2018-05-09, 19:05
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det flyter på nu....

Frågan om en bred överenskommelse har debatterats hårt mellan blocken, där S och MP vägrar föra samtal med SD, medan M, KD och L öppnat för en parlamentarisk utredning där alla riksdagspartierna ska vara med.

Det stora intresset för invandring och integration är givna fördelar för Sverigedemokraterna, menar Demoskop.

– Dessa förändringar i väljarnas fokus innebär först och främst en uppenbar fördel för Sverigedemokraterna, som har sakfrågeägarskapet över både invandrings- och integrationsfrågan, säger opinionsanalyschefen Santesson.

Samtidigt sjunker intresset – om än marginellt – för frågorna sjukvård, lag och ordning, skola och barnomsorg och slutligen äldreomsorg. Tidigare har lag och ordning toppat listan, nu tror Santesson att väljarna är uppgivna:

– Möjligen kan man tolka nedgången som en viss uppgiven tillvänjning hos allmänheten.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-matning-de-ar-viktigaste-valfragorna/
Har L ändrat sig??
2018-05-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag är helt övertygad om att M kommer att bli mindre än Sd i valet, Just nu hålls humöret upp på moderaterna med felaktiga opinionsmätningar. Men det kanske kan ha sina fördelar de blir mindre aggressiva om de får tro de är riksdagens näst största parti.
Tror faktiskt att Löfvens knäskålar skramlar mer än Kristerssons.

Att sossarna alltid tappar under valrörelsen är en gammal sanning. S inledde 2014 med 33-34 och var nere på 30-31 nio månader senare. Förhållandet mellan M och S är just nu c:a 22 mot 28. 2+ för M och 2- för S är allt som behövs för att de ska ligga lika på 24 var, vilket höjer SD:s chanser för att bli störst.

Kan det gå så illa för Löfven? Tja, ni såg ju betygen från debatten, Kristersson krossade i Demoskop och Inizio, Åkesson etta enligt Novus och god tvåa enligt Demoskop, Löfven helt körd i botten, Fridolinnivå. Kristersson ger ett stabilt och ärligt intryck för att han pratar okonstlat. Han använder inte trötta talpunkter som AKB (”det nya utanförskapet”) och Löfven och han säger ”problem”, inte ”utmaningar”. Nu går vi in i debatt-OS som är vart fjärde år, och med tanke på vilket underläge Löfven bevisligen har mot både UK och JÅ i den tävlingsgrenen utesluter jag inte att S slutar som tredje störst (fatta den förnedringen).
2018-05-09, 19:28
Medlem
Opinionssidan Val.digital har just nu tjusiga staplar på sentiomätningen
2018-05-09, 19:36
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du förstår inte varför jag önskar att SD-väljare stålsätter sig för en lång rehabiliteringsprocess över flera mandatperioder, snarare än att förvänta sig blixtsnabba förändringar? Nä, det är ju jättedumt att uppmana dem att fortsätta rösta SD långsiktigt istället för att ge upp. OK, skit i vad jag sa och gör så här istället: Förvänta er att SD rensar upp i träsket och fixar massiv återvandring, 40.000 poliser, slut på kriminalitet, bilbränder och otrygghet i ghetton etc på max 2 år. Gör de inte det är deras chans slut, lägg då ner hela projektet och övergå till att rösta på MP, V och C. Tack Fnysington för korrigeringen!

Sure, allt handlar om cheferna och generaldirektörerna. Finns inga aktivister under dem, nope. Sveriges fullständigt unika koncept Förvaltningsmodellen gör ingen skillnad mot andra länder alls! Hur kan man tro att något unikt svenskt skulle skapa försvårat maktutövande här som andra länder slipper? Dummaste jag hört!
Dessa inlägg passar förvisso bättre i en egen tråd, men jag håller med dig helt och hållet.

När SD hamnar i regeringsställning så är det enligt mig av yttersta vikt att de på ett tydligt sätt förklarar det du just har förklarat innan de tillträder. De måste be svenska folket om 10 år eller något i den stilen. Jag håller med dig när du skriver att många människor har en övertro på vad politiken kan åstadkomma, särskilt på kort sikt.

