Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag kan inte tänka mig annat än att Skatteverket och Polisen kommer att syna det här närmare. Som jag skrivit tidigare så behövs det tålamod. Byråkratins kvarnar mal långsamt.
Den här frågan är långt större än Özz. Det rör sig om det alltmer utbredda användandet av svart arbetskraft i allmänhet, och utnyttjandet av illegala personer i synnerhet. Jag antar att tråden kommer att flyttas till ett annat forum vid första bekräftelse att myndigheterna "jobbar" (pun intended) med fallet som ett ekobrott.
Bra att vi fortsätter nöta på om skanDalkurden här i tråden, även om jag tycker det vevas lite för friskt ibland åt alla möjliga håll. Det är Nujen, Nujen & Damm det handlar om, inte invandrare överlag.
Även om det ibland "vevas på friskt" så tycker jag att tråden i stort har lyckats bra med att bibehålla fokus på Özz-klanen, Özzbeken och "penningtransaktionerna".
I.o.m. att det är en skvallertråd så måste det vara rimligt att ta ut svängarna lite extra.
Vad jag själv anser vara av ett mycket stort intresse är hur klansamhället och dess traditioner påverkar Sverige och Özz-klanens agerande är även i det avseendet otroligt intressant att debattera.
Och mycket förtjänstfullt så har några debattörer tagit upp "ansvarsfrågan" på ett synnerligen förtjänstfullt och intressant sätt. Det direkta ansvaret och det eventuella "indirekta ansvaret" med en form av kedja av samband från massmorden på Drottninggatan via Özz-klanen och vidare till "kulturinstitutioner" som t.ex. Expressen.
Finns det juridiska ansvar och hur långtgående är de? Och hur ligger det till med eventuella moraliska ansvar, är t.ex. Expressens kulturaktivister i redaktionen moraliskt ansvariga då de har varit med att skapa en "referens-kurd" som de satt på integrationens piedestal?
Vad har Özz och Debbie Nujen gjort som är så speciellt att de "förtjänar" att vara med på bild tillsammans med allehanda politiker och beslutsfattare?
Sökningar på "Google Images" får en att inse att "referens-kurderna" har haft ett starkt fundament för sina piedestaler.
Kulturredaktionen på t.ex. Expressen, deras "referens-kurd" sket rejält i det blå skåpet.
Ansvaret för terroristattacken, hur långtgående är framförallt det moraliska ansvaret?