Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 15:17
  #1
Medlem
Skulle någon kunna hjälpa med att förklara konceptet med dessa flygbonusar hos SAS?

Jag har förstått att det finns SAS EuroBonus kort (Basic, Silver, Gold, Diamond) som man även kan koppla till ett AMEX- eller MC-kort till. Räcker det med att endast ha tilläggskortet (AMEX/MC) eller måste man ha med EuroBonus-kortet och dra det vid varje köp (typ som att man behöver dra ICAs medlemskort varje gång om man inte har ICA-kreditkort).

Hoppas det blev tydligt!
Citera
2018-05-10, 15:22
  #2
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossetBeer
Hoppas det blev tydligt!

Så länge du kopplar Eurobonus till ett kort så behöver du inte dra bonuskortet vid varje köp. Har själv t.ex. Eurobonus MC, drar bara kortet när jag handlar så får jag poäng. Tyvärr gäller dessa oftast inte för att komma till en högre bonusnivå, t.ex. från Silver till Guld.
Citera
2018-05-10, 15:46
  #3
Medlem
Och om det inte används/fylls på på 24månader så fryser hela din bonus inne.
Det är inte heller nåt som du kommer märka förrän poängen gått ut och du försöker använda dom.
På deras sida ser doch allt ut som vanliigt (dina poäng, som du inte längre har står fortfarande där som vanligt).

Sålänge du har din bonus kopplat till nåt kort så att det hamnar poäng på ditt eurobonus så tror jag dock att det är lugnt.

Nu gissar jag men det borde ju räcka med att ha ditt medlemsnr med dig bara? Kanske nån annan som vet det.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-05-10 kl. 15:48.
Citera
2018-05-10, 15:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Så länge du kopplar Eurobonus till ett kort så behöver du inte dra bonuskortet vid varje köp. Har själv t.ex. Eurobonus MC, drar bara kortet när jag handlar så får jag poäng. Tyvärr gäller dessa oftast inte för att komma till en högre bonusnivå, t.ex. från Silver till Guld.
Vänta, förlåt om jag inte hänger med men då behöver man alltså EuroBonus-kortet med sig även fast har kopplat sitt EuroBonus-system till ett AMEX-kort?
Citera
2018-05-10, 15:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Och om det inte används/fylls på på 24månader så fryser hela din bonus inne.
Det är inte heller nåt som du kommer märka förrän poängen gått ut och du försöker använda dom.
På deras sida ser doch allt ut som vanliigt (dina poäng, som du inte längre har står fortfarande där som vanligt).

Sålänge du har din bonus kopplat till nåt kort så att det hamnar poäng på ditt eurobonus så tror jag dock att det är lugnt.

Nu gissar jag men det borde ju räcka med att ha ditt medlemsnr med dig bara? Kanske nån annan som vet det.
Bra att veta! Tänker att jag nog får ta med båda korten ändå(EuroBonus + AMEX-kortet)
Citera
2018-05-10, 16:05
  #6
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossetBeer
Vänta, förlåt om jag inte hänger med men då behöver man alltså EuroBonus-kortet med sig även fast har kopplat sitt EuroBonus-system till ett AMEX-kort?

Nej, du behöver inte Eurobonus kortet om det är länkat till ett kort, t.ex. AMEX. Har som sagt själv Eurobonus MasterCard, som automatiskt registrerar alla köp och ger mig poäng, och funkar som ett vanligt MC-kort.
Citera
2018-05-10, 16:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Nej, du behöver inte Eurobonus kortet om det är länkat till ett kort, t.ex. AMEX. Har som sagt själv Eurobonus MasterCard, som automatiskt registrerar alla köp och ger mig poäng, och funkar som ett vanligt MC-kort.
Toppen, då blir allt smidigare!
Citera
2018-05-10, 16:41
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Obs!
Det finns två olika sorters poäng. Poängen du får när du köper en flygbiljett med SAS är ena sortens poäng som tar ditt EuroBonus-kort till nya nivåer (silver, guld, plat, diamant) som ger dig privilegier vid flyg. Poängen man får när man handlar med Amex (classic, plat, elite) är en annan sorts poäng som ger dig möjlighet att köpa t ex SAS-flygbiljetter. Bonuspotten poäng man får av Amex Elite är "den första sortens poäng", som ger sig Eurobonus-Silver. Handling med Amex-kortet kommer alltså inte ge dig ett guldkort.
Citera
2018-05-10, 21:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Obs!
Det finns två olika sorters poäng. Poängen du får när du köper en flygbiljett med SAS är ena sortens poäng som tar ditt EuroBonus-kort till nya nivåer (silver, guld, plat, diamant) som ger dig privilegier vid flyg. Poängen man får när man handlar med Amex (classic, plat, elite) är en annan sorts poäng som ger dig möjlighet att köpa t ex SAS-flygbiljetter. Bonuspotten poäng man får av Amex Elite är "den första sortens poäng", som ger sig Eurobonus-Silver. Handling med Amex-kortet kommer alltså inte ge dig ett guldkort.
Alltså "baspoängen" som hjälper dig att gå upp i nivåer (silver, guld etc) kan ju även fås av (förutom flyg) av vanliga köp (se https://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/). Det jag undrar är om jag får baspoängen om jag gör köp med AMEX-kortet. Extrapoängen som fås av AMEX förstår jag men vill vara säker att jag även får baspoängen från köp med AMEX-kortet.
Citera
2018-05-10, 22:01
  #10
Medlem
fizzles avatar
Det är endast extrapoäng på köp med co-brand korten (amex/MC).
Baspoäng kan endast intjänas på flygningar med SAS, Widerøe, Atlantic Airways samt Star Alliance medlemmar.
Citera
2018-05-10, 22:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GossetBeer
Alltså "baspoängen" som hjälper dig att gå upp i nivåer (silver, guld etc) kan ju även fås av (förutom flyg) av vanliga köp (se https://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/). Det jag undrar är om jag får baspoängen om jag gör köp med AMEX-kortet. Extrapoängen som fås av AMEX förstår jag men vill vara säker att jag även får baspoängen från köp med AMEX-kortet.

Nej, när du drar kortet i mataffären får du extrapoäng, inte baspoäng. Extrapoäng påverkar inte din medlemsnivå.

Källa: https://saseurobonusmastercard.se/korten/jamfor-kort/

Nu är det visserligen MC och inte Amex, men nomenklaturen "baspoäng"/"extrapoäng" är samma, så reglerna borde vara samma.
Citera
2018-05-10, 22:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Nej, när du drar kortet i mataffären får du extrapoäng, inte baspoäng. Extrapoäng påverkar inte din medlemsnivå.

Källa: https://saseurobonusmastercard.se/korten/jamfor-kort/

Nu är det visserligen MC och inte Amex, men nomenklaturen "baspoäng"/"extrapoäng" är samma, så reglerna borde vara samma.
Ok, hänger med nu. Så baspoäng fås endast av flygresorna. Men har jag tolkat detta korrekt:

Om jag har AMEX Classic (10p/100kr) och köper hos CDON (som har 10p/100kr). Får jag då 20p/100kr om jag köper med AMEX-kortet men endast 10p/100kr om jag köper med "vanligt" kort.

Och säg att jag käkar på en restaurang som har ett samarbete med SAS EuroBonus som ger 50p/100kr och jag endast drar mitt AMEX-kort. Får jag då 50+10p eller endast 10p? För det enda jag vill veta är om jag behöver ha dra SAS EuroBonus-kortet varje gång eller inte.

Sorry för att jag är förvirrad...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback