2018-05-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så här med facit i hand, blir man alldeles kall när man tänker på att man kanske kunde ha räddat Patrik. Vill med eftertryck påpeka att vi inget vet om detta varit möjligt. Med tanke på att de vittnesmål som kom in i efterhand som kan ha varit riktiga, kan det inneburit att Patrik vandrat runt i området länge.

Jag vet att vi diskuterat det här många, många gånger redan. Som förälder måste man känna en desperation när man förstår att Patrik inte är med på tåget. Och att polisen vill vänta med att efterlysa för att se om inte personen dyker upp ändå.

Här är ett annat fall (som på inget vis liknar detta försvinnande) där föräldrarna tidigt fattade att det måste ha hänt något allvarligt, men polisen låg lågt.

"- Jag sa att något är jättefel. Man känner ju det direkt och så som bilen såg ut också. Vi bönade och bad att de skulle gå upp med helikopter.

Helen Berntsson beskriver också hur hon vädjade till polisen om hjälp.

- Trots att vi sa att ingen av tjejerna skulle dra sig för att ringa hem om det hade hänt någonting fick vi ingen hjälp. Där stod vi vid bilen. Vad skulle vi göra för någonting? Var ska vi leta någonstans?
"

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-lamnades-tjejerna-for-att-frysa-ihjal-i-snon/

Som sagt, historian skiljer sig helt och hållet, men ville ta upp fallet enbart med tanke på polisens agerande. (Så detta är inget jag tror att Patrik råkat ut för.)

Föräldrarna förstår att det måste ha hänt något mycket allvarligt, annars skulle flickorna hört av sig. Men polisen gör inget.

Den ena flickan var väldigt allvarligt skadad i huvudet. Man vet inte om hon hade överlevt om man hittat henne tidigare. De hade ju legat redan många timmar i iskalla vintern. Men kanske hade den andra flickan kunnat räddats???

Har läst om fall där man ändå dragit igång väldigt snabbt, eftersom man förstått att det måste ha hänt något allvarligt. Oftast gäller det då minderåriga, barn och äldre. I USA har jag sett att polisen agerat också väldigt snabbt då det stått klart att det finns hopp om att kunna göra en avgörande insats. Där föräldrarna förklarat att det inte är likt den här personen att göra på detta sätt. Att de känner på sig att det har hänt något allvarligt. Kanske skulle kunna hända även här om man råkar på "rätt" person, som förstår allvaret?

Men jag förstår att polisen måste ändå tänkt att Patrik verkat kapabel att ta beslut och kunna ta hand om sig själv. Det första man tänker på när någon hopar av tåget på detta sätt, är kanske självmord. Och att detta då kanske har gjorts i ganska nära anslutning till att han stigit av tåget. Det andra kanske är att han avvikit för att han behövde en "paus", sk frivilligt försvinnande. Förmodligen de två vanligaste orsakerna till försvinnanden.

Jo men en person som är ytterst olycklig som vi vet att han mamma berättade för polisen ,och som längtar hem och som vi vet hade krångel med mobilen , den borde de ju sätta sök på fort som tusan !

Tänk om han avlidit under de två första dygnen som polisen väntat .....
Senast redigerad av evaveva 2018-05-12 kl. 11:57.
Citera
2018-05-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag förstår att polisen måste ändå tänkt att Patrik verkat kapabel att ta beslut och kunna ta hand om sig själv. Det första man tänker på när någon hopar av tåget på detta sätt, är kanske självmord. Och att detta då kanske har gjorts i ganska nära anslutning till att han stigit av tåget. Det andra kanske är att han avvikit för att han behövde en "paus", sk frivilligt försvinnande. Förmodligen de två vanligaste orsakerna till försvinnanden.

Och jag vill understryka att jag, med mitt inlägg häromdagen (igår?), inte tycker att det känns okej, att det händer att det dröjer innan sök blir av, men jag förstår att det inte fungerar att polisen åker ut på alla larm om försvunna personer.

Usch, känns inte alls bra att vi snart kan säga "ett år sen" o efter det blir det "för över ett år sen"..
Citera
2018-05-13, 08:10
Medlem
Det är relevant att ta reda på hur länge väskorna stått på platserna de hittades. Ryggsäcken hade alltså blivit noterad vid 18-tiden. Finns det vittnen som kan säga att den INTE var där vid 17 eller 16, kanske samma vittne som såg den där vid 18.
Hittar inget om det i tråden.
Citera
2018-05-13, 19:51
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
När hittades rullväskan?

Runt 15 eller strax efter skulle bägge väskorna ha kunnat vara lämnade där de blev hittade.

Troligt att det var Patrik själv som ställde ifrån sig rullväskan, tung att släpa på, sedan ryggsäcken, men till exempel ryggsäcken skulle ju också någon annan ha kunnat gått iväg med och sedan slängt iväg vid diket.

