2018-05-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det står i citatet att den som såg den på måndagen trodde att det var ett bylte och när efterlysningen gick ut på onsd så gick upphittaren dit igen för att kika närmare och såg att det var en ryggsäck 😊

Ah, då klarnade det. Tack.
Citera
2018-05-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Så ryggsäcken återfanns samma dag som Patrik försvann?
Så den uppgift som angavs i Dagens Nyheter är felaktig, då, där det står att Patrik försvann på måndagen och ryggsäcken återfanns på onsdagen?

Från tidigare inlägg:

Det har gått nästan två veckor sedan Patrik Linfeldt måndagen den 22 maj satte sig på tåget i Falun, hans studieort, för att åka hem till familjen i Skåne.
(...)
onsdagen dök en ledtråd upp då polisen fann 22-åringens ryggsäck, som bland annat innehöll hans dator. https://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-framsteg-i-sokandet-efter-forsvunne-patrik-linfeldt/

Så vilket är det?

En som skriver härinne ,dennes kompis var ute och joggade vid 18-tiden samma dag som Patrik försvann , och såg då ryggsäcken ligga där ...(detta var INNAN han var eftersökt).

Hen tittade i den och lät den sen ligga kvar och när sen efterlysningen om Patriks försvinnande kom ut ,då meddelade hen polisen om att det låg en ryggsäck med just det signalementet på den plats där hen joggat förbi...

På ryggsäcken fanns ju ett "FI-märke och en påsydd "Snobben-dekal" ...så att det var Patriks ryggsäck insåg alla snabbt..

Nämnas skall att ryggsäcken låg i samma läge som då hen kollat den ,så det verkar som att den legat orörd sen dess...
Senast redigerad av evaveva 2018-05-12 kl. 09:54.
Citera
2018-05-12, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur vet vi att han har spenderat tiden på en åker i 2h?

Här blir det lite fel för de som är nya i tråden får lite fel info.

Tror knappast Patrik suttit på en åker i 2 h för då hade det funnits obsar som styrker det och säkert folk som hade gått fram till honom och undrat varför han satt där.

Jag tror t.o.m det finns beskrivet i tråden när han sågs hos kranförararen.

Eftersom det var tidig vår, har de flesta grödor ännu inte hunnit vuxit sig särskilt höga och sikten över fälten borde vara ganska bra. Någon i tråden som bodde i Hallsberg (?) sa att någon gröda kom upp tidigare och var lite högre, men som jag minns det var det en kall vår?

Vi vet inget när väskorna lämnades på sina platser. Man kan bara dra den slutsatsen att ryggsäcken låg SENAST vid 18-tiden vid diket. Och förmodligen stod då även rullväska vid elskåpet vid Woodys vid samma tidpunkt.

De kan ha blivit lämnade där redan 20-30 minuter efter det att Patrik gick av tåget 14.46.

Vet inte om kranförarens observation har fått någon mer exakt tidpunkt mer än att det var samma kväll.

(klicka på siffrorna kommer text fram):
https://kartor.eniro.se/?c=59.085915,15.118732&z=13&d={%22m%22:[[59.071029,15.113368,%22Den%20stora%20v%C3%A4skan%2 0vid%20Woodys%22,0],[59.075606,15.108004,%22Ryggs%C3%A4cken%20%C3%B6ste r%20om%20Dollarstore%22,0],[59.097576,15.130835,%22en%20kranf%C3%B6rare%20ser% 20ung%20man%20korsa%20j%C3%A4rnv%C3%A4gen%20samma% 20kv%C3%A4ll%20som%20f%C3%B6rsvinnandet%22,1],[59.118503,15.178717,%22En%20kvinna%20ser%20en%20yn gling%20st%C3%A5%20vid%20v%C3%A4gen%20tidigt%20p%C 3%A5%20morgonen%20efter%20f%C3%B6rsvinnandet%22,0],[59.067379,15.111308,%22glasg%C3%A5ng%20%C3%B6ver%2 0j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0]]}&q=%22hallsberg%22;geo

Man får inte heller glömma att dessa vittnesuppgifter inte har nämnts i pressen, utan att det är uppgifter som kommit fram i tråden via hitta Patrikgruppen (?). Så vi kan inte vara hundra på att de är riktiga. Vid den tidpunkten var ju inte Patrik anmäld försvunnen och människors vittnesuppgifter är alltid viktiga att vara försiktig med.

