Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, då förstår jag bättre, det är den vita Volvon som är intressant.
Ja, det finns en möjlighet att Sigge passerat där nära inpå mordet under förutsättning att ett samtal inte ringts.
Så kan det vara, men bevisningen för den tesen har en del svagheter.
Citera
2018-05-13, 11:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns inget stöd för att Sigge Cedergren tar extrasvängen till Oxen , det är återigen ett antagande. Vare sig Sigge åker till Oxen över åsen eller via Luntis borde han sett polisbilar men inte ett ord om detta i några förhör. Jag baserar min tro på att TKn är manipulerad utifrån de fakta som finns tillgängliga , du väljer fria gissningar . Jag gissar att vi inte kommer så mycket längre i den här diskussionen.

Det är ju uppenbart.

Under tio år undersökte man CP. Den mest undersökta svensken i modern tid. Utan att lyckas.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-13 kl. 11:51.
Citera
2018-05-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är ju uppenbart.

Under tio år undersökte man CP. Den mest undersökta svensken i modern tid. Utan att lyckas.
Extrasvängen måste ha ägt rum alldeles oavsett om samtalet 23.15-23.21 ägt rum eller ej.
Det är bara frågan om vilken tid.

Om samtalet inte ägt rum finns utrymme för att han kunnat åka en kvart tidigare.

Det finns klart stöd för att han var hemma 23.02-23.07, och det är väl ett mycket rimligt antagande att han åkte Döbelnsgatan på väg mot Oxen.
Citera
2018-05-13, 13:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Också en misstanke jag har, att revolvern som lämnades till bevakningen på mordplatsen och den som gick till destruering var två olika vapen.
Jag håller det för ganska troligt. Dessutom kan det vara så att den svarta revolvern inte alls har direkt med mordet att göra. Ett inte otroligt scenario är att SC, som inte brukade lämna Oxen före 23:00, just denna kväll åkte hem lite tidigare för att enligt överenskommelse leverera den revolver som han hade visat för Janne Lundberg på sin födelsedag tidigare i veckan. Att han inte satte revolvern i samband med mordet på Olof Palme 20 minuter senare är ganska naturligt. Och den som köpte revolvern, för att råna en bank eller så, kan mycket väl ha gömt den i prånget på Markvardsgatan när han fått höra att Palme blivit skjuten i närheten. Kanske satt han vid det tillfället på spelklubben på Markvardsgatan?
Citera
2018-05-13, 13:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Extrasvängen måste ha ägt rum alldeles oavsett om samtalet 23.15-23.21 ägt rum eller ej.

Om samtalet inte ägt rum finns utrymme för att han kunnat åka en kvart tidigare.

