2018-02-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ctrlplusalt
Ett rus såklart.
100mg Elvanse kändes knappt. Fick lite högre puls å kanske ett litet välmående. Hade dock ätit 1mg Alprazolam tidig så det kan ha förstört mycket. Har aldrig riktigt sett tjusningen med Elvanse. Visst, man får lite mer fokus och tekniskt sätt är det samma som D-amfetamin men är inte riktigt min smak... Attentin dock, det älskar jag!

Alltså, om du knaprar xanax så blir effekten givetvis rejält sänkt. Du är väl medveten om att GABA är dopaminets direkta motpol, när det gäller effekt på det centrala nervsystemet?
Citera
2018-02-10, 12:28
Medlem
bananajoe33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitahanden
Drog nyss i mig 300 mg ingenting att vara orolig för ellehur?

Tog ca 300mg igår utan biverkningar
Citera
2018-02-11, 05:25
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Alltså, om du knaprar xanax så blir effekten givetvis rejält sänkt. Du är väl medveten om att GABA är dopaminets direkta motpol, när det gäller effekt på det centrala nervsystemet?

Att GABA skulle vara dopaminets motpol vet jag inte om det stämmer. För övrigt ökar alprazolam frisättningen av dopamin. Personligen tycker jag att man blir mer euforisk efter en xanor och en joint mot slutet av ruset än vad man var tidigare under ruset. Upplever inte att alprazolam dämpar amfetaminet särskilt mycket alls om man håller sig i doser under 1mg åt gången. 0,5mg dämpar inte ö.h.t för mig personligen. Tycker det kan vara trevligt om man känner sig lite spänd osv.

Detta är dock mig veterligen unikt för alprazolam. De flesta andra bensos dämpar dopaminet som direkt effekt. Exempelvis diazepam raderar en stor del av tjack effekten. Därför föredrar jag alprazolam i alla lägen.
Citera
2018-02-11, 05:37
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsatzleiter
är det nån mening att röka hasch under elvanse ruset eller förstör det bara?

Under själva ruset gör det ingen större skillnad. Lite slöseri på gräs och dessutom ökar det pulsen en del, åtminstone för mig. Däremot mot slutet när man börjar känna sig lite tom och depp så är det underbart. Åtminstone i kombination med alprazolam. Annars tycker jag att man kan bli lite nojjig och obekväm, risk för panikattacker finns, men det beror helt på hur länge man varit vaken.

Men tar du 1mg alprazolam nån timme innan du röker så är det perfekt. Enligt mig MER euforiskt än under själva peaken, fast på ett lite annorlunda sätt. Musik låter ofta lite åt LSD hållet då faktiskt. Riktigt fint!
Citera
2018-02-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Att GABA skulle vara dopaminets motpol vet jag inte om det stämmer. För övrigt ökar alprazolam frisättningen av dopamin.

Det är en förenkling, och den är givetvis bara användbar i CNS. Där dopamin modulerar upp, modulerar GABA ned. Så som sagt, en förenkling, då det är mängder med interaktion mellan kaskaderna som gör det svårt att säga exakt vilken upplevd effekt man kommer få av en viss agonist intagen en viss tid före eller efter en annan.

Man kan dock säga att generellt kommer en xanax före amfetamin bara sänka effekten, då det inte finns utrymme för så mycket interaktion när GABAa redan är chokad när dopaminkranen öppnas. Den lilla frisättning av dopamin som man får av benzon är en droppe i havet jämfört med den från amfetaminet.

Du har säkert rätt i effekten vid intag i slutet av ruset, det låter rimligt. I synnerhet om alpran verkar genom att hindra återupptag snarare än frisättning. Mekanismen bakom dopaminökningen är såvitt jag vet inte känd.
Citera
2018-02-12, 20:36
Medlem
Har 60mg*4 och tänkte ta för att känna mig lite gladare (vet att det inte är ett hårt rus men gillar det) har dock bara tagit 100mg förut, blir det mer effekt om jag slänger i mig 240mg direkt eller blir den bara längre? Hur länge kommer jag känna 240mg ungefär? Någon som vet om man kan göra urinet surare för snabbare nerbrytning? Eller borde jag köra 120/120 eller 180/60?

Mvh!
Citera
2018-02-12, 20:50
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Har 60mg*4 och tänkte ta för att känna mig lite gladare (vet att det inte är ett hårt rus men gillar det) har dock bara tagit 100mg förut, blir det mer effekt om jag slänger i mig 240mg direkt eller blir den bara längre? Hur länge kommer jag känna 240mg ungefär? Någon som vet om man kan göra urinet surare för snabbare nerbrytning? Eller borde jag köra 120/120 eller 180/60?

Mvh!

Jag rekommenderar att du delar upp det! Antingen så tar du 120mg först och sedan 60mg efter ett tag och sedan ytterligare 60mg, alternativt 120mg + 120mg.

Samma sak som gäller med tjack, tar man för mycket är det inte riktigt värt det för man blir för tjackad, så är det i alla fall för mig.
Citera
2018-02-18, 06:15
Medlem
bananajoe33s avatar
Less på läkaren att han ger mig babydosen 30mg.. vill ha minst 70mg till att börja med sen öka, vad är maxdosen man kan få utskrivet av läkare?
Citera
2018-02-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Less på läkaren att han ger mig babydosen 30mg.. vill ha minst 70mg till att börja med sen öka, vad är maxdosen man kan få utskrivet av läkare?
Hur länge har du haft Elvanse utskrivet? Har du inte bett läkaren om mer bara efter ett tag om du inte känner att det räcker?

Men för att citera FASS:
Citat:
Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats.

Många läkare håller nog sig till den rekommendationen, men av allt att döma om man läser runt lite här på flashback så verkar en del ändå få högre doser utskrivna.
Citera
2018-02-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33

Man börjar på 30mg och höjer i steg om 20mg. Det känns som du är ute efter lite mer än ADHD-behandling?
Citera
2018-02-19, 19:48
Medlem
Fazerfazers avatar
Haft 30mg på morgonen och 30 på lunch nu i över ett halvår, började med 30, sedan 50 och 70 på morgonen. Men eftersom jag fick ångest, speciellt på EM med att ta hela dosen på en gång. så då gick jag över till 30 + 30 och fungerat kanon. Nu har jag dock en ny läkare som vägrar ge mig den dosen. Han påstår att man "måste" ta hela dosen vid ett tillfälle, och det är på morgonen. Det har varit helt omöjligt att diskutera med honom och han vägrar att skriva ut den tidigare doseringen jag haft. Jag fick "välja" mellan 50 eller 70 på morgonen.

Snacka om att man känner sig maktlös.
Citera
2018-02-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazerfazer
Haft 30mg på morgonen och 30 på lunch nu i över ett halvår, började med 30, sedan 50 och 70 på morgonen. Men eftersom jag fick ångest, speciellt på EM med att ta hela dosen på en gång. så då gick jag över till 30 + 30 och fungerat kanon. Nu har jag dock en ny läkare som vägrar ge mig den dosen. Han påstår att man "måste" ta hela dosen vid ett tillfälle, och det är på morgonen. Det har varit helt omöjligt att diskutera med honom och han vägrar att skriva ut den tidigare doseringen jag haft. Jag fick "välja" mellan 50 eller 70 på morgonen.

Snacka om att man känner sig maktlös.

Kräv en annan läkare, den du har är tydligen inte kompetent. Och ja, du har rätt att byta läkare utan att motivera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in