2018-05-11, 16:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armborst88
Är inte intresserad av tidigare motargument du mottagit, är intresserad av dina motargument då det var du som besvarade mitt inlägg. Att besvara med avfärdanden är bara löjligt.

Kommer undvika ordet densitet hädanefter. Finns självklart fler aspekter som spelar in i vilken riktning och med vilken kraft ett objekt rör sig (T.ex. densitet, vikt, volym, fallhöjd och luftmotstånd), men gravitation är inte en av dem. Inget som kan bevisa att en icke observerbar magisk kraft påverkar detta.
Vår värld har vissa regler, vad som är upp och ned är en av de enklaste att förstå sig på. Det är en äkta observerbar naturlag. Barn som ej kan läsa eller prata förstår vad som är upp och ned, precis som alla andra varelser levandes i våran värld. Något endast gravitationsteoretiker som tror på en magisk icke observerbar kraft har problem att förstå.

En heliumballong svävar uppåt för att en ballong beståendes av helium är lättare än sammansättningen av grundämnen utanför ballongen.
Det är du som ska bevisa dina påståenden. Att jorden är rund är allmän kunskap så jag ser inte varför jag ska behöva bevisa vad alla redan vet utom de amerikanska byfånarna på youtube som du har som husgudar.

Att ett barn vet vad som är upp och ner är inte så konstigt då de känner av gravitationen.

Vidare så är du rätt okunnig i vetenskapsteori. En vetenskaplig teori, till exempel den om gravitationen, är en förklaringsmodell som styrkts av observationer. Tyvärr används ordet teori i allmändagligt tal för gissningar vilket verkar förvirra plattjordare i synnerhet.

Plattjord är bullshit. Det är upp till dig att motbevisa det.
Citera
2018-05-11, 16:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Exakt vad är det för experiment du har utfört för att bekräfta att jorden inte är platt? Vilken typ av instrument använde du dig av för att mäta avståndet till månen? Hur bekräftade du formen på jorden med hjälp av Newtons rörelselagar?

Jag mätte avståndet med hjälp av en riktantenn (parabol) , en radiosändare, en mottagare samt ett oscilloskop.

Newtons rörelselagar ger bland annat att det finns en nedåtriktad kraft. Jag kan med hjälp av vanlig mekanik visa att ditt snack om densitet är felaktig.

Vidare kan man mha rörelselagarna konstatera att
- jorden roterar
- latituder inte är cirklar med origio i nordpolen
- att geostationära satelliters höjd stämmer med jordens omkrets

Citat:
Även jag har studerat stjärnorna, men det har inget med formen på våran värld att göra. För mig bevisar stjärnornas konstanta rörelsemönster att vård värld inte rör på sig, endast himlavalvet som är i rörelse. Solen, månen och "planeterna" är däremot frånkopplade från himlavalvets rörelsemönster och har sina egna banor. Att tror att rörelserna på våran himmel beror på att vi är i rörelse, är väldigt långsökt och går ej att bekräfta.

Självklart bevisar t.ex Polstjärnans position att jorden är en sfär.

Och jo, det är tämligen enkelt att bevisa att det är jorden som snurrar. Faktum är att du i princip kan göra det med gyroskopet i en smartphone. Här kan du läsa hur man gör:
https://www.researchgate.net/publication/230962822_Using_a_MEMS_gyroscope_to_measure_the_Ea rth%27s_rotation_for_gyrocompassing_applications

Och vill du inte det så kan du åka och spana in någon av alla de foucaultpendlar som finns.
Citera
2018-05-11, 17:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar? Klargör gärna hur detta skulle utföras i praktiken.

