2018-05-09, 21:04
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
I Sentios senaste mätning utelämnar de övriga partier. Men vid en snabb uträkning blir det 0,8%. Troligen får AfS ca 0,7% av dessa.

Jag har fått dessa uppgifter angående Sentios mätning som släpptes i dag.

Kod:
S	V	MP	M	L	C	KD	SD	FI	Övriga
25.3 %	9.2 %	4.4 %	20.4 %	3.7 %	7.6 %	2.1 %	23.1 %	2.2 %	2.0 %
2018-05-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Great, då stämmer vi av 2020 halvvägs in i mandatperioden och kollar om det blev expresstvätt eller långbänk. OK?
Det blir förstås (eller iaf mycket sannolikt) långbänk. Men det beror inte alls på förvaltningsmodellen på det sätt du argumenterar för, utan beror enbart på rådande politiska styrkeförhållanden (och personliga egenskaper hos de politiker som sitter vid taburetterna). Splittring inom partier har inte diskuterats, och ett icke valid argument i denna hypotetiska scenario (som handlade om förvaltningsmodellen) - det lär knappast ske inom SD och M i alla fall. Men vi gör självklart en avstämning
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-09 kl. 21:07.
2018-05-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag har fått dessa uppgifter angående Sentios mätning som släpptes i dag.

Kod:
S	V	MP	M	L	C	KD	SD	FI	Övriga
25.3 %	9.2 %	4.4 %	20.4 %	3.7 %	7.6 %	2.1 %	23.1 %	2.2 %	2.0 %
V plus 0,9, farligt nära 10%, får mig att börja undra om det vi ser är en repris på M vs C där Löfven är AKB och Sjöstedt är Lööf? V över 10% har vi bara haft en gång, 1998-2002 (Schyman 11,99%). De har legat på 7% så länge nu att jag glömt bort att deras väljarstöd inte är statiskt.

Stort läckage från S till V ökar ju chanserna för SD att bli största parti. Allt annat jag kan komma på med V över 10% är dåligt, men det går att spekulera kring hypotetiska fördelar. Kanske kan det bidra till att suga upp så pass mycket av MP att de åker ut? Samt bidra till att F! blir chanslösa att komma in?
2018-05-09, 21:33
Medlem
Citat:
Carl Melin, f.d. United Minds, innan det inhouse-pollster på Sveavägen 68. Karriärsosse, ärkesosse. Vänsteraktivist på sociala medier. Opinionsbildar för vänstern i DT. Asylkramare. Beställaren var Aftonbladet under ledning av Jan Helin. Sammanfattningsvis hade hela projektet typ 10 vänsterpoäng av 10.

2010 låg UM extremt högt på SD, över 7% fyra gånger i september.
Dessutom: För lågt på S (27,8 i medel, medan övriga OI låg på i snitt 29,1).

Varför låg ett sosseinstitut i en sossetidning delägd av LO för högt på SD och för lågt på S?

Helvete vad du tjatar om United Minds. Som inte ens finns längre. Du vet mkt väl att det stora SD-hatet kom efter inträdet. Man tog dem inte på allvar innan det.

Så du menar att ett exempel, med en sossig Carl Melin + en Jan Helin som innan 2010 inte hade utvecklat sitt stora SD-hat, skulle bevisa att allting går rätt till hos OI's? Du vet ingenting om aktivismen bland dom som ringer runt. Eller du kanske tror att alla samtal övervakas och gås igenom så ingenting orätt har gått till under samtalen..

Och förresten. Vore det inte smartast (om vänstern nu mot förmodan hade en agenda redan 2010) att ha SD mellan 5-7% inför valet så vissa skiter i att stödrösta in dom eller väljer soffan...
2018-05-09, 21:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
V plus 0,9, farligt nära 10%, får mig att börja undra om det vi ser är en repris på M vs C där Löfven är AKB och Sjöstedt är Lööf? V över 10% har vi bara haft en gång, 1998-2002 (Schyman 11,99%). De har legat på 7% så länge nu att jag glömt bort att deras väljarstöd inte är statiskt.

Stort läckage från S till V ökar ju chanserna för SD att bli största parti. Allt annat jag kan komma på med V över 10% är dåligt, men det går att spekulera kring hypotetiska fördelar. Kanske kan det bidra till att suga upp så pass mycket av MP att de åker ut? Samt bidra till att F! blir chanslösa att komma in?

V suger nog inget från MP, varför skulle de? Att de drar röster från S beror nog inte minst på den hårdnande S-linjen i migrationsfrågan. Parallellen till AKB/Lööf är mycket träffande och rimlig.

F! är redan chanslösa, och man får hoppas att folk inser det i god tid så att de inte kastar bort sin röst på skiten.
2018-05-09, 21:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:

Jag vet inte om det spelar någon större roll om V får 6% eller 11%. Förmodligen måste 2/3 stora partier samarbeta oavsett efter valet. Det enda skulle väl vara om det blir någon L/C/MP/S regering har V som stödparti. Kanske kan V då hävda att de ska få större genomslag för sin politik då med 11% än med de 6% de har idag.

Jag tror ändå att M/SD alternativt M/KD/SD kommer samla majoritet i riksdagen efter valet så det bör kvitta.

Om det är väl idag så tror jag MP förövrigt hade åkt ut. Lite överskattade i opinionsmätningar är dem nog fortfarande.

