Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Nej, för den som har följt den här tråden en tid framstår du bara som ytterligare en i raden av plattjordsstollar.
Förstår att det är många stollar som varit och skrivit i denna tråd. Om du väljer att klumpa ihop mig med dem är det ditt eget problem. Förstår att det kan vara lätt att göra då jag använder mig av liknande argument, något som från min sida är oundvikligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
En byggnadsingenjör behöver inte relativitetsteorin för att bygga ett hus. Det bevisar inte att relativitetsteorin är fel.
Liknande om grekers och romares byggnader. Att de kunde bygga innan Newton fanns visar inte på att Newton hade fel.
Att antyda att dagens ingenjörer och arkitekter inte använder sig av "Elementär fysik" och "newtonsk mekanik och gravitation" är bara löjligt.
Om en byggnadsingenjör inte bygger med hjälp av relativitetsteorin, varför har vi då denna diskussion? Ingenjörskonst och relativitetsteorin är helt två helt olika saker, som dessutom är helt helt orelaterade. Samma sak med Newton, vad har han med byggnader att göra? Se även min fråga ovan till trådens egna yrkesverksamma ingenjör angående Newtons relevans för ingenjörer och arkitekter.
Förstår självklart att olika materials fysiska egenskaper spelar stor roll i ingenjörers och arkitekters arbeten. Men varför man vagt och odetaljerat uttrycker det som "Elementär fysik" förstår jag ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Det går att studera deras rotation, deras avstånd och deras rörelser i rymden. Dessutom ser de ut som roterande sfärer, vilket i första hand tyder på att de är sfäriska och roterar. Falsifiera den teorin om du kan, du skulle bli världsberömd.
Se mitt svar till Jinxes ovan angående "planeter".
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Jaja, det där känner vi igen! "Allt är fejk, allt som lärs ut är bluff, lärarna ljuger, alla människor är vilseförda flockdjur, som inte begriper nånting."
Utom några stycken, som efter idoga studier på Youtube har kommit fram till SANNINGEN.
En annan tolkning är att de som glor på idiotiska youtubeklipp själva blir megafoner för idiotierna.
Förstår din överdrivna reaktion, men jag har aldrig nämnt ordet "fejk". Har heller aldrig sagt att allt som lärs ut är en bluff. Man lär sig mycket nyttigt i skolan, men finns även många felaktigheter som lärarna omedvetet tvingas lära ut p.g.a. läroplanen.
Behovet av att passa in och inte sticka ut från gruppen är en naturligt nedärvd egenskap som behövts för att överleva förr i tiden. Om du av någon anledning blev utesluten från din grupp, försämrades dina chanser till överlevnad avsevärt. Därför stora delar av mänskligheten beter sig som flockdjur och kan vilseledas.
Du verkar hysa ett enormt agg mot YouTube, som du sedan tar ut över mig. Mina teorier bygger som sagt på verkliga observationer och jag kompletterar gärna med videoklipp för att beskriva dem visuellt.
Tror du hade mått bättre av en mindre aggressiv inställning till videoklipp...
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Ge exempel på det (som inte är klipp från youtube).
Litteratur och media är två exempel på informationskällor som tillhandahåller teknisk beskrivning som inte alltid passar in med verkliga observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Här pratar du om dina observationer, tidigare har du också pratat om din forskning.
Vilka är dina observationer och var har du gjort dem? Var är din forskning och dess resultat skildrade/beskrivna?
Bevakar alltid himlen från marken (Solen, månen, stjärnorna, "planeterna", moln, flygplan o.s.v.), men även flygturer ger värdefulla observationer. Observationsplatserna är utspridda över olika delar av världen, men främst Skandinavien. Använder mig av teleskop, kikare och videoinspelning som hjälpmedel.
Baserat på dessa observationer gör jag efterforskningar och drar slutsatser. Mina resultat är inte publicerade.
Se svar mitt svar till bonehead i inlägget nedan angående solens ibland upplevda storleksförändring.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Beskriv denna "enkla observerbara naturlag".
Om du pratar om en "astronomisk normal" som ska gälla i hela universum så lär ingen begripa dig. Något upp och ned existerar inte i rymden.
Det roliga är dessutom att vad som är upp och ned på jordytan bestäms av - gravitationen.
Att gravitationen finns är klart bevisat och dess egenskaper är välkända och väl studerade.
Däremot finns inga bevis för den magiska kraft som påstås bero på densitetsskillnad. Hur uppkommer denna märkliga "kraft" och hur får den sin riktning?
Densitet är en skalär storlek, dvs den har ingen riktning.
