2018-05-12, 22:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte hur ni känner det, men jag tycker det är så mycket i mop som känns lite underligt eller svårförståeligt.
Så för mig har det blivit så att jag nästan inte litar på några uppgifter alls , jag kan få känslan att nästan alla ljuger eller har någon egen agenda.
Jag minns när HH visade revolvrarna och fantombilden, så tänkte jag de fixar nog det här till sist

Sedan visade det sig att t.ex fantombilden var gjord på lösa grunder, så nu med facit i hand känns det mera desperat gjort att göra en fantombild på de grunderna. mm

Jag förstår att det kan bli fel ibland och någon gång kanske man måste chansa.

Men man får en revolver i handen ,sedan bryr man sig inte ens om att kolla upp den .
Två poliser på plats ser bägge fel på klockan eller att båda polisernas klockor gick fel.
Ganska mycket poliser i närområdet men ingen verkar ha hunnit se något.
Kulorna hittas av privatpersoner, Holmer var i Borlänge?
Holmers chaufför säger att HH åkte med honom förbi mordplatsen på kvällen
Anders Larsson lämnade in ett varningsbrev att Palme skulle dödas.
Op hade inga livvakter.
En del papper som lämnas in försvinner på SÄPO.
En dagbok som OP skulle haft, är det oklart om den fanns eller om den försvann.
Man skulle nog hitta en massa underligheter till om man vill.
Jag kan förstå att Aner och Krantz fick myror i huvudet.

Jag har också den funderingen ibland, att det kanske är för mycket fel och tvetydigheter för att allt ska kunna passera som den mänskliga faktorn. Det knepiga är väl att en del misstag är förmodligen äkta (i mening inte avsedda) men de kanske magnifieras om man försökt dölja dem?
Citera
2018-05-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Egentligen ingenting.
Så vitt jag kan se bygger åtalet mot Christer Pettersson på manipulerade vittnen.
Det finns knappt indicier, utan är ett korthus byggt på skvaller och lösa antaganden.

I den bemärkelsen spelar det alls ingen roll.

För de som driver spåret om en polisiär konspiration, där narkotikaspanare ingår är det desto känsligare.

Då vill man stödja sin tes på att protokollen skulle vara manipulerade.

Jag är inte mot den tesen, men innan jag tar ställning måste jag samköra vittnesmål och tider.
Bygga ett tänkvärt scenario som går ihop.
Har inte hittat något starkt skäl till att det skulle föreligga några oegentligheter.
Tycker att jag påvisat detta ganska väl.

Däremot tycker jag mig se att man försökt och lyckats påverka Roger att förlägga sitt telefonsamtal till Grand, för att med stöd av honom knyta an Christer Pettersson till att bli ”grandmannen”. och därmed mördaren.
Det är tillräckligt fult.

F.ö tror jag inte att någon som ingår i persongalleriet runt CP har det minsta med mordet att göra

Då har vi frågan varför denna polis som lyssnat igenom bandet ljuger ? Och varför polisen sen själva verkar ha flyttat samtalet till den 27/2.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bevis-mot-pettersson-forfalskades-av-polisen/

Citat:
Mycket tyder alltså på att polisen själv – vid tiden för överprövningen i Högsta domstolen – noterat att datumen varit felaktiga och att samtalet i själva verket genomfördes ett dygn tidigare och därmed skulle sakna bevisvärde.

Citera
2018-05-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Då har vi frågan varför denna polis som lyssnat igenom bandet ljuger ? Och varför polisen sen själva verkar ha flyttat samtalet till den 27/2.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bevis-mot-pettersson-forfalskades-av-polisen/

Jag säger inte att han ljuger, men han behöver därmed inte ha rätt.
Det finns fler orsaker till det.

Polacker hit och dit.
Hylin påstår att han kan bevisa att RÖ
Skar sig i tummen två dagar innan.
Så fint för honom.
Såret verkar ha gått upp igen då...?
Eller så har han skurit sig igen.
Knarkare med pennknivar!!!

”Inga sår den aktuella kvällen”. men samtidigt springer han omkring och snurrar papper runt tummen och tigger plåster till höger och vänster, och han är uppenbarligen fortfarande förbannad på polackerna.

Detta är dravel från början till slut.
Saker och ting är tillräckligt jävliga som dom är.