I det området som kranföraren arbetade kanske det inte är särskilt mycket människor som rör på sig. Joggare, folk som promenerar med hunden?

Om man tittar på kartan ser det inte ut som en väg som många går på för att transportera sig från A till B? Det är en grusväg mellan fälten. Så Patrik med sin stil och klädsel kanske verkar lite "off" i den miljön och sticker ut lite. Något som man lättare minns?
Citera
2018-05-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
En som skriver härinne ,dennes kompis var ute och joggade vid 18-tiden samma dag som Patrik försvann , och såg då ryggsäcken ligga där ....hen tittade i den och lät den sen ligga kvar och när sen efterlysningen om Patriks försvinnande kom ut ,då meddelade hen polisen om att det låg en ryggsäck med just det signalementet på den plats där hen joggat förbi...
På ryggsäcken fanns ju ett "FI-märke och en påsydd "Snobben-dekal" ...så att det var Patriks ryggsäck insåg alla snabbt..

Nämnas skall att ryggsäcken låg i samma läge som då hen sprang förbi ,så det verkar som att den legat orörd sen då hen såg den...

Åter tack. Jag har inte läst hela tråden då den är så lång, så jag missade uppenbarligen den informationen.
Citera
2018-05-12, 09:58
Medlem
Det skulle vara bra att veta när kranföraren såg den där killen som kan ha varit Patrik . för har för mig att dennne kille gick UTAN packning , och då kan man ju räkna ut typ när han ställt ifrån sig väskorna .Rätta mig om jag har fel !?

Antar att kranföraren jobbar till 16.00 en vanlig måndag som denna ....så Patrik kan ju ha släppt väskorna redan vid 16-tiden i så fall.
Senast redigerad av evaveva 2018-05-12 kl. 10:16.
Citera
2018-05-12, 10:16
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom det var tidig vår, har de flesta grödor ännu inte hunnit vuxit sig särskilt höga och sikten över fälten borde vara ganska bra. Någon i tråden som bodde i Hallsberg (?) sa att någon gröda kom upp tidigare och var lite högre, men som jag minns det var det en kall vår?

Vi vet inget när väskorna lämnades på sina platser. Man kan bara dra den slutsatsen att ryggsäcken låg SENAST vid 18-tiden vid diket. Och förmodligen stod då även rullväska vid elskåpet vid Woodys vid samma tidpunkt.

De kan ha blivit lämnade där redan 20-30 minuter efter det att Patrik gick av tåget 14.46.

Vet inte om kranförarens observation har fått någon mer exakt tidpunkt mer än att det var samma kväll.

(klicka på siffrorna kommer text fram):
https://kartor.eniro.se/?c=59.085915,15.118732&z=13&d={%22m%22:[[59.071029,15.113368,%22Den%20stora%20v%C3%A4skan%2 0vid%20Woodys%22,0],[59.075606,15.108004,%22Ryggs%C3%A4cken%20%C3%B6ste r%20om%20Dollarstore%22,0],[59.097576,15.130835,%22en%20kranf%C3%B6rare%20ser% 20ung%20man%20korsa%20j%C3%A4rnv%C3%A4gen%20samma% 20kv%C3%A4ll%20som%20f%C3%B6rsvinnandet%22,1],[59.118503,15.178717,%22En%20kvinna%20ser%20en%20yn gling%20st%C3%A5%20vid%20v%C3%A4gen%20tidigt%20p%C 3%A5%20morgonen%20efter%20f%C3%B6rsvinnandet%22,0],[59.067379,15.111308,%22glasg%C3%A5ng%20%C3%B6ver%2 0j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0]]}&q=%22hallsberg%22;geo

Man får inte heller glömma att dessa vittnesuppgifter inte har nämnts i pressen, utan att det är uppgifter som kommit fram i tråden via hitta Patrikgruppen (?). Så vi kan inte vara hundra på att de är riktiga. Vid den tidpunkten var ju inte Patrik anmäld försvunnen och människors vittnesuppgifter är alltid viktiga att vara försiktig med.

I det området som kranföraren arbetade kanske det inte är särskilt mycket människor som rör på sig. Joggare, folk som promenerar med hunden?