Det finns klart stöd för att han var hemma 23.02-23.07, och det är väl ett mycket rimligt antagande att han åkte Döbelnsgatan på väg mot Oxen.
Om jag inte misstar mig var det lagligt att åka Luntmakargatan mot Oxen. Problemet var åt det mot satta hållet, där en del av sträckan var enkelriktad.
Citera
2018-05-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om jag inte misstar mig var det lagligt att åka Luntmakargatan mot Oxen. Problemet var åt det mot satta hållet, där en del av sträckan var enkelriktad.
Det har inte med det att göra.
Det är vänstersvängen på Apelbergsgatan som sätter käppar i hjulet.
Apelbergsgatan har så vitt jag vet varit enkelriktad de senaste 20 åren, och med största sannolikhet långt innan dess.
Citera
2018-05-13, 13:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Är det någon som känner till något om personerna Anders Ekman och Christoffer Almsäter?
Citera
2018-05-13, 13:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Också en misstanke jag har, att revolvern som lämnades till bevakningen på mordplatsen och den som gick till destruering var två olika vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag håller det för ganska troligt. Dessutom kan det vara så att den svarta revolvern inte alls har direkt med mordet att göra. Ett inte otroligt scenario är att SC, som inte brukade lämna Oxen före 23:00, just denna kväll åkte hem lite tidigare för att enligt överenskommelse leverera den revolver som han hade visat för Janne Lundberg på sin födelsedag tidigare i veckan. Att han inte satte revolvern i samband med mordet på Olof Palme 20 minuter senare är ganska naturligt. Och den som köpte revolvern, för att råna en bank eller så, kan mycket väl ha gömt den i prånget på Markvardsgatan när han fått höra att Palme blivit skjuten i närheten. Kanske satt han vid det tillfället på spelklubben på Markvardsgatan?
Lars Schnell i Palmerummet såg också Sigges revolver och menar att den hade brun kolv, medan Dennis Carlsson som hittade revolvern på Markvardsgatan menade att den revolvern hade svart kolv. AF nedan är Annie Fernberg, som är omtalad i GRK och vars farbror Kjell Fernberg är den som Hylin kallar för mr X.
Lars H Schnell: Hej, Jag var på Oxen den kvällen med AF ( minns inte hur länge, gillade inte stället riktigt men var med som sällskap ) och vi gick till Markvardsgatan efter det ( min vita volvo var krockad 27/12-1985 ). När vi kom fram till den klubben så var det bla en kvinna som direkt sade att palme blivit skjuten och då vi ungefär sade "Tråkigt skämt " så sade hon att jo det var på nyheterna och gjorde en handrörelse mot tv:n som ju även kan haft radio inbyggt eller bara för att förstärka "varit på nyheterna" . Minns inte hur länge vi var där men AF gillade en pokermaskin så tiden är svår att precisera . Dagen efter fick jag veta att det varit poliskoll på Oxen och att en kvinna fått strippa av sig naken mitt i lokalerna , straxt efter att vi gått . Har inte sett en revolver som du beskriver där emot en med brun kolv uppe hos SC då jag var med som sällskap till AF och kan varit hans födelsedag eller något liknade ? Såg aldrig mynningen på den och då jag sätt större 22 calibers revolvrar så kan jag inte avgöra om det 1,) var ett äkta vapen eller en replika 2,) om kalibern var större en 22a. Har delgivit deta till PU i mejl från mitt dåvarande jobb 2006 med tipset om utklädda personer som möjlighet också Har bara skummat som hastigast bland all info runt MOP i övrigt men var det inte en startpistol som senare destruerades som man hittade i en sandlåda vid en klubb ?
Citera
2018-05-13, 13:44
Medlem
Ursprungligen postat av 14thInt

Jag vet inte om detta har varit uppe ännu angående Rimborns uppgifter;

I Mikael Holmströms Den dolda alliansen står det på s. 40:

"Roine Carlsson berättar för ÖB att regeringen av polisen fått veta att två män deltog i mordet."

Källan är ju ÖB:s dagbok, och understödjer ÅR utsaga. Blir till att kolla ÖB dagböcker.[/quote]

Hittade ett gammalt inlägg som jag tycker är intressant, någon som har synpunkter på detta?
Någon kanske har läst boken Den dolda alliansen?
Citera
2018-05-13, 13:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, då förstår jag bättre, det är den vita Volvon som är intressant.

Fast den ska visst vara utredd och avförd. Sedan vet jag inte... om man nu antar att man försökt uppmuntra SC att få dit CP... ifall detta incitament funnits väldigt tidigt?
Platsen... som måste vara i viss mån slumpmässigt vald... är ju, turligt nog - från GMs synpunkt - att makarna valde att promenera där en lönehelg, i ett område där en och annan skumlirare brukar uppehålla sig.

Det finns flera aspekter på det. Det finns flera saker som är lite störande, fast jag tycker det är lite marigt att skatta betydelsen av dem. SC är förstås en gammal räv. Han vet säkert ofta när han är bevakad, och ibland kanske ändrar på någon rutin eller så, kanske bara för skoj skull, att spanare ska bli förbannad och undra vad han sysslar med, att liva upp passet.

