Jag tycker det är underligt att nästan alla verkar utgå ifrån att han dumpat väskorna själv.
Fastän det inga vittnesmål om detta finns, det som finns är två vittnen som tror sig ha sett Patrik utan väskorna vid senare tillfällen, men hur säkra är de vittnesuppgifterna, jag tycker de verkar något otydliga, "såg en yngling stå vid vägen på morgonen", och "såg en ung man gå över spåret", har något av dessa vittnen sagt sig vara helt säkra på att det var Patrik? Det kan väl inte vara helt ovanligt att ynglingar eller unga män ses ute på morgonen, eller gå över spår? Vad är det som tyder på att det skulle vara Patrik? Han har ju ändå ganska vanligt utseende för killar 15-25- blond svensk kille, normalbyggd fast ganska smal.
Det finns nog 100 000 liknande unga killar i det här landet.
Så du menar att alla observationer ligger ute här med tanke på att du skriver ”två vittnen”? Så är nog inte fallet.
Så du menar att alla observationer ligger ute här med tanke på att du skriver ”två vittnen”? Så är nog inte fallet.
Jag menade de två vittnen som trott sig sett honom (eller någon liknande honom) nästföljande dag vilket kanske bidrog till att man utgick från att han lämnat väskorna själv, från polisens håll.
Vilka är de säkra observationerna av honom?
Senast redigerad av somerandom 2018-05-09 kl. 10:27.
Jag menade de två vittnen som trott sig sett honom (eller någon liknande honom) nästföljande dag vilket kanske bidrog till att man utgick från att han lämnat väskorna själv, från polisens håll.
Vilka är de säkra observationerna av honom?
Vad som är säkra observationer kan ingen egentligen veta eftersom ingen som sett honom känner honom och kan därför inte säga med säkerhet att det är just Patrik (och Patrik kan inte bekräfta det) de har sett.
Däremot kan man gå efter beskrivning från vittnesuppgifter som lämnats och som överensstämmer ganska bra. Även tid och plats har stämt och med det menar jag att han inte har setts på en plats och på en annan samtidigt vid samma tidpunkt. Observationerna är lämnade oberoende av varandra.
Vad för obsar är dumt att gå ut med eftersom det förmodligen skulle leda till efterhandskonstruktioner och felaktiga nya obsar. Det i sin tur kan leda söken till fel ställen.
Senast redigerad av Livingmyownlife 2018-05-09 kl. 10:48.
Med tanke på de senaste inläggen, finns det något som hundraprocentigt talar för att det var Patrik själv som dumpade väskorna?
De hittades ganska snart, men är det tidsperspektivet ändå ett tydligt tecken på att det måste ha varit Patrik själv som lämnade väskorna?
Hur tvärsäkra ska vi vara?
Tack!
Tidsperspektivet som du och LivingMyOwnLife tar upp, minskar förstås "fönstret" för ett brott skulle kunnat ha utförts och ett bortförande av Patrik.
På onsdagen hittades väskorna enligt DN:s artikel.
Tyvärr har jag glömt om vi fått några tidpunkter med klockslag (tror faktiskt vi fick det, var det vid 18-19-tiden????, men jag lämnar ett stort frågetecken här tv. Någon annan kanske orkar leta fram svaret?) från AlterEgo69 när ryggsäcken hittades. Hon har ju på ett trovärdigt sätt berättat att hennes vän hittade ryggsäcken under en joggingtur samma dag som Patrik försvann.
"När ryggsäcken påträffades samma dag som försvinnandet hade inte sådden kommit igång så den låg fullt synlig på gärdet." https://www.flashback.org/sp61259502
Ingen kan med 100 % säga vad som hänt Patrik.
En person försvinna på "en sekund", om man hoppar in i en bil för att lifta.
Han skulle kunnat ha blivit rånad, mördad och inslängd i en bil.
Han skulle kunna ha blivit påkörd och inslängd i en lastbil för att dumpas.
Men jag tror inte på att Patrik kan ha råkat ut för något av detta.
För mig känns det mest troliga att han tagit livet av sig, eller att han blivit "förvirrad" och vandrat ut i skog och mark. Kanske råkat ut för en olycka eller kanske frusit ihjäl (blivit nedkyld).
För mig känns det inte jättetroligt att Patrik kan ha råkat ut för så mycket otur på en gång att han förutom att han mått dåligt, fått slut på kontantkortet, mitt under resa på väg till sina föräldrar stiger av på "fel" station, dessutom ska ha blivit utsatt för allvarligt brott mitt på ljusan dag.
De viktigaste ledtrådar vi har är att:
- Patrik åkte hem i förtid från skolan innan avslutningen. Detta beroende på att han inte mådde bra, han hade jobbat hårt med skolarbetet och mådde allt sämre under Gotlandsresan som var strax innan försvinnandet.
