2018-05-10, 10:53
Medlem
Tillssons avatar
Ännu en stark video från R&U om striderna i södra Damaskus. Satan vad de bombar! och nästan sina egna förresten, vid 02:55! Friendly fire!

https://www.liveleak.com/view?t=uxK4e_1525931902
Citera
2018-05-10, 10:53
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan inte undgå att tycke lite synd om Ryssland. Man plöjer ner miljarder i ett förvisso på pappret smart och kostnadseffektivt uttänkt projekt för att bibehålla inflytande i Syrien genom att utnyttja SAA, Iran och Hisbollah som fotfolk. Då fotfolket inte hade haft en chans på egen hand kunde ryssarna kanske förvänta sig att de uppträder tacksamt och disciplinerat i trängda lägen så att inte hela projektet äventyras i grunden.

Men nejdå. SAA och Iran verkar närmast slåss om äran över att ha kastat pappersbollar i huvudet på boxningsmästaren (som man med 100 % säkerhet visste skulle ge igen mångdubbelt värre och därmed försvaga den egna sidan kraftigt) och blir dessutom påhejade här av assadister som säger sig vilja ha ett oberoende Syrien lett av Assad.

Igen och igen och igen visar MÖ-länderna varför Israel kan vara så dominerande, inte bara genom överlägsen teknologi utan också för att landets fiender är så sagolikt blåsta i huvudet. Flaggbränningen i Teheran är ett annat klockrent exempel på total brist på konsekvenstänk, detta i ett läge när man för en gångs skull sitter på bra kort.

Om en stor och biffig granne trackar mig och polisen inte vill hjälpa mig, då går jag antingen till andra grannar och ber om hjälp, eller så börjar jag gå på gym och träna kampsport tills jag kan utmana grannen. Vad jag absolut inte gör är att skjuta med ärtrör på grannen så han får en anledning att spöa upp mig rejält.

(Eller så är Ryssland helt enkelt så kyliga att man hela tiden väntat in precis detta läge, att kriget nästan är vunnet och Iran/Hisbollah "tyvärr" måste lämna fältet fritt för ryssarna.)

Ryssland har ju begränsat Assadregimens handlingsfrihet rejält. Sedan tror jag att Ryssland är väl medvetna om att Syrien inte är lika hängivna till "anti-sionismens/anti-Israel" som Iran är och accepterar Israels begränsade attacker gentemot Iranska mål för att sedan med en neutral prägel på diplomatisk väg kunna pressa Iran ut ur landet. En väldigt sofistikerad balansgång

Ryssland skulle nog föredra ett fredsavtal mellan Syrien och Israel då de verkar värdera relationen mellan länderna betydande.
Citera
2018-05-10, 10:54
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Det märkliga uttalandet kommer från dig, det var ditt svar till Memstar, kolla ovanstående svartmarkering. Du säger: "I princip inget du skrev var sant." men sen säger du att han blandar "...egna förhoppningar och åsikter med fakta..." vilket går emot det första du skrev, att allt han skrev var lögn. Om vi struntar i det första du skrev så är vi kvar med ett uttalande som passar in på ditt inlägg om deepstate. Du får själv räkna ut resten.

Tycker det är dags för en grundläggande svenska-lektion med dig. I princip antyder i stort sett; när ett inlägg blandas med en liten del fakta och en stor andel egna förhoppningar och åsikter som presenteras som ett självklart-fakta-inlägg är det i princip ett lögnaktigt inlägg.

Vidare var min statistik grundad på källor från kända nyhetsstationer i USA och du börjar ifrågasätta det utan att ge någon som helst grundad orsak eller källor. Vidare hade mitt uttalande angående "deepstate" inte varit någon en redovisning för dig om att så är fallet, utan jag frågade varför det kan uteslutas. Jag har öppna tankegångar gällande Syrienkonflikten och goda kunskaper i de motiv som föreligger i respektive part, vilket inte kan sägas om dig verkar det som. Sluta upp med tramset, om jag inte svarar på ytterligare citationer från dig beror det på att jag prioriterar min tid på ett annat, förhoppningsvis bättre, sätt.

Mitt ursprungliga inlägg.
Citera
2018-05-10, 11:03
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Hur västmedia målar upp saker och ting var ett exempel. Flera andra exempel som du verkar behöva är alla sanktioner och olika former av uteslutanden som drabbat ryssland från västärlden.

Som det ser ut nu så är assad påväg att vinna kriget i syrien, trots ständiga orättfärdiga attacker från rebeller, frankrike, usa och Israel, därför är det onödigt från rysslands sida att trappa upp konflikten genom att anfalla någon av dessa krigshetsande länder.

