2018-05-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag tror du får läsa igenom tråden igen helt enkelt.
Det står klart och tydligt att han faktiskt visste att han var i Hallsberg och det har även pappan sagt till media.

Datorn är genomsökt.

Det har jag missat. Om det var så att han var en 'privat person', och privata saker fortfarande fanns kvar på datorn... Då tycker jag det är ett misstänkt försvinnande. Definitivt.
Senast redigerad av somerandom 2018-05-09 kl. 17:36.
Citera
2018-05-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Bättre (?) Bild och lokalisering om var första väskan hittades

https://www.instagram.com/p/BXIzjA5BU2a/

På något sätt känns det ju som om han fick lift där resväskan stod ? Eller vad tycker ni ?
Var det inte ett antal långtradare som åkte in och ut där på vägen ? Som skulle ner mot Tyskland osv. Tänkte om han undrade om han kunde få skjuss ner till Malmö med någon lastbil ?
Bara en tanke !?

Men en resväska lyckas väl en lastbilschaufför kunna ta med sig inne i skuffen ,eller ? För de har väl en sovplats som rymmer en människa bakom sätet , så en resväska lär väl få plats där bakom ?

För det är inte ofta en människa vill lämna sina invanda kläder ståendes i en resväska , utmed en åkerväg , bara sådär ......

Och sen har vi den där ryggan ,varför den låg slängd bara sådär mitt i naturen , på andra sidan ett dike ,är ju mystiskt ?

Hur långt var det mellan ryggan och resväskan ? Var det kilometer ?
Senast redigerad av evaveva 2018-05-09 kl. 20:25.
Citera
2018-05-09, 20:48
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
På något sätt känns det ju som om han fick lift där resväskan stod ? Eller vad tycker ni ?
Var det inte ett antal långtradare som åkte in och ut där på vägen ? Som skulle ner mot Tyskland osv. Tänkte om han undrade om han kunde få skjuss ner till Malmö med någon lastbil ?
Bara en tanke !?

Men en resväska lyckas väl en lastbilschaufför kunna ta med sig inne i skuffen ,eller ? För de har väl en sovplats som rymmer en människa bakom sätet , så en resväska lär väl få plats där bakom ?

För det är inte ofta en människa vill lämna sina invanda kläder ståendes i en resväska , utmed en åkerväg , bara sådär ......

Och sen har vi den där ryggan ,varför den låg slängd bara sådär mitt i naturen , på andra sidan ett dike ,är ju mystiskt ?

Eva 😊

Om du står där rullväskan hittades så hoppar man bara över diket och går på gärdet fram till ryggan. Inte långt och svårt alls.

http://sv.tinypic.com/r/2uft0u1/9

http://sv.tinypic.com/r/11rzy4o/9

http://sv.tinypic.com/r/24e487q/9

Sista bilden är från den plats ryggan hittades.
Senast redigerad av Livingmyownlife 2018-05-09 kl. 21:06.
Citera
2018-05-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

Det var väl mindre än 100 meter enligt vad jag kan tyda från kartan.

Om han själv skulle ha ställt bagaget undan för att hämta det senare, hade han nog som de flesta skulle ha gjort, gömt undan de under buskar eller någonstans lite skyddat. Inte bara slängt ryggsäcken på ett fält, över ett dike.

Om man ska spekulera enligt lift-teorin så har antagligen den som givit honom lift haft med hans väskor i bilen/lastbilen. När något hänt sedan, har den som givit honom lift åkt tillbaka till i närheten av platsen där Patrik blev upplockad, och gjort sig av med väskorna där. Fast det känns inte helt troligt heller...
Senast redigerad av somerandom 2018-05-09 kl. 21:29.
Citera
2018-05-10, 10:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag tror du får läsa igenom tråden igen helt enkelt.
Det står klart och tydligt att han faktiskt visste att han var i Hallsberg och det har även pappan sagt till media.

Datorn är genomsökt.

Det känns bra att de kollat datorn iaf!
Tror inte att telefonen skulle gett så mycket heller, med tanke på allt strul med den innan och att Patrik faktiskt gick av först när tåget i princip skulle gå. Känns mer impulsivt.

Vet inte om jag håller med dig riktigt där om att vi vet (att det står klart och tydligt) att Patrik visste att han var i Hallsberg?

Även om det absolut kan vara så.
Men vet vi?

Vad VET vi?

