2018-05-11, 09:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Om jag inte minns helt fel så fick Yougov, några månader innan valet 2014, kraftig kritik från MSM om att dom låg för högt i sina resultat för SD. Efter den kritiken så sänkte dom också resultatet för SD med 2-3 pe.
Hade dom istället fortsatt att mäta SD på sitt sätt och inte låtit sig påverkas så tror jag dom hade prickat SD ganska bra i valet. Och den läxan har dom nog tagit till sig.

Så jag håller med. Yougov känns väl som det OI man kan ha något förtroende för.

Jag hade förtroende tills jag upptäckte att de började fega ur och man blev inte tillfrågad längre. Å andra sidan har de med all säkerhet många Sd aktivister som vill påverka och hur balanserar man en möjlig överrepresentation?? Troligen bromsar de Sd för mycket genom att inte använda lika många av dem i sitt stora underlag. Jag tror därför att 25% är en realistisk nivå på Sd;s stöd just nu och att 28% är uppnåbart i valet. Men man kan ju bara tro inte någon enda jävel vet!

Men att köra med Sifos nivåer det är ta mig fan kriminellt.
2018-05-11, 12:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag är förvånad över "Liberalernas" dåliga siffror. Jag tror inte de speglar hur ett eventuellt valresultat skulle se ut. Jag är även lite förvånad över att KD ligger så lågt som de faktiskt gör här. Att de ligger mellan 3% och 4% är uppenbart men att de går ner mot 2% låter väldigt lite.

Jag har också varit tydlig med att jag inte tror AfS har någon större chans att komma in riksdagen i år men jag är förvånad att MED särredovisas med 0,7% men att AfS uppenbarligen är mindre än så och inte ens redovisas. Har trott att de ligger nära varandra i antalet väljare, eller möjligen att AfS ligger några snäpp över MED.

Övriga har alltså 0,8%. Alltså ligger AfS nog lägre än tom MED med sina 0,7%.

I det här läget är det ingen idé att särredovisa AfS.

Däremot tycker jag man kan ifrågasätta särredovisningen av MED.

Fast nu har Sentio redan fakturerat Nyheter Idag för att särredovisa MED, någonting som Nyheter Idag inte bett om.
2018-05-11, 12:54
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Känns ärligt talat som att YouGov är det enda institutet man kan hoppas på att ge oss tillförlitliga siffror vad gäller AfS. Sentio har bevisligen en bias mot AfS och de övriga kommer att underskatta dem precis som de alltid har gjort mot SD. Så jag väntar på YouGovs maj-mätning som bör dyka upp snart.

Här är YouGovs senaste mätning från April månad.

AfS finns inte med längre. Så jag utgår från att de har sjunkit.

http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/zrjqiwtrk2/Opinion_Metro_YouGov_Apr2018.pdf
2018-05-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/annie-loofs-ras-fortroendet-minskar/
Annie Lööfs förtroenderas – tappat 10 procentenheter

Annie går från 44% (maj) till 34% (okt). Det är förvisso 34% för mycket, men utvecklingen går iaf åt rätt håll.

"Statsminister Stefan Löfven, S, är tvåa och ligger två procentenheter bakom M-ledaren."
När Lööf hade 44% så hade Batra 17%.
Nu har UK 39%. Kan ju vara så att några har gått från Lööf till UK.

Behöver i sig inte betyda att förtroendet för Lööf minskat, på en absolut skala. Utan bara att förtroendet för M-ledare gått förbi. Och då minskar de övriga på en relativ skala. Även om man inte strikt mäter den relativa skalan så kan det vara sådan effekter men ser.

Men visst är det intressant att Löfven har 37% och samhällsförstöraren Sjöstedt 32%. Den senare kan ju sägas ha potential att öka "Sovjetpartiets" väljarstöd.

Delar vi in partiledarna i ett:
Nordkorea-gäng med Sjöstedt, Löfven och Åkesson
Sydkorea-gäng med UK, Lööf och Björklund

Så blir det ungefär lika. Och det är väl en förklaring till att partierna positionerar sig som de gör. Nordkorea-gänget måste flörta med lite mindre kommunistisk politik. Och Sydkorea-gänget måste acceptera mycket av den kommunistiska lagstiftningen.

Ett nyliberalt parti skulle antagligen inte ens få 0.1% av rösterna.
2018-05-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Här är YouGovs senaste mätning från April månad.

AfS finns inte med längre. Så jag utgår från att de har sjunkit.

http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/zrjqiwtrk2/Opinion_Metro_YouGov_Apr2018.pdf
AfS har aldrig funnits med hittills. YouGov gjorde dock ett undantag när de kommenterade deras siffror en gång, men även i den undersökningen låg de under 2 %. Så det säger inte så otroligt mycket. De måste väl få minst 2 % i tre undersökningar för att börja särredovisas dessutom. Så vi får se.
2018-05-11, 16:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När Lööf hade 44% så hade Batra 17%.
Nu har UK 39%. Kan ju vara så att några har gått från Lööf till UK.

Behöver i sig inte betyda att förtroendet för Lööf minskat, på en absolut skala. Utan bara att förtroendet för M-ledare gått förbi. Och då minskar de övriga på en relativ skala. Även om man inte strikt mäter den relativa skalan så kan det vara sådan effekter men ser.

Men visst är det intressant att Löfven har 37% och samhällsförstöraren Sjöstedt 32%. Den senare kan ju sägas ha potential att öka "Sovjetpartiets" väljarstöd.

