2018-05-13, 10:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Därför att varken Afs eller Fi kommer komma in i riksdagen, och att lägga sin röst på dem är som att rösta blankt och ge sjuklövern ett övertag.

Instämmer helt.. AFS måste förankra sig och kandidera till kommuner och landsting först så att de har en bas att stå på för att bygga ett livskraftigt regeringsparti. Utan grund så kommer de att bli en dagslända som snarare förstör för invandringskritiska medborgare och SD som parti.

AFS borde gå ut och uppmana till detta och starta upp verksamhet ute i kommunerna för att få inflytande i kommunerna tillsammans med SD.

Tyvärr är AFS ännu bara ett löst gäng som vill sitta kvar i riksdagen vilket inte kommer hända detta val..
2018-05-13, 11:08
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Öhh, nej. Sjöklövern kommer alltid att ha ett övertag. SD kommer aldrig att få den meaoritet som dom måste ha för reellt inflytande.
Hade folk i allmänhet resonerat som du skulle SD aldrig kommit in i riksdagen heller. Man måste börja någonstans. Röstande har också en signeleffekt, och röster åt ett litet parti ger både råg i ryggen och säd i brallan åt dom som jobbar med att driva projektet framåt. Man måste börja någonstans.
Jag citerar mig själv tidigare från tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det spelar ju roll om SD + M blir av med en majoritet i riksdagen. Backar M till 16-17 procent kan det dessutom bli partiledarbyte. Lägg därtill Kristerssons kryptiska referingsuttalanden. Men får inte Kristersson en majoritet med SD. Så finns det ingen anledning som helst för honom att ens blicka åt SDs håll eller att anpassa sin politik därefter. Då blir det garanterat samarbete med S. Och det är de du röstar för.

Ponera sedan om M inte vill samarbeta med SD efter valet. Då kan Kristersson hävda i fallet om SD + M inte samlar majoritet, att det ändå är helt lönlöst att blicka åt SDs håll för att man inte kan bilda en majoritetsregering. Detta lär de flesta väljare köpa eftersom det är logiskt.

Får SD majoritet däremot med M, samtidigt som Kristersson vägrar SD-samarbete. Ja, då är SD tillräckligt stora för att tvinga in Kristersson i Stefans Löfvens knä(en samlingsregering). Vilket kommer att ge både SD och AfS enorma valframgångar 2022. Förståelsen varför Kristersson väljer S framför SD kommer inte finnas alls, väljarna kommer mao inte köpa detta, och brutatala stora massor av väljare kommer gå från S och M till SD.
2018-05-13, 12:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag citerar mig själv tidigare från tråden:

Citat:
Det spelar ju roll om SD + M blir av med en majoritet i riksdagen. Backar M till 16-17 procent kan det dessutom bli partiledarbyte. Lägg därtill Kristerssons kryptiska referingsuttalanden. Men får inte Kristersson en majoritet med SD. Så finns det ingen anledning som helst för honom att ens blicka åt SDs håll eller att anpassa sin politik därefter. Då blir det garanterat samarbete med S. Och det är de du röstar för.

Ponera sedan om M inte vill samarbeta med SD efter valet. Då kan Kristersson hävda i fallet om SD + M inte samlar majoritet, att det ändå är helt lönlöst att blicka åt SDs håll för att man inte kan bilda en majoritetsregering. Detta lär de flesta väljare köpa eftersom det är logiskt.

Får SD majoritet däremot med M, samtidigt som Kristersson vägrar SD-samarbete. Ja, då är SD tillräckligt stora för att tvinga in Kristersson i Stefans Löfvens knä(en samlingsregering). Vilket kommer att ge både SD och AfS enorma valframgångar 2022. Förståelsen varför Kristersson väljer S framför SD kommer inte finnas alls, väljarna kommer mao inte köpa detta, och brutatala stora massor av väljare kommer gå från S och M till SD.