- Han sitter kvar i ca 12-15 minuter i Hallsberg, går av minuten före avgång
- Han säger till sin mamma under samtalet att han är framme i Mjölby. Han lovar att höra av sig när han sitter på nästa tåg.
- enligt kvinnan på tåget tar han snabbt på sig mössa, kläder och plockar ihop sina tillhörigheter
- enligt kvinnan verkade Patrik obekväm med att de fyra killarna satte sig runt om Patrik
- telefonen "slås av" i samband med avstigandet och kopplar upp sig mot mast för sista gången.
- Han ber sim mamma att fylla på kontantkortet som är slut.
- Patriks mamma kan inte nå honom när hon ringer efter en stund (minns inte när, en timme?)
- Patrik kan ses gå lugnt på perrongen dragandes sin väska
- Patriks pappa har senare i en intervju sagt att han tror att Patrik visste att han klev av i Hallsberg (varför han tror det, vet vi inte?)
- Patrik har åkt denna resa flera gånger, har bytt i Mjölby tidigare
- Statione i Hallsbeg liknar inte stationen i Mjölby

Vet vi något mer?

Enligt Evaveva står det på skylten i tåget (Mjölby) som är slutdestination för tåget, vilket kan för en stressad person misstolkas kanske. Det byter också spår i Hallberg, vilket kan kännas förvirrande då tåget åker "tillbaka" mot Falun för detta. Tågföraren måste då gå till andra änden i tåget och passerar då alla vagnar vilket kan upplevas som att lokföraren "lämnar" tåget. (Har jag fattat detta rätt?)Men allt detta borde Patrik förmodligen känna till.

När man läser igenom detta känns det enda som tyder på att han tror att att han är i Mjölby, är att han säger detta i telefonen till sin mamma. Han ser inte orolig ut, vrider inte på huvudet och tittar sig om, han frågar inte personer på bänken när han passerar och han springer inte efter tåget.

(Och detta skulle ju faktiskt också kunna tolkas som att han är i sin egen värld, att han inte riktigt medveten om sin omgivning. Jag tror att man inte kan se alltid om en person har psykos, genom att titta på en person en minut på en film)

Men vi tolkar allt också som ur ett perspektiv från en person som fungerar helt vanligt, helt normalt. Vi vet ju inte vad Patrik tänkte eller vad som hände....

Han kanske bara inte orkade mer.....
Citera
2018-05-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte om jag håller med dig riktigt där om att vi vet (att det står klart och tydligt) att Patrik visste att han var i Hallsberg?

(Och detta skulle ju faktiskt också kunna tolkas som att han är i sin egen värld, att han inte riktigt medveten om sin omgivning. Jag tror att man inte kan se alltid om en person har psykos, genom att titta på en person en minut på en film)

Men vi tolkar allt också som ur ett perspektiv från en person som fungerar helt vanligt, helt normalt. Vi vet ju inte vad Patrik tänkte eller vad som hände....

Han kanske bara inte orkade mer.....

Jag har också missat att han visste att han var i Hallsberg.. Om han gjorde det, ändras ju tankarna lite gentemot om han gick av på fel ställe av misstag.

Jag håller med dig om att man nog inte alltid kan se på en person hur den mår/har psykos.

Stämmer det att han visste att han gick av i Hallsberg, tror jag inte att någon annan är inblandad i försvinnandet. Han orkade, som sagt, nog inte mer..
Citera
2018-05-10, 12:18
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Jag tror inte telefonlistor avslöjar något, om de skulle gå att få ut. Eftersom han av misstag gått av vid fel station, vilket verkar vara fallet, så är det i så fall slumpen som avgjort ifall han blivit utsatt för någonting, ifall han nu har blivit det. Finns mycket annat att hämta in, tror jag, så det gör nog inte så mycket om inte telefonlistor går att få ut.
Varför han gick av i Hallsberg vet man inte riktigt. Hade det funnits telefonlistor hade man eventuellt kunnat få information om det.

Citat:
Det var väl mindre än 100 meter enligt vad jag kan tyda från kartan.

Om han själv skulle ha ställt bagaget undan för att hämta det senare, hade han nog som de flesta skulle ha gjort, gömt undan de under buskar eller någonstans lite skyddat. Inte bara slängt ryggsäcken på ett fält, över ett dike.

Om man ska spekulera enligt lift-teorin så har antagligen den som givit honom lift haft med hans väskor i bilen/lastbilen. När något hänt sedan, har den som givit honom lift åkt tillbaka till i närheten av platsen där Patrik blev upplockad, och gjort sig av med väskorna där. Fast det känns inte helt troligt heller...
Nja, ryggsäcken hittades ungefär en halv km från resväskan med ett gärde mellan (industri intill gärdet) vilket kartorna visar. Den ska ha legat synligt men det är en del buskar utmed diket om jag förstått rätt.
Citera
2018-05-10, 12:58
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Vet vi något mer?

