2018-05-06, 23:50
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Du som ska rösta SD nu i år, vad är ditt andrahandsalternativ?

Vore spännande att se vilka partier som hade haft en bättre chans.

Hade Annie och co inte vart så mycket för öppna gränser och noll kontroll hade jag kanske röstat C.

För mig är narkotikafrågan extra viktig. Vill se en legalisering genast.

Jag ska rösta på SD i valet i September.

Kristna Värdepartiet är mitt andrahandsalternativ.
2018-05-07, 01:35
Medlem
Citat:

Hade Annie och co inte vart så mycket för öppna gränser och noll kontroll hade jag kanske röstat C.

Hade SD som förstaval länge, men sedan lanseringen av Alternativ för Sverige har jag ändrat mig.
AfS är det enda parti som kommer röra om i grytan och införa krav på våra politiker igen. Vi har ju idag en politikerkår som är mindre kompetenta än en stor del av befolkningen. Det är ohållbart. Förtroendet måste tillbaka, kompetensen måste tillbaka till politiken.

Andraval blir således SD. Möjligtvis Miljöpartiet enbart för att se skiten kollapsa och bygga upp något nytt ur ruinen.
2018-05-07, 14:56
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:

Hade nog röstad i följande prioriterande ordning:

1: SD
2 AfS(extremt lik SD i politiken)
3: MED
4: Moderaterna

Här efter hade jag nog börjat kolla på andra småalternativ utanför riksdagen som Direkt Demokrati. Men om vi håller oss till riksdagen så:

5: Kristdemokraterna
6: Liberalerna
7: Socialdemokraterna
8: Centerpartiet
9: Vänsterpartiet
10: Miljöpartiet
2018-05-07, 16:29
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Hade nog röstad i följande prioriterande ordning:

1: SD
2 AfS(extremt lik SD i politiken)
3: MED
4: Moderaterna

Här efter hade jag nog börjat kolla på andra småalternativ utanför riksdagen som Direkt Demokrati. Men om vi håller oss till riksdagen så:

5: Kristdemokraterna
6: Liberalerna
7: Socialdemokraterna
8: Centerpartiet
9: Vänsterpartiet
10: Miljöpartiet
Bra format på ditt inlägg, en tydlig lista

Kan inget om AfS, men tror du de har en god chans eller är de förlorade röster på SD?

Håller med dig om mycket. MP är nog det sista jag röstar på.
2018-05-07, 22:57
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Bra format på ditt inlägg, en tydlig lista

Kan inget om AfS, men tror du de har en god chans eller är de förlorade röster på SD?

Håller med dig om mycket. MP är nog det sista jag röstar på.
AfS är väl en lite radikalare SD-kopia. Utbrytare/kickade från SD har bildat partiet, men ska man vara ärlig så skiljer sig politiken väldigt lite. AfS mål är att agera blåslampa på SD, så SD inte blir för "mesiga". Tycker dock personligen mycket bättre om SD.

AfS fick dock 2% i en mätning nu förut, så helt irrelevanta kanske de inte blir. Vi får se hur de utvecklar sig i opinionen fram till valet. Men risken är ju att man kastar sin röst i sjön om man röstar på AfS, eller MED(klassiskt borgerligt högerparti) för den delen. Behövs en förändring nu i år, 2018, och inte år 2022 som AfS/MED kanske bygger sin realistiska plattform på för att komma in.

Ja, tycker faktiskt bättre om vänsterpartiet/Jonas Sjöstedt än miljöpartiet. Även om jag inte är så vänsterorienterad som person Men jag kan faktiskt hålla med Sjöstedt ibland i debatter i vissa frågor.

Ska oavsett bli mycket spännande att följa detta valet. I opinionen nu så har vi alltså tre partier KD/L/MP som riskerar att åka ut. Ett SD, som nu detta året börjat växa igen i opinionen, förmodligen dessutom kraftigt underskattade. En Kristersson, som inte någon har en aning om hur han kommer att agera i regeringsfrågan efter valet. Samt Socialdemokraterna, som ser ut att göra sitt sämsta val någonsin sedan tidernas begynnelse!

Detta valet tror jag kommer bli de mest intressanta valet någonsin, ur ett historiskt perspektiv.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-07 kl. 23:01.
2018-05-08, 00:30
Medlem
En röst på AfS är absolut inte bortkastad. För SD spelar det ingen roll om de får 23 eller 27 procent i praktiken, medan ett riksdagsinträde för AfS skulle skapa en jordbävning inom svensk politik.
Notera även att AfS är det enda riktiga antietablissemangspartiet och det enda partiet som aktivt driver frågan om större krav och kompetens på politikerna. En släng inspiration av ny demokrati således. Tydligt att Ian Wachtmeister har varit en viktig inspirationskälla.
AfS behövs, inte enbart för sakpolitiken utan för att städa upp i korruptionen och den skyddade verkstaden eller teatern vi har i riksdagen nu.
2018-05-08, 01:34
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
AfS är väl en lite radikalare SD-kopia. Utbrytare/kickade från SD har bildat partiet, men ska man vara ärlig så skiljer sig politiken väldigt lite. AfS mål är att agera blåslampa på SD, så SD inte blir för "mesiga". Tycker dock personligen mycket bättre om SD.

AfS fick dock 2% i en mätning nu förut, så helt irrelevanta kanske de inte blir. Vi får se hur de utvecklar sig i opinionen fram till valet. Men risken är ju att man kastar sin röst i sjön om man röstar på AfS, eller MED(klassiskt borgerligt högerparti) för den delen. Behövs en förändring nu i år, 2018, och inte år 2022 som AfS/MED kanske bygger sin realistiska plattform på för att komma in.