M kommer aldrig att samarbeta med SD, oavsett hur majoriteten i riksdagen ser ut.
Ulf Kristersson har inga problem med att agera stödparti till S och Löfvöe. Det enda som betyder någotn för moderaterna är att öka invandringen och minska välfärden. Och där är SD en dålig samarbetspartner.
Det som en M/SD-majoritet i riksdagen skulle kunna göra är att blockera förslag från S-regeringen. Det kommer dock ske som idag, att respektive parti agerar för sig. Och M kommer nog inte att blockare särskilt mycket.

Edit: Ser ut som att jag stavade "Löfven" helt åt fanders. Struntar i att rätta det, eftersom felet passar så bra med hans personlighet.
Senast redigerad av LeifD2 2018-05-13 kl. 12:31.
2018-05-13, 12:37
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
M kommer aldrig att samarbeta med SD, oavsett hur majoriteten i riksdagen ser ut.
Ulf Kristersson har inga problem med att agera stödparti till S och Löfvöe. Det enda som betyder någotn för moderaterna är att öka invandringen och minska välfärden. Och där är SD en dålig samarbetspartner.
Det som en M/SD-majoritet i riksdagen skulle kunna göra är att blockera förslag från S-regeringen. Det kommer dock ske som idag, att respektive parti agerar för sig. Och M kommer nog inte att blockare särskilt mycket.

Edit: Ser ut som att jag stavade "Löfven" helt åt fanders. Struntar i att rätta det, eftersom felet passar så bra med hans personlighet.
Nu får du läsa om mitt inlägg. Det var exakt det situationen jag beskrev, dvs om M inte vill samarbeta med SD.
2018-05-14, 19:10
Medlem
TumTums avatar
[quote=OliverCromwell|64035347]Vet inte om det kan vara av värde för tråden, men lägger upp Inizios siffror från Aftonbladet för Maj månad.

S 26,6% (-0,7%)
M 22,4% (-0,9%)
SD 16,9% (+1%)
C 9% (+/-0)
V 7,4% (+0,9%)
KD 4,8% (-0,3%)
L 4,2% (+0,3%)
----Spärr----
MP 3,8% (-0,2%)
FI 2,5% (+0,2%)
Övr. 2,4% (-0,2%)

Möjligt att det har sagts tidigare - men jag upprepar
Inizio är en undersökning som Aftonbladet köpt för att publicera
Därför är hela basen på undersökningen riktad till AB's fördel
Inizio vill ha en nöjd kund och levererar enligt avtal
Inget speglar verkligheten
Ett SD under 20% - kom igen nu, för fan
Låter det troligt?
2018-05-16, 23:54
Moderator
Ancistruss avatar
Ny o.u. från Yougov presenterades på Metro idag.

S 23,0% (-0,3)
SD 23,0% (+0,9)
M 18,3% ( -1,6)
C 10,1% (+1,2)
V 9,0% (+0,5)
L 4,2% (+0,2)
MP 3,6% (-0,3)
KD 3,0% (-0,2)
F! 1,8% (-0,8)
Övr 3,9% (+0,2)

Citat:
Det är fyra månader kvar till valet och partiernas kampanjer har dragit igång ordentligt. Socialdemokraterna har exempelvis nyligen lagt fram en ny och tuffare migrationspolitik, delvis för att försöka plocka tillbaka väljare från Sverigedemokraterna, enligt Sören Holmberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

I stället har fler väljare sökt sig till SD och partiet ligger nu jämsides med Socialdemokraterna på 23 procent i opinionen, enligt den senaste opinionsmätningen från Yougov som görs på uppdrag av Metro. Även Moderaterna, som hamnar på 18 procent i mätningen, kan ha tappat väljare till SD, enligt Sören Holmberg.

[...]

Samtidigt har just flykting- och invandringspolitiken blivit en viktigare fråga för väljarna. 47 procent av väljarna ser frågan som en av de tre viktigaste.