Har du några lösningar på detta problem? Vad skulle du ha gjort om du hade varit partiledare för ett parti med egen majoritet i riksdagen? Jag vet att egen majoritet är långt borta, men i detta hypotetiska scenario så har du det.
2018-05-09, 19:38
Medlem
Citat:
Du kan inte på allvar jämföra era pårökta spekulationer och teorier med ett så väldokumenterad fenomen som aktivistbyråkrater?

Karin Pihl: Mot aktivistbyråkrater är medborgare maktlösa Om hur Eliasson fördröjde gränskontrollerna, hur HD:s ordförande Lindskog motsatte sig terrorlagar m.m.

Bland annan hårresande läsning kan nämnas Neudings intervju med en hovrättsdomare som försvarade klapp-på-axeln-domar typ samhällstjänst i Kortedalamålet. Ingången var väl ungefär att få svar på frågan varför domstolarna skiter i höjda straffsatser och gör skärpningar verkningslösa. Eller varför inte Ola Wongs artiklar om hur kulturarvet slaktas efter mystiska tillsättningar av Bah Kuhnke.

Det finns oräkneliga exempel på extremvänsteraktivister inom juridiken, t ex vänsterpartisten Lilly Näslund som var nämndeman i tingsrätten samtidigt som hon var med i AFA och kastade möbler på polisen. Eller F!-kandidaten Per “Juristfan” Holfve som har jobbat för DO. Även polisen har infiltrerats av aktivister på olika nivåer genom åren, eller vad sägs om den där ultrafeministen Nina Rung som tyckte taharrush skulle bekämpas med plastarmband? Har ni glömt påbudet om kod 291? Eller när Svenska institutet lät tokaktivisten Vian Tahir göra en blocklista där personer som påstods sprida högerextremt näthat fanns med (Magda Gad, Jimmie Åkesson, Margit Richert m fl)?

Sure, vi säger att allt det där är mina “killgissningar” och att Arpi, Pihl, Neuding, Wong och andra som behandlat ämnet är foliehattar som bara sysslar med ren spekulation...

Men vänsteraktivism inom OI's är dock konspirationsteorier när det är så utbrett inom media och övriga samhället..
2018-05-09, 19:51
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Dessa inlägg passar förvisso bättre i en egen tråd, men jag håller med dig helt och hållet.

När SD hamnar i regeringsställning så är det enligt mig av yttersta vikt att de på ett tydligt sätt förklarar det du just har förklarat innan de tillträder. De måste be svenska folket om 10 år eller något i den stilen. Jag håller med dig när du skriver att många människor har en övertro på vad politiken kan åstadkomma, särskilt på kort sikt.

Har du några lösningar på detta problem? Vad skulle du ha gjort om du hade varit partiledare för ett parti med egen majoritet i riksdagen? Jag vet att egen majoritet är långt borta, men i detta hypotetiska scenario så har du det.
Framförallt är det svårt att göra riktiga förändringar i samhället när man har en samarbetspartner som M...

Tycker att man borde säga till M när de inte ger med sig i någon viktig fråga: Fine! Bilda regering med S då, så får vi se hur era väljare reagerar på det beskedet!
2018-05-09, 19:56
Medlem
8711s avatar
Sentio, Maj:

S 25,3% (-0,6)
V 9,2% (+0,9)
Mp 4,4% (+/-0)

SD 23,1% (+1,7) Sverigedemokraterna ökar mest av alla partier och är klart näst största parti i Sentios mätning för maj månad! Bästa mätningen hos Sentio sedan september månad och alltså bästa mätningen på över ett halvår.

M 20,4% (+0,3)
C 7,6% (+1,2)
L 3,7% (-0,7)
Kd 2,1% (-0,3)
2018-05-09, 20:07
Medlem
S.Kandals avatar
Sverigedemokraterna är inne i zonen och det lär flyta på ändå fram till valdagen. Det som har hänt är att alla läger numera erkänner den problematik som uppstår vid för hög invandring. Det blir skit helt enkelt, vilket alla nu äntligen kan se och framförallt erkänna. De enda som kommer ur med hedern i behåll är såklart sverigedemokraterna = de andra partierna har panik!