Ja, tycker faktiskt bättre om vänsterpartiet/Jonas Sjöstedt än miljöpartiet. Även om jag inte är så vänsterorienterad som person Men jag kan faktiskt hålla med Sjöstedt ibland i debatter i vissa frågor.

Ska oavsett bli mycket spännande att följa detta valet. I opinionen nu så har vi alltså tre partier KD/L/MP som riskerar att åka ut. Ett SD, som nu detta året börjat växa igen i opinionen, förmodligen dessutom kraftigt underskattade. En Kristersson, som inte någon har en aning om hur han kommer att agera i regeringsfrågan efter valet. Samt Socialdemokraterna, som ser ut att göra sitt sämsta val någonsin sedan tidernas begynnelse!

Detta valet tror jag kommer bli de mest intressanta valet någonsin, ur ett historiskt perspektiv.
Reinfeldt kunde man i alla fall prata om, men jag vet näst intill inget om Kristersson...

Nu är i och för sig alla valår ödesval haha men visst är det spännande! Dock var 2014 ändå favoriten.

2% är både bra och dåligt, allt under 4% är stöld anser jag. Vi minns läxan vi lärde oss av Fi och dess undergång.

Men som du säger, de fyller en funktion och Kasselstrand är dock riktigt grym
2018-05-08, 07:13
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
En röst på AfS är absolut inte bortkastad. För SD spelar det ingen roll om de får 23 eller 27 procent i praktiken, medan ett riksdagsinträde för AfS skulle skapa en jordbävning inom svensk politik.
Notera även att AfS är det enda riktiga antietablissemangspartiet och det enda partiet som aktivt driver frågan om större krav och kompetens på politikerna. En släng inspiration av ny demokrati således. Tydligt att Ian Wachtmeister har varit en viktig inspirationskälla.
AfS behövs, inte enbart för sakpolitiken utan för att städa upp i korruptionen och den skyddade verkstaden eller teatern vi har i riksdagen nu.
Det spelar ju roll om SD + M blir av med en majoritet i riksdagen. Backar M till 16-17 procent kan det dessutom bli partiledarbyte. Lägg därtill Kristerssons kryptiska referingsuttalanden. Men får inte Kristersson en majoritet med SD. Så finns det ingen anledning som helst för honom att ens blicka åt SDs håll eller att anpassa sin politik därefter. Då blir det garanterat samarbete med S. Och det är de du röstar för.

Ponera sedan om M inte vill samarbeta med SD efter valet. Då kan Kristersson hävda i fallet om SD + M inte samlar majoritet, att det ändå är helt lönlöst att blicka åt SDs håll för att man inte kan bilda en majoritetsregering. Detta lär de flesta väljare köpa eftersom det är logiskt.

Får SD majoritet däremot med M, samtidigt som Kristersson vägrar SD-samarbete. Ja, då är SD tillräckligt stora för att tvinga in Kristersson i Stefans Löfvens knä(en samlingsregering). Vilket kommer att ge både SD och AfS enorma valframgångar 2022. Förståelsen varför Kristersson väljer S framför SD kommer inte finnas alls, väljarna kommer mao inte köpa detta, och brutatala stora massor av väljare kommer gå från S och M till SD.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-08 kl. 07:23.
2018-05-09, 17:09
Medlem
Ny mätning från sentio
Moderaterna 20,4 (20,1)
“Liberalerna” 3,7 (4,4)
Centerpartiet 7,6 (6,4)
Kristdemokraterna 2,1 (2,4)
Socialdemokraterna 25,3 (25,9)
Vänsterpartiet 9,2 (8,3)
Miljöpartiet 4,4 (4,4)
Sverigedemokraterna 23,1 (21,4)
Fi 2,2 (3,1)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,7 (0,7)
2018-05-09, 17:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
Ny mätning från sentio
Moderaterna 20,4 (20,1)
“Liberalerna” 3,7 (4,4)
Centerpartiet 7,6 (6,4)
Vänsterpartiet 9,2 (8,3)
Miljöpartiet 4,4 (4,4)
Fi 2,2 (3,1)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Det ser mycket lovande ut! Jag blir särskilt glad över att se att L ligger under spärren, men att MP ligger över är mindre bra. Jag tror tyvärr inte att de kommer att bli lika överskattade som i förra valet.
2018-05-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det ser mycket lovande ut! Jag blir särskilt glad över att se att L ligger under spärren, men att MP ligger över är mindre bra. Jag tror tyvärr inte att de kommer att bli lika överskattade som i förra valet.

Det behövs inte lika stor överskattning på (Mp) denna gången heller :P Det räcker att de är överskattade med 0.4%

Att (L) åker ut börjar kännas troligt med Jan Björklunds hot att spräcka Alliansen om (M) gör upp med (S) om migrationen...
2018-05-09, 19:45
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
Ny mätning från sentio
Moderaterna 20,4 (20,1)
“Liberalerna” 3,7 (4,4)
Centerpartiet 7,6 (6,4)
Vänsterpartiet 9,2 (8,3)
Miljöpartiet 4,4 (4,4)
Fi 2,2 (3,1)
Piratpartiet 0,5 (1,0)

Detta innebär att övriga partier som ännu inte nämnts får 0,8%. Låt säga att AfS får 0,7% av detta. Det betyder ett tapp på nästan en hel procentenhet. Men småpartier är extra svåra att mäta. Men jämnstora med MED och större än PP är inte fy skam.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in