2018-05-11, 12:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Savoy skrev

Nej visst, Ryssland har allt mindre på att förlora på att dumpa Iran sett till Syrien-konflikten, men det har varit en nyttig partner i kriget utgår jag från. Om det är något Putin är mästerlig på så är det att föra "ekonomiska" krig som inte drar för mycket resurser.

Ryssland sager att dom inte kommer att forse Assad med S-300:

Russia, after Netanyahu visit, backs off Syria S-300 missile supplies

MOSCOW (Reuters) - Russia is not in talks with the Syrian government about supplying advanced S-300 ground-to-air missiles and does not think they are needed, the Izvestia daily cited a top Kremlin aide as saying on Friday, in an apparent U-turn by Moscow.

https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-russia/russia-after-netanyahu-visit-backs-off-syria-s-300-missile-supplies-idUSKBN1IC0SW?utm_campaign=trueA nthem:+Trending+Content&utm_content=5af570c504d301 785ff363e0&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitte r
Citera
2018-05-11, 12:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Iran sager enligt Reuters att TelAviv och Haifa kommer att utplanas om Israel forsoker gora nagot:

#BREAKING: Reuters: Iranian cleric #Khatami says TelAviv and Haifa will be destroyed if Israel acts foolishly
Citera
2018-05-11, 13:04
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ryssland sager att dom inte kommer att forse Assad med S-300:

Russia, after Netanyahu visit, backs off Syria S-300 missile supplies

MOSCOW (Reuters) - Russia is not in talks with the Syrian government about supplying advanced S-300 ground-to-air missiles and does not think they are needed, the Izvestia daily cited a top Kremlin aide as saying on Friday, in an apparent U-turn by Moscow.

https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-russia/russia-after-netanyahu-visit-backs-off-syria-s-300-missile-supplies-idUSKBN1IC0SW?utm_campaign=trueA nthem:+Trending+Content&utm_content=5af570c504d301 785ff363e0&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitte r

Ytterligare ett tecken på att min teori håller: Slutlösningen rysskontrollerat Assad-Syrien utan Iran/Hisbollah som åtmnstone tolereras av Israel. Det är uppenbart att Kreml fattar att Israel är den enda realistiska öppningen till målet att skapa ett permanent och stabilt ryskt fotfäste vid Medelhavet.
Citera
2018-05-11, 13:16
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Min drivkraft är för mina kristna syriska vänner som är helt förtvivlade över att de inte kan prata öppet om sina vedermödor och vad de hoppas på för sitt land för att dårar som du blint tror på islamistkräken. De känner sig inte ens trygga här i Sverige. Jag är deras röst mot alla ni jihadistlovers. Ni är riktigt obehagliga.
Nä men ser man på, du föll snabbare än jag kunde tänka mig. Du är vad jag visste hela tiden, en kristen sandneger.
Det är därför du och alla kristna sandnegrer försvarar sand apan assad och struntar fullkomligt i dessa civila stackare bara för de är muslimer.
Citera
2018-05-11, 13:16
Medlem
Savoys avatar
Notera noggrant vad Israels försvarsminister Liberman säger här:

"Throw the Iranians, Qassem Soleimani and the Quds forces out of your country! They are not acting in your interest, they are only hurting you. Their whole presence only brings problems and destruction," Liberman said in the northern city of Katzrin.

https://www.jpost.com/Middle-East/Liberman-to-Assad-Boot-the-Iranians-out-for-your-own-good-556171

Översättning: Du kan sitta kvar om du kastar ut Iran
Citera
2018-05-11, 13:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Savoy skrev

Ytterligare ett tecken på att min teori håller: Slutlösningen rysskontrollerat Assad-Syrien utan Iran/Hisbollah som åtmnstone tolereras av Israel. Det är uppenbart att Kreml fattar att Israel är den enda realistiska öppningen till målet att skapa ett permanent och stabilt ryskt fotfäste vid Medelhavet.

Axios skriver:

"The Gulf states: Israel, Saudi Arabia, the UAE and Bahrain were the first four countries to welcome Trump's decision to withdraw from the Iran deal. This new anti-Iran alliance between Israel and its Sunni Arab neighbors is a development of historic proportions. Wednesday night's clashes gave further evidence, after the Foreign minister of Bahrain went on Twitter to publicly condemn Iran and support Israel's right to defend itself."

https://www.axios.com/the-israel-iran-cold-war-is-getting-hotter-85cae81c-5b9e-4b30-a317-91e297ddda81.html?utm_source=twit ter&utm_medium=social&utm_campaign=organic

Intervjun med Assad fran igar:

https://www.youtube.com/watch?v=JNuOPwfj_3Y
Citera
2018-05-11, 13:26
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Hahahahhahahahha, kan någon moderator fästa detta inlägg på trådstarten för skämttråden? Efter dina första två meningar förstår man att du är ett troll, i synnerhet när du börjar med att säga att Amnesty och HRW är objektiva organisationer som inte alls har någon partisk del i konflikten.