Det blir oerhört intressant att se vad de ska hitta på framöver. I min bok finns endast en sak de andra kan göra för att undvika totalt fiasko. Det är öppet be svenska befolkningen om ursäkt och sedan behandla sd som ett vanligt parti.

Som det ser ut dagsläget tippar jag att Sd blir störst med 26,3%, moderaterna får 24,2% och Löfven gör ett riktigt katastrofval och hamnar på 19,8%.

Bubblaren i gänget blir Kd som kommer att vara det enda parti som närmar sig Sd innan valet.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-05-09 kl. 20:31.
2018-05-09, 20:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
SD ökar mest av alla i Sentio för maj månad

Valrörelsen kan bli en fajt mellan Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna om platsen som största parti. Det visar Sentio-mätningen för maj månad där avståndet mellan de bägge partierna krymper.

– Kampen om förstaplatsen i svensk politik är fortfarande öppen, säger SD-gruppledaren i riksdagen Mattias Karlsson till Nyheter Idag.

https://nyheteridag.se/plus/sd-okar-mest-av-alla-i-sentio-for-maj-manad/
2018-05-09, 20:12
Medlem
Citat:
Sure, allt handlar om cheferna och generaldirektörerna. Finns inga aktivister under dem, nope. Sveriges fullständigt unika koncept Förvaltningsmodellen gör ingen skillnad mot andra länder alls! Hur kan man tro att något unikt svenskt skulle skapa försvårat maktutövande här som andra länder slipper? Dummaste jag hört!
Det var väl mest detta jag reagerade på. Du spekulerar friskt och förmodligen mot bättre vetande. Eftersom förmodligen 95% (jag gissar här) av de sk aktivisterna snarare är vad vi skulle kalla opportunister och ja-sägare, och inte velat bita den hand som föder den (nåja, det är ju faktiskt skattebetalarna, men du förstår vad jag menar). Kommer det andra tydliga signaler uppifrån skulle det hela vara över på någon vecka. Visst skulle det gnällas, och visst skulle de initialt få en del uppmärksamhet, inte minst från de som demonstrativt hoppar av (och med största sannolikhet ändå snart skulle pensioneras). En ny regering stiftar snabbt en drös nya lagar, sparkar alla man har befogenhet att sparka, samt tillsätter nya chefer, med nya direktiv förstås. Om någon myndighetschef får för sig att opponera sig, blir det snabbt sparken, för att statuera exempel. Ett klassiskt maktövertagande. Inget jag egentligen rekommenderar i en sund demokrati. Men Sverige är numera varken sunt eller demokratiskt. Demokratin kan få växa sig till sig efter att den stora reverseringen effektuerats och fått effekt samt mognat till en ny verklighet.

Hade man lyssnat på vad anställda departement och myndigheter sagt officiellt utåt skulle man kunna tro att invandringspolitiken, det är inget kontroversiellt, och hela Sverige är, och har alltid varit, 100% överens. I realiteten anser förmodligen inte ens majoritet av det offentliga etablissemanget äkta samhörighet med maktens påbud, men har lärt sig att anpassa sig. Exakt samma mekanismer kommer vi se vid en reversering av politiken. Det kommer att gå så snabbt att du häpnar. Sen har vi en invandrarminoritet som håller på att bli en majoritet, så visst kommer det bli motsättningar, kanske på gatorna. Men de har ingen makt, så länge fast politisk stabilitet finns på plats.

Om det kommer att ske? Tja det var ju ett hypotetiskt resonemang med SD på 51%..
2018-05-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Som det ser ut dagsläget tippar jag att Sd blir störst med 26,3%, moderaterna får 24,2% och Löfven gör ett riktigt katastrofval och hamnar på 19,8%.

Bubblaren i gänget blir Kd som kommer att vara det enda parti som närmar sig Sd innan valet.

Skall citera dig den 10 september.
2018-05-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Men vänsteraktivism inom OI's är dock konspirationsteorier när det är så utbrett inom media och övriga samhället..
Carl Melin, f.d. United Minds, innan det inhouse-pollster på Sveavägen 68. Karriärsosse, ärkesosse. Vänsteraktivist på sociala medier. Opinionsbildar för vänstern i DT. Asylkramare. Beställaren var Aftonbladet under ledning av Jan Helin. Sammanfattningsvis hade hela projektet typ 10 vänsterpoäng av 10.