Medresenären som han strax innan fick låna mobiltelefonen av ska också ska av i Mjölby, vilket de pratat om. Ändå rusar han av tåget precis innan det ska fortsätta mot Mjölby och han bryr sig tydligen inte om att titta åt kvinnan för att se hur hon gör.
Citera
2018-05-10, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Medresenären som han strax innan fick låna mobiltelefonen av ska också ska av i Mjölby, vilket de pratat om. Ändå rusar han av tåget precis innan det ska fortsätta mot Mjölby och han bryr sig tydligen inte om att titta åt kvinnan för att se hur hon gör.

Ja, det glömde jag att skriva!
KAN vara en viktig detalj.

- Om han var medveten om att han var i Hallsberg och inte i Mjölby, då brydde han sig inte.
- Men om han trodde att han var i Mjölby, borde han reagerat på att kvinnan inte gick av (om han inte var helt fokuserad på samtalet, eller förvirrad)

Men han verkar inte reagera på något sätt när han går där på perrongen....
Citera
2018-05-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ja, det glömde jag att skriva!
KAN vara en viktig detalj.

- Om han var medveten om att han var i Hallsberg och inte i Mjölby, då brydde han sig inte.
- Men om han trodde att han var i Mjölby, borde han reagerat på att kvinnan inte gick av (om han inte var helt fokuserad på samtalet, eller förvirrad)

Men han verkar inte reagera på något sätt när han går där på perrongen....

Tror han var inställd på att komma hem och när de där 4 killarna kom in och satte sig runt honom med sina mobiler i full gång ,måste det ju ha känts outhärdligt när hans inte hade laddning och att sitta och stirra i väggen ,eller på killarna måste ju ha känts alldeles åt H-e ...

Om han nu sett att det stod Mjölby uppe på skylten så föredrog han ju antagligen att gå ur tåget och leta efter perrongen där det enligt honom , (tyvärr fel ställe ), förmodade Malmötåget skulle infinna sig om en timme .

Visst hade det varit förbaskat bra om han hade frågat kvinnan inne på tåget ; den han tidigare lånat mobilen utav , om varför hon inte skulle stiga av och kanske ha sällskap utav honom i solen den timme som väntan skulle innebära , OM de hade varit på Mjölbys station.

För det klart ,att om han hade frågat henne ,så hade hennes svar genast varit ,att : -Vi är fortfarande i Hallsberg så det är en bit kvar innan byte av tåg .

Men hur pinsamt hade inte det varit ,att fråga en medelålders kvinna det ,när de där killarna satt där och hörde .
Det hade verkligen gjort honom lillgammal och näst intill menlös , i deras ögon ,i dessa dagar .
För man måste ju vara cool och klara sig själv ,duuuude !

Sorgligt alltihop.....

Det är det här som gör mig så ledsen på mänskligheten . Om de där killarna inte haft varandra så hade de också kanske varit tvungna att fråga en medelålders hundägare om tåg och annat. Om någon utav dem ensam suttit i Malmö och inte haft laddning på sin mobil och velat ringa sina polare ,och inte fått reda på vilken perrong tåget deras skulle gå ifrån osv.

Så vi får lov att bry oss mer ,och inse att ibland är livet lite knasigt , och då får man inte döma ut folk och skratta åt dem i den utsatta situation de befinner sig i ,utan istället hjälpa till och försöka få allt , att bli bra .

Tänk om de inte sett så tuffa ut ,då hade han kanske vågat fråga dem bara så där kamratligt ,att : -Tjenna ,vart är ni på väg ?
De hade ju självklart svarat : -Vi ska till Motala ...Eller :
-Vi ska till Mjölby !
Eller : -Vi ska till Malmö .
Och då hade han ju förstått att sitta kvar på sitt tåg ....

Men om man har en liten gnutta av blygsel , som de flesta faktiskt har (tror även de killarna är blyga ,en och en ) så håller man inte på och säger -Tjenna ! till var och varannan ...

Jag tror han missade det som sades i högtalarna ,det som konduktören brukar säga där på station :
-Nu är vi i Hallsberg ,här kommer en väntan på 18 minuter utifrån att vi väntar på tåg som kommer in med resenärer som skall med vårat tåg vidare ner mot Motala , Mjölby och Malmö ...
Hur han kunde missa det vet jag inte ,kan det ha varit att han satt i telefonen ,och på det sättet var engagerad i telefonsamtalet .

OT :
Jag vet att jag råkade ringa min dotter precis när hon skulle kliva av i Hallsberg och då när hon lagt på ,glömde hon sin mobil på sätet när hon tog resten utav packningen ,och när jag då ringde nästa gång så svarade en ung kille i luren och garvade och sa : -Haha ,tack för telefonen ,jag tar den nu ! Suck ...
Mitt fel ...

Så i stressade situationer kan ju vad som helst egentligen hända ...så allt som är menat som omsorg kan ibland bli fel ...så life its a bitch ...tyvärr ..

Men det ska ju inte behöva bli så här ,att en människa avlider på kuppen utav att man gått av på fel station ,då har det gått för långt ...'