Men här kanske han uppfattar att han faktiskt i sammanhanget råkar ut för något märkligt, sett i backspegeln när han efteråt får veta vad som hänt i närheten. Om han dröjer med att nämna det i förhör så kanske det beror på att han antar att de vet, om han trodde sig vara bevakad av polis.

Sedan vet jag inte hur stämningen generellt var i den undre världen. Det låter ofta väldigt nostalgiskt, och nästan romantiserat, när man idag berättar om hur det var då. Men det kanske fanns andra kriminella som inte hade så gott öga till SC heller, det kan också vara en anledning att han dröjer med att berätta. Om han vill fundera på om det var en avsiktlig fientlig markering från någon speciell att inte släppa förbi honom två gånger.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-13 kl. 14:22.
Citera
2018-05-13, 13:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=gida|64039289]Extrasvängen måste ha ägt rum alldeles oavsett om samtalet 23.15-23.21 ägt rum eller ej.

Det finns klart stöd för att han var hemma 23.02-23.07, och det är väl ett mycket rimligt antagande att han åkte Döbelnsgatan på väg mot Oxen.[/QUOT

Idag är det klart att de CP-skadade emanerar från firma SC/TN.

Där man fick både HÖ och LP att köpa den konstruktionen. Och en åklagare.

Ingen av spanarna runt mordplatsen och Sigges bostad pekar ut CP. För då hade man redan gjort det i rättegångarna. När man gick all in.

Och såg man inte CP vad såg man då.

Tystnaden är total.

Borde de inte sett den övervakningen som Säpos PM vittnar om. Eller en Säpotrio enligt Sten Andersson. Eller något som HH ägnade sig åt enligt Dahlgren. Eller en Barbrogrupp enligt Donald. Eller grupper som spanade på Palme och varandra enligt uppgifter 1987. Som operation Olof. Eller Harrissons uppgifter. För att inte tala om Lingärde.

Som jag nyss skrev.

De enda personerna som med säkerhet kan placeras runt mordplatsen är narkotikaspanare. Resten är enbart spekulationer. Som helt saknar fakta som kan binda dem till Sveavägen.
Citera
2018-05-13, 14:28
Medlem
[quote=andersaanderssona|64039702]
Citat:
Ursprungligen postat av gida

Det finns klart stöd för att han var hemma 23.02-23.07, och det är väl ett mycket rimligt antagande att han åkte Döbelnsgatan på väg mot Oxen.[/QUOT

Idag är det klart att de CP-skadade emanerar från firma SC/TN.

Där man fick både HÖ och LP att köpa den konstruktionen. Och en åklagare.

Ingen av spanarna runt mordplatsen och Sigges bostad pekar ut CP. För då hade man redan gjort det i rättegångarna. När man gick all in.

Och såg man inte CP vad såg man då.

Tystnaden är total.

Borde de inte sett den övervakningen som Säpos PM vittnar om. Eller en Säpotrio enligt Sten Andersson. Eller något som HH ägnade sig åt enligt Dahlgren. Eller en Barbrogrupp enligt Donald. Eller grupper som spanade på Palme och varandra enligt uppgifter 1987. Som operation Olof. Eller Harrissons uppgifter. För att inte tala om Lingärde.

Som jag nyss skrev.

De enda personerna som med säkerhet kan placeras runt mordplatsen är narkotikaspanare. Resten är enbart spekulationer. Som helt saknar fakta som kan binda dem till Sveavägen.
Jag har svårt att tänka mig att ens någon som drev, och fortfarande driver CP spåret trodde på det egentligen.
Frågan är då varför man framhärdar, och därmed framställer sig som mer korkade än vad man är.

En rimlig förklaring är att de känner till att sanningen skulle få allt för allvarliga konsekvenser.

Jag har en teori som jag tror ligger mycket nära sanningen, och den teorin är av den digniteten att allt blir begripligt, men det är inget jag tänker/vågar yppa här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in