Men visst, krama om dina vänner från Aleppo! Vad vet jag? Jag har bara spenderat majoriteten av mitt liv i Syrien och har kontakter där från alla möjliga hörn. Men som sagt, fortsätt leva i din bubbla. Jag vågar inte poppa den.

Åter igen har upprepat mina resonemang kring detta jävligt många gånger i tråden. Fortsätter diskussionen på PM om det önskas.

Vilken opartisk källa är det du hänvisat till hjärnskadade vän?
Citera
2018-05-11, 13:28
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Ignorera trollen. Bettar starkt på att han är av saudiskt ursprung, alt. någon koppling till islamterroristerna som gör att han känner sig tvungen att skydda dem här samtidigt som han pekar finger åt Syriska regeringen.

Av att döma utifrån hans användarnamn verkar även vara satanist, inte så konstigt att han önskar död åt kristna.

Troll = Människor som inte instämmer till mina åsikter.

Hoppas att PKK-gerillan spränger några Baathister i luften i natt.
Citera
2018-05-11, 13:31
Medlem
humanlifes avatar
Många tror att folkopinionen inte har någon större betydelse i krig, men det är fel. Den har stor betydelse. Få makthavare vill gå ut i krig utan stöd från den egna befolkningen. Propagandan har bara ett syfte och det är få vanligt folk med på krig mot den utmålade fienden.

Vad gäller Irak och Libyen lyckades USA övertyga oss att dessa ledare var farliga och måste bort. Det gjorde att man kunde köra en massiv krigsinsats utan att folk i väst protesterade. Kritiken var tystad redan på förhand. Några år senare blev det känt att hoten från dem var påhittade.

I Syrien skapade man en ”moderat opposition” som skulle övertyga oss om att Assad var en ondsint diktator, som inte tillät någon opposition. Den lögnen vann gehör till att börja med, men efterhand kröp sanningen fram.

Oppositionen/rebellerna kämpar inte för frihet och demokrati. De är i själva verket islamister som terroriserar befolkningen och de får både lön, vapen och träning av Väst.

USA, Israel, Saudi och EU och deras terrorister såg ut att vinna över Syrien fram till 2015. Stora delar av landet var ockuperat av terrorister, USA-koalitionen påstod sig bomba IS, men IS växte under tiden och de kunde tjäna miljarder på stulen olja utan att hindras av USA.

Och opinionen i väst hade börjat svänga, vi började tänka själva. Varför skulle vi hata Assad som vi knappt hade hört talas om förut? Varför kunde inte USA kontrollera vilka som fick vapen? Deras moderata opposition tycktes försvinna, medan IS och al-Qaida växte. Varför lyckades inte USA bekämpa IS? Och vilka var rebellerna egentligen?

Så gick Ryssland in 2015 och då äntligen började terroristernas områden krympa. Detta har väckt både sympatier och beundran för Ryssland. De har agerat klokt och tagit en del överraskande beslut , som faktiskt gick hem. De undviker direkta konfrontationer, de följer internationell rätt och krigets lagar, de sparar civila liv så långt det är möjligt. När såg vi det senast? De slår krigsförbrytarna i USA-regimen koalition och deras terrorister genom att agera klokt och korrekt.

Så nu vinner Syrien, både militärt och opinionsmässigt. Västs illvilliga, krigshetsande propaganda är genomskådad av många. Folk nås av sanningar om Syrien och deras ledare och vi ser att Ryssland har en helt annan sida än den Väst ljuger i oss. Inte ens gasattacker går längre att genomföra så man får opinionen med sig på en större krigsinsats. Tvärtom protesterade folk i bombtrojkans länder efter missilangreppen nyligen.

Väst är helt enkelt inte den goda sidan. De ljuger, de försöker krossa ett oskyldigt land och driver miljoner människor på flykt och de använder sig av terrorister för sina egna intressen.

Och vi ser nu att detta slår tillbaka på dem själva. Assad och Ryssland och även Iran vinner sympatier.

Väst har målat in sig själva i ett hörn i Syrien. De kan inte eskalera kriget, hur gärna Israel och krigsindustrin vill. För de har opinionen emot sig. Vi tror inte längre på att Assad är en ondsint diktator, trots att Västmedia har upprepat detta mantra in absurdum.
För det är ju Väst som attackerar civila med sina bomber och terrorister, som håller folk som gisslan i flera år. Militären hittar massgravar i alla områden som befrias.

