Citat:
Du avfärdar mig helt utan motargument? Patetiskt, tillåt mig skratta!
Detta ses av åskådare som en seger för mig. Ditt misslyckande att diskutera ämnet bekräftar endast att min världsbild är närmare sanningen och att du inte har något att komma med.
Citat:
Nej, jag har inte tagit del av dessa vattentäta bevis du verkar sitta på. Förklara gärna för mig hur det funkar och hur jag kan testa det själv. Varför kan jag se många mil från strandkanten över öppet hav, när det jag ser borde döljas av den sfäriska modellens kurvatur?
Citat:
Att vara en teori inom vetenskap är inte samma som i dagligt tal, använd inte oärliga argument. Relativitetsteorin tillämpas hela tiden, varför fungerar det? Elementär fysik som tillämpas dagligen och som hjälpt oss konstruera allt omkring dig bygger på newtonsk mekanik och gravitation - varför fungerar detta?[/b]
Vad får dig att tror att "Elementär fysik" och "newtonsk mekanik och gravitation" har varit avgörande för vad dagens ingenjörer och arkitekter kan konstruera? I vilka sammanhang tillämpat man den allmänna relativitetsteorin som exempelvis byggnadsingenjör?
Arkitekter kunde uppföra enorma katedraler långt innan Newton existerade. Innan dess konstruerade även Greker och Romare väldigt avancerade byggnader.
Citat:
Det finns objekt som rör sig på våran himmel, exakt vad det är för något vet jag ej. Man kan fånga dessa blinkande ljuspunkter i teleskop.
Vissa hävdar att det är satelliter som är ute i rymden, medans andra påstår att det är objekt som flyger i atmosfären. Då jag själv inte ens kan bekräfta att rymden existerar som beskrivet (Oändligt vakuum etc), tror även jag på det senare angivna.
Om du inte vill att jag ska kalla bilder på satelliter för datortillverkade avbildningar, visa då flera fotografier från privatpersoner på satelliter i rymden.
När man studerar "planeter" i teleskop är det endast ljuspunkter i form av cirklar på himlen man ser. Vad de har för relation till våran värld går endast spekulera i. Finns inget som tyder på att de är sfäriska, därför går det heller inte bevisa att våran värld är sfärisk genom att observera dem.
Exempel på några av de vandrande ljuspunkter de flesta refererar till som "planeter":
Jupiter: https://www.youtube.com/watch?v=MARbIEqCIMs
Saturnus: https://www.youtube.com/watch?v=fPkRa-SJwQc
Mars: https://www.youtube.com/watch?v=DoY3OFEqZ0g
Citat:
Det går alldeles utmärkt att med en parabol(riktantenn)bekräfta de geostationära tv-satelliterna.
Du kan ta ut deras positon ovan den runda jorden var du än befinner dig inom sändingsområdet och rikta antennen dit och få bild, du kan därefter flytta dig til en annan position och rikta om antenen till samma positon och återigen få bild.
Försöker du göra detta med utgångspunkten att jorden är platt när du räknar fram den nya riktningen efter du flyttat dig får du brus, inget annat, endast med utgångspunkten "rund jord" hittar du tillbaka till satelliten.
Så, jo det går alldeles Utmärkt att bekräfta satelliter.
Du kan ta ut deras positon ovan den runda jorden var du än befinner dig inom sändingsområdet och rikta antennen dit och få bild, du kan därefter flytta dig til en annan position och rikta om antenen till samma positon och återigen få bild.
Försöker du göra detta med utgångspunkten att jorden är platt när du räknar fram den nya riktningen efter du flyttat dig får du brus, inget annat, endast med utgångspunkten "rund jord" hittar du tillbaka till satelliten.
Så, jo det går alldeles Utmärkt att bekräfta satelliter.
Betvivlar inte att det finns stationära objekt i våran atmosfär som kan studsa radiovågor till mottagare på marken. Vad har detta med formen på våran värld att göra?