Om man tittar på kartan ser det inte ut som en väg som många går på för att transportera sig från A till B? Det är en grusväg mellan fälten. Så Patrik med sin stil och klädsel kanske verkar lite "off" i den miljön och sticker ut lite. Något som man lättare minns?

A-B, menar du väska 1 och 2 då? Grusvägen som går där känns naturlig och det verkar som folk från Norra Sanna och Gränby tar den vägen in mot ”tätbygden”. Såg flera promenerade och joggande där. Även hundägare på promenad 😊

Nej såg nu att obstiden från kranföraren inte låg här.
Citera
2018-05-12, 10:45
Medlem
Citat:
Hur vet vi att han har spenderat tiden på en åker i 2h?

Här blir det lite fel för de som är nya i tråden får lite fel info.

Tror knappast Patrik suttit på en åker i 2 h för då hade det funnits obsar som styrker det och säkert folk som hade gått fram till honom och undrat varför han satt där.

Jag tror t.o.m det finns beskrivet i tråden när han sågs hos kranförararen.

Han kan ju ha gått till väskornas ställe, direkt från stationen o sen vandrat vidare. Har han lämnat dem, för att han inte vill/orkar ha med dem, finns det ju ingen anledning för honom att hänga kvar i närheten av dem, tänker jag..

Ps. Ser nu att andra kommit fram till detsamma, men när jag skrev detta, hade jag inte läst kommentarerna på sista sidan.
Senast redigerad av Urtavlan 2018-05-12 kl. 10:53. Anledning: .
Citera
2018-05-12, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
A-B, menar du väska 1 och 2 då? Grusvägen som går där känns naturlig och det verkar som folk från Norra Sanna och Gränby tar den vägen in mot ”tätbygden”. Såg flera promenerade och joggande där. Även hundägare på promenad 😊

Nej såg nu att obstiden från kranföraren inte låg här.

Nej, med A-B menade jag mer att det inte verkade vara en tätt trafikerad gångväg på det sätt som en väg kan vara mellan en tågstation eller ett centrum till ett bostadsområde. Det var den typen av folk på vägen som jag trodde, med joggare och "hundpromenerare". Det verkar kanske vara ganska många som rör sig i området ändå om jag förstår dig rätt.

Tänkte mest på att Patrik med sin klädsel stack ut lite och kanske var för kranföraren lättare att minnas i efterhand när efterlysningen väl kom ut. Inte lätt att minnas flera dagar efter om man sett någon gåendes på vägen.

Funderar på vilka arbetstider en kranförare kan ha? Jobbar de efter 18.00?

Tänker ändå att om Patrik hade satt sig ner någonstans där för att vila, borde kanske någon lagt märke till det?

Sedan är ju nästa observation (som vi fått via tråden och Hitta Patrik-gruppen) tidigt nästa morgon. Då i riktning mot Hällabrottet. Vittnet har uppgett att hon såg en yngling vid vägen. Nu har jag tyvärr glömt hur beskrivningen var, men var det inte "förvirrad" eller något liknande??

Jag hoppas att man gör nya sök snart. Nu verkar "sommaren" komma med stormfart och snart har det växt upp så mycket växtlighet att det blir omöjligt att hitta något.
Citera
2018-05-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Han kan ju ha gått till väskornas ställe, direkt från stationen o sen vandrat vidare. Har han lämnat dem, för att han inte vill/orkar ha med dem, finns det ju ingen anledning för honom att hänga kvar i närheten av dem, tänker jag..

Nej precis ,det har du ju helt rätt i .

Men då kommer vi till nästa fråga ,vad tusan gjorde han då ?

Liftade ?
Då borde han ju varit hemma vid det här laget?

Tagit självmord?
Då lär han ju ha hittats nu ?

Så vad mer för scenario finns det ?
Citera
2018-05-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, med A-B menade jag mer att det inte verkade vara en tätt trafikerad gångväg på det sätt som en väg kan vara mellan en tågstation eller ett centrum till ett bostadsområde. Det var den typen av folk på vägen som jag trodde, med joggare och "hundpromenerare". Det verkar kanske vara ganska många som rör sig i området ändå om jag förstår dig rätt.