Väst har förlorat kriget mot Syrien. Både militärt och opinionsmässigt. Så nu ändrar man fokus och hoppas få gehör för att hata Iran. Inte särskilt förvånande dock, Irans ledning är ju en av dem som man planerade att störta för att modellera om Mellanöstern så det passar Israel och Väst.
(Vad är det för slags människor som försöker väcka hat mot än den ena än den andra? Vem vill ha sådana ledare?)

Israel låtsas att de iranska styrkorna i Syrien är ett hot mot Israel. Men här avslöjar sig Israel. Iran är med och bekämpar terroristerna i Syrien och det är ju det som är problematiskt för Israel. Iran har inte för avsikt att anfalla Israel. Trodde Netanyahu verkligen att folk skulle gå på den lögnen?

Jag tror inte det, det här tyder på desperation. Vad kan Israel göra annat än enstaka anfall mot Syrien? Från och med igår vet de att Syrien kommer att svara.
Citera
2018-05-11, 13:36
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Dina "opartiska" NGO:s får sin information uteslutande från oppositionen aka "rebellerna" aka islamistpsykopaterna. Min fråga kvarstår: varför stödjer du islamisterna?

Mina kristna syriska vänner hälsar att det är tack vare Hezbollah som de lyckades fly.

De får inte ALLS sin information från oppositionella kanaler. Du är brutalt EFTERBLIVEN och har inte framfört några bevis för att dessa organisationer gjort detta.

Ditt scenario: Människorättsorganisationer som i detalj dokumenterat västliga krigsförbrytelser har avsiktligen sänkt sin standard i Syrien för att de varit så grovt hjärnskadade att de tagit tusentals oberoende vittnesmål från olika delar i Syrien och inte insett att dessa egentligen var islamister.Antingen det eller så går de intressen åt de aktörer som de frekvent fördömt och kritiserat. Riktiga "sionister" som är makabert hatade i Israel.

När har jag stött islamisterna? För att jag kritiserar Assadregimen så skulle jag sympatisera med islamister eller? Dina efterblivna resonemang kanske rättfärdigar en sådan åsikt. I relation till min pro-Rojava och YPG position så fattar du själv att jag fanatiskt hatar islamister.
Citera
2018-05-11, 13:39
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Kenneth Roths fru har ett nära samarbete med representanter för SAMS som de sista tio åren har drabbats av i det närmaste total entrism från Muslimska brödraskapet. Det är bl.a. deras uppgifter HRW baserar sina rapporter på.

Och som sagt, bara för att HRW har en bra koll på Israels förbrytelser innebär inte nödvändigtvis att man har det i Syrien. Problemen som har funnits i rapporteringen från Syrien av alla dessa NGO:s har mycket att göra med Obamas vittvättning av just Muslimska brödraskapet vilket även drabbat Sverige med infiltration i olika politiska organisationer och t.o.m. i rättsväsendet i form av nämndemän. Nu har visserligen MSB vaknat till och börjat kartlägga deras aktivitet.

Muslimska brödraskapet, al-Qaida, salafister/wahhabister, Daesh = samma ideologi och samma mål.

Gärna en opartisk källa som verifierar anklagelserna framförde gentemot SAMS. De tar ingen information från islamistiska organisationer, kan du få in det i din hjärna eller?

Hur många kristna hade det funnits i norr om YPG-styrkorna ej försvarat områden i allians med syrianska/assyriska stridsförband? (Om du bryr dig om kristna då det vill säga.)
Senast redigerad av chimpsky666 2018-05-11 kl. 13:44.
Citera
2018-05-11, 13:40
Medlem
Om Ryssland backar ur, att förse Syrien med S300 har de inte gjort det gratis utan de har fått något tillbaka, därför ryssarna gör ingenting gratis.
Sannolikt kan det vara en uppgörelse med Israel, där Ryssland garanterar att Syrien kommer inte bli hot till Israel, och att Israel kommer inte att anfalla Syrien.
Iran har funnits i Syrien för att strida mot terroristerna, men sedan skulle de inte behövas där i Syrien, när terroristerna blivit utslagna eller gett upp.
För Iran har det sannolikt varit en stor kostnad deras insats i Syrien och är helt säkert tacksamma att få lämna uppdraget.
Netanyau har varit i Moskva på flera långa besök därför har det helt säkert varit något stort på gång.
Sedan beror det vem som styr USA är det Israel som styr US, blir det inga problem, men är det US som styr Israel blir det värre.
Ryssland har hela tiden framfört att det måste bli en politisk lösning på konflikten, och det här kan vara första steget på en sådan lösning.
Senast redigerad av Fagro 2018-05-11 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in