- Han satt på tåget på väg till föräldrarna. En kvinna på tåget har vittnat om att Patrik lånade hennes telefon eftersom kontantkortet var slut.
- Kvinnan och mamman har sagt i intervju att Patrik ville hem.
- Enligt kvinnan kliver 4 killar på tåget och sätter sig runt om Patrik. Hon noterar att han inte verkar bekväm med detta.
- Han pratade med mamman strax innan han klev av tåget. På övervakningsfilmen från Hallsbergs station ser man att Patrik stiger av precis innan tåget ska lämna stationen kl 14.46, där det har stått i ca 15 min (?)för att invänta andra tåg. Till mamman säger han att han att han nu är framme i Mjölby, där han ska byta till Malmö- tåget.
- Mamman ska ha fyllt på kortet, men i samband med att Patrik kliver av pingar Patriks mobil upp mot mast för sista gången.
- Patrik hade 400 kr i kontanter och efter försvinnandet har varken hans mobil använts eller konton rörts.
Väskorna hittas på två olika ställen.
Så; deprimerad, på tåg på väg hem, kliver av vid fel station. Mobilen kan ha fått batteritorsk eller blivit förstörd strax efter att han klivit av. Inte mycket pengar att röra sig med.
Jag tänker då att man får utgå från den erfarenhet man själv har. Möjligen kan man hitta statistik på något som stärker det man tror kan ha hänt.
Visst, han skulle kunnat ha blivit rånad på sin telefon i pylontunneln. Det är väl inte enormt osannolikt. Men det känns inte så sannolikt att de ska mörda honom. Och varför skulle de inte skulle gå igenom väskorna? Därefter ska de mitt på dagen fixa en bil, fixa bort en kropp utan att en kotte märker något. Mer troligt då att man lämnar kroppen på plats. Om man mot förmodan skulle ta med kroppen varför inte ta med sig väskorna om man ändå fixar bort en kropp? Varför besvära sig med sedan att ställa en väska på ett ställe och den andra på ett annat? Inte ofta man hör om sådant brott.
Tror inte heller på lift teorin.
Om han skulle försökt ordna sitt försvinnande, tror jag att det kunde ha planerats enklast hemifrån, utan att krångla in tågresor och samtal med främlingar på tåg. Tror inte på det alls.
Lift för att ta sig till Malmö? Och råkat omedelbart ut för brott? Varför väskorna kvar? Samma sak där, lättast att bara sopa igen spåren genom att dumpa väskorna med kroppen. Varför utsätta sig för att avsätta DNA, vittnen som kan se när man gör det mm?
Påkörd av lastbil eller liknande vid bygget eller industrierna? Konstigare saker har väl hänt, men borde det inte finnas blodspår eller andra spår? Hans väskor borde kanske vara skadade, särskilt ryggsäcken?
Och är det sannolikt att en lastbilschaufför tar in en kropp i sin bil efter en skada? Blodigt. Risk att man bli anklagad för mord istället.Tror man ringer 112.
Överfall av lustmördare mm. Tror inte alls på det heller.
Jag tror:
Om det var självmord, borde inte kroppen ha hittats då, eller iallafall spår efter den. Har ju varit många sök och inga fynd eller spår av honom, har det varit sök med hundar?
Om han bara dragit för att vandra och gå runt förvirrat till olika platser så hade observationerna av honom varit säkrare. Någon hade pratat med honom. Och kunnat vara mer säker på att det var han.
Ibland måste man ju backa bandet och säga vi kanske hade fel.
Även om allt tydde på att han självmant lämnat sina väskor från början, så har ju ingenting tydligt uppkommit som tyder på att den bedömningen var korrekt.
Däremot är ju faktumet att hans väskor hittats övergivna tecken på att omständigheterna är misstänkta.
När man tar i beaktning att ingenting ytterliggare har framkommit som säkert styrker att han lämnat de där själv, som sagt.
Jag tror:
Om det var självmord, borde inte kroppen ha hittats då, eller iallafall spår efter den. Har ju varit många sök och inga fynd eller spår av honom, har det varit sök med hundar?
Om han bara dragit för att vandra och gå runt förvirrat till olika platser så hade observationerna av honom varit säkrare. Någon hade pratat med honom. Och kunnat vara mer säker på att det var han.
Vad vi fått läsa i tråden tidigare är att Hallsberg med omnejd är ett svårtillgängligt landskap. Det är snårigt och mycket "håligheter".
Om han skulle varit förvirrad, är det ju inte säkert att han skulle bara gå i bebyggelsen utan kan ha irrat sig in i naturen.
Tror inte man kan utesluta självmord bara för att kroppen inte hittats. Förstår att du inte kan läsa nästan 700 sidor i tråden. Vi har tagit upp några andra fall där kroppar inte hittats på ganska länge, trots att personerna legat väldigt nära bebyggelse. Den ena (Lina) låg så nära villorna att man kunde se villan från pressens bild. Den andra (minns inte hans namn) hittades också efter en längre tid trots att han låg i en skogsdunge i ett bostadsområde. Ingen saknades så lång tid som Patrik, men det visar att det trots sök inte är så enkelt. Bägge hittades av hundägare.