Dessa länder vill att konflikten ska trappas upp så att de kan utmåla ryssarna och dess allierade som de onda, denna demonisering kommer mainstream media att haka på direkt, sedan drar man igång fullskaligt krig där man lyckas få bort assad. Det är bara att titta på exempel som saddam hussein eller khadaffi, det är samma typ av orkester som spelar nu, som då.

Oavsett vilken sida du står på så hoppas jag att du kan se detta.

Krigshetsen från USA och Israel är inget subtilt, men samtidigt är Rysslands "4,300 nuclear warheads, while the U.S. has 4,000" inte subtilt heller. Ryssland har visat att det inte kommer att ge upp i Syrien och om Ryssland tillåter risken för ett krig att stå i vägen för att hjälpa Syriens förfall, kommer konsekvenserna ur ett långtidsperspektiv inte vara goda för Ryssland. Samtidigt har USA investerat för mycket på terrorister och proxykrigare för att låta Syriens regering vinna. Är genuint rädd för situationen och de konsekvenser som jag tror, men inte hoppas, kommer ske inom den närmaste framtiden. De som betalar priset för detta är inte du och jag, utan den Syriska befolkningen.
Senast redigerad av Kleans 2018-05-10 kl. 11:05.
Citera
2018-05-10, 11:05
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Ryssland har ju begränsat Assadregimens handlingsfrihet rejält. Sedan tror jag att Ryssland är väl medvetna om att Syrien inte är lika hängivna till "anti-sionismens/anti-Israel" som Iran är och accepterar Israels begränsade attacker gentemot Iranska mål för att sedan med en neutral prägel på diplomatisk väg kunna pressa Iran ut ur landet. En väldigt sofistikerad balansgång

Ryssland skulle nog föredra ett fredsavtal mellan Syrien och Israel då de verkar värdera relationen mellan länderna betydande.

Håller med, särskilt om den sofistikerade balansgången. En intressant fråga i samband med detta är: Har Iran fattat från dag 1 att man inte har någon framtid i Syrien och kört ändå i hopp om att vinna på lotto? Nu måste det ju ändå börja gå upp för Teheran att Syrien definitivt är förlorat ur deras synvinkel. Finns noll chans till varaktig fred i Syrien så länge nuvarande Iran-regim är inblandad. Inget moraliserande, bara ett konstaterande av fakta.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur iranska regimen internt pratar om Rysslands långsiktiga mål i Syrien.
Citera
2018-05-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
Tycker det är dags för en grundläggande svenska-lektion med dig. I princip antyder i stort sett; när ett inlägg blandas med en liten del fakta och en stor andel egna förhoppningar och åsikter som presenteras som ett självklart-fakta-inlägg är det i princip ett lögnaktigt inlägg.

Vidare var min statistik grundad på källor från kända nyhetsstationer i USA och du börjar ifrågasätta det utan att ge någon som helst grundad orsak eller källor. Vidare hade mitt uttalande angående "deepstate" inte varit någon en redovisning för dig om att så är fallet, utan jag frågade varför det kan uteslutas. Jag har öppna tankegångar gällande Syrienkonflikten och goda kunskaper i de motiv som föreligger i respektive part, vilket inte kan sägas om dig verkar det som. Sluta upp med tramset, om jag inte svarar på ytterligare citationer från dig beror det på att jag prioriterar min tid på ett annat, förhoppningsvis bättre, sätt.

Mitt ursprungliga inlägg.
I stort sett eller allt, spelar ingen roll. Om du är så smart räkna ut själv att det inte kan finans deepstate involverad i Trumps beslut eftersom hans beslut går emot Obamas beslut. Jag kan inte ge dig källor på att det inte finns deepstate. Vem frågar efter sånt? Om jag ska ge dig källor på att deestate inte finns får du ge mig källor på att det finns, men det får inte vara obskyra källor.

Edit: Jag underskattade din intelligens men när du ber om en källa som visar att USA inte styrs av deepstate, blir jag ändå fundersam...
Senast redigerad av tfalken 2018-05-10 kl. 11:27.
Citera
2018-05-10, 11:17
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Håller med, särskilt om den sofistikerade balansgången. En intressant fråga i samband med detta är: Har Iran fattat från dag 1 att man inte har någon framtid i Syrien och kört ändå i hopp om att vinna på lotto? Nu måste det ju ändå börja gå upp för Teheran att Syrien definitivt är förlorat ur deras synvinkel. Finns noll chans till varaktig fred i Syrien så länge nuvarande Iran-regim är inblandad. Inget moraliserande, bara ett konstaterande av fakta.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur iranska regimen internt pratar om Rysslands långsiktiga mål i Syrien.