Du åker till t.ex Uganda och mäter hur lång bilvägen är mellan Kampala och Mubende.
https://imgur.com/a/04stb4z

Är det 15 mil så jorden en sfär, är det betydligt längre så har vi blivit lurade.
Upp till bevis.
Citera
2018-05-11, 17:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Anledning till varför vi kan se längre än vad vi borde kunna är för att jorden är platt, har inget med atmosfärisk refraktion att göra... När ett objekt försvinner bort från bort ur betraktarens synfält för att till slut konvergerar med hägringen precis ovanför horisontlinjen, är det just hägringen som gör att objektet försvinner. Hägringen är den avgörande faktorn till hur objekt försvinner och har olika brytningsindex beroende på atmosfäriska förhållanden. Höga objekt kan sticka upp ovanför hägringen om de inte helt har försvunnit ur betraktarens synfält ännu. Detta som kan upplevas som att objekt försvinner "bakom" horisonten.
Hur kommer det sig att solen plötsligt slutar att ”konvergera” när den filmas genom ett solfilter?

https://youtu.be/LFTWGdR8SiU

Var är hägringen som döljer nedre delen av det hör skeppet? Hur kommer det sig att hela delen, som är ovanför horisonten, syns tydligt?

https://youtu.be/dKF7D7XsyTA

Citat:
En heliumballong svävar uppåt för att en ballong beståendes av helium är lättare än sammansättningen av grundämnen utanför ballongen.
Hur kommer det då sig att heliumballonger inte stiger i luft vid fritt fall? Allting flyter i luft om objekten och luften är i ett slutet rum i fritt fall. Det enda som skiljer är att gravitationen saknas. Hur tunga/lätta objekten är har plötsligt ingen betydelse.
Citera
2018-05-11, 17:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har inte ekonomiska eller organisatoriska förutsättningar att bedriva den forskning som krävs för att avgöra avståndet till solen.

Klart du har.
Det enda som krävs är en plattjordskompis några hundra mil från dig. Vill du vara riktigt noggrann så kan ni vara ett gäng som är utsprida över Europa.

Anledningen till att ingen plattjordare presenterar att de har mätt avståndet till solen är att utfallet inte passar med er skeva världsbild.

Citat:
Väldigt få privatpersoner som har den typen av resurser, därav avsaknaden av ett korrekt avstånd till solen.
Skitsnack. Att mäta avståndet till solen på en platt jord är skitenkelt och väldigt billigt.
Senast redigerad av madtop 2018-05-11 kl. 18:25.
Citera
2018-05-11, 17:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Vad är "lättare" och vad är tyngd?

Hur kommer det sig att en heliumballong sjunker i vakuum?
Hur vet ballongen att den ska falla nedåt? Snackar den med omgivningen på något sätt?
Senast redigerad av madtop 2018-05-11 kl. 17:53.
Citera
2018-05-11, 18:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
vad som är upp och ned är en av de enklaste att förstå sig på. Det är en äkta observerbar naturlag. B

Förklara gärna. Hur vet en sten vad som är upp och vad som är ned?

Och exakt hur observerar du vad som är upp och vad som är ned? Är det möjligen så att du känner att du har en tyngd? Är det möjligen så att du observerar att du pressas mot jordytan med en kraft som är 10 ggr din massa?

Citat:
Något endast gravitationsteoretiker som tror på en magisk icke observerbar kraft har problem att förstå.

Trams. Självklart kan vi observera gravitation.
Vi observerar att saker accelererar mot marken, vi kan mäta tyngd, vi kan observera satelliters omloppsbana och vi kan utföra experiment liknande "Cavendish". Till och med du observerar att dina fotsulor utsätts för en kraft, till och med du känner ett tryck mot dina fötter.

Ovan är observationer är en kraft. Du kan om du vill kalla kraften för "öööhaaö" om du känner för det men du kan inte komma ifrån att vi observerar en kraft. Att vi har valt att kalla kraften för gravitation är något du får lära dig att leva med.
Senast redigerad av madtop 2018-05-11 kl. 18:36.
Citera
2018-05-11, 18:42
Medlem
Sainsburyss avatar
Okej armborst, jag ställer en liten lättare fråga.
Varför skulle man ljuga om att jorden är rund?
Citera
2018-05-11, 18:48
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, för den som har följt den här tråden en tid framstår du bara som ytterligare en i raden av plattjordsstollar.

Förstår att det är många stollar som varit och skrivit i denna tråd. Om du väljer att klumpa ihop mig med dem är det ditt eget problem. Förstår att det kan vara lätt att göra då jag använder mig av liknande argument, något som från min sida är oundvikligt.

Citat:
En byggnadsingenjör behöver inte relativitetsteorin för att bygga ett hus. Det bevisar inte att relativitetsteorin är fel.
Liknande om grekers och romares byggnader. Att de kunde bygga innan Newton fanns visar inte på att Newton hade fel.