Som anhörig vill man nog att varje tänkbar tråd ska ryckas i. Att polisen utesluter brott genom att konstatera att väskorna är orörda känns säkert inte tillfredsställande för föräldrarna. Men vad jag förstått kan man inte göra vad som helst om inte en förundersökning upprättats. T ex kan man inte begära ut samtalslistor mm. Och man beslutade att FU inte skulle upprättas.
Efter ett helt år i skogen, kommer det inte vara så enkelt att hitta Patrik. Mycket av en kropp har redan förmultnat. Kvar finns skelettdelar och kläder. Vet inte hur en kropp i vattnet klarar sig.
Nu tycker jag ändå att polisen ska dra i alla våxlar för att faktiskt ta reda på vad som hänt honom.
Bara för att ingen förundersökning upprättades med en gång så är det väl inget förhindrar att en förundersökning upprättas nu?
Ju längre tiden har gått utan att han hittats måste det väl stärka misstanken om brott, så att förundersökning kan upprättas. Man kan ju inte bara låtsas som ingenting och hoppas det glöms bort, nu måste det utredas.
Nu tycker jag ändå att polisen ska dra i alla våxlar för att faktiskt ta reda på vad som hänt honom.
Bara för att ingen förundersökning upprättades med en gång så är det väl inget förhindrar att en förundersökning upprättas nu?
Ju längre tiden har gått utan att han hittats måste det väl stärka misstanken om brott, så att förundersökning kan upprättas. Man kan ju inte bara låtsas som ingenting och hoppas det glöms bort, nu måste det utredas.
Håller helt med dig där. Tyvärr så måste något tyda på brott för att få mer resurser. Som det är i dagsläget så fick de inte ens ta ut Patriks telefonlistor/historik då inget brott misstänktes och de listorna försvann i nov hos operatören då de raderas efter 6 månader. Där kan det ligga viktiga ledtrådar om vem Patrik ex har haft kontakt med, men enligt lag så får de inte begäras ut utan tillstånd i från åklagaren och då om misstanke om brott föreligger.
Det är ungefär som när någon hittas död, om det är ett solklart självmord så startar polisen en FU om misstänkt mord för att få tillgång till hela resurspaketet för att ändå kunna utesluta att de missar något. Får man då inte fram något som tyder på ett brott så dras resurserna tillbaka och förblir en mindre utredning tills det eventuellt kommer in annan bevisning.
Håller helt med dig där. Tyvärr så måste något tyda på brott för att få mer resurser. Som det är i dagsläget så fick de inte ens ta ut Patriks telefonlistor/historik då inget brott misstänktes och de listorna försvann i nov hos operatören då de raderas efter 6 månader. Där kan det ligga viktiga ledtrådar om vem Patrik ex har haft kontakt med, men enligt lag så får de inte begäras ut utan tillstånd i från åklagaren och då om misstanke om brott föreligger.
Det är ungefär som när någon hittas död, om det är ett solklart självmord så startar polisen en FU om misstänkt mord för att få tillgång till hela resurspaketet för att ändå kunna utesluta att de missar något. Får man då inte fram något som tyder på ett brott så dras resurserna tillbaka och förblir en mindre utredning tills det eventuellt kommer in annan bevisning.
Jag tror inte telefonlistor avslöjar något, om de skulle gå att få ut. Eftersom han av misstag gått av vid fel station, vilket verkar vara fallet, så är det i så fall slumpen som avgjort ifall han blivit utsatt för någonting, ifall han nu har blivit det. Finns mycket annat att hämta in, tror jag, så det gör nog inte så mycket om inte telefonlistor går att få ut.
Utifrån hur han verkar vara som person, rätta mig om jag har fel, så verkar han vara en ganska privat person. En privat person skulle inte lämna sin dator som antagligen innehåller privata saker, texter mm, mail osv. även om personen skulle begå självmord. I såna fall skulle allt privat på datorn vara raderat... En sådan sak skulle polisen kunna undersöka i det här läget, vad som fanns på datorn.
Jag tror inte telefonlistor avslöjar något, om de skulle gå att få ut. Eftersom han av misstag gått av vid fel station, vilket verkar vara fallet, så är det i så fall slumpen som avgjort ifall han blivit utsatt för någonting, ifall han nu har blivit det. Finns mycket annat att hämta in, tror jag, så det gör nog inte så mycket om inte telefonlistor går att få ut.
Jag tror du får läsa igenom tråden igen helt enkelt.
Det står klart och tydligt att han faktiskt visste att han var i Hallsberg och det har även pappan sagt till media.