– Det här är till fördel för Sverigedemokraterna för de uppfattas som det parti som har sakfrågeägarskap i flyktingfrågan. Ju mer invandring diskuteras ju mer positivt kommer det att vara för Sverigedemokraterna, säger Sören Holmberg.

Om undersökningen:

Länk:
https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-för-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

Några intressanta reflektioner:
• S och SD är exakt jämnstora.
• Verken M eller S förändring inom i&i-politiken tycks ha givit någon utdelning. Tvärt om backar de båda. Detta trots att i&i-politiken är valets viktigaste fråga enl. undersökningar. SD ökar dock. Detta kan nog tolkas som att väljarna misstror S och M i sin omläggning.
• M backar med hela 1,6%-enheter! Och C ökar med 1,2%-enheter. Jag tror det kan vara missnöjda moderater som bytt till C.
• L ligger fortfarande farligt till. MP än värre, men det börjar allt mer se helt kört ut för KD.
• F! är inte ens i närheten, de har nästan halverats sedan förra valet. Det känns som vi helt kan räkna bort dem.
• Övriga partier får hela 3,9%. En ökning med 0,2%. Övr har ökat länge nu. Det kan ju vara PP som fått luft under vingarna, men då det varit tämligen tyst från dem på länge tror jag det finns andra förklaringar. Jag undrar om det inte är MED och/eller AfS som gömmer sig här?
Senast redigerad av Ancistrus 2018-05-17 kl. 00:14.
2018-05-17, 11:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

S 23,0% (-0,3)
SD 23,0% (+0,9)
M 18,3% ( -1,6)
C 10,1% (+1,2)
V 9,0% (+0,5)
L 4,2% (+0,2)
MP 3,6% (-0,3)
KD 3,0% (-0,2)
F! 1,8% (-0,8)
Övr 3,9% (+0,2)

Om undersökningen:

Länk:
https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-för-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

• Verken M eller S förändring inom i&i-politiken tycks ha givit någon utdelning. Tvärt om backar de båda. Detta trots att i&i-politiken är valets viktigaste fråga enl. undersökningar. SD ökar dock. Detta kan nog tolkas som att väljarna misstror S och M i sin omläggning.
• M backar med hela 1,6%-enheter! Och C ökar med 1,2%-enheter. Jag tror det kan vara missnöjda moderater som bytt till C.
• L ligger fortfarande farligt till. MP än värre, men det börjar allt mer se helt kört ut för KD.
• F! är inte ens i närheten, de har nästan halverats sedan förra valet. Det känns som vi helt kan räkna bort dem.
• Övriga partier får hela 3,9%. En ökning med 0,2%. Övr har ökat länge nu. Det kan ju vara PP som fått luft under vingarna, men då det varit tämligen tyst från dem på länge tror jag det finns andra förklaringar. Jag undrar om det inte är MED och/eller AfS som gömmer sig här?

Det mest överraskande är att S endast får 23%. Jag undrar om det är något "mätningsbrus"" här. Förvisso har S problem, men så till den milda grad, tveksamt. Men även om S i verkligheten ligger runt 25% så vore det ett sensationellt resultat. Tack och lov!

Bäst är emellertid att MP ligger under spärren. Åker MP ut finns det ett litet hopp för Sverige. Då har det inte så stor betydelse om KD åker ut. Färre partier är en fördel.

Det finns dock en siffra som man inte samlat redovisar - summan för de partier som hamnar nedom spärren. Summa 12,3%! En så stor andel av avgivna röster har nog aldrig tidigare blivit orepresenterade i Riksdagen. Detta kan man ha en och annan demokratisk fundering om. Utanförpartiet kan bli tredje största "parti". Det säger också mycket om den omvandling vi nu kan beskåda i realtid av svensk politik. Om resultatet blir i närheten av denna mätning.
2018-05-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det mest överraskande är att S endast får 23%. Jag undrar om det är något "mätningsbrus"" här. Förvisso har S problem, men så till den milda grad, tveksamt. Men även om S i verkligheten ligger runt 25% så vore det ett sensationellt resultat. Tack och lov!