Att antyda att dagens ingenjörer och arkitekter inte använder sig av "Elementär fysik" och "newtonsk mekanik och gravitation" är bara löjligt.

Om en byggnadsingenjör inte bygger med hjälp av relativitetsteorin, varför har vi då denna diskussion? Ingenjörskonst och relativitetsteorin är helt två helt olika saker, som dessutom är helt helt orelaterade. Samma sak med Newton, vad har han med byggnader att göra? Se även min fråga ovan till trådens egna yrkesverksamma ingenjör angående Newtons relevans för ingenjörer och arkitekter.

Förstår självklart att olika materials fysiska egenskaper spelar stor roll i ingenjörers och arkitekters arbeten. Men varför man vagt och odetaljerat uttrycker det som "Elementär fysik" förstår jag ej.

Citat:
Det går att studera deras rotation, deras avstånd och deras rörelser i rymden. Dessutom ser de ut som roterande sfärer, vilket i första hand tyder på att de är sfäriska och roterar. Falsifiera den teorin om du kan, du skulle bli världsberömd.

Se mitt svar till Jinxes ovan angående "planeter".

Citat:
Jaja, det där känner vi igen! "Allt är fejk, allt som lärs ut är bluff, lärarna ljuger, alla människor är vilseförda flockdjur, som inte begriper nånting."
Utom några stycken, som efter idoga studier på Youtube har kommit fram till SANNINGEN.

En annan tolkning är att de som glor på idiotiska youtubeklipp själva blir megafoner för idiotierna.

Förstår din överdrivna reaktion, men jag har aldrig nämnt ordet "fejk". Har heller aldrig sagt att allt som lärs ut är en bluff. Man lär sig mycket nyttigt i skolan, men finns även många felaktigheter som lärarna omedvetet tvingas lära ut p.g.a. läroplanen.

Behovet av att passa in och inte sticka ut från gruppen är en naturligt nedärvd egenskap som behövts för att överleva förr i tiden. Om du av någon anledning blev utesluten från din grupp, försämrades dina chanser till överlevnad avsevärt. Därför stora delar av mänskligheten beter sig som flockdjur och kan vilseledas.

Du verkar hysa ett enormt agg mot YouTube, som du sedan tar ut över mig. Mina teorier bygger som sagt på verkliga observationer och jag kompletterar gärna med videoklipp för att beskriva dem visuellt.
Tror du hade mått bättre av en mindre aggressiv inställning till videoklipp...

Citat:
Ge exempel på det (som inte är klipp från youtube).

Litteratur och media är två exempel på informationskällor som tillhandahåller teknisk beskrivning som inte alltid passar in med verkliga observationer.

Citat:
Här pratar du om dina observationer, tidigare har du också pratat om din forskning.
Vilka är dina observationer och var har du gjort dem? Var är din forskning och dess resultat skildrade/beskrivna?

Bevakar alltid himlen från marken (Solen, månen, stjärnorna, "planeterna", moln, flygplan o.s.v.), men även flygturer ger värdefulla observationer. Observationsplatserna är utspridda över olika delar av världen, men främst Skandinavien. Använder mig av teleskop, kikare och videoinspelning som hjälpmedel.
Baserat på dessa observationer gör jag efterforskningar och drar slutsatser. Mina resultat är inte publicerade.

Se svar mitt svar till bonehead i inlägget nedan angående solens ibland upplevda storleksförändring.

Citat:
Beskriv denna "enkla observerbara naturlag".
Om du pratar om en "astronomisk normal" som ska gälla i hela universum så lär ingen begripa dig. Något upp och ned existerar inte i rymden.

Det roliga är dessutom att vad som är upp och ned på jordytan bestäms av - gravitationen.
Att gravitationen finns är klart bevisat och dess egenskaper är välkända och väl studerade.

Däremot finns inga bevis för den magiska kraft som påstås bero på densitetsskillnad. Hur uppkommer denna märkliga "kraft" och hur får den sin riktning?
Densitet är en skalär storlek, dvs den har ingen riktning.

