2018-03-25, 12:17
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Korrigerat erfarenhetsmässigt mot verkligheten motsvaras 17,8% av cirka 25 procent!

Bra start inför valkampanjen...

Nja 25 % om det vill sig väl, men gissar att 17,8 % motsvarar ca 22 - 23 % i ett val nu.
"Pålitliga" SIFO hade väl SD på ca 8-9 % inför förra Riksdagsvalet har jag för mig, så om man lägger på 5% på deras siffror kommer man verkligheten ganska nära tror jag.
Men 25 % vore kul.
2018-03-25, 12:21
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Sverigedemokraterna, mars 2018:

En ökning med nästan en procentenhet för SD på en månad.
Frågan är dock vad Inizio och Sifo sysslar med - i synnerhet Inizio har blivit en gåta... KD på nästan 6%, M på 24,5% och SD på 15,7%? Där måste något ha gått väldigt snett i deras mätmetoder.

Någon rimlig och trovärdig tolkning utöver påverkan av korruption och agendor finns knappast!
2018-03-25, 12:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Nja 25 % om det vill sig väl, men gissar att 17,8 % motsvarar ca 22 - 23 % i ett val nu.
"Pålitliga" SIFO hade väl SD på ca 8-9 % inför förra Riksdagsvalet har jag för mig, så om man lägger på 5% på deras siffror kommer man verkligheten ganska nära tror jag.
Men 25 % vore kul.

Novus underskattade SD med ca 59% i den sista (tredje) mätningen i september 2014. 8,1% (valresultat 12,9%). Exakt hur stor underskattningen av SD är för närvarande kan vi mest gissa oss till eftersom vi befinner oss nästan fyra år från "facit", men personligen skulle jag inte bli så överraskad om underskattningen har ökat även hos Yougov och Sentio i årets val. Mörkertalet för SD i opinionen tror jag är långt större än vad många ens anar.
2018-03-25, 13:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Mörkertalet för SD i opinionen tror jag är långt större än vad många ens anar.

Ett antagande som förefaller högst rimlig!

Och kan dessutom ytterligare vara en delförklaring av mätresultaten, speciellt för våra kända skojarinstitut...
2018-03-25, 13:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Novus underskattade SD med ca 59% i den sista (tredje) mätningen i september 2014. 8,1% (valresultat 12,9%). Exakt hur stor underskattningen av SD är för närvarande kan vi mest gissa oss till eftersom vi befinner oss nästan fyra år från "facit", men personligen skulle jag inte bli så överraskad om underskattningen har ökat även hos Yougov och Sentio i årets val. Mörkertalet för SD i opinionen tror jag är långt större än vad många ens anar.

Jag tror också det; SD gör insteg i medelklassen där det är mer känsligt och socialt riskfyllt att erkänna att man vill rösta på SD. Det kan dessutom direkt påverka karriären och leda till avsked om du arbetar i vissa branscher. Det är skillnad att säga att man stödjer SD i en byggbod och fikarummet på ett mediebolag.
2018-03-25, 13:26
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror också det; SD gör insteg i medelklassen där det är mer känsligt och socialt riskfyllt att erkänna att man vill rösta på SD. Det kan dessutom direkt påverka karriären och leda till avsked om du arbetar i vissa branscher. Det är skillnad att säga att man stödjer SD i en byggbod och fikarummet på ett mediebolag.

Visst är det så, men det börjar svänga. Även i fikarummet på tech-bolag börjar det bli mer vanligt med diskussioner om SD. Min erfarenhet är dock att det än så länge är i termer om ”funderar på att rösta på SD för att visa S/M att man inte kan förstöra landet hur som helst” snarare än ”Jag ska rösta på SD då de har bäst kriminalpolitik”.
2018-03-25, 13:43
Medlem
Har svarat på en Sifoundersökning härom dagen vilket parti jag skulle rösta på idag om det var val samt vilket parti jag röstade på 2014 i riksdagsvalet.

Mycket bra med återigen en uppgång för SD.
2018-03-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men 25 % vore kul.
Sifo hade 10,3 i sista mätningen innan valet. Deras 15,9 idag skulle omräknat innebära 19,85.