2010 låg UM extremt högt på SD, över 7% fyra gånger i september.
Dessutom: För lågt på S (27,8 i medel, medan övriga OI låg på i snitt 29,1).

Varför låg ett sosseinstitut i en sossetidning delägd av LO för högt på SD och för lågt på S?

Här är mitt förslag: För att det är normalt för självrekryterade webbpaneler att SD ligger i överkant och S i överkant, på grund av en stor skillnad i graden av nätaktivitet för dessa två partiers väljare. Precis som gammaldags mätningar ger det spegelvända problemet, för mycket S, för lite SD. Båda är kända skevheter, men precis som UM underskattade hur hårt man behöver adressera denna skevhet, gjorde telefon-OI detsamma. På samma sätt som VALU gjorde 2010, 2014. De hade vissa skäl att misstänka efter 2006 att det finns ett mörkertal, och 2010 gjordes skälen att tro det ännu starkare, men de viktade för svagt ändå. I en OU som inte kan påverka och därför har alibi mot psyopsanklagelser.

Men: Det förslaget får ni konspirationstroende inte använda, eftersom ni är 100% övertygade om att skevheter av det slaget BARA kan vara en produkt av aktivism. Ni anser helt enkelt att skillnaderna är BEVIS för aktivism, så till den grad att ni misstänkliggör och idiotförklarar alla som tror på andra förklaringar.

Och då måste man i konsekvensens namn applicera samma logik här, nämligen att underskattningen av S och överskattningen av SD är smoking guns som bevisar aktivism från beställarens och OU:s sida. Således finner vi bevisat att Jan Helin och Carl Melin låg bakom en påverkansoperation i syfte att hjälpa SD och stjälpa S. Alla som säger emot detta är shills eller IQ-befriade sheeple.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det var väl mest detta jag reagerade på. Du spekulerar friskt och förmodligen mot bättre vetande. Eftersom förmodligen 95% (jag gissar här) av de sk aktivisterna snarare är vad vi skulle kalla opportunister och ja-sägare, och inte velat bita den hand som föder den (nåja, det är ju faktiskt skattebetalarna, men du förstår vad jag menar). Kommer det andra tydliga signaler uppifrån skulle det hela vara över på någon vecka. Visst skulle det gnällas, och visst skulle de initialt få en del uppmärksamhet, inte minst från de som demonstrativt hoppar av (och med största sannolikhet ändå snart skulle pensioneras).
Enstaka hoppar av, de flesta tar strid. Se på partierna själva, tycker du att de är duktiga på att ta till sig nya påbud uppifrån? Har Ulf Bjereld, Tro & solidaritet, Kvinnoförbundet och SSU accepterat den nya asylpolitiken? Är de opportunister och ja-sägare? Nej, de går tvärsemot partiet och kräver även att valgeneralen byts ut. Men det finns inga Bjereldar ute på våra 243 myndigheter menar du? Man byter ut chefen och kaboom ba så lyder hela organisationen?

Danmark var en gång i tiden (in på 90-talet) mycket mer PK, ganska Sverigelikt i invandringsfrågor men har som bekant genomgått en väldigt grundlig makeover sedan dess, i huvudsak tack vare att DF har knuffat sossarna och borgarna framför sig. Men i Danmark finns inte vår förhatliga “förvaltningsmodell”, ministrarna chefar över sina myndigheter, de kan peka med hela handen, recensera deras verksamhet, kommentera enskilda fall etc. Jag tror personligen att denna skillnad kommer att ha ganska stor betydelse för hur länge den svenska rehabiliteringen från PK-holismen tar. Vad danskarna än har åstadkommit är jag övertygad om att det skulle ta minst 150-200% så lång tid här, förutsatt att problemen hade varit av samma omfattning som de var där, men ovanpå det är våra problem oändligt mycket större. Du tror annorlunda. Great, då stämmer vi av 2020 halvvägs in i mandatperioden och kollar om det blev expresstvätt eller långbänk. OK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in