Ni plattjordare älskar att påpeka att vetenskapen (ännu) inte kan förklara i detalj hur gravitationen uppkommer. Och att ta det som ett (felaktigt) bevis för att den inte existerar.
Men själva kan ni inte alls förklara hur er fantastiska, mytiska och mystiska "densitetsskillnadskraft" uppkommer, och hur den får sin riktning!

Beskrivningen astronomisk normal har inget med rymden att göra. Det beskriver den vertikallinje som vi kallar upp eller ned.

Se mitt svar ovan till RostigHink angående densitet och gravitation.

Citat:
Den, och dess konsekvenser har bevisats. Läs i en seriös forskningstidskrift i stället för att glo på galenskaper från Youtube.

Ditt förslag är alltså att läsa en "seriös forskningstidskrift" för att få gravitationen bevisad i verkligheten?

Citat:
Se ovan, det är verkligen inget "önsketänkande från min sida"!

Önsketänkande var fel ordval, bristfälligt antagande passar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Då är det på sin plats att du förklarar hur dessa objekt i vår atmosfär fungerar och var de befinner sig.
Personligen har jag bara hittat de på En plats och det är i vad vi kallar rymden i den geostationära banan, kan du påvisa att de befinner sig på annan plats är jag rejält nyfiken på var de är och hur jag hittar de på den platta jorden.
På den runda jorden vet jag var de befinner sig så det behöver du inte förklara.

Det verkar som din förmåga att ta till dig teknisk beskrivning inte är så bra du vill tro då detta är en teknisk beskrivning du uppenbarligen inte kan ta till dig och därför avfärdar Trots att du själv kan bekräfta att beskrivningen är korrekt, är det intelligent eller svagbegåvat?

Nå, det ligger på dig att motbevisa rådande ordning och det gör du på detaljnivå, ge mig en hållbar förlarning på den platta jordens satellittv-distrubition som fungerar med verkligheten, alltså det vi kan mäta upp.

För du menar väl inte att du avfärdat satelliter helt utan egna experiment?
Det skulle ju vara som att läsa någon annans teori i något ämne och ta till sig det som kunskap trots att det kan vara felaktigt..

Är väl ändå upp till dig att bevisa att du sett satelliter i rymden? Jag ifrågasätter det påståendet.

De blinkade prickar som rör sig på himlen (Som många påstår är satelliter i rymden) är helt omöjliga att avgöra avståndet till för en privatperson, därför även omöjligt att veta exakt vart de befinner sig. Finns inga belägg för att de skulle befinna sig någon annanstans än i våran atmosfär. Vad får dig att tror att du beskådat dem i rymden?

Satellit-TV fungerar simplifierat på följande sätt:
-En länkstation skickar signaler till en satellit
-Satelliten fördelar signalen till parabolantenner på marken

Ingenstans i denna beskrivning bevisas det att signalen skickas genom rymden.

Jag avfärdar den rådande beskrivningen av satelliter. Finns inga observerbara bevis på att de befinner sig i rymden. All radiovågskommunikation sker i våran atmosfär.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
När det gäller geostationära satelliter så kan vi mycket enkelt mäta upp avståndet till dem genom att mäta signalfördröjningen, vi vet mao att de befinner sig 36000km från jorden, långt utanför vår atmosfär.

Dessutom kan vi genom pejling och triangulering till en geostationär satellit bevisa att jorden är en sfär. Riktningen till satelliten vid olika positioner är bara möjlig på en globformad jord.

Men visst, överbevisa mig gärna genom lite av din "seriösa forskning".
Förklara hur riktningen på parabolantenner kan fungera på en platt jord.
Förklara hur det kommer sig att vi
I Arvidsjuar riktar parabolen till vinkeln 65 grader.
I Malmö 56 grader
I Madrid 40 grader
I Nairobi -2 grader

Förklara varför vi har en signalfördröjning på i storleksordning på 250ms till/från en satellit.

Självklart kan man mäta avståndet till objekt med hjälp av signalfördröjningen. Hur vet du med säkerhet att avståndet är 36000km och det är "långt utanför vår atmosfär"? Något du testat själv eller är det information du endast återupprepar?

Triangulering kan ske med radiovågskommunikation genom objekt i våran atmosfär och via master, så det bevisar verkligen inte jordens form.