Ni plattjordare älskar att påpeka att vetenskapen (ännu) inte kan förklara i detalj hur gravitationen uppkommer. Och att ta det som ett (felaktigt) bevis för att den inte existerar.
Men själva kan ni inte alls förklara hur er fantastiska, mytiska och mystiska "densitetsskillnadskraft" uppkommer, och hur den får sin riktning!
Beskrivningen
astronomisk normal har inget med rymden att göra. Det beskriver den vertikallinje som vi kallar
upp eller ned.
Se mitt svar ovan till RostigHink angående densitet och gravitation.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Den, och dess konsekvenser har bevisats. Läs i en seriös forskningstidskrift i stället för att glo på galenskaper från Youtube.
Ditt förslag är alltså att läsa en "seriös forskningstidskrift" för att få gravitationen bevisad i verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Se ovan, det är verkligen inget "önsketänkande från min sida"!
Önsketänkande var fel ordval, bristfälligt antagande passar bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
kkkrim
Då är det på sin plats att du förklarar hur dessa objekt i vår atmosfär fungerar och var de befinner sig.
Personligen har jag bara hittat de på En plats och det är i vad vi kallar rymden i den geostationära banan, kan du påvisa att de befinner sig på annan plats är jag rejält nyfiken på var de är och hur jag hittar de på den platta jorden.
På den runda jorden vet jag var de befinner sig så det behöver du inte förklara.
Det verkar som din förmåga att ta till dig teknisk beskrivning inte är så bra du vill tro då detta är en teknisk beskrivning du uppenbarligen inte kan ta till dig och därför avfärdar Trots att du själv kan bekräfta att beskrivningen är korrekt, är det intelligent eller svagbegåvat?
Nå, det ligger på dig att motbevisa rådande ordning och det gör du på detaljnivå, ge mig en hållbar förlarning på den platta jordens satellittv-distrubition som fungerar med verkligheten, alltså det vi kan mäta upp.
För du menar väl inte att du avfärdat satelliter helt utan egna experiment?
Det skulle ju vara som att läsa någon annans teori i något ämne och ta till sig det som kunskap trots att det kan vara felaktigt..
Är väl ändå upp till dig att bevisa att du sett satelliter i rymden? Jag ifrågasätter det påståendet.
De blinkade prickar som rör sig på himlen (Som många påstår är satelliter i rymden) är helt omöjliga att avgöra avståndet till för en privatperson, därför även omöjligt att veta exakt vart de befinner sig. Finns inga belägg för att de skulle befinna sig någon annanstans än i våran atmosfär. Vad får dig att tror att du beskådat dem i rymden?
Satellit-TV fungerar simplifierat på följande sätt:
-En länkstation skickar signaler till en satellit
-Satelliten fördelar signalen till parabolantenner på marken
Ingenstans i denna beskrivning bevisas det att signalen skickas genom rymden.
Jag avfärdar den rådande beskrivningen av satelliter. Finns inga observerbara bevis på att de befinner sig i rymden. All radiovågskommunikation sker i våran atmosfär.
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
När det gäller geostationära satelliter så kan vi mycket enkelt mäta upp avståndet till dem genom att mäta signalfördröjningen, vi vet mao att de befinner sig 36000km från jorden, långt utanför vår atmosfär.
Dessutom kan vi genom pejling och triangulering till en geostationär satellit bevisa att jorden är en sfär. Riktningen till satelliten vid olika positioner är bara möjlig på en globformad jord.
Men visst, överbevisa mig gärna genom lite av din "seriösa forskning".
Förklara hur riktningen på parabolantenner kan fungera på en platt jord.
Förklara hur det kommer sig att vi
I Arvidsjuar riktar parabolen till vinkeln 65 grader.
I Malmö 56 grader
I Madrid 40 grader
I Nairobi -2 grader
Förklara varför vi har en signalfördröjning på i storleksordning på 250ms till/från en satellit.
Självklart kan man mäta avståndet till objekt med hjälp av signalfördröjningen. Hur vet du med säkerhet att avståndet är 36000km och det är "långt utanför vår atmosfär"? Något du testat själv eller är det information du endast återupprepar?
Triangulering kan ske med radiovågskommunikation genom objekt i våran atmosfär och via master, så det bevisar verkligen inte jordens form.
Parabolers vinkel är anpassad till vart ifrån den mottager sin kommunikation. Självklart sker kommunikationen genom objekt i himlen, men att dessa objekt skulle vara i rymden finns det inga observerbara bevis för. All radiovågskommunikation sker i atmosfären eller via master på marken.