När Socialdemokratiska partier kollapsar så går det fort.

Löfven lär ju inte locka några väljare alls när man ser hur han presterar i debatter. Dessutom lär ju valarbetarna vara förvirrade just nu. Partiledningen verkar ju agerat i panik och kopierat (SD) politik i ett försök att stoppa utflödet; men utan att ta sig tiden att förankra politiken i partiet.

Vi kan nog se fram emot interna strider när fler och fler börjar inse att Löfven sänker partiet till den grad att den egna riksdagsplatsen är hotad Med lite tur är det fritt fall utför från och med nu och de slutar på ensiffrigt

Det är tydligt att (S) verkar vara lika svåra att mäta som (SD) just nu. Det skiljer sig mycket mellan olika institut. Det skall bli kul att se hur det går i SCB:s stora undersökning nu i Juni. De redovisar ju rådata så då kan man bilda sig en egen uppfattning om vilken siffra som är mest rimig. För egen del så skulle jag bli förvånad om (S) får över 25% i valet denna gången.
Senast redigerad av FBerntsson 2018-05-17 kl. 11:33.
2018-05-17, 11:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När Socialdemokratiska partier kollapsar så går det fort.

Ja, det är den europeisk erfarenheten. Det är emellertid inte säkert att den direkt är översättningsbar på Sverige, men det kan inte uteslutas.

Citat:
Löfven lär ju inte locka några väljare alls när man ser hur han presterar i debatter. Dessutom lär ju valarbetarna vara förvirrade just nu. Partiledningen verkar ju agerat i panik och kopierat (SD) politik i ett försök att stoppa utflödet; men utan att ta sig tiden att förankra politiken i partiet.

Vi kan nog se fram emot interna strider när fler och fler börjar inse att Löfven sänker partiet till den grad att den egna riksdagsplatsen är hotad Med lite tur är det fritt fall utför från och med nu och de slutar på ensiffrigt

Det är tydligt att (S) verkar vara lika svåra att mäta som (SD) just nu. Det skiljer sig mycket mellan olika institut. Det skall bli kul att se hur det går i SCB:s stora undersökning nu i Juni. De redovisar ju rådata så då kan man bilda sig en egen uppfattning om vilken siffra som är mest rimig. För egen del så skulle jag bli förvånad om (S) får över 25% i valet denna gången.

Ja, det blir intressant. Frågan är om det finns en skamfaktor i S-svaren och om den i så fall slår uppåt eller nedåt.
2018-05-17, 12:12
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

S 23,0% (-0,3)
SD 23,0% (+0,9)
M 18,3% ( -1,6)
C 10,1% (+1,2)
V 9,0% (+0,5)
L 4,2% (+0,2)
MP 3,6% (-0,3)
KD 3,0% (-0,2)
F! 1,8% (-0,8)
Övr 3,9% (+0,2)

Om undersökningen:

Länk:

Glöm inte Landsbygdspartiet som fått en del uppmärksamhet på sistone. I synnerhet i samband med sjukvårdsfrågorna i norr. De andra partierna är egentligen storstads fenomen. Så det kan vara svårt att greppa hur stora Landsbygdspartiet är.
2018-05-17, 14:13
Medlem
Då är det väl bara att konstatera att Sveriges största parti är SD. Hur ska 7-klövern och MSM slingra sig ut detta innan September?
2018-05-17, 16:36
Medlem
Gizurs avatar
Ny lokal SIFO från Göteborg. Socialdemokraterna håller på att kollapsa där och kan bli tredje största parti, nu nere på 15,7%

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/gp-sifo-demokraterna-lika-stora-som-socialdemokraterna-1.6051415

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in