Parabolers vinkel är anpassad till vart ifrån den mottager sin kommunikation. Självklart sker kommunikationen genom objekt i himlen, men att dessa objekt skulle vara i rymden finns det inga observerbara bevis för. All radiovågskommunikation sker i atmosfären eller via master på marken.
Citera
2018-05-11, 18:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Självklart kan man mäta avståndet till objekt med hjälp av signalfördröjningen. Hur vet du med säkerhet att avståndet är 36000km och det är "långt utanför vår atmosfär"? Något du testat själv eller är det information du endast återupprepar?

Jag har testat själv.

Citat:
Triangulering kan ske med radiovågskommunikation genom objekt i våran atmosfär och via master, så det bevisar verkligen inte jordens form.

Självklart bevisar det jordens form. Vi har avstånd och vinkel till "objektet" från olika positioner vilket i sin tur falsifierar den platta jorden.

Citat:
Parabolers vinkel är anpassad till vart ifrån den mottager sin kommunikation. Självklart sker kommunikationen genom objekt i himlen, men att dessa objekt skulle vara i rymden finns det inga observerbara bevis för.

Jo det gör det. Jag har själv mätt att signalfördröjningen är 250ms vilket ger att "objektet" är 36000 km bort.

Citat:
All radiovågskommunikation sker i atmosfären eller via master på marken.

Nopp, vi har observationer som motsäger det.

Citat:
Ingenstans i denna beskrivning bevisas det att signalen skickas genom rymden.

Jo vi vet som sagt att objektet är 36000 km bort samt att vi vet att riktningen är en punkt över ekvatorn. Enkel triangulering visar att "objektet" finns i rymden.
Senast redigerad av madtop 2018-05-11 kl. 19:02.
Citera
2018-05-11, 19:54
Medlem
Jag har skrivet det förut och skriver det igen. Man kan se att jorden inte är platt utan rund med blotta ögat bara man är på lämpligt ställe.

Just nu befinner jag mig ute på jobb på Grane, en oljeplattform i Nordsjön. Det är en fast installation som står på jacket på havsbotten. Står man på lämpligt ställe på däck så man kan syfta mot havets horisont med en horisontal stålbalk i linje med horisonten, så kan man tydligt se att horisonten inte är helt parallellt med stålbalken utan har en svag välvning. Ja man kan t o m skönja den välvningen utan stålbalken, att horisonten inte alls är helt spikrak och plan, utan svagt välvd.

Andra observationer vi som jobbar här ute kan se varje natt när vädret är klart, är att plattformar borta mot horisonten står där och glittrar med alla sina ljus och facklan högst i topp. De som står längre bort ser vi inte understället på utan bara själva top-siden. Ännu längre bort ser vi från t ex Statfjordfältet de engelska riggarna och på vissa bara själva facklan i toppen på flamtornet. På vissa allra längst bort ser vi inget alls av plattformarna under dagarna och inte heller under nätterna, men vi kan se det oranga flammande skenet från deras facklor spela på undersidan av molnen, men vi ser inte själva facklan i sig. Vi vet dessutom vilka riggar det är och exakt distans bort till dem. Hur skulle detta vara möjligt på en platt jord...
Citera
2018-05-11, 19:57
Medlem
Citat:
Förstår att det är många stollar som varit och skrivit i denna tråd. Om du väljer att klumpa ihop mig med dem är det ditt eget problem. Förstår att det kan vara lätt att göra då jag använder mig av liknande argument, något som från min sida är oundvikligt.

Nu råkar det ju vara så att dina argument inte liknar stollarnas, de är likadana.

Citat:
Litteratur och media är två exempel på informationskällor som tillhandahåller teknisk beskrivning som inte alltid passar in med verkliga observationer.

Jag gör en observation av ett jetplan som passerar mig. Det jag observerar är att först ser jag flygplanet och en stund senare hör jag ett kraftigt ljud.
Min slutsats blir då att två stealth-plan passerat mig. Det ena med förmågan att flyga ljudlöst och det andra är osynligt.
Detta är min verkliga observation.
Jag läser sedan i litteraturen om ljudets hastighet och min självklara slutsats är att litteraturen ljuger, jag har ju observerat verkligheten.
Plattjordslogik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in