Novus slutmätning hade SD på 9,6. Deras 17,8 idag skulle omräknat innebära 23,84.

Så kan man dock absolut inte räkna eftersom Novus metodändring i december 2014 för att komma åt SD-mörkertalet gav SD +3,7 på en månad då snittförändringen bland övriga OI var endast +0,6.

Om man vill räkna upp Novus måste man först strippa bort effekten av deras metodändring. Allt annat vore lika fel som att lägga på moms två gånger.

SD i Novus 2014-12 utan metodändring skulle ha varit 12,9 (+0,6), inte 16,0 (+3,7). En Novussiffra som först korrigerats nedåt (bortstrippad metodändring) för att sedan korrigeras uppåt (12,86/9,6=1,34) landar på 19,23, strax under Sifos 19,85.

För att komplicera ytterligare så har effekten av metodändringen mattats av över tid. Novus skulle rimligen inte ha SD på 14,4 idag om den hade uteblivit, så man kan bjuda på att bara strippa bort halva metodändringen. Då får man 21,6.
2018-03-25, 14:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Precis! Det du beskriver där kan faktiskt innebära att underskattningen av SD har ökat sen förra valet.

Och glöm inte bort kvinnorna! Jag har en känsla av att SD kan få betydligt högre andel kvinnoröster än vad mätningarna visar, men att de flesta kommer att hålla tyst om sitt val. Bland män så är ju SD redan störst och det är väl rätt accepterat bland den manliga delen av befolkningen att sympatisera med SD. Bland kvinnor däremot? Not so much.. Kvinnor förväntas ha större medkänsla och prioritera mjukare frågor. Av tradition röstar kvinnor oftare rödgrönt och de förväntas också att göra det, men det kan också innebära att en ökning av stödet för SD bland kvinnor inte syns.
2018-03-25, 14:44
Medlem
Citat:

Helt klart är det så. Bara en sådan sak som att mångkukturkritiska /SD-vänliga inlägg på anonyma studentappen Jodel kan få uppåt 40-50+ nettolikes i självaste Lund (för ett par år sedan hade dessa inlägg fått -5 på några sekunder och försvunnit från flödet) säger en del om hur stora de håller på att bli inom medelklassen. Hoppas bara dessa inte viker ner sig när det väl gäller och valsedeln ska plockas ut inför framför ögonen på bitska pk-kurskamrater.
2018-03-25, 15:12
Medlem
En fri fundering...
Iom Afs entre i det politiska klimatet så blir SD kanske mer sett som ett "mindre extremt" eller mer "accepterat", mer "seriöst" och därmed så kan detta locka väljare till SD som tidigare tvekat?
Kan den lilla uppgången i senaste mätningen ha med detta att göra?

OBS - Jag har inget emot afs men har varit fundersam över hur tidpunkten (valår) för deras lansering kan påverka SDs opinionssiffror och inte minst resultat i valet.

Men den kanske blir precis tvärtom att Afs omedvetet och antagligen ovilligt ger SD en skjuts framåt och uppåt. Vad tror ni?
2018-03-25, 15:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Visst är det så, men det börjar svänga. Även i fikarummet på tech-bolag börjar det bli mer vanligt med diskussioner om SD. Min erfarenhet är dock att det än så länge är i termer om ”funderar på att rösta på SD för att visa S/M att man inte kan förstöra landet hur som helst” snarare än ”Jag ska rösta på SD då de har bäst kriminalpolitik”.

Japp, känner igen det där. Jag umgås i stort sett bara med utlänningar. Inga somalier eller araber (förutom mina bilmekaniker) men massor av ryssar, tyskar, turkar, chilenare, österrikare, thailändare, balter etc. Inför förra valet uttryckte de flesta att "SD är rasister" precis som dom lärt sig. Idag tror jag i stort sett samtliga överväger SD i höstens val. Deras muttrande om sakernas tillstånd tyder på det.

Jag är tämligen övertygad om att det kommer inträffa en jordbävning den 9 september. Opinionsinstituten är så in i helskotta fel ute eftersom dom aldrig hittar den stora urförbannade massan med kontantkortsabonnemang och mailboxar som kollas var tredje vecka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in