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2018-05-13 kl. 20:17.
Citera
2018-05-13, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
När hittades rullväskan?

Runt 15 eller strax efter skulle bägge väskorna ha kunnat vara lämnade där de blev hittade.

Troligt att det var Patrik själv som ställde ifrån sig rullväskan, tung att släpa på, sedan ryggsäcken, men till exempel ryggsäcken skulle ju också någon annan ha kunnat gått iväg med och sedan slängt iväg vid diket.

P dumpar datorn, någon annan dumpar datorn en andra gång, en tredje person tittar i ryggsäcken och bryr sig inte om datorn? Är det så verkligheten brukar se ut, folk struntar helt enkelt i en laptop, ingenting att ha?
Citera
2018-05-14, 09:27
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
P dumpar datorn, någon annan dumpar datorn en andra gång, en tredje person tittar i ryggsäcken och bryr sig inte om datorn? Är det så verkligheten brukar se ut, folk struntar helt enkelt i en laptop, ingenting att ha?

Beror ju på. Som någon menar i en av länkarna i mitt förra inlägg kan en låst laptop vara ointressant.

Den tredje var i så fall den som rapporterade fyndet, en person som tydligen kände på utsidan av ryggsäcken att det var en laptop.
Citera
2018-05-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag kan ju bara svara för hur jag skulle göra, men om jag hade hittat en ryggsäck slängd i ett dike (?) innehållande en laptop så hade jag givetvis inte lagt beslag på den då man ju faktiskt inte vet varför den hade hamnat där eller om kanske någon sökte efter den, och ej att förglömma möjligheten att den ju till och med skulle kunna ha hamnat där på grund av ett brott.

Däremot är det möjligt att jag kanske hade väntat några dagar om jag hade befunnit mig i området så länge, och sedan, om den var kvar, lämnat in den någonstans, eventuellt hos Polisen.
Citera
2018-05-14, 15:22
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag kan ju bara svara för hur jag skulle göra, men om jag hade hittat en ryggsäck slängd i ett dike (?) innehållande en laptop så hade jag givetvis inte lagt beslag på den då man ju faktiskt inte vet varför den hade hamnat där eller om kanske någon sökte efter den, och ej att förglömma möjligheten att den ju till och med skulle kunna ha hamnat där på grund av ett brott.

Däremot är det möjligt att jag kanske hade väntat några dagar om jag hade befunnit mig i området så länge, och sedan, om den var kvar, lämnat in den någonstans, eventuellt hos Polisen.

Men om det varit observationer i anslutning till tiden han klev av, med väskor och utan väskor strax efter, kan man vara säker på att Patrik lämnat väskorna då? Rent hypotetiskt...
Citera
2018-05-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Men om det varit observationer i anslutning till tiden han klev av, med väskor och utan väskor strax efter, kan man vara säker på att Patrik lämnat väskorna då? Rent hypotetiskt...

Nej, det kan man ju givetvis inte. Jag bara svarade rent allmänt på vad OY undrade, huruvida man bara skulle lämna en dator orörd om man fann en inuti en ryggsäck någonstans sådär.
Citera
2018-05-14, 15:40
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Nej, det kan man ju givetvis inte. Jag bara svarade rent allmänt på vad OY undrade, huruvida man bara skulle lämna en dator orörd om man fann en inuti en ryggsäck någonstans sådär.

Absolut. Det förstår jag. Blev i all hast lite felciterat.

Ville bara rent allmänt undra över hur stora oddsen är att Patrik själv lämnat sina väskor om vi säger att det ex finns 3, 4 eller 6 observationer med Patrik utan väskor strax efter han han syns bära de i närheten av första väskans plats. Låg säga med ett tidsspann på 20-30 min. Och min tanke är rent hypotetisk som sagt och ska egentligen inte hamna som citat till ditt inlägg, men skriver jag ett nytt efter att ha svarat dig så ser det för odlingen ut som jag spammat tråden
Citera
2018-05-14, 18:20
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife

Självklart aldrig helt säker, men mer säker än nu i alla fall.

Ingenting är säkert efter perrongkameran, förutom att de två upphittade väskorna tillhör P.

Vad säger de två (eller tre, om någon såg något vid "pylontunneln"?) vittnena?
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2018-05-14 kl. 18:22.
Citera
2018-05-14, 21:27
Medlem
Enligt Aftonbladet har en privatperson strax efter 18 larmat polisen. Efter att ha hittat något som kan vara kvarlevor efter en människa.

Nu utreds det som att det är en mördad människa.

Nu kommer folk garanterat börja gapa om att det var i Hallsberg han försvann.

Men finns inget som säger att han inte kunnat ta sig till Uppsala..och kanske där råkat ut för något hemskt. OM det nu är mord.

Han kan ju också drunknat.

Och behöver ju ej heller vara han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in