Tänkte mest på att Patrik med sin klädsel stack ut lite och kanske var för kranföraren lättare att minnas i efterhand när efterlysningen väl kom ut. Inte lätt att minnas flera dagar efter om man sett någon gåendes på vägen.

Funderar på vilka arbetstider en kranförare kan ha? Jobbar de efter 18.00?

Tänker ändå att om Patrik hade satt sig ner någonstans där för att vila, borde kanske någon lagt märke till det?

Sedan är ju nästa observation (som vi fått via tråden och Hitta Patrik-gruppen) tidigt nästa morgon. Då i riktning mot Hällabrottet. Vittnet har uppgett att hon såg en yngling vid vägen. Nu har jag tyvärr glömt hur beskrivningen var, men var det inte "förvirrad" eller något liknande??

Jag hoppas att man gör nya sök snart. Nu verkar "sommaren" komma med stormfart och snart har det växt upp så mycket växtlighet att det blir omöjligt att hitta något.

Men Gud ,då måste han ha fått för sig att typ GÅ hem , mamma mia ,så sorgset ,för det första verkade han ju gå uppåt mot Kumla så det hållet var ju helt fel för honom , och sen undrar man ju hur länge man kan klara sig utan vätska när man går långt ?
Det här är så himla sorgset så det finns inte ord .....
Citera
2018-05-12, 11:21
Medlem
NinaBes avatar
"Hålltider och platser för kända observationer:"

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Citera
2018-05-12, 11:31
Medlem
notknapparens avatar
Så här med facit i hand, blir man alldeles kall när man tänker på att man kanske kunde ha räddat Patrik. Vill med eftertryck påpeka att vi inget vet om detta varit möjligt. Med tanke på att de vittnesmål som kom in i efterhand som kan ha varit riktiga, kan det inneburit att Patrik vandrat runt i området länge.

Jag vet att vi diskuterat det här många, många gånger redan. Som förälder måste man känna en desperation när man förstår att Patrik inte är med på tåget. Och att polisen vill vänta med att efterlysa för att se om inte personen dyker upp ändå.

Här är ett annat fall (som på inget vis liknar detta försvinnande) där föräldrarna tidigt fattade att det måste ha hänt något allvarligt, men polisen låg lågt.

"- Jag sa att något är jättefel. Man känner ju det direkt och så som bilen såg ut också. Vi bönade och bad att de skulle gå upp med helikopter.

Helen Berntsson beskriver också hur hon vädjade till polisen om hjälp.

- Trots att vi sa att ingen av tjejerna skulle dra sig för att ringa hem om det hade hänt någonting fick vi ingen hjälp. Där stod vi vid bilen. Vad skulle vi göra för någonting? Var ska vi leta någonstans?
"

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-lamnades-tjejerna-for-att-frysa-ihjal-i-snon/

Som sagt, historian skiljer sig helt och hållet, men ville ta upp fallet enbart med tanke på polisens agerande. (Så detta är inget jag tror att Patrik råkat ut för.)

Föräldrarna förstår att det måste ha hänt något mycket allvarligt, annars skulle flickorna hört av sig. Men polisen gör inget.

Den ena flickan var väldigt allvarligt skadad i huvudet. Man vet inte om hon hade överlevt om man hittat henne tidigare. De hade ju legat redan många timmar i iskalla vintern. Men kanske hade den andra flickan kunnat räddats???

Har läst om fall där man ändå dragit igång väldigt snabbt, eftersom man förstått att det måste ha hänt något allvarligt. Oftast gäller det då minderåriga, barn och äldre. I USA har jag sett att polisen agerat också väldigt snabbt då det stått klart att det finns hopp om att kunna göra en avgörande insats. Där föräldrarna förklarat att det inte är likt den här personen att göra på detta sätt. Att de känner på sig att det har hänt något allvarligt. Kanske skulle kunna hända även här om man råkar på "rätt" person, som förstår allvaret?

Men jag förstår att polisen måste ändå tänkt att Patrik verkat kapabel att ta beslut och kunna ta hand om sig själv. Det första man tänker på när någon hopar av tåget på detta sätt, är kanske självmord. Och att detta då kanske har gjorts i ganska nära anslutning till att han stigit av tåget. Det andra kanske är att han avvikit för att han behövde en "paus", sk frivilligt försvinnande. Förmodligen de två vanligaste orsakerna till försvinnanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in