Iran krigar med inbjudan från och tillsammans med den Syriska regeringen för att bekämpa väst-sponsrade terrorismen i landet. Det är inte mer komplicerat än så. Israel får gråta över det hur mycket de vill till sin pappa Trump, men Syrien har inte och har inte haft goda relationer med Israel. Historiskt sett har ett flertal krig uppstått mellan Syrien och Israel och att påstå att Israels attacker endast är motiverade, eller grundade på, Irans inblandning är strängt felaktigt.

Citat:
Relations between Israel and its neighbours had never fully normalised following the 1948 Arab–Israeli War. In 1956 Israel invaded the Egyptian Sinai, with one of its objectives being the reopening of the Straits of Tiran which Egypt had blocked to Israeli shipping since 1950. Israel was subsequently forced to withdraw, but won a guarantee that the Straits of Tiran would remain open. While the United Nations Emergency Force was deployed along the border, there was no demilitarisation agreement.
Citera
2018-05-10, 11:30
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
Iran krigar med inbjudan från och tillsammans med den Syriska regeringen för att bekämpa väst-sponsrade terrorismen i landet. Det är inte mer komplicerat än så. Israel får gråta över det hur mycket de vill till sin pappa Trump, men Syrien har inte och har inte haft goda relationer med Israel. Historiskt sett har ett flertal krig uppstått mellan Syrien och Israel och att påstå att Israels attacker endast är motiverade, eller grundade på, Irans inblandning är strängt felaktigt.

Israel hade aldrig några större problem med Assad-regimen före kriget, de var fiender men visste var man hade varandra. Israel bombade misstänkta anläggningar ett par gånger på ett helt årtionde, det var väl allt. I övrigt hade man ju hemliga fredssamtal strax före kriget,

https://www.nytimes.com/2012/10/13/world/middleeast/secret-israel-syria-peace-talks-involved-golan-heights-exit.html

Att Israels attacker nu huvudsakligen riktar sig mot Irans ökande inflytande försöker du väl inte förneka? Det är ju trivialt, liksom att Iran försöker bibehålla/utöka det.

Antar att du lade in fel citat så bortser från det.
Citera
2018-05-10, 11:35
Medlem
humanlifes avatar
Israels snack om iranska styrkor i Syrien som ett hot mot Israel är bara påhitt. Nu när deras terrorister förlorar i Syrien, måste de kriga mot Syrien själva. Iran är bara en förevändning, jag tror inte att den går hem hos någon. Det är Israel som är angriparen här, det är Israel som ideligen skapar oro, kaos och krig i Mellanöstern.
Den senaste tidens anfall mot Syrien har syftat till att hjälpa terroristerna och provocera Syrien till att splittra sina krafter. Om detta blir ett större krig, så ligger skulden hos Israel. Varken Syrien eller Iran har hotat dem det minsta.
Citera
2018-05-10, 11:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Israel hade aldrig några större problem med Assad-regimen före kriget, de var fiender men visste var man hade varandra. Israel bombade misstänkta anläggningar ett par gånger på ett helt årtionde, det var väl allt. I övrigt hade man ju hemliga fredssamtal strax före kriget,

https://www.nytimes.com/2012/10/13/world/middleeast/secret-israel-syria-peace-talks-involved-golan-heights-exit.html

Att Israels attacker nu huvudsakligen riktar sig mot Irans ökande inflytande försöker du väl inte förneka? Det är ju trivialt, liksom att Iran försöker bibehålla/utöka det.

Men varför attackerar Israel iranska mål i Syrien och med vilken rätt? De iranska styrkorna är för det första inbjudna av den syriska regeringen. För det andra bekämpar de terroristerna i Syrien. Det är det som är Israels problem. Det vet du också. Israel skyddar sina terrorister.
Citera
2018-05-10, 11:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Iran har ingen avgörande position i Syrien och de kan lätt ersättas av rysk militär vilket jag tror blir fallet ganska så snart. Det är nog det som det pratas om i Moskva just nu kan jag tänka mig.
Citera
2018-05-10, 11:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Iran har ingen avgörande position i Syrien och de kan lätt ersättas av rysk militär vilket jag tror blir fallet ganska så snart. Det är nog det som det pratas om i Moskva just nu kan jag tänka mig.

Hoppas det, vore nästan onaturligt om de pratar om något annat än en slutgiltig lösning för Syrien. Är Netanyahu fortfarande i Moskva? Såna här besök brukar ju vara väldigt korta annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in