Inzio imorgon då kanske?
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-09 kl. 22:04.
2018-05-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Helvete vad du tjatar om United Minds. Som inte ens finns längre.
För det finns inget annat exempel där man säkert kan veta alla parametrar, okej? Jag har ingen jävla aning vad Toivo Sjören, Torbjörn Sjöström, Peter Santesson eller David Ahlin röstar på för parti, eller exakt var deras beställare står - två är diffust liberala, en är oberoende moderat och en får inte ha en åsikt alls. Hur fan ska jag då kunna jämföra deras politiska inriktning med de siffror de presenterat? Men i Melins fall kunde det inte vara mer klockrent eftersom både han och beställaren är officiella sossar.

Citat:
Du vet mkt väl att det stora SD-hatet kom efter inträdet. Man tog dem inte på allvar innan det.
Så den hopknycklade valsedeln i rännstenen var bara nåt jag drömde?

Citat:
Och förresten. Vore det inte smartast (om vänstern nu mot förmodan hade en agenda redan 2010) att ha SD mellan 5-7% inför valet så vissa skiter i att stödrösta in dom eller väljer soffan...
Meh, ja exakt? Jag har ju påtalat hundra gånger att det vore mycket smartare, men blivit slagen i huvudet med att den enda effekt som existerar är BändWägön™.
2018-05-09, 22:03
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sentio, Maj:

S 25,3% (-0,6)
V 9,2% (+0,9)
Mp 4,4% (+/-0)

SD 23,1% (+1,7) Sverigedemokraterna ökar mest av alla partier och är klart näst största parti i Sentios mätning för maj månad! Bästa mätningen hos Sentio sedan september månad och alltså bästa mätningen på över ett halvår.

M 20,4% (+0,3)
C 7,6% (+1,2)
L 3,7% (-0,7)
Kd 2,1% (-0,3)

Stabila siffror som i kombination med att L och KD är på väg ut öppnar upp för den perfekta stormen som kommer göra rent hus inom svensk pk-politik. Skulle även miljömupparna missa spärren och någon förvirrad procent väljet FIttorna blir det helt perfekt.
2018-05-09, 22:09
Medlem
Citat:
För det finns inget annat exempel där man säkert kan veta alla parametrar, okej? Jag har ingen jävla aning vad Toivo Sjören, Torbjörn Sjöström, Peter Santesson eller David Ahlin röstar på för parti, eller exakt var deras beställare står - två är diffust liberala, en är oberoende moderat och en får inte ha en åsikt alls. Hur fan ska jag då kunna jämföra deras politiska inriktning med de siffror de presenterat? Men i Melins fall kunde det inte vara mer klockrent eftersom både han och beställaren är officiella sossar.

Så den hopknycklade valsedeln i rännstenen var bara nåt jag drömde?

Meh, ja exakt? Jag har ju påtalat hundra gånger att det vore mycket smartare, men blivit slagen i huvudet med att den enda effekt som existerar är BändWägön™.

Hört talas om "en gång är ingen gång"? Får nog vaska fram fler bevis än ETT mediokert sådant.

Hatet var betydligt större 2011-2014 än 2009-2010. Som de idioter dom är så trodde dom nog in i det sista att "klart inte detta rasistiska parti klarar spärren". Så i chock släppte alla spärrar efter valnatten och PK slog i full blom.

Nu kommer en killgissning men spärren väger nog tyngre än bandwagon.
2018-05-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Dessa inlägg passar förvisso bättre i en egen tråd, men jag håller med dig helt och hållet.

När SD hamnar i regeringsställning så är det enligt mig av yttersta vikt att de på ett tydligt sätt förklarar det du just har förklarat innan de tillträder. De måste be svenska folket om 10 år eller något i den stilen. Jag håller med dig när du skriver att många människor har en övertro på vad politiken kan åstadkomma, särskilt på kort sikt.

Har du några lösningar på detta problem? Vad skulle du ha gjort om du hade varit partiledare för ett parti med egen majoritet i riksdagen? Jag vet att egen majoritet är långt borta, men i detta hypotetiska scenario så har du det.

Ärligaste vore att tala om för sympatisörerna hur lång tid det i verkligheten tar att få skutan vänd och i bra skick. Almedalstalet kan vara ett tillfälle. De bör vid varje gång de talar om vad de vill åstadkomma, samtidigt säga hur och hur lång tid det tar. Tala om bättre sent än aldrig, och att de behöver stöd från sina sympatisörer under lång tid.
Som Obama sa. : - Together we can !
2018-05-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Ärligaste vore att tala om för sympatisörerna hur lång tid det i verkligheten tar att få skutan vänd och i bra skick. Almedalstalet kan vara ett tillfälle. De bör vid varje gång de talar om vad de vill åstadkomma, samtidigt säga hur och hur lång tid det tar. Tala om bättre sent än aldrig, och att de behöver stöd från sina sympatisörer under lång tid.
Som Obama sa. : - Together we can !

Folk har inge tålamod för sånt. Då vänder man mot andra alternativ. Det där får man spara till efter valet.
2018-05-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Folk har inge tålamod för sånt. Då vänder man mot andra alternativ. Det där får man spara till efter valet.

Mitt inlägg började med " ärligast ". Det varar ju som bekant längst. De som hoppar på ett sådant tåg lämnar det inte.

Hittar de bättre alternativ, så var så god.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in