Det är det som är så konstigt i denna historia !???
Senast redigerad av evaveva 2018-05-10 kl. 15:46.
Citera
2018-05-10, 16:56
Medlem
Helt random spekulation utan grund: Han har utvecklat alkoholism och 'måste ha ett glas' helt plötsligt. Går av för att söka upp ett Systembolag. Upptäcker att det inte finns i Hallsberg (eller finns det?). Vill gå för att söka upp ett med stjuts eller vandrande och lämnar väskorna. Kommer inte tillbaka av okänd anledning.
En annan spekulation: Han blir helt plötsligt trött på allt, och vill dra till Danmark. Ber om stjuts med någon..Varför då lämna väskorna?
Vi har inga svar men det är något som är fel. Han har inte bara gått och hängt sig i skogen, då skulle han bli hittad. Han kan ju inte bara gå och ramla ner i ett av "håligheterna" som det är gott om i området. Och sen dö.
Något stämmer inte, så polisen ta tag i saken!
Senast redigerad av somerandom 2018-05-10 kl. 17:14.
Citera
2018-05-10, 17:52
Medlem
Citat:
Helt random spekulation utan grund: Han har utvecklat alkoholism och 'måste ha ett glas' helt plötsligt. Går av för att söka upp ett Systembolag. Upptäcker att det inte finns i Hallsberg (eller finns det?). Vill gå för att söka upp ett med stjuts eller vandrande och lämnar väskorna. Kommer inte tillbaka av okänd anledning.
En annan spekulation: Han blir helt plötsligt trött på allt, och vill dra till Danmark. Ber om stjuts med någon..Varför då lämna väskorna?
Vi har inga svar men det är något som är fel. Han har inte bara gått och hängt sig i skogen, då skulle han bli hittad. Han kan ju inte bara gå och ramla ner i ett av "håligheterna" som det är gott om i området. Och sen dö.
Något stämmer inte, så polisen ta tag i saken!

Jag trodde faktiskt att polisen i Hallsberg inte hade så mycket att göra sådär på vårkanten ,så att söka efter honom tycker jag hade varit prio ett !
Att skylla på att alla som är över 18 år vill ge sig iväg hemifrån hemligt ,är ju i att ta i i värsta laget .

Om en familj säger till polisen att en son försvunnit , då är det ju det som gäller ....Att då ifrån polisens håll försvara att han skall vara fortsatt försvunnen och numera antagligen avliden utifrån det ,är ju näst intill skamligt !!

Hade de satt span på honom från första anmälan om försvinnande så hade detta fall antagligen varit löst för länge sen . det är så att man vill gråta åt hela den här historien .

Hädanefter MÅSTE polis lyssna på familjemedlemmar och deras oro och berättelser omkring vad som kommits överens om mellan föräldrar och vuxna barn ,för i detta Sverige av idag så ÄR det faktiskt möjligt att bli både rånmördad och kidnappad .

Och om Patrik nu var olycklig och vandrat iväg på måfå ,SÅ hade han kunnat räddas ifrån typ nedkylning på natten OM polisen satt in värmedetektorer på helikoptrar på sök de första nätterna .
De här nätterna på våren kan ta livet utav både pelargoner och människor ,det vet vi ju .....

Så shame on the police ! Varför vara så styva i kanten när en människa har gått bort sig i en okänd liten håla ?
För visst att själva Tågstationen är stor och mäktig ,men resten utav byn är inte så mycket att hurra för ,så att för Patrik att hitta något bra ställe att inhandla det han behövde finns ju knappt .

Så synd att han tog pylontunneln ut på åkrarna i det där industriområdet ,hade han tagit sig framför station så finns det ju iallafall några slags butiker och en del vanligt vettigt folk. Hmm ?!

Om han hade gått vänster efter pylontunneln så hade han kanske kunnat hitta någon som klippte gräset på sin tomt i villakvarteret som han kunnat fråga om hjälp med att få ringa sin föräldrar igen .

Så industriområden och åkrar är ju det mest ödsliga man kan stöta på .....en och annan bonde (möjligtvis ) och ett gäng lastbilschaufförer som inte ens ser en människa på vägen ,eftersom de lever uppe i det blå nästintill ,sittandes typ 2-3 meter upp i en förarhytt ...

Så däromkring fanns det nog knappt en människa att fråga om hjälp .

När man ser fotona som tagits utifrån ,så skulle även jag försökt att ta mig till bebyggelsen därborta (typ något gult hus ) , och då ,om det bara är lagerlokaler så är det ju inte säkert ens , att det finns någon människa där ....usch ...vilket öde !?

Ledsen och förvirrad och ingen i husen han såg ...attans ...

(spekulationer )
Senast redigerad av evaveva 2018-05-10 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in