Delar vi in partiledarna i ett:
Nordkorea-gäng med Sjöstedt, Löfven och Åkesson
Sydkorea-gäng med UK, Lööf och Björklund

Så blir det ungefär lika. Och det är väl en förklaring till att partierna positionerar sig som de gör. Nordkorea-gänget måste flörta med lite mindre kommunistisk politik. Och Sydkorea-gänget måste acceptera mycket av den kommunistiska lagstiftningen.

Ett nyliberalt parti skulle antagligen inte ens få 0.1% av rösterna.
Man kan inte riktigt jämföra en förtroendemätning med en mätning om vilket parti man avser att rösta på. Det finns inget som hindrar en individ att ange högt förtroende för flera partiers ledare, däremot kan man bara ange ett parti man avser att rösta på. Förtroendet för Lööf har av allt att döma minskat i absoluta termer.

Sedan bör man också skilja på förtroende för ett partis politik och förtroende för ett partis ledare, där man i förtroendeskattning av en partiledare oftare inkluderar rent personliga egenskaper, såsom principfasthet. Man kan således ha förtroende för en partiledares tydlighet, oruckbarhet och tydlighet utan att för den sakens skull skriva under på den politik denne förordar. Lööfs tal om ordning och reda i asylsystemet rimmar t ex illa med hennes agerande i frågan, vilket några väljare tycks ha givit akt på.
2018-05-13, 00:10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
AfS har aldrig funnits med hittills. YouGov gjorde dock ett undantag när de kommenterade deras siffror en gång, men även i den undersökningen låg de under 2 %. Så det säger inte så otroligt mycket. De måste väl få minst 2 % i tre undersökningar för att börja särredovisas dessutom. Så vi får se.

Fast nu är det du som glafsar om YouGov.

Förresten så var AfS visst med på YouGovs mätning för mars månad, där de fick 1,7% och inte 2%. Vette fan vart du fått den siffran (2%) ifrån.

Så då har förmodligen AfS nu tappat från 1,7% och blivit så små att inte ens YouGov kan sära dem från resten av alla småpartier som räknas in i Övriga stapeln.
2018-05-13, 00:17
Medlem
Citat:
Fast nu är det du som glafsar om YouGov.

Och?

Citat:
Förresten så var AfS visst med på YouGovs mätning för mars månad, där de fick 1,7% och inte 2%. Vette fan vart du fått den siffran (2%) ifrån.

Är du efterbliven? Jag skrev klart och tydligt att de blev nämnda en gång, men då under 2 %. I regel särredovisas endast partier som fått 2 % i tre mätningar, vilket inte var fallet då de nämndes i YouGov förut, vilket var ett undantagsfall vilket YouGov själva skrev. Behöver jag vara ännu tydligare än såhär?
Senast redigerad av IKN 2018-05-13 kl. 00:20.
2018-05-13, 00:24
Medlem
OliverCromwells avatar
Vet inte om det kan vara av värde för tråden, men lägger upp Inizios siffror från Aftonbladet för Maj månad.

S 26,6% (-0,7%)
M 22,4% (-0,9%)
SD 16,9% (+1%)
C 9% (+/-0)
V 7,4% (+0,9%)
KD 4,8% (-0,3%)
L 4,2% (+0,3%)
----Spärr----
MP 3,8% (-0,2%)
FI 2,5% (+0,2%)
Övr. 2,4% (-0,2%)

2018-05-13, 01:20
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Vet inte om det kan vara av värde för tråden, men lägger upp Inizios siffror från Aftonbladet för Maj månad.

S 26,6% (-0,7%)
M 22,4% (-0,9%)
SD 16,9% (+1%)
C 9% (+/-0)
V 7,4% (+0,9%)
KD 4,8% (-0,3%)
L 4,2% (+0,3%)
----Spärr----
MP 3,8% (-0,2%)
FI 2,5% (+0,2%)
Övr. 2,4% (-0,2%)

http://www.inizio.se/valjarbarometer-maj-2018/
Citat:
Sverigedemokraterna får 16,9% i denna mätning (+1,0). Partiet tar väljare från moderaterna, men tappar också till kategorin Annat parti.

Förmodligen AfS då.
2018-05-13, 10:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
De som röstar på Afs är ju lika pantade som vänstermänniskor som röstar på Fi istället för V.

Varför då? AfS's politik är ju radikalt annorlunda än Fi's.
Man skall vl rösta efter sin övertygelse?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det spretar enormt i undersöknignarna. SD mellan 16 och 23%, KD mellan 2,8 oh 4,8.
PSTVKUNFp(L) jazzar också runt 4% spärren i många undersökningar. Är dom lika överskattade nu som 2014 så åker dom ur.

Och då skall man komma ihåg att inizio är en webundersökning. Naturligtvis kan ju datat man får in manipuleras och SD viktas ned för att passa kundens idéer.
2018-05-13, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varför då? AfS's politik är ju radikalt annorlunda än Fi's.
Man skall vl rösta efter sin övertygelse?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det spretar enormt i undersöknignarna. SD mellan 16 och 23%, KD mellan 2,8 oh 4,8.
PSTVKUNFp(L) jazzar också runt 4% spärren i många undersökningar. Är dom lika överskattade nu som 2014 så åker dom ur.

Och då skall man komma ihåg att inizio är en webundersökning. Naturligtvis kan ju datat man får in manipuleras och SD viktas ned för att passa kundens idéer.
Därför att varken Afs eller Fi kommer komma in i riksdagen, och att lägga sin röst på dem är som att rösta blankt och ge sjuklövern ett övertag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in