Citat:
Det är pga Att man tar andras kunskap och experimenterande till sig Utan att behöva genomföra de så inlärningstiden kortas som vi fått den utveckling vi nu har, redan nu börjar inlärningstiden på den grundkunskap som behövs bli så omfattande att nya upptäkter blir svårare då tiden inte riktigt räcker till, skulle alla behöva undersöka och utföra varenda experiment fysiskt skulle vi inte ha denna diskussionen via dator på internet då du sannolikt skulle stå böjd över ett ogräs på din åkerlapp för att se till att du får mat för dagen.
Det är helt ok att ha svårt att ta till sig teknisk beskrivning men att förkasta den för man inte förstår är svagbegåvat.
Det är helt ok att ha svårt att ta till sig teknisk beskrivning men att förkasta den för man inte förstår är svagbegåvat.
Tänk tanken att den kunskap du fått till dig kan vara felaktig.
Tänk sedan tanken att alla världens människor får samma kunskap till sig genom bl.a. läroplaner, litteratur och media.
Tänk till slut tanken att den som delade ut kunskapen från första början, visste att kunskapen var felaktig.
Det är tyvärr såhär våran värld fungerar idag. Den som kontrollerar informationsflöden kontrollerar hur människor uppfattar verkligheten.
Har inga problem att ta till mig teknisk beskrivning, snarare tvärtom. Problemet är att de tekniska beskrivningarna jag fått ta del av genom dagens informationsflöden till stora delar ej stämmer överens med verkligheten.
Citat:
Tror du verkligen - på fullt allvar - att det är på youtube man kan se hur en solnedgång ser ut? Om du istället går ut och tittar på en verklig solnedgång och mäter solen storlek så kommer du att finna att solen hela tiden har samma storlek.
Dessutom använder du ordet perspektiv felaktigt. Är det möjligen synfält du menar? I vilket fall som helst har du fel, solen har hela dagen samma skenbara storlek.
Dessutom använder du ordet perspektiv felaktigt. Är det möjligen synfält du menar? I vilket fall som helst har du fel, solen har hela dagen samma skenbara storlek.
Det jag beskriver är att att solen kan upplevas som att den krymper under vissa förhållanden. Är medveten att den alltid besitter samma skenbara storlek.
Är det något fel med att länka exempel från YouTube? De är till för att visuellt komplettera det jag beskriver i text.
Videoklipp är inget jag bygger min teori på. Min teori bygger i första hand på egna observationer. Självklart finns det videoklipp som bekräftar mina observationer, ser då inget fel i att använda mig av dem.
Tack för att du påpekar felanvändningen av ordet perspektiv. Använde mig av synfält tidigare i tråden, men det tycktes skapa ännu mer förvirring än perspektiv. Kommer använda det korrekta ordet hädanefter...
Citat:
Jo, det bevisar att stenen påverkas av en nedåtriktad kraft. Vetenskapen och vanliga människor kallar den kraften för gravitation.
Hur förstår STENEN vad som är upp och ned?
Densitet är en egenskap hos materialet, den har ingen riktning. Hur får den uppenbart riktade "densitetskraften" sin riktning?
Hur förstår STENEN vad som är upp och ned?
Densitet är en egenskap hos materialet, den har ingen riktning. Hur får den uppenbart riktade "densitetskraften" sin riktning?
Finns inga bevis på att det är en magisk kraft som drar stenen nedåt. Reglerna i våran värld är att det finns en astronomisk normal beståendes av upp eller ned. Därför stenen får en nedåtriktad kraft. En enkel observerbar naturlag som gravitationsteoretiker verkar ha enorma problem att förstå...
Citat:
Det jag vet är att den allmänna relativitetsteorin inte går att bevisa i verkligheten.
Citat:
Se svar ovan angående vad "planeter" är för något. Verkligen inte uppenbart att de är sfäriska, bara önsketänkande från din sida.
Citat:
Att solen blir overkligt stor här beror på att den överexponeras i kameran. Solen i första klippet är ju gigantisk i förhållande till hur den ser ut i verkligheten och krymper ihop till mera normal storlek närmare horisonten allt eftersom solljuset blir svagare och överexponeringen minskar. Hade man filmad detta med filter så att man filmat utan överexponering hade det inte sett ut så där.
Tack för förklaringen!
Uppenbarligen svårt att ge videoexempel på det jag beskriver. Hoppas övriga klipp ger fenomenet mer rättvisa.