Citat:
AF har ju lärt alla att skriva, jag jobbar hårt, jag är först på arbetsplatsen och sist därifrån. Arbetsgivarna ser dessa PB, som har det skrivet dagligen, när du skriver så, är du inte unik, det visar mer på att du har lyssnat på handläggarna på AF. Det är när du gör din PB, annorlunda som arbetsgivaren kommer vakna upp, yiipiie en kille som kan skriva för egen maskin, den här killen ska vi ha.
Arbetsgivare gillar arbetssökande som inte har skulder och inte är med i något brottsregister. Det gör att du kommer få pluspoäng, men om du däremot undanhåller såna uppgifter, då kommer arbetsgivaren bli misstänksam.
Arbetsgivare gillar arbetssökande som inte har skulder och inte är med i något brottsregister. Det gör att du kommer få pluspoäng, men om du däremot undanhåller såna uppgifter, då kommer arbetsgivaren bli misstänksam.
Skulle snarare säga att man ganska fort sållar ut "brödtexten" och tar till sig det intressanta. Att skriva att du jobbar hårt och är lojal är ganska intetsägande om du tänker efter.
Det allra viktigaste är CV:t, har personen rätt kompetens för tjänsten, och vad har personen uträttat tidigare. Vilka personer är det som går i god för personen, en före detta arbetsledare på donken blir ganske inte lika intressant som en banktjänsteman, och så vidare. Har personen spenderat långa tider utan arbete, vad kan man dra för slutsats av det? Sedan finns det delar som man inte bör ta upp på sitt CV och som istället borde tas upp i det personliga brevet. CV:t ska (tycker jag) kort beskriva dig och din levnadsform och sedan komplettera CV:t i hur du anser att du är en passande applikant till tjänsten. CV:t blir ett vad och det personliga brevet blir ett hur och varför.
Det personliga brevet ska ge en bild av dig som person och vara ett underlag till en intervju. Att säga "jag är en lagspelare" kanske låter som att det tickar en ruta, men helt ärligt säger det inte särskilt mycket. Att däremot säga något i stil med "under mina år som fotbollsspelare i knäckebröhults A-lag har jag lärt mig vikten av samarbete" eller är tusen gånger bättre. Du identifierar en egenskap du vill lyfta fram och kopplar detta till någonting du har gjort, vilket blir både en sorts personbeskrivning och samtidigt en merit som kommer att verka mer intressant och öppna upp för dialog under en eventuell intervju.
Sen beror det såklart på vad du söker för tjänst, och jag kanske är mer kritisk än en rekryterare som är relevant för en annan person. Jag hade nog inte skrivit att jag inte har skulder eller är med i brottsregistret; inte för att jag har eller är det utan mer för att det känns stappligt och det hade fått mig som arbetsgivare att fundera varför man vill lägga fram det. Kräver tjänsten utdrag ur brottsregistret kommer arbetsgivaren att begära utdrag; kräver man en städad ekonomi kommer man utreda det också.
Senast redigerad av armatura 2018-05-13 kl. 14:19.
Senast redigerad av armatura 2018-05-13 kl. 14:19.
puss