Allt sånt här nonsenssnack styr bort diskussionen från den verklige mördaren och den rätta lösningen.
Villospår.
Senast redigerad av gida 2018-05-12 kl. 23:11.
Citera
2018-05-12, 22:54
Medlem
Anita Gradin blev mordhotad på telefon natten efter mop.

https://www.expressen.se/nyheter/de-forsta-timmarna-utan-olof-palme-1/

"invandrar- och jämställdhetsminister 1986
– Jag fick telefon från regeringskansliet. Det var en stor chock. Jag tog bilen och körde själv till Rosenbad, det var svårt att koncentrera sig, jag var väldigt förvirrad och upprörd.
– Ministrarna troppade in undan för undan. Det var väldigt tryckt stämning, bedrövelse och förtvivlan. Allt var svart av sorg. I början var det svårt att samla tankarna, allt kändes kaotiskt.
– Ingvar Carlsson ledde mötet, han var mycket lugn och behärskad. Jag var med dem som åkte till Sabbatsbergs sjukhus för att träffa Lisbet, det kändes svårt.
– För mig personligen förvärrades läget av att vi fick ett hotsamtal hem samma natt. En person sa att jag var nästa på listan, att jag stod i tur. Som invandrarminister fick jag många hot. Jag levde med skydd för det mesta, jag var van att leva med säkerhetsvakter."
Citera
2018-05-13, 00:38
Medlem
Förstår inte diskussionerna, och är inte alls insatt i alla vittnesförhör, men vissa saker har jag begripit.
Christer Pettersson är inte mördaren, men varför ska man då älta hans knarkpolares förehavanden?
Man bråkar om minuter och sekunder och var dom har varit flera kvarter därifrån samtidigt som man skiter totalt i vad som hänt runt platsen där Palme mördades.
Dom vittnesförhören har jag läst och lyssnat på i palmemotdspodden, men jag lovar att ingen av er har någon koll på var det närmaste mordvittnet Anders B har gjort innan mordet. Hans rörelser och positioner. Är det på något sätt ett tabubelagt ämne? Jag börjar fundera på det...,,,
Citera
2018-05-13, 02:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Förstår inte diskussionerna, och är inte alls insatt i alla vittnesförhör, men vissa saker har jag begripit.
Christer Pettersson är inte mördaren, men varför ska man då älta hans knarkpolares förehavanden?
Man bråkar om minuter och sekunder och var dom har varit flera kvarter därifrån samtidigt som man skiter totalt i vad som hänt runt platsen där Palme mördades.
Dom vittnesförhören har jag läst och lyssnat på i palmemotdspodden, men jag lovar att ingen av er har någon koll på var det närmaste mordvittnet Anders B har gjort innan mordet. Hans rörelser och positioner. Är det på något sätt ett tabubelagt ämne? Jag börjar fundera på det...,,,

För att kranen ska ha uppgivit att en bil blockerade vägen för honom vid tid och plats där en presumtiv GM skulle kunna tänkas älga förbi.
Citera
2018-05-13, 02:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Mordet och scenariot är kaotiskt och detsamma gäller utredningen och diskussionerna. I närheten fanns Sigge Cedergrens lägenhet och Oxen och alla kriminella som rörde sig där. Det vore tjänstefel av polisen om de inte brydde sig om att kontrollera dessa personer. Därför finns ett stort och svårtytt utredningsmaterial kring detta avsnitt. I positivistisk anda letar vi där det finns information och informationen i förhören med gänget kring Oxen är långt ifrån ointressanta. De har rört sig kring platsen och berättar en del av vad de har sett. Det duger inte att avfärda folk bara för att de är polare till Christer Pettersson. Det duger inte att avfärda CP själv heller. Han var där i närheten och ska inte ha något fribrev därför att han blev frikänd i hovrätten. Det var ett skumt och rangligt åtal.

Det duger inte att bara häva ur sig att ingen av CPs polare var inblandade i mordet. Några av dem kan exempelvis ha varit inblandade utan att veta om det.

Vad det gäller mordplatsvittnena så diskuteras de ofta. Också den bilden är kaotisk eftersom det finns så många frågeställningar och så få svar. Vad det gäller Anders B så är hans rörelseschema innan mordet mycket speciellt. Medvetet eller omedvetet väntar han in paret Palme i närheten av mordplatsen och han och hans kollegor arbetade på företaget Bofors Aerotronics AB, som varit inblandat i vapensmuggling som blivit stoppad av Olof Palme något år innan. Också dessa personer kan vara inblandade, eventuellt utan att veta om det. AB beskrivs som att han visste att något skulle hända och som lugnt klev in i Dekorimas port direkt efter mordet, men började bete sig som ett fyllo eller en galning när han såg vad som hade hänt. Bilderna på honom vid rekonstruktionen visar en person som inte alls gillar läget.

Det finns mycket att diskutera och allting kan inte diskuteras samtidigt, men om man är öppen för andras argument och verkligen vill veta sanningen så kommer den krypande om än i snigelfart.
Senast redigerad av iesho 2018-05-13 kl. 02:56.
Citera
2018-05-13, 03:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är ju rimligt eftersom det bara är hylslängden och krutmängden som skiljer.
De gick efter storleken och tyngden samt det allmänna utseendet. Och då skulle vapnet vara likt en Colt Trooper med c:a 1 dm piplängd. Både detta och färgen stämmer överens med det vapen som fanns hemma hos SC dagarna innan mordet. Den upphittade revolvern hittades inte långt ifrån en annan spelklubb på Markvardsgatan med ungefär samma kundkrets som Oxen.

Man kan associera till den man som Claes Brewitz såg komma springande på Döbelnsgatan eller till spelklubben på Markvardsgatan. Den "skrotfärdiga" revolvern såg nästan ny ut. Undrar om den inte byttes ut mot en skrotfärdig Armeniusrevolver? Man vet att det stals många vapen som lämnats till polisen. Kanske sitter det någon stjärna och trycker på revolvern som trofé och uppfattar den som mordvapnet?
Citera
2018-05-13, 07:57
Medlem
Har PU fått in vapnet är det bra. Det blir intressant att få veta vad de kommit fram till.
Har någon klippet från Rapport den 28/2 för det är borttaget på svt verkar det som? Klippet där KP bläddrar i sin pärm. Pärmbläddringen tydde väl på att de snart är klara?

Sen undrar jag om någon vet när Svartenbrandt o Christer Pettersson blev kompisar. Innan eller efter mordet?
Citera
2018-05-13, 10:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Också en misstanke jag har, att revolvern som lämnades till bevakningen på mordplatsen och den som gick till destruering var två olika vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De gick efter storleken och tyngden samt det allmänna utseendet. Och då skulle vapnet vara likt en Colt Trooper med c:a 1 dm piplängd. Både detta och färgen stämmer överens med det vapen som fanns hemma hos SC dagarna innan mordet. Den upphittade revolvern hittades inte långt ifrån en annan spelklubb på Markvardsgatan med ungefär samma kundkrets som Oxen.

Man kan associera till den man som Claes Brewitz såg komma springande på Döbelnsgatan eller till spelklubben på Markvardsgatan. Den "skrotfärdiga" revolvern såg nästan ny ut. Undrar om den inte byttes ut mot en skrotfärdig Armeniusrevolver? Man vet att det stals många vapen som lämnats till polisen. Kanske sitter det någon stjärna och trycker på revolvern som trofé och uppfattar den som mordvapnet?
Citera
2018-05-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att kranen ska ha uppgivit att en bil blockerade vägen för honom vid tid och plats där en presumtiv GM skulle kunna tänkas älga förbi.
Ok, då förstår jag bättre, det är den vita Volvon som är intressant.
Citera
2018-05-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mordet och scenariot är kaotiskt och detsamma gäller utredningen och diskussionerna. I närheten fanns Sigge Cedergrens lägenhet och Oxen och alla kriminella som rörde sig där. Det vore tjänstefel av polisen om de inte brydde sig om att kontrollera dessa personer. Därför finns ett stort och svårtytt utredningsmaterial kring detta avsnitt. I positivistisk anda letar vi där det finns information och informationen i förhören med gänget kring Oxen är långt ifrån ointressanta. De har rört sig kring platsen och berättar en del av vad de har sett. Det duger inte att avfärda folk bara för att de är polare till Christer Pettersson. Det duger inte att avfärda CP själv heller. Han var där i närheten och ska inte ha något fribrev därför att han blev frikänd i hovrätten. Det var ett skumt och rangligt åtal.

Det duger inte att bara häva ur sig att ingen av CPs polare var inblandade i mordet. Några av dem kan exempelvis ha varit inblandade utan att veta om det.

Vad det gäller mordplatsvittnena så diskuteras de ofta. Också den bilden är kaotisk eftersom det finns så många frågeställningar och så få svar. Vad det gäller Anders B så är hans rörelseschema innan mordet mycket speciellt. Medvetet eller omedvetet väntar han in paret Palme i närheten av mordplatsen och han och hans kollegor arbetade på företaget Bofors Aerotronics AB, som varit inblandat i vapensmuggling som blivit stoppad av Olof Palme något år innan. Också dessa personer kan vara inblandade, eventuellt utan att veta om det. AB beskrivs som att han visste att något skulle hända och som lugnt klev in i Dekorimas port direkt efter mordet, men började bete sig som ett fyllo eller en galning när han såg vad som hade hänt. Bilderna på honom vid rekonstruktionen visar en person som inte alls gillar läget.

Det finns mycket att diskutera och allting kan inte diskuteras samtidigt, men om man är öppen för andras argument och verkligen vill veta sanningen så kommer den krypande om än i snigelfart.
Jag har upptäckt att Anders B och hans kompisar satt mycket nära Viktor G. Bara några trappsteg i från. Ganska precis under samma tid också. 18-23.
Kan det finnas en koppling där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in