, vilket ändå ger dig lite rätt! Det är som du säger; mycket låtsasarbeten och som vanligt med många statliga myndigheter så är engagemanget inte särskilt stort. Dessutom går de flesta företag ändå till tredjepartsrekryterare framför Arbetsförmedlingen, vilket i sig är ett ganska stort argument för varför just Arbetsförmedlingen borde skrotas, helst igår!
Vad är det som Arbetsförmedlingen gör så bra (haha... kul skämt) som ingen annan skulle